Strona 1 z 2

M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: wtorek, 24 stycznia 2012, 18:27
przez mate64
Postanowiłem skleić jako alternatywę dla sahariany, która na razie utknęła w martwym punkcie "powiedzmy z braku weny/czasu" oraz dla projektu Mi-2

Interesuje mnie zbudowanie na dobry początek przygód z Shermanami w małej skali wyżej wspomnianego:
Obrazek

Maczuga" z Pułku 6. Pancernego im. Dzieci Lwowskich z II Korpusu

Kontynuując dyskusję z hyde parku, oraz korzystając z netu i z dostępnych publikacji wyszło mi co następuje: jest to M4A2 z odlewaną osłoną przekładni, ze spawanymi wieżyczkami kierowcy i pomocnika, i armatą 75 mm.

Wyszło mi na to że uda się zrobić go z zestawu UM 370, i taki też zestaw jest w moim posiadaniu:
http://www.mojehobby.pl/UM-M4-Sherman-p-1-1241882.html
Póki co udało mi się stworzyć na sucho taki układ:
Obrazek

Pytanie do shermanofilów i znawców tematu:
Płyta nad silnikowa pochodzi z zestawu M10 UM (dali kilka szpargałów gratis do Rosomaka, który czeka w kolejce do sklejenia) - czy jest właściwa? Mam jeszcze 3 inne :mrgreen: :mrgreen:

Druga kwestia to jakie powinny być koła tu zastosowane? Bo nie znalazłem jeszcze fotki maczugi na której widać koła, natomiast porównując zdjęcia polskich szermów to jest kompletny miszmasz, niekiedy na jednej maszynie :mrgreen: Natomiast rysunek maczugi w "polskich Shermanach" pokazuje pierwsze:
Obrazek

Trzecia sprawa sprawa to osłona jażma armaty, dobrze celuje że to jest wąska?

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM

PostNapisane: wtorek, 24 stycznia 2012, 23:28
przez Sherman
-osłona jarzma wąska
-co do kół biorąc pod uwagę jaki masz zestaw wyjściowy bierze tłoczone (pełne) bo odlewane mają złą liczbę szprych
-płyta nadsilnikowa raczej bez 5go korka wlewowego, w modelu M10 są dwie do wyboru.

Generalnie czeka Cię dużo walki z tym UMem... Rozglądnij się czy na Allegro nie ma Dragona M4A2 "Tarawa".

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM

PostNapisane: wtorek, 24 stycznia 2012, 23:54
przez mate64
Coś chyba się zmieniło w zestawach UM bo porównując wypraski z M10 i z M4 wyglądają one tak:

Obrazek

W zestawie z Shermanem nie ma w ogóle kół szprychowych - są odcięte a Rosomak ma poprawne (piecioszprychowe) koła :mrgreen: Może Ukraińcy odrobili prace domową :mrgreen: :mrgreen:

Jeśli chodzi o płyty nadsilnikowe to do wyboru mam 4
Obrazek

dolna płyta pasuje do rosomaka (jest większa) Na górze 1 jest z zestawu Shermana, 2 i 3 z Rosomaka, a 4 to ta z 5 korkami, rozumiem że właściwa będzie numer 2 z 4 korkami :mrgreen:

Kolejne pytanie to czy ktoś może mi podpowiedzieć jak powinien wyglądać sam tył? W sensie włazu silnikowego (pojedynczy czy dzielony) :mrgreen: Ze zdjęć wynika że zakończenie kadłuba jest przedłużane, tam wogóle był właz czy tylko wydechy jak w IC ?

Aha i jeszcze kwestia gąsek, są za wąskie ale o ile?

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: środa, 25 stycznia 2012, 00:40
przez Sherman
Płyta nadsilnikowa środkowa z górnego rzędu. A ta którą opisałeś jako do M10 pasuje do M10A1.
Tylna płyta wanny bez włazu inspekcyjnego (czyli ani od M4 z Continentalem, ani od M4A3 z Fordem), za to z tłumikiem wydechu. UM daje taką część ale to kaszana mająca mało wspólnego z tematem.
Powinno być jak na tej żywicy
http://scale-world.nl/upload/iblock/034/25403.jpg
I raczej na pewno deflektor spalin.

Gąsienice są za wąskie o jakieś 1,5mm i to się mocno rzuca w oczy, mają wymiar bardziej jak od Stuarta. Co do wzoru, cholera wie... Wybór jest spory patrząc na wozy z IIKP.

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: środa, 25 stycznia 2012, 13:04
przez mate64
O pardon, mój błąd
Obrazek

do m10 dali dwie płyty, więc utnę wlew z tej najbliższej :mrgreen:

jeśli chodzi o deflektor, to rozumiem że ten ze zdjęcia jest tył na przód i do góry nogami tak?

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: środa, 25 stycznia 2012, 16:23
przez Sherman
Tak, z deflektorem jest tak jak napisałeś.

Generalnie jeśli chcesz dłubać w modelu UMa to czeka Cię jeszcze cała masa poprawek, bo ten model jest jaki jest :lol:

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: środa, 25 stycznia 2012, 16:48
przez mate64
zacząłem to skończe. Znaczy to że będę miał milion pięćset sto dziewięćset pytań. :mrgreen:

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: środa, 25 stycznia 2012, 16:53
przez Sherman
Póki ACTA nie wejdzie damy radę :)

Znam ten model więc jak coś to pisz. :)

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: środa, 25 stycznia 2012, 18:30
przez mate64
Kolejne pytanie to osłona przekładni, w modelu je chyba ostra, a maczuga ma okrągłą :mrgreen: tyle że ja ich nie odróżniam :mrgreen:

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: środa, 25 stycznia 2012, 18:38
przez Sherman
Na podstawie tego zdjęcia się nie da ocenić czy jest jednoczęściowa odlewana czy skręcana. Jeśli odlewana to powinna być wczesna, obła. UM ma "ostronosą" ale da się ją spiłować tak by nadać jej kształt obłej. Dzisiaj nie dam rady ale jutro wyślę Ci zdjęcia jak to wygląda w moim. Swoją drogą może wygrzebię go i wezmę na warsztat - tylko mnie goń do robienia SBSa równolegle do Twojego modelu ;o)

Edit: Obła jest na tym Shermanie
Obrazek
ze strony http://www.druga-wojna-swiatowa.yoyo.pl/

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: środa, 25 stycznia 2012, 19:50
przez mate64
Gonie gonie, miał być łatwy miły i przyjemny model, w oderwaniu od skomplikowanej rzeźby w pozostałych dwóch a tu lipa :mrgreen:

Czyli trzeba się wziąść za skrobanie osłony....

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: środa, 25 stycznia 2012, 19:58
przez Sherman
Na szczęście rzeźba jest dość łatwa :) Przynajmniej jeśli chodzi o osłonę przekładni... Z górą kadłuba będzie gorzej :|

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: środa, 25 stycznia 2012, 20:17
przez mate64
słucham uważnie na temat góry kadłuba :mrgreen:

Zadek trzeba wyrzeźbić, to już widzę, na pewno boczne ekrany dokleić, gąski na przód dodatkowe....

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: środa, 25 stycznia 2012, 22:40
przez Sherman
Jeśli chodzi o tył wanny to musisz zrobić nowe tłumiki i wydechy. Spokojnie możesz użyć tyłu wanny od M4 (właz dwuskrzydłowy) i zeszlifować na płasko. Po zamontowaniu deflektora góry z żaluzjami schowanymi pod nawisem kadłuba nie będzie widać więc nie ma poco tego dorabiać. Na pewno dorobić trzeba mocowanie osi koła napinającego, w UMie jest wersja z M4A3, w M4A2 powinny być takie jak na zdjęciu tej żywicy którą linkowałem.

Trochę zabawy będzie z pasowaniem odpowiedniej "dupki" kadłuba, średnio to pasuje więc będziesz miał i szlifowania i szpachlowania ciut.

Polecam się zaopatrzyć w profile heksagonalne z Platructa (czy jak tam ta firma się zwie :P ), przydadzą się w kilku miejscach, m.in. na tylnej płycie góry kadłuba.

Jutro porobię zdjęcia i opiszę Ci co i jak z kadłubem i wieżą na przykładzie mojego. I może się równolegle zabierzemy za M4A2 ;o)

Re: M4A2 "Maczuga" II Korpus UM 1:72

PostNapisane: środa, 1 lutego 2012, 08:49
przez Sherman
Wybacz obsówe ze zdjęciami, ale jak pewnie zauważyłeś pchnąłem do przodu dwa inne Ronsony... acz M4A2 też mam na biurku, tylko go codziennie szlifuje i szpachluje... z mizernym efektem :-|

Po przyglądnięciu się zdjęciu zauważyłem że koło napinające jest odlewane - ażurowe, czyli trzeba podkradać, Trumpeter lub Mirage się kłania. Koło napędowe jest z podcinanym wieńcem, więc czeka Cię chirurgia plastyczna, acz na szczęście w ramach części które daje UM. Zwłaszcza koło napinające może delikatnie wskazywać na to że koła jezdne też są odlewane... Na Twoim miejscu bym zaszalał i zrobił mixa, z przewagą ażurowych.

Pozostaje problem gąsienic, elementu którego poza ażurowymi kołami zawsze shermanoholikom brakuje ;o) Najpopularniejsze pod MC/Piedimonte były chyba T54 oraz WE210 przeznaczone pierwotnie dla Grantów. Pierwsze można wyszabrować z Trumpetera lub Dragona, tych drugich chyba nikt nie robi w 1/72 (kołacze mi się jakaś żywica, ale nie mam pewności i chyba zestaw byłby ciężko dostępny w PL). Znalazłem jednak kilka pojazdów z innymi gąsienicami w tym gładkimi i T49. T49 robi Dragon i w modelu M4A1 dawał jako zamienny komplet dla bardziej popularnego T48 - więc wielu modelarzy może je mieć "na zbyciu" (ja już niestety nie mam). Natomiast gładkie (nie pamiętam typu) można najłatwiej pozyskać z plastikowych gąsienic Esci/Italeri lub Extratechu (ewentualnie gumiaki Mirage, ale nie polecam). Extratech jest drogi i ciężko go dostać, ale z Italeri nie ma problemu (lub czasem starym ESCI które na allegro można czasem za mniejsze pieniądze nabyć), a jeszce kilka części z tego modelu Ci się przyda, nawet w tym UMie :)

Do końca tyg obiecuję oszlifować bryłkę :D