Kleines Kettenkraftrad HK 101, zaprojektowany jako mały i lekki pojazd gąsienicowy, który miał zmieścić się w przedziale ładunkowym Junkersa Ju.52, jest bardziej znany pod „uproszczoną” nazwą "Kettenkrad".
Produkcja Kettenkraftrad rozpoczęła się w 1939 roku, a w czasie wojny i bezpośrednio po wojnie wyprodukowano ich ponad 8000. Dzięki maksymalnej prędkości drogowej (zgodnie z instrukcją – 44 km/h), zawieszeniu z drążkiem skrętnym i konstrukcji szczelinowej, które pozwalało mu funkcjonować w szerokim zakresie terenu i warunków, Kettenkrad był używany w wielu kampaniach, od Frontu Wschodniego do Afryki Północnej. Pierwotnie zaprojektowany do ciągnięcia małej przyczepy, działa przeciwpancernego lub przeciwlotniczego, Kettenkrad okazał się na tyle uniwersalny, że był używany jako wszechstronny pojazd użytkowy. Układanie kabli, przewożenie żołnierzy, kopanie okopów, a nawet holowanie samolotów na ziemi.
Fallschirmjäger brigade Ramcke, Tunis 1943
A to dla tych co lubią „efekt skali” ;-)
Stare Kino: https://youtu.be/QI3qGUnEuBY