Paweł Leszczyński napisał(a):Jak to w końcu z tym kolorkiem błękitnym/niebieskim?
Schemat używany przez Brytyjczyków na Bliskim Wschodzie/w Afryce Północnej na przełomie 1940/41 roku, tzw. 'caunter scheme' składał się z trzech kolorów ułożonych w ściśle określony sposób w formie ukośnych pasów:
- od listopada 1940:
1) Portland Stone No. 64 - podstawowy, blady, jasny szary/bardzo jasny kremowy z zielonkawym zabarwieniem,
2) Silver Grey No. 28 - ani srebrny, ani szary, lecz średni zielono-zółty, płowiejący czasami po dłuższym czasie w ekstremalnych warunkach do niebiesko-szarego,
3) Slate No. 34 (zwany także 'dark slate') lub Khaki Green No. 3 - ciemnawy szaro-zielony lub khaki,
- od lutego 1941:
1) Light Stone No. 61 (zwany także 'desert yellow') - podstawowy, średni zółtawy piaskowy,
2) Slate No. 34 - ciemnawy szaro-zielony.
3) Silver Grey No. 28 - średni zielono-zółty.
Jako przykład nowszego schematu posłużyć może model czołgu Cruiser MK I (A9) Marka Bannermana

gdzie idąc od tyłu-dołu do przodu-góra mamy Light Stone No. 61, Silver Grey No. 28 - czyli ten nasz 'czasem' niebieski i Slate No. 34.
Zdarzało się też lokalnie, że Silver Grey zastępowany był mieszanką jasnego niebiesko-szarego i stąd pewnie te wzmianki o błękitnym odcieniu w 'caunter scheme'.
Jarek