Strona 1 z 4

[F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: piątek, 12 grudnia 2008, 19:40
przez Macio4ever
No to na dobry początek projektu, pozwolę sobie rozpocząć pierwszy wątek.

Model: Williams Honda FW10, kierowca Nigel Mansell, zapewne z wyścigu Monaco 1985. Studio 27 nie popisało się zbytnio i jedyne co może uzasadnić cenę, poza manią hobbysty, to fakt że jest to jedyny model tego samochodu.

Materiał to żywica i biały metal. Najwyraźniej znaczna część podzespołów to kopie z wyprasek Tamiyi. Jakość jest pod psem ale zamierzam z lekka podrasować pacjenta. Dawcą będzie Tamiya Williams FW11 - głównie elementy zawieszenia i skrzynia biegów. S27 zrobiło wersję "curbside" i tak pozostanie.
Skrzynię odleję z żywicy, bo potrzebuję ich więcej (taka sama była w Honda Spirit 201C).

Na razie fotki pokazujące z czym zaczynam. Niedługo więcej warsztatowych.

Obrazek

Części... Niezłe wrażenie robi drążek skręcony w węża :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

A tak ma wyglądać...

Obrazek

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: niedziela, 14 grudnia 2008, 20:01
przez Macio4ever
Mniej więcej ogarnąłem plan na ten model. Wykorzystam sporo części z FW11, bo to co oferuje Studio27 nie do końca jest zgodne z rzeczywistością + oszczędzę sobie trochę pracy (np felgi, które ze Studio 27 wymagają kupę obróbki z Tamiyi są z marszu).

Waloryzacje: zmieniona skrzynia biegów, przerobione zawieszenie przednie i tylne, linki hamulcowe, śrubki i pierdołki, pasy MFH lub własna twórczość, wentylki, zmodyfikowany przedni spojler. Pewnie czeka mnie też podmiana całej tylnej częsci podwozia z dyfuzorem...

Ciekawostka - górne tylne wahacze... Studio 27 kontra Tamiya :)

Obrazek

Postęp na dziś nie za duży... niestety. Najwiecej czasu spedzam na kombinowaniu, jak poprzerabiać zawieszenia aby wyglądało jako tako.
Na razie wstępna obróbka, pogłędbienie linii, pierwsze szpachlowanie. Otwory na śruby, na które miał być skręcony model zaszpachlowane, przednia część nosa pod zmienioną zawiechę zaszpachlowana, przedni spojler zaszpachlowany, felgi oszlifowane, silnik sklejony.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Prawie jak F1...
Obrazek


Szpachlowałem na Finishersa, capi jak piekło w letni dzień. To chyba jest szpachla samochodowa. Tak czy inaczej, na razie jestem bardzo zadowolony. Szybko wiąże, szlifowanie (sugeruję tylko na mokro) idzie jak złoto, wychodzi bardzo gładko. Na razie nie widać aby miała skurcz, tak jak Tamiyowska. Zobaczymy po podkładzie...

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: niedziela, 21 grudnia 2008, 19:05
przez Macio4ever
Walka z żywicą trwa nadal. Na razie nie widać spektakularnych postępów. Rozciąłem podwozie i wkleiłem cały dyfuzor z modelu Tamiya, zaszpachlowałem depresję w podłodze i trysnąłem podkładem. Wymaga jeszcze trochę dopieszczenia.

Po 3-4 godzinach walki z budą udało mi się usunąć przesunięcia formy we wlotach powietrza, w kokpicie i zaszpachlować ubytki. Wywierciłem też miejsce na gorną część "nowej" skrzyni biegów.

Na razie moje plany częściowo się posypały... Planowałem użyć całe zawieszenie tylne z FW11 (po przymiarce nie pasowało...) Poczytałem i okazało się, że Studio27 zrobiło może nie najładniej ale chyba prawidłowo. FW10 miał zawieszenie tylne z "push rod", które w wersji FW10B zamenionno na "pull rod" z innym umiejscowieniem amortyzatorów i innym kszałtem wahaczy. FW11 (czyli model-dawca) ma zawiechę jak FW10B. Pozostało mi:
a) zrobienie FW10B - ale to oznacza, przerobienie całej tylnej części nadwozia, a nie mam żadnych zdjęć
b) zrobienie FW10 i zastosowanie górnych wachaczy z zestawu Studio27

Poszedłem w opcję b, bo nie bardzo mam wyjście, a chciałbym sprawnie pchać budowę do przodu. I tak wygląda trochę lepiej - nowy dyfuzor, skrzynia i dolne wachacze z FW11.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

A tutaj natknąłem się na kolejny problem. Wloty powietrza do tylnych hamulców wyglądają na krzywe... Nie mam dobrego zdjęcia ale na czuja powinny być równoległe do opony. Na razie przyjąłem to ze spokojem :)

Obrazek

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: niedziela, 21 grudnia 2008, 20:55
przez Seweryn
Projekt nabiera kolorów, widzę że nie tylko ja mam problem ze znalezieniem zdjęć :-> Gdzie kupiłeś tę szpachlę?

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: niedziela, 21 grudnia 2008, 21:02
przez Macio4ever
Szpachla jest super tylko śmierdzi pioruńsko. Na bank samochodowa. Idealnie poleruje się na mokro i zostaje gładka powierzchnia. Jest dwuskładnikowa, chemoutwardzalna. Ponieważ daje się 1:100 o ile pamiętam, więc dając na oko wciąż się uczę - bo albo mi za szybko wiąże albo za wolno.
Ja kupiłem w rainbowten ale jest dostępna na hlj, hiroboy

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: niedziela, 4 stycznia 2009, 17:58
przez Macio4ever
No żeby nie było, że w sen zimowy zapadłem. Postępów spektakularnych nie ma, na razie głównie spędzam czas na czyszczeniu i pasowaniu części. Dwie szybkie fotki.

Po długich namysłach, zdecydowałem, że wloty powietrza są do bani i zrobię je sam, wykorzystując części z FW11. Na razie usunąłem wlot FW11 i bedę mu dorabiał, nowe. Z lewej przed operacją.

Obrazek

Silnik sklejony i pomalowany. Ponieważ będzie praktycznie cały zasłonięty, więc nie będzie ekstrawagancji. Na razie złożone na sucho. Pięknie poza focusem - pomalowane górne wahacze

Obrazek

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: niedziela, 18 października 2009, 19:56
przez Macio4ever
Projekt nie padł, będzie ciąg dalszy :)

Buda została pomalowana najpierw podkładem Gunze Resin Primer, a po oszlifowaniu na mokro, białym podkładem Tamiya. Na oko błędów w powierzchni brak. Teraz zamierzam wywiercić otwory pod śruby/imitacje które służyły w oryginale do mocowania poszycia, nosa etc. oraz oblecieć Panem Bazowym Białym

Dla ciekawych - Pan Żywiczny Podkład ładnie rozcieńcza się Panem Rozcieńczaczem natomiast śmierdzi zupełnie inaczej niż seria C czy Tamiya TS. Po wyschnięciu szary, satynowy i twardy.

Obrazek

Pomalowałem też felgi - na zdjęciu lakier bezbarwny nie jest idealnie gładki, bo służy tylko pod kalki. Felgi wykończę w półmacie.

Obrazek

Kolor to mieszanka brązowego, czarnego i srebrnego. W takim powiększeniu ziarno wygląda na duże ale na żywca jest OK.

PS. Muszę kupić szary karton na tło, bo jednak zdjęcia robi się łatwiej.

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: niedziela, 18 października 2009, 20:05
przez Mr. Headshok
No, nareszcie coś się u Ciebie ruszyło ;o)
Ale "garbaty" ten kadłub...

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: sobota, 31 października 2009, 18:45
przez Macio4ever
Zrobiłem sobie debiut z malowaniem napisów na oponach... Jedna wyszła trochę słabiej ale ogólnie jestem zadowolony. Wygląda to lepiej niż kalkomania. Napisy malowane Tamiya XF-2.
Będzie jeszcze delikatnie przybrudzone jak całkiem wyschnie.

Szwy nie dały się całkiem zeszlifować, na szczęście w oryginale też szedł pasek po obwodzie opony.

To nie jedyny postęp - zrobione są przednie piasty z wlotami i pomalowane przednie skrzydło. Mam zamiar zdążyć na termin projektu.

Obrazek

Wentylki oczywiście wklejone :)

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: sobota, 31 października 2009, 22:50
przez Macio4ever
No i kółka po ubrudzeniu.
Efekt jest znacznie lepszy wizualnie niż przy użyciu kalkomanii. Jak na piewrsze podejście jestem zadowolony.

Obrazek

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: niedziela, 1 listopada 2009, 09:24
przez Mr. Headshok
Opony pobrudzone Clear Grey Tone z Gunze, prawda? Bardzo ładne.

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: niedziela, 1 listopada 2009, 10:50
przez Macio4ever
Tym razem inna technika - połozyłem od razu Tamiya Weathering - kolor Soot. Ładnie wychodzi i matowi powierzchnię opony.

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: poniedziałek, 2 listopada 2009, 21:16
przez Macio4ever
Buda powiercona - otwory 0,5 i 0,4 pod imitacje śrub i zatrzasków.
Wziąłem się za malowanie, które zapowiada się ciekawie...

Po pomalowaniu podkładem do żywic, poszła jedna warstwa Base White + delikatna polerka. I tu zacząłem kombinować - jakiego by użyć białego. TS się kończy (może nie starczyć i będzie ryfa), w wystarczajacej ilości mam Gunze ale tylko Cool White (może być zły odcień). Padło na Finisher'sa no i lekka wpadka. Kolor jest OK (z zestawu do malowania McLarenów) ale nie położył się idealnie (jak na razie). Rozcieńczony jak trzeba, dodany opóźniacz, ciśnienie jak za ostatnim udanym razem - ładna mokra warstwa, a po chwili kurka zrobiła się fakturka :) Poprawiłem drugą warstwą no i to samo...
Zachowałem spokój i wsadziłem gadzinę do suszarni. Na razie efekt jest obiecujący bo się ładnie wygładza. Może panika była za wcześnie.

Obrazek

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: sobota, 7 listopada 2009, 15:54
przez Macio4ever
Wchodzę na tereny, gdzie bardzo łatwo coś nieodwracalnie spartolić.. Nic to, jedziemy z kolorkiem żółtym:

Przymiarka, z użyciem kopii kalek

Obrazek

Maskowanie

Obrazek

Po malowaniu. W dwóch miejscach delikatnie mi podwiało, ale i tak będzie pod kalką

Obrazek

Maskowanie - taśma 3M + Tamiya 40mm. Taśma 3M robi super łagodne łuki. Przy mniejszym promieniu, da się ale naprężenie jest na tyle duże, że klej może nie dać rady - dlatego właśnie mi podwiało w dwóch miejscach.

Następne kroki: suszenie, leciuteńka polerka bardzo drobnym papierem + ścięcie progu między kolorami. Kalki, bezbarwny, polerka, bezbarwny itd, itd

Re: [F1] Williams Honda FW10 - Studio27 1/20

PostNapisane: niedziela, 8 listopada 2009, 16:25
przez Macio4ever
Kalki... Można stracić zdrowie przy ich kładzeniu.
O dziwo nie straciły nigdzie bieli, film jest ultraprzeźroczysty. Natomiast ciemnoniebieskie wykończenie przodu samochodu - normalnie koszmar. Reakcja na płyny prawie żadna. Po półgodzinie zauważyłem, że zaczęły mięknąć. Pomarszczyła się - mam nadzieję, że po wyschnięciu będzie OK.
Kalki są kombinowane z S27 i Tamiyi. W S27 kilka jest rozmazanych i już zauwazyłem braki - więc uzupełniam z FW11

Obrazek