PEUGEOT 405 Turbo 16 GR Rajd Paryz-Dakar 1990
Witam wszystkich. Chciałbym rozpocząć relację z budowy modelu Peugeota 405 Turbo16 GR. Będzie to kolejna moja relacja
z budowy, ponieważ równolegle pracuję nad kilkoma modelami. Mam nadzieję, że ten model wzbudzi duże zainteresowanie, ponieważ jest to samochód wyjątkowy. A zdobycie samego modelu jest w tej chwili dość dużym wyzwaniem.
A teraz kilka słów na temat rzeczywistej rajdówki. Samochodem, którego model chcę zbudować ARI Vatanen wygrał swój 3 Dakar. Należy przypomnieć, że ARI Vatanen 4-krotnie zwyciężał w pustynnym maratonie:
- 1987 Peugeot 205 Turbo 16 Grand Raid,
- 1989 Peugeot 405 Turbo16 Grand Raid,
- 1990 Peugeot 405 Turbo16 Grand Raid,
- 1991 Citroen ZX Rallye Raid.
Co do zagadnień technicznych to silnik i przeniesienie napędu są bliźniaczą konstrukcją, tej stosowanej w Peugeocie 205 Turbo16 GR. 405-ka miała jedną przewagę nad swoim mniejszym bratem, mianowicie rozkład mas na poszczególne osie, który w tym modelu wynosił 50/50%
Co ciekawe oba modele występowały równolegle w rajdzie w 1990 roku.
A teraz kilka zdjęć wspomnianego auta:

Jak widać wersja z roku 1990 występowała w kultowych barwach Camela.



Do zbudowania modelu niezbędne są dwie farby Tamiya typu TS:
TS-23 Light Blue,
TS-34 Camel Yellow.
No i po kilku latach, powracam do zarzuconego projektu 405-ki
Powróciłem do tego modelu, ponieważ chciałem troszkę odpocząć od tematyki WRC i serii EL MATADOR.
Co do samego projektu, to prawdę mówiąc jest to renowacji mojej pierwszej 405-ki z roku 1989, która niestety nie wyszła tak jak bym sobie tego życzył. W związku z tym postanowiłem wykonać ją na nowo, ale tym razem w wersji z roku 1990 czyli w barwach Camel.
Na początek model został rozebrany i poszczególne elementy zostały poddane obróbce DOT-em 5.1. Następnie elementy kasty zostały oszlifowane i pomalowane podkładem i 2 pierwszymi warstwami TS-34 Camel Yellow:


Trochę popracowałem na wnętrzem modelu, nawierciłem podstąpnice kierowcy i pilota oraz wstawiłem aluminiowe blachy na gołą podłogę.
Elementy komory silnika zostały poddane retuszom lakierniczym:


Oczywiście do zbudowanie modelu niezbędne są odpowiednie kalki. Ja zdecydowałem się na zakup nowego, świeżego zestawu kalek firmy Shunko Models, która wypuściła odpowiednik kalek firmy Tamiya.
Produkt ten jakością przewyższa Tamiyowski odpowiednik, a przede wszystkim kolor biały jest po prostu... biały


Aktualnie pracuję nad kokpitem rajdówki, będę wstawiał okablowanie, liczne gaśnice, fotele z pasami oraz kilka mniejszych drobiazgów. Kokpit będzie budowany w oparciu o poniższe zdjęcie:

z budowy, ponieważ równolegle pracuję nad kilkoma modelami. Mam nadzieję, że ten model wzbudzi duże zainteresowanie, ponieważ jest to samochód wyjątkowy. A zdobycie samego modelu jest w tej chwili dość dużym wyzwaniem.
A teraz kilka słów na temat rzeczywistej rajdówki. Samochodem, którego model chcę zbudować ARI Vatanen wygrał swój 3 Dakar. Należy przypomnieć, że ARI Vatanen 4-krotnie zwyciężał w pustynnym maratonie:
- 1987 Peugeot 205 Turbo 16 Grand Raid,
- 1989 Peugeot 405 Turbo16 Grand Raid,
- 1990 Peugeot 405 Turbo16 Grand Raid,
- 1991 Citroen ZX Rallye Raid.
Co do zagadnień technicznych to silnik i przeniesienie napędu są bliźniaczą konstrukcją, tej stosowanej w Peugeocie 205 Turbo16 GR. 405-ka miała jedną przewagę nad swoim mniejszym bratem, mianowicie rozkład mas na poszczególne osie, który w tym modelu wynosił 50/50%
Co ciekawe oba modele występowały równolegle w rajdzie w 1990 roku.
A teraz kilka zdjęć wspomnianego auta:

Jak widać wersja z roku 1990 występowała w kultowych barwach Camela.



Do zbudowania modelu niezbędne są dwie farby Tamiya typu TS:
TS-23 Light Blue,
TS-34 Camel Yellow.
No i po kilku latach, powracam do zarzuconego projektu 405-ki
Powróciłem do tego modelu, ponieważ chciałem troszkę odpocząć od tematyki WRC i serii EL MATADOR.
Co do samego projektu, to prawdę mówiąc jest to renowacji mojej pierwszej 405-ki z roku 1989, która niestety nie wyszła tak jak bym sobie tego życzył. W związku z tym postanowiłem wykonać ją na nowo, ale tym razem w wersji z roku 1990 czyli w barwach Camel.
Na początek model został rozebrany i poszczególne elementy zostały poddane obróbce DOT-em 5.1. Następnie elementy kasty zostały oszlifowane i pomalowane podkładem i 2 pierwszymi warstwami TS-34 Camel Yellow:


Trochę popracowałem na wnętrzem modelu, nawierciłem podstąpnice kierowcy i pilota oraz wstawiłem aluminiowe blachy na gołą podłogę.
Elementy komory silnika zostały poddane retuszom lakierniczym:


Oczywiście do zbudowanie modelu niezbędne są odpowiednie kalki. Ja zdecydowałem się na zakup nowego, świeżego zestawu kalek firmy Shunko Models, która wypuściła odpowiednik kalek firmy Tamiya.
Produkt ten jakością przewyższa Tamiyowski odpowiednik, a przede wszystkim kolor biały jest po prostu... biały


Aktualnie pracuję nad kokpitem rajdówki, będę wstawiał okablowanie, liczne gaśnice, fotele z pasami oraz kilka mniejszych drobiazgów. Kokpit będzie budowany w oparciu o poniższe zdjęcie:



























