Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez michal.s » środa, 19 września 2007, 13:19

Witam !

Zaczynam kolejną budowę, mam nadzieję że teraz doprowadzę ją do końca :)

Model jaki sobie wybrałem to Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version, wyprodukowany przez Tamiye w 1984 roku (hehe, starszy odemnie), zawiera 2 srebrne wypraski z elementami ramy, silnika i reszty detali, 1 ramkę białego plastiku z elementami owiewek, 1 małą ramkę z szybką, gumowe opony, śrubki, wężyki, sprężynkę, śrubokręt i kalkomanie.

Jakość wykonania modelu pozostawia dużo do życzenia, posiada sporo jamek skurczowych, śladów po wypychaczach form jak i przesunięć form. Opony nie są najgorsze, kilka minut szlifowania i będą wyglądać bardzo dobrze. Kalkomania z racji czasu zdążyła już delikatnie przyżółknać co przy białym kolorze owiewek może być delikatnie widoczne.

Na modelu postanowiłem przetestować farby Gunze, a szczególnie biały kolor który jak wiadomo jest problematyczny w kwestii żółknięcia.

Najpierw trochę o budowie.

Przednia największa owiewka:

Obrazek

Złożona z dwóch elementów o niemal tragicznej jakości detali...
Boczne wyloty powietrza praktycznie nie miały linii podziału a nity pozostawiały wiele do życzenia. Linie podziału zrobiłem od nowa żłobiąc je igłą, co do nitów to nawierciłem na ich miejscu dziurki wielkości 0,8mm w które później wsunę jakieś metalowe pręty.
Na zdjęciu miejsca nitów zaznaczone są czerwonymi strzałkami.

Kolejnym bublem w modelu są, trójkątne nakładki na owiewki na samym przodzie. Tamiya nie przewidziała żadnego ich mocowania poza przyklejeniem ich na stałe. Przerobiłem to nawiercając w owiewkach otwory, a w trójkątnych nakładkach montując pręty. (niebieskie strzałki na zdjęciach)

Obrazek

Podczas składania na końcu wszystkiego do kupy będzie o wiele prościej.

Obrazek

Tak to wygląda złożone w całość.
Otwór który widać na samym przodzie, służy do połączenia owiewki z ramą. Ja to zrobię w inny sposób, zamontuje tam rurkę, bolec który miał wchodzi w otwór, będzie wchodził w rurkę, co pozwoli zaszpachlować otwór z przodu i tym samym będzie o wiele lepiej to wyglądać, tym bardziej że z przodu będzie kalka.

Tylnia owiewka :

Złożona z trzech elementów, masa szpachlowania, i podkładu.

Obrazek

Obrazek

Na zdjęciach już po podkładzie. Owiewka ma dwie "buły" po bokach pod którymi skrywa się tłumik, przez nie ma przebiegać czerwony pas kalkomanii, troszkę problematyczne miejsce na kładzenie kalkomanii, ale nikt nie powiedział że będzie łatwo ;o)

Bak :

Tutaj małe zaskoczenie bo bak został zrobiony już jakiś czas temu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Został wyszpachlowany, położony podkład 3 warstwy, biała farba Gunze numer 156 Super White IV, według mnie nie jest taka super bo nie jest idealnie biała, od początku miała delikatny żółty zafarb, lecz po położeniu na elemencie nie rzuca się tak strasznie to w oczy. Co do samej farby jestem z niej bardzo zadowolony, jak na białą to bardzo dobrze kryje, jak i ładnie się kładzie, rozcieńczałem ją żółtym thinnerem Gunze w stosunku 1:2 bez użycia opóźniacza.
Farba schnie bardzo szybko, więc po około 5 godzinach można spokojnie przeszlifować ewentualne paprochy jak i kłaść kolejną cienką warstwę. Na baku są trzy warstwy farby, zostawione do schnięcia na 3 dni, po czym wypolerowane pod kalkomanie.

Kalkomanie, jak już pisałem są delikatnie przyżółcone na przeźroczystym filmie, ale prawie tego nie widać. Kalki kładą się bez żadnych ceregieli na SET i SOL, nie wyszło mi tylko zagięcie na niebieskim pasku...

Jako werniks na koniec, zastosowałem Gunze 184 Super Clear II, bardzo przyjemny lakier, strasznie go polubiłem, kładzie się tak samo dobrze jak farba i nie powoduje tworzenia się skórki pomarańczy na powierzchni. Tak samo jak w przypadku farby, położyłem 3 warstwy lakieru na kalki, rozcieńczając ją też żółtym thinnerem w stosunku 1:3 (jest troszkę bardziej gesty niż farba). Pierwszą warstwę położyłem bardzo cieniutko na kalki, dbając o to by nie popłynęły, kolejną warstwę już bardziej mokrą położyłem po upływie 24h i kolejną mokrą dla wyrównania powierzchni po kolejnych 24h. Za 3 dni wypolerowałem wstępnie bak, szczególnie przy obrzeżach kalek by zetrzeć schodek i zobaczyć efekt.
Wszystko wyszło super. Lakier się wspaniale poleruje i co najważniejsze schnie bardzo szybko, po tych 3 dniach schnięcia, był według mnie tak mocny jak lakier Tamiy X-22 po 3 miesiącach :)

Polecam wszystkim farby Gunze, nie należą do najtańszych ale za to lepszych nie miałem okazji jeszcze spróbować :)

Ufff... trochę tego napisałem, Ci co dotrą do końca nich napiszą jakiś komentarz.
Kolejna część relacji, pewnie już z kalkami na reszcie owiewek niebawem ;o)
Pozdrawiam - Michał Słonczyński
Avatar użytkownika
michal.s

Ojciec założyciel
 
Posty: 4506
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 10:10
Lokalizacja: Rzeszów

Reklama

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez wuen » niedziela, 21 października 2007, 19:42

Do tej pory używałem ModelMaster i nie narzekałem - ale skoro piszesz, że Gunze sa takie super - spróbuję.
człowiek bez pasji to producent g...
Avatar użytkownika
wuen
 
Posty: 2400
Dołączył(a): sobota, 20 października 2007, 08:44
Lokalizacja: okolice Halinowa ok. 25 km od Wawy

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez michal.s » środa, 31 października 2007, 00:50

Następna aktualizacja wątku :D Niektórzy pewnie już nie wierzyli, że kiedykolwiek to nastąpi :P

Przez ostatnie 3 miesiące miałem problemy z kompresorem, wydaje się że problemy już zażegnane i można w pełni wrócić do modeli, zwłaszcza że zbliża się zimowy sezon ;o)

:arrow: Przednia owiewka:

Pomalowałem podkładem Gunze, było troszkę problemów z zakryciem szarej szpachli Tamiy, ale jakoś się udało. Białej wtedy jeszcze nie miałem.

Na wyszlifowany podkład poleciały 3 cienkie warstwy białego Gunze C156, zostało to wypolerowane i zaczęła się zabawa z kalkami... :roll:

Jakość kalek tragiczna, wszystkie przeźroczyste błony rwały się jeszcze przed ściągnięciem z papierka, a brzegi kolorów strzępiły się przy każdym dotknięciu :roll:
Na SET i SOL reagowały dość dobrze, lecz nie obyło się bez pęknięć.
Jednym słowem lepiej było zamówić inne kalki, ale uparłem się, że położę te z pudełka :P

Ponieważ prawie wszystkie grafiki na jednym boku były na jednej kalce, postanowiłem je porozcinać po przeźroczystych błonach, troszkę ułatwiło mi to zadanie, nie wyobrażam sobie położenia tego w jednej całości i beż żadnych wpadek.

Najpierw położyłem wszystkie kalki po prawej stronie modelu, po czym przykryłem je mgiełką werniksu dla zabezpieczenia.
Druga strona wyszła mi troszkę lepiej, po doświadczeniach z poprzedniej wiedziałem na co uważać.

Została jeszcze kalka na czole owiewki. Było troszkę zabawy z położeniem tego równo, tak aby starczyło jej jeszcze na te trójkąciki. Jakoś się udało i nawet równo wyszło :P Gorzej jest już z białą 6... Wyjątkowo delikatna kalka, nie udało mi się jej od razu równo położyć, a przy próbach przesunięcia zaczynała się rwać. Zostawiłem tak, jak się połozyła no i niestety wyszło troszkę krzywo...
Dodatkowo kładłem ją z założonymi trójkącikami, co mi dodatkowo utrudniło sprawę. Gdy kalka się już na nich ułożyła odciąłem część z trójkącików i pod spodem przyretuszowałem na biało.

Ostatecznie nie wyszło tak znów tragicznie, pod gładką warstwą werniksu wszystkie niedociągnięcia powinny zniknąć.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na fotkach owiewka jest już po ostatnich 7 warstwach werniksu, obecnie schnie i czeka na polerowanie :)

:arrow: Tylna owiewka - dupka:

Malowanie tak samo jak wcześniej: podkład - kolor - polerka i kalki...

Tutaj mimo dziwnych kształtów wyszło całkiem dobrze, również poprzecinałem wszystkie przeźroczyste błony i każdą czerwoną kosteczkę i niebieskie paski kładłem osobno. Paski dodatkowo podzieliłem na 2 osobne kawałki.
Fabryka dała to oczywiście w jednym kawałku (wersja chyba dla kamikadze).
Troszkę problemów miałem z trafieniem w paski, które wcześniej położyłem z tyłu, ostatecznie jest minimalnie krzywo :oops: ale trudno, starałem się :P

Obrazek
Obrazek

Dupka obecnie czeka na cały proces lakierowania, na fotkach zaraz po położeniu kalkomanii, jeszcze bez werniksu.

W między czasie, żeby ukoić nerwy zszargane kładzeniem kalek, spokojnie szlifowałem sobie kółeczka i ostatecznie je pomalowałem :)

Obrazek

Są pomalowane X-12 Tamiy, wygląda zdumiewająco. Metaliki Tamiy zawsze kojarzyłem z grubym, brzydkim srebrnym ziarnem, a tu mała niespodzianka, w skali 1:12 nie można im nic zarzucić :)
Uprzedzając pytanie - wentylki oczywiście dostaną jeszcze inny kolor.

Ufff... Znów dużo napisałem ;o)
Chciało się komuś przeczytać całość ? :P

Więcej fotek pokaże po wypolerowaniu obu owiewek. Teraz to już chyba z górki, pozostało malowanie reszty, głównie metalikami.

Wszystkie zdjęcia zrobione 25 letnią, 50 Heliosa z najmniejszym pierścieniem pośrednim na body Canona 400D.
Pozdrawiam - Michał Słonczyński
Avatar użytkownika
michal.s

Ojciec założyciel
 
Posty: 4506
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 10:10
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez wojtek_fajga » środa, 31 października 2007, 10:27

Michał! To ty robisz też modele?! :mrgreen:
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez TomekWnęk » środa, 31 października 2007, 11:51

michal.s napisał(a):Niektórzy pewnie już nie wierzyli, że kiedykolwiek to nastąpi

To ja, to ja ;o) Zdjęcia mnie zdziwiły - pozytywnie.
wojtek_fajga napisał(a):Michał! To ty robisz też modele?!

:lol:
'Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy.'
Avatar użytkownika
TomekWnęk
 
Posty: 1716
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:00
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez pawel934 » środa, 31 października 2007, 12:57

Witam na nowym forum, byłem obecny na starym około roku, ale napisałem tylko ok. 20 postów.
Model naprawdę fajnie się zaczyna. Kalki położone świetnie, szczególnie biorąc pod uwagę, że mają 23 lata! (chyba, że miałeś na myśli datę produkcji formy wyprasek, a nie rok produkcji.)

Pozdrawiam,
Paweł
pawel934
 

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez michal.s » środa, 31 października 2007, 16:04

wojtek_fajga napisał(a):Michał! To ty robisz też modele?! :mrgreen:

Hehe, wiedziałem że tak powiecie :P
Czasem się zdarza, że jakiś zrobię :P
TomekWnęk napisał(a):To ja, to ja ;o)

Oj niewierny Tomaszu :mrgreen:
pawel934 napisał(a):Kalki położone świetnie, szczególnie biorąc pod uwagę, że mają 23 lata!

Kalki mają troszkę mniej, widnieje na nich 1994 rok produkcji przez Tamiye. Jednak tak długie leżakowanie w pudełku bez żadnej folii zabezpieczającej dało im w kość.

pawel934, witaj na forum :!:
Pozdrawiam - Michał Słonczyński
Avatar użytkownika
michal.s

Ojciec założyciel
 
Posty: 4506
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 10:10
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez szesnastak » środa, 31 października 2007, 17:12

Świetna robota :lol:
Oby tak dalej, a model będzie się pięknie prezentował.
Czekam na dalsze postępy ;o)
szesnastak
 

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez Macio4ever » środa, 31 października 2007, 19:33

Kółka wyszły super! Kolorek rzeczywiście jest w skali. No i świetnie zrobiłeś zdjecia!
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3720
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 21:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez Kazik » środa, 31 października 2007, 19:58

Nie no zdjęcia high quality!!!
Obrazek
Pozdrawiam
Marek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Posty: 3566
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez michal.s » środa, 31 października 2007, 20:25

Macio4ever napisał(a):No i świetnie zrobiłeś zdjecia!

Nie no zdjęcia high quality!!!

Bez przesady Panowie, mogłyby być lepsze o ile dysponował bym lepszym obiektywem.
25 letni Helios szczytem techniki nie jest :P
Pozdrawiam - Michał Słonczyński
Avatar użytkownika
michal.s

Ojciec założyciel
 
Posty: 4506
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 10:10
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez pawel934 » środa, 31 października 2007, 21:19

michal.s napisał(a):
Bez przesady Panowie, mogłyby być lepsze o ile dysponował bym lepszym obiektywem. 25 letni Helios szczytem techniki nie jest :P


Nie aparat robi zdjęcia, tylko fotograf! Są świetne!
pawel934
 

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez Kazik » środa, 31 października 2007, 21:39

Potwierdzam!
Obrazek
Pozdrawiam
Marek
Avatar użytkownika
Kazik
 
Posty: 3566
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:05
Lokalizacja: Warszawa

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez portalus » środa, 31 października 2007, 23:54

Czym zaczerniłeś linie - są bardzo delikatne.
Jak na razie bomba, czekam na dalsze postępy.
Avatar użytkownika
portalus
 
Posty: 2963
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:52
Lokalizacja: Swarzędz

Re: Brzydal - Yamaha YZR500 (0W70) Taria Version - Tamiya 1:12

Postprzez michal.s » środa, 31 października 2007, 23:57

Ta farbką z Vallejo co ją Wojtek kiedyś polecał. Patina negra się chyba nazywa.
(nie ma mnie w domu nie mogę sprawdzić)
Pozdrawiam - Michał Słonczyński
Avatar użytkownika
michal.s

Ojciec założyciel
 
Posty: 4506
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 10:10
Lokalizacja: Rzeszów

Następna strona

Powrót do Pojazdy cywilne - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości