Strona 1 z 1

Karbon w F1

PostNapisane: poniedziałek, 13 lipca 2009, 09:26
przez Mr. Headshok
Mam pytanie/prośbę do Was, drodzy koledzy. Może wiecie, chodzi o czas (lata), tak mniej więcej, od kiedy zaczęto stosować karbon i inne materiały "sztuczne" do produkcji elementów bolidu F1. Mam na myśli kokpit - jego wnętrze, fotel, elementy zawieszenia, "nadwozia", itd. Czasami nie udaje się znaleźć w sieci dokładnych zdjęć ukazujących szczegółowe detale pojazdu. Konkretnie chodzi mi o Forda B188, którego buduję.
Może wrzucalibyśmy tutaj zdjęcia bolidów, na których dokładnie widać elementy z karbonu, ich budowę i zastosowanie w samochodach?

Re: Karbon w F1

PostNapisane: poniedziałek, 13 lipca 2009, 17:48
przez Piotr Kalinowski
Na początku lat 80-tych, John Barnard - główny projektant Mclarena przedstawił podwozie w pełni wykonane z włókna węglowego. Jako, że Mclaren nie dysponował w tym czasie żadnymi materiałami ani wiedzą na ten temat, Barnard wykorzystał amerykańską firmę Hercules Aerospace jako zaopatrzeniowca.
Innowacja ta zastosowana została przy budowie bolidu MP4/1, który pojawił się na torach formuły 1 w 1981 roku. Słuszność zastosowania "karbonu" została bardzo szybko i wielokrotnie udowodniona przez jednego z kierowców Mclarena, Andrea de Cesaris, który wiele razy powodując kraksy, udowodnił wytrzymałość nowego podwozia. Jak się łatwo domyślić kilka miesięcy od pojawienia się MP4/1 inne zespoły zaczęły kopiować zastosowanie "karbonu" w swoich bolidach.

Jako ciekawska. Obok projektu Mclarena inna firma budowała swój bolid w oparciu o włókna węglowe. Pod wodzą genialnego Colina Chapmana, Lotus przygotowywał model 91. Z tą różnią, że dopiero w 1982 samochód Lotusa pojawił
się na torach.