Strona 1 z 1

Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: sobota, 24 września 2011, 16:06
przez RAV
P8385 RF-A "Impregnable", 303 Dywizjon PSP. Northolt, czerwiec 1941 r. Piloci:
  • F/O Mirosław Ferić (9,33 zwycięstw pewnych, 1 prawdopodobne i 1 uszkodzenie, w tym 1 Bf 109 zestrzelony na P8385)
  • Sgt Józef Szlagowski (2+1+1 zwycięstw, w tym 1 Bf 109 zestrzelony prawdopodobnie na P8385)
  • F/Lt Tadeusz Arentowicz (1 Bf 109 uszkodzony na P8385)
  • F/O Jan Zumbach (12,33+5+1, w tym 1 Bf 109 zestrzelony na pewno i 1 prawdopodobnie na P8385)
Zestaw: Tamiya 1/72 (Mk.I). Konwersja na Mk.IIb z użyciem lub działek Master, owiewek działek z modelu Spitfire Mk.Vb Revella i owiewki rozrusznika z modelu Spitfire Mk.I/IIa Airfixa. Wiatrochron od wersji Mk.V z modelu Italeri. Kalkomanie: Techmod.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: sobota, 24 września 2011, 16:56
przez Jaho63
Model fajny, może zbyt matowy trochę, ale wzbudza wrażenie autentyczności (poza oszkleniem).
Maszyna ciekawa, ale chyba nie do końca tak:
RAV napisał(a):każdy z nich zestrzelił po jednym Bf 109 na tym egzemplarzu

Szlagowski miał na nim tylko prawdopodobne, a Arentowicz jedynie uszkodzenie. Natomiast dwa Mietki zestrzelił na nim Drecki! Tak przynajmniej mam u siebie.
RAV napisał(a):Zumbach także drugiego prawdopodobnie

A Ferić drugiego uszkodził (27.06.41). Można jeszcze dodać dwa Meserki, które zestrzelił Słonski (ale już w 306-tym). W każdym bądź razie, jedna z ciekawszych dwójek.

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: sobota, 24 września 2011, 17:13
przez RAV
Jaho63 napisał(a):
RAV napisał(a):każdy z nich zestrzelił po jednym Bf 109 na tym egzemplarzu

Szlagowski miał na nim tylko prawdopodobne, a Arentowicz jedynie uszkodzenie. Natomiast dwa Mietki zestrzelił na nim Drecki! Tak przynajmniej mam u siebie.

Bazowałem na tym, co podał z PS6 Wojtek Matusiak. Na Liście Bajana dopatrzyłem się, że Arentowicz w ogóle miał tylko to jedno uszkodzenie... Będę musiał się temu dokładniej przyjrzeć. Możesz podać jakieś wiarygodne źródła?

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: sobota, 24 września 2011, 17:18
przez Jaho63
U mnie to kompilacja jest. Tak na szybko sprawdziłem to "303 DM" Bellony (J.Zieliński) potwierdza moje "ilości" choć seriali nie podaje. Pamiętam też, że w którejś Militari XX wieku były ładnie walki rozpisane z serialami. Ostatecznie z Aces High Shoresa.
No, sprawdziłem teraz PS6 i Matusiak pisze to samo. Szlagowski ppod a Arentowicz uszkodzenie. Nie podaje tylko tego uszkodzenia Fericia z 27-go, ale z panem Matusiakiem bym nie polemizował, może być u mnie jest jakiś błąd.

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: sobota, 24 września 2011, 18:25
przez K.Y.Czart
Podobają mi się wycieki oleju, ale tylko tam gdzie być powinny. Nie bardzo mi się podobają przetarcia na skrzydłach. Trochę dziwi jak na takiego smolucha zupełny brak "kopcia" z rur. Pytanie z jedynki o wnęki aktualne i tutaj. Tutaj nawet jedna nóżka jest bardzej. ;o) Czy w tej dwójce nie było drucika anteny?

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: sobota, 24 września 2011, 18:33
przez pik
Model bardzo fajny, gratulacje RAV!

Tylko że... może się nie znam, ale IIb jest chyba znacznie łatwiej uzyskać z Vb (które także oferuje Tamiya) niż z Mk I, także przeróbka tyleż udana co nonsensowna.

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: sobota, 24 września 2011, 20:02
przez Grzegorz2107
K.Y.Czart napisał(a):Podobają mi się wycieki oleju, ale tylko tam gdzie być powinny.

Wydają się najintensywniejsze w miejscu gdzie podpierano samolot, gdy był lewarowany...

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: niedziela, 25 września 2011, 02:04
przez RAV
Dziękuję za uwagi.

Listę zestrzeleń przeredagowałem.

Przeróbka z Mk.Vb wymagałaby przerabiania (obniżania) chłodnicy. Musiałbym dokupić rury wydechowe, koła z 5 otworami, a gdybym wcześniej nie robił "dwójki" z Rotolem, to i śmigło. Summa summarum przeróbka z "piątki" chyba nie jest prostsza od nacięcia paru linii oraz doklejenia gotowych bąbli i luf działek. Przez pewien czas rozważałem pożenienie kadłuba "jedynki" z płatem "dwójki" (z pozamienianymi chłodnicami). Nawet zgromadziłem informacje na temat Mk.Va Badera, którego mógłbym zrobić z pozostałości po tym przeszczepie, ale ostatecznie wybrałem chyba najprostsze rozwiązanie.

Kopcia z rur nie ma, bo w oryginale też go nie widać. Starałem się jedynie nieco rozjaśnić obszar za rurami, charakterystyczny dla samolotów z Merlinami - może za słabo.

Z wyciekami zaszalałem... Widzę, że następnym razem trzeba się będzie bardziej przyłożyć do studiowania zdjęć.

Przetarcia na płacie to mój pierwszy eksperyment ze srebrną farbą na gąbce. Szukam tu swojej drogi. Wcześniej stosowałem suchy pędzel (np. Spitfire Zumbacha) i srebrną kredkę (Hurricane). Kredka okazała się porażką. Suchy pędzel i gąbka wyglądają znośnie (może spróbuję je połączyć). Eksperymenty z Maskolem, solą i lakierem do włosów są wciąż przede mną.

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: niedziela, 25 września 2011, 09:41
przez Grzegorz2107
pik napisał(a):Model bardzo fajny, gratulacje RAV!

Tylko że... może się nie znam, ale IIb jest chyba znacznie łatwiej uzyskać z Vb (które także oferuje Tamiya) niż z Mk I, także przeróbka tyleż udana co nonsensowna.


RAV wytłumaczył powody wybrania modelu Mk.I do konwersji, ja dodam od siebie, że model Mk.V Tamiyi ma metalowe poszycie lotek, co akurat nie pasuje do większości Mk.II z 1941 roku. W tym roku pojawiają się jednak masowo samoloty z wymienionymi lotkami i trzeba być ostrożnym.

Z kolei chłodnica oleju występowała również w obu postaciach na Mk.II. Mogło się zdarzyć, że samolot miał już nową typową dla Mk.V chłodnicę, a ciągle stare lotki. W Mk.II nie ma reguł, a zdjęć w nadmiarze też nie ma.

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: niedziela, 25 września 2011, 11:07
przez greatgonzo
Są zdjęcia z tymi chłodnicami?
Modyfikacja o chłodnicy Mk III montowanej do dwójki jest z września 1941, a produkcja Spitfire MkII zakończyła się w lipcu.
Wygląda na to, że rzecz miała raczej z założenia charakter 'serwisowy' i MkII z taką chłodnicą powinien być dużą rzadkością.

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: niedziela, 25 września 2011, 11:36
przez Grzegorz2107
greatgonzo napisał(a):Są zdjęcia z tymi chłodnicami?
Modyfikacja o chłodnicy Mk III montowanej do dwójki jest z września 1941, a produkcja Spitfire MkII zakończyła się w lipcu.
Wygląda na to, że rzecz miała raczej z założenia charakter 'serwisowy' i MkII z taką chłodnicą powinien być dużą rzadkością.



Moje źródła mówią , że ta modyfikacja 367 jest z 11 kwietnia 1941.

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: niedziela, 25 września 2011, 12:28
przez greatgonzo
367 jest z 14-8-41. Mam to z dwóch źródeł, przy czym Edgar Brookes miał moda w rękach. Ale to nie jest o montażu tylko: 'To make provision for fitting mk.III type oil cooler'.

Montażowa jest 379 z 26.09.1941.

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: czwartek, 31 października 2013, 09:50
przez Botan
Cześć.

Ostatnio szukałem zdjęć tego Spitfire, ponieważ może się on pojawić w grze War Thunder.

Zdaje się, że najprawdopodobniej znalazłem zdjęcia tego samolotu z drugiej strony.

http://www.rushdenheritage.co.uk/war/spitfire-mainpage.html

Obrazek

http://www.rushdenheritage.co.uk/shoetrade/johnwhite-autobiogKB.html

Obrazek

Zamieszczam tutaj jako pomoc dla wszystkich, chcących kiedyś go wykonać.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ny33oVGpATc[/youtube]

Re: Spitfire Mk.IIb RF-A "Impregnable" (Tamiya 1/72)

PostNapisane: czwartek, 31 października 2013, 12:28
przez RAV
Dobre... Tylko szkoda, że tak późno. Gdzie były te zdjęcia, kiedy Techmod robił swoje kalki?