Strona 1 z 1

[Ententa] Mk VIII International tank scratch 1:72/Karol_Max

PostNapisane: środa, 29 stycznia 2014, 14:47
przez Karol_Max
Witam!
Kolejnym projektem który będę zapewne ciągnął do samego zakończenia konkursu będzie pierwsza w pełni udana konstrukcja angielskiego czołgu, którego co prawda wykonali z pomocą wielu krojów :)
Obrazek

Krótka historia powstania
Gdy Amerykanie w dniu 23 września 1917 roku przystąpili do wojny byli zmuszeni do korzystania z broni pancernej innych krajów. Na ich wyposażeniu były Mark V oraz francuskie FT-17, jednak amerykanie cały czas dążyli do posiadania własnego czołgu. Co ciekawe, do współpracy Anglii i Ameryki doszło przez konflikty w ministerstwie broni, kiedy to Winston Churchill po niepowadzeniach wojsk pancernych pod Ypres oddelegował Alberta Stern'a który był szefem Departamentu Zaopatrzenia na stanowisko Komisarza Do Spraw Mechanicznego Pola Walki. Od tej pory miał być odpowiedzialny za współprace z Amerykanami i Francuzami. Chciał przez to wykorzystać potencjał przemysłowy ameryki i doświadczenia francuzów. Wkrótce po tym podpisano porozumienie Anglii z Ameryką. Część planów nowego czołgu była już gotowa ponieważ anglicy ciągle pracowali nad rozwojem swych wojsk pancernych. Głównymi projektantami byli anglicy, Tonnyson D'Eyncourt oraz porucznik John G.Rackham. Jednak nad pracami czuwało dwóch amerykańskich oficerów, James Drain który nadzorował projekt w imieniu gen. Pershinga, major Alden był w roli speca technicznego. Miał za zadanie dopilnowania aby konstrukcja brytyjska była w pełni kompatybilna z amerykańskimi podzespołami, zaprojektował także zupełnie nowy sponson który mógł okazać się zbawieniem dla wielu czołgistów ( o tym dlaczego, w części technicznej)

Dlaczego "International"?
Tak jak pisałem była to konstrukcja projektowana głównie przez brytyjczyków i amerykanów, lecz było w nią zaangażowane jeszcze Francja i... Chiny. Cała współpraca wyglądała tak: Anglia zaprojektowała czołg, wytwarzała ramy płyty pancerne gąsienice, trakcje,rolki oraz główną broń, Ameryka produkuje silniki transmisje i pozostałe podzespoly oraz dostarcza surowce no i zaprojektowali sponson. Cala fabryka mieści się we Francji a czołgi montują Chińczycy ;o) Tak więc śmiało można użyć tu jakże modnego w dzisiejszych czasach słowa "globalizacja", wtedy zapewne nawet nie myślano, że taka produkcja przetrwa do dziś z jedną małą różnicą, teraz wszystko wywozi się do Chin i tam montuje, a kiedyś przywożono Chińczyków na miejsce :)

Konstrukcja oraz ciekawostki techniczne
Główną zmianą jaką wprowadzono w Mark VIII były przedziały, bojowy oraz silnikowy. We wcześniejszych konstrukcjach z rodziny marków silnik stanowił centralną część całego czołgu, wokół niego były rozmieszczone stanowiska załogi, taki układ skutecznie utrudniał i uprzykrzał im wykonywanie obowiązków. Jednak kiedy silnik oddzielimy od załogi, komfort na pewno wzrastał. Poprawiała się także komunikacja między dowódcą a resztą załogi. Poprawiono też system kierowania, we wcześniejszych konstrukcjach brytyjskich do zmiany kierunku jazdy potrzebowano aż czterech członków załogi. Kolejną zmianą na lepsze był silnik, dotychczas stosowano silnik Ricardo o mocy 150 KM, w MK VIII zastosowano nowy, dwunastocylindrowy silnik Libery o mocy 338 KM, dawało to o wiele lepsze osiągi, co prawda jedyne 9 km\h ale w tamtych czasach jak na tak wielki czołg był to dobry wynik. Oddzielenie silnika od załogi nie oznaczało całkowitego braku dostępu do niego, mechanik mógł dostać się do niego z wnętrza nawet podczas pracy silnika. Jak wspominałem zaprojektowano także zupełnie nowy sponson, znikneły z niego karabiny maszynowe, które zostały przeniesione na drzwi za sponsonem. Ta zmiana znacznie skróciła czas ewakuacji załogi z płonącego czołgu, wcześniej kiedy karabin znajdował się w sponsonie załoga musiała się przeciskać miedzy nim a silnikiem co wydłużało ewakuacje i wielu czołgistów przepłaciło ten błąd konstrukcyjny własnym życiem. Kiedy karabin znajdował się w dużych drzwiach a na środku nie znajdował się silnik mogli błyskawicznie opuścić czołg. Kolejną ciekawostką tego elementu była możliwość chowania ich do środka podczas transportu kolejowego co znacznie zmniejszało jego rozmiary i mieścił się na standardowych lawetach kolejowych. Takie rozwiązanie było konieczne z powodu poszerzonego kadłuba oraz gąsienic które w Mark IV mierzyły 40cm szerokości a w Mark VIII aż 70 cm. Pogrubiany został także pancerz z 14 do 16 mm a cała konstrukcja ważyła 37 ton.

Krótki epizod w armii
Na początku zamówienie opiewało na 1500 egzemplarzy, jednak testy trwały niewiele przed 11 listopada 1918 roku a do armii wcielona zaledwie 5 egzemplarzy. Anglia anulowała zamówienie a Francja wycofała się ze współpracy. płyty pancerne i resztę osprzętu przetransportowano do Ameryki gdzie złożono pozostałe 120 egzemplarzy które służyły do 1934 roku.

Ciekawostka filmowa
Oryginał Mark VIII posłużył do zbudowania repliki czołgu który możemy zobaczy w filmie "Indiana Johns i ostatnia krucjata" jednak dostał wieże od valentiny :)

Model
Boki kadłuba wykonałem z 1mm polistyrenu, wręgi dla usztywnienia i złapania wymiarów. Nie jestem pewien czy by sobie jednych drzwi nie uchylić lekko:
Obrazek
Obrazek
I porównanie z MK IV o którym mówiłem czy bym z nim nie mógł wystartować w konkursie ;o) :
Obrazek

Dzięki, zapomniałem o entencie, a co z MK IV ?

Re: [Ententa] Mark VIII International tank scratch 1:72

PostNapisane: środa, 29 stycznia 2014, 14:51
przez malinowski
Dopisałem drużynę. PS zdjęcia na końcu nie działają

Re: [Ententa] Mark VIII International tank scratch 1:72

PostNapisane: środa, 29 stycznia 2014, 18:24
przez Karol_Max
Już wszystko poprawione.

Re: [Ententa] Mark VIII International tank scratch 1:72

PostNapisane: czwartek, 30 stycznia 2014, 13:40
przez Karol_Max
Na dzień dzisiejszy wykonałem luki na bocznych płytach pod gąsienicami, nie wiem do czego mogą służyć, linie podziału oraz elementy łączenia blach, resztę elementów wykorzystam z MK I Airfixa.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Dopiero jedna strona, teraz bawię się ze stroną wewnętrzną.

Re: [Ententa] Mark VIII International tank scratch 1:72

PostNapisane: czwartek, 30 stycznia 2014, 23:02
przez Andrzej Godlewski
A na bazie tego powstał ten ,i chyba nie trzeba pisać w jakim filmie zagrał :D
Obrazek

Re: [Ententa] Mark VIII International tank scratch 1:72

PostNapisane: piątek, 31 stycznia 2014, 19:01
przez kub
Były dwa czołgi do tego filmu, ale żaden z tego co wiem nie jest oryginalny
Jeden miał "ucięty" dół tak że jego górny pancerz znajdował się na wysokości metra, aby gdyby aktor spadł w trakcie kręcenia sceny nic poważnego się mu nie stało. cały ten majdan osadzono na kołach, a gąsienice uniesione nad ziemię były z gumy aby nie poranić aktorów. Drugi wyglądał już normalnie
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: [Ententa] Mk VIII International tank scratch 1:72/Karol_Max

PostNapisane: czwartek, 6 lutego 2014, 18:15
przez Karol_Max
kub skąd Ty takie informacje masz? Zawsze zastanawiałem się czy ten filmowy czołg przedstawiał coś prawdziwego, czy była to kompletna fikcja :)

Dziś mały postęp, zdjęcia przy sztucznym świetle, ale chyba nie są złe.
Zrobiłem wewnętrzną stronę jednego z boków:
Obrazek
Narysowałem drzwi:
Obrazek
I zaczątek jarzma karabinu maszynowego, wymaga jeszcze sporych korekt, to dopiero szkielet pod dalsze działania:
Obrazek

Re: [Ententa] Mk VIII International tank scratch 1:72/Karol_Max

PostNapisane: piątek, 7 lutego 2014, 22:55
przez kub

Re: [Ententa] Mk VIII International tank scratch 1:72/Karol_Max

PostNapisane: wtorek, 15 kwietnia 2014, 15:40
przez Karol_Max
Witam po przerwie :D
Jako że nałożyło mi się kilka projektów prace przy MK VIII trochę zwolniły, ale powracam do niego z założeniem ukończenia :)
Przez ten czas udał0o mi się złożyć jeden sponson.
Na początek wszystkie części wycięte z planów:
Obrazek
Następnie posklejane w bryłę:
Obrazek
Obrazek
I tak wygląda to na czołu:
Obrazek

Oczywiście wymaga to jeszcze masy korekt, ale jestem na dobrej drodze, tak myślę :razz:

Re: [Ententa] Mk VIII International tank scratch 1:72/Karol_Max

PostNapisane: środa, 16 kwietnia 2014, 09:42
przez Adam
Ładnie wygląda i o skończenie prosimy cię panie. ;o)

Adam.

Re: [Ententa] Mk VIII International tank scratch 1:72/Karol_Max

PostNapisane: środa, 16 kwietnia 2014, 10:29
przez piotr dmitruk
Chętnie zrobiłbym taki Jonesowy, fajne ma klamoty i wieżę.

Re: [Ententa] Mk VIII International tank scratch 1:72/Karol_Max

PostNapisane: poniedziałek, 16 czerwca 2014, 16:24
przez Karol_Max
piotr dmitrukNic nie stoi na przeszkodzie, na pewno można zrobić z takim bardzo ciekawą dioramke :)

Dawno nie pisałem, ale trochę zrobiłem :)
Wykonałem drugą stronę kadłuba:
Obrazek
Drugi sponson:
Obrazek
Zacząłem nadbudówkę, na początek powycinane części:
Obrazek
I poskładane:
Obrazek
Prowizorycznie poskładany w całość, wygląda całkiem fajnie :)
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wakacje się zbliżają to i czasu na sklejanie więcej :D

Re: [Ententa] Mk VIII International tank scratch 1:72/Karol_Max

PostNapisane: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 17:59
przez Karol_Max
Prace idą dalej :)
Kupiłem MK I z airfixa i dokonałem przeszczepu:
Obrazek
Mecząca robota, powoli przymierzam się do gąsienic, to dopiero będzie :P