Strona 1 z 2

PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: wtorek, 30 grudnia 2014, 15:57
przez STI22B
PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2

Rajdowa Grupa B większości "mniej zaawansowanych" fanów motorsportu kojarzy się z Audi Quattro S1, czyli samochodem, którego "muskularna" aerodynamika chyba najbardziej wryła się w pamięć:

Obrazek

Tak rozbudowane ospojlerowanie Audi, zdradzało jego niewłaściwy rozkład mas, który starano się poprawić na wszelkie możliwe sposoby np.
- przerzucenie do tyłu chłodnic i wszelkiego osprzętu w celu odciążenia przedniej osi, która musiał poradzić sobie z 5-cylindrowym silnikiem,
- skrócono rozstaw osi samochodu.

Wszystkie te zabiegi niestety dla zespołu Audi Sport spełzły na niczym, ponieważ to wcielenie zwyciężyło tylko w jednym Rajdzie tj. San Remo, ale więcej o Audi innym razem.

Samochód, który jest przedmiotem mojego nowego wątku warsztatowego jest PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 czyli rajdówka, która w 100% wykorzystała możliwości, które dawał regulamin Grupy B.
Firma Peugeot postawiła na bezkompromisową konstrukcję z silnikiem umieszczonym pomiędzy fotelami a tylną osią, poprzecznie po prawej stronie:

Obrazek

Obrazek

Po lewej stronie zamontowano 5-stopniowa skrzynia biegów.
"Moment obrotowy trafiał na wałek odbiorczy przekładni, znajdujący się nad wałem napędowym, gdzie poprzez wałek zdawczy wędrował do centralnego mechanizmu różnicowego typu Fergusona. Ten znajdował się dokładnie na środku osi wzdłużnej, dzięki czemu nie było potrzeby stosowania skrzyni rozdzielczej i dwóch wałów napędowych"

Centralny mechanizm różnicowy dawał możliwość ustalenia rozdziału momentu obrotowego pomiędzy osie, w proporcjach:
- asfalt 25/75% [przód/tył],
- szuter 33/65 % [przód/tył],
- śnieg 50/50 % [przód/tył].

205-ka zbudowana była na ramie rurowej pokrytej kevlarowymi panelami nadwozia. Samochód był krótszy od Audi Quattro o około 40 cm i około 10 cm od Lancii 037, ale posiadał rozstaw osi większy odpowiednio o 16 i 100mm od swoich konkurentów.
Dzięki zastosowaniu takiej konstrukcji, rozkład mas była prawie idealny, ponieważ na przednią oś przypadało 46% wagi rajdówki.
Jedynym wymaganiem szefostwa PSA przy projekcie nowej rajdowej broni, było upodobnienie konstrukcji do nowego małego samochodu, którym koncern planował zawojować europejskie rynki.

Obrazek

W celu otrzymania homologacji Peugeot musiał wyprodukować 200 sztuk samochodu w wersji cywilnej:

Obrazek

Drogowa wersja 205 Turbo16 poza ogólnym wyglądem miała niewiele wspólnego z bazowym modelem, jedynie: przednią szybę, reflektory, przednie drzwi i blok silnika.

A teraz kilka słów na temat wersji, której model chcę zbudować.
Peugeot 205 Turbo 16 Evo 2 ujrzał światło dzienne w majowym Tour De Corse 1985:

Obrazek

Rajdówka została gruntownie zmodyfikowana, zmiany objęły zarówno nadwozie jak i silnik i układ przeniesienia napędu.
Nadwozie wzbogacono o pokaźne tylne skrzydło, z przodu pojawił się przeprojektowany zderzak z większym wlotem do chłodnicy oraz charakterystyczne 2 płaty po jego bokach. Z tyłu poza skrzydłem na krawędzi dachu, pojawił się zmodyfikowany dyfuzor, który ściśle otulał rurę wydechową.

Obrazek

Obrazek

Co do mechaniki, to silnik został wzbogacony o kolektor ssący o zmiennej długości kanałów:

Obrazek

wstawiono wydajniejszą turbosprężarkę Garret'a oraz nową już 6-stopniową skrzynię biegów.

Oficjalnie wersja Evo 2 legitymowała się następującymi parametrami:

Moc: 460KM przy 7600 obr/min; ciśnienie doładowania 2,6 bara;
Moc: 480KM przy 7600 obr/min; ciśnienie doładowania 2,8 bara;
Moc: 550KM przy 7600 obr/min; ciśnienie doładowania 3,0 bara;
Moment obrotowy: 490Nm przy 6500 obr/min.


Obrazek

Tyle tytułem wstępu. Co się tyczy podzespołów potrzebnych do zbudowania modelu, to są one następujące:

Model PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 1 firmy TAMIYA:

Obrazek

Obrazek

Transkit Peugeot 205 Turbo 16 Evo 2 firmy RENAISSANCE:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Transkit, a w zasadzie kalkomania pozwala na zbudowanie zwycięskiego samochodu z cyfrą 5 na nadwoziu, prowadzonego przez załogę:
Bruno Saby/Jean-François Fauchille
z Rajdu Tour De Corse 1986:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

czyli tego samego rajdu, z którego zbudowałem model:
LANCIA DELTA S4
i mam nadzieję uzupełnić takie oto towarzystwo:

Obrazek

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Tour De Corse 1986

PostNapisane: wtorek, 30 grudnia 2014, 19:45
przez Cesiu
Witam wszystkich a przede wszystkim założyciela tematu!

Od paru lat sklejam modele samochodów cywilnych, przede wszystkim wyścigowe i rajdowe (może kiedyś jakimś się pochwalę ;) ). Teraz przerzuciłem się na troszkę inną działkę modelarstwa, ale o tym w innym dziale. W każdym razie miłość do samochodów, zwłaszcza tych mocno waloryzowanych pozostała i zasiadam w pierwszym rzędzie w tym warsztacie, ponieważ wbrew temu co STI22B napisał, mi Grupa B kojarzy się właśnie z 205ką T16 i Lancią 037 ;)

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: piątek, 2 stycznia 2015, 20:57
przez STI22B
Witam, dziś pierwsza aktualizacja pod tytułem: Klapa przedziału Silnikowego

Klapa wersji Evo 2 różni się kilkoma szczegółami w stosunku do wersji Evo 1, a mianowicie:
- spojlerem;
- podpórkami spojlera;
- mniejszym otworem na szybę.

Klapa wersji Evo 1:

Obrazek

Klapa wersji Evo 2:

Obrazek

Na początek należało się pozbyć spojlera wersji Evo 1, który stanowi monolit z klapą. Po jego odcięciu, powstały otwór został zaślepiony od wewnątrz paskiem polistyrenu, a od zewnątrz zaszpachlowany. Po wyschnięciu szpachlówki, kalpa została wyszlifowana:

Obrazek

Obrazek

wywierciłem 2 otwory pod w/w podpórki monstrualnego spojlera:

Obrazek

Obrazek

kolejna rzecz, którą należało poprawić/uzupełnić to dodatkowe dwie poprzeczne beleczki wlotu powietrza w klapie oraz wstawić "blachę" u spodu otworu na szybę w celu jego zmniejszenia:

Obrazek

Obrazek

i na koniec pierwsza wstępna przymiarka tylnego spojlera do zmodyfikowanej klapy:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: wtorek, 29 września 2015, 19:08
przez STI22B
Witam po dłuższej przerwie. Związku z urlopem, mogłem sobie pozwolić na kilka chwil przy modelu. Na początek przygotowałem boczne płaty, które musiałem uzupełnić o elementy montażowe do przedniego zderzaka:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Został wklejony przedni spojler, który należało uzupełnić szpachlówką, ponieważ producent transkitu nie wiedzieć czemu pozostawił schodki:

Obrazek

Po wstawieniu i oszlifowaniu przedniego spojlera nawierciłem po 3 otwory montażowe dla bocznych płatów i przymierzyłem je do kasty:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na koniec kilka zdjęć poprawionej kratki wentylacyjnej w tylnej klapie. Ten szczegół nie dawał mi spokoju od dłuższego czasu i postanowiłem go poprawić, ponieważ w rzeczywistym samochodzie kratka miał 4 pasy poziome, a Tamiya zrobiła tylko 2. Myślę, że taka klapa wygląda zdecydowanie lepiej:

Wersja przed modyfikacją:

Obrazek

i po:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: wtorek, 29 września 2015, 21:07
przez karambolis8
Bardzo ciekawy wątek :)

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: środa, 30 września 2015, 07:20
przez Seweryn
W weekend w Pradze na E-day był taki 205.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: piątek, 27 marca 2020, 12:11
przez STI22B
Kasta "wysezonowana" (jakieś 5 lat) po szpachlowaniu i klejeniu, więc poszła pierwsza warstwa szarego podkładu w celu ujawnienia niedoskonałości...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po kolejnym szlifowaniu i uzupełnieniu ewentualnych ubytków, elementy kasty zostaną pomalowane białą podkłado-szpachlówką MR.HOBBY:

Obrazek

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: piątek, 27 marca 2020, 12:26
przez Łukasz_K
Łoooo Panie, 5 lat? Niezłe tempo, niemniej jednak bardzo się cieszę że mnie ten warsztat nie ominie (no chyba że następna aktualizacja za kolejne 5 :lol:) uwielbiam rajdówki z lat 80.

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: niedziela, 29 marca 2020, 21:36
przez STI22B
Syn zasnął więc powoli do przodu.

Jak wiadomo przedział silnika w Evo2 wyglądał innaczej niż w Evo1.
Na początek nadkola oraz belka, która je łączy w Evo1:

Obrazek

i przedział w Evo2:

Obrazek

Do usunięcia jest więc pozioma belka pomiędzy nadkolami (vzarne X) oraz przemodelowanie ich samych.
Pierwszy papierowy szablon, na podstawie którego zostaną wycięte nowe elementy ze polistyrenu:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Do wykonania są jeszcze owalne otwory w nadkolach:

Obrazek

oraz po wycięciu belki zastępujące ją perforowane wzmocnienie:

Obrazek

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: poniedziałek, 30 marca 2020, 23:21
przez STI22B
Budowę tylnej części rajdówki trzeba jednak zacząć od przeróbki ramy tylnego zawieszenia, która będzie podstawą dla tylej części klatki bezpieczeństwa oraz przemodelowanych nadkoli.

Na początek złożona rama zawieszenia uzupełniona o dwie rury:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: wtorek, 31 marca 2020, 23:41
przez STI22B
Mini update.
Nadkola rozcięte oraz wstepnie przemodelowana na Evo2, poprzez usunięcie poziomych płatów znajdujących się od wewnętrznych stron.

Przed:

Obrazek

Obrazek

Po:

Obrazek

Obrazek

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: czwartek, 2 kwietnia 2020, 23:46
przez STI22B
Klatka tylnego zawieszenia po przebudowie/rozbudowie na wersje Evo2.
Zdjęcia po pierwszej warstwie podkładu:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: niedziela, 5 kwietnia 2020, 00:58
przez STI22B
Po kilku godzinach wycinania szablonów z papieru, dopasowywania i klejenia udało mi się wykonać lewą "kierownicę" powietrza chłodzacego.
Elementu tego niestety brakuje w zestawie z Transkitem, więc trzeba go wykonać własnoręcznie. Spoiny po wyschnięciu zostaną obrobione na gotowo i całość zostanie pomalowana, ale to dopiero po zrobieniu prawej "kierownicy", która odpowiada za ukierunkowanie powietrza chłodzacego tylne hamulce.

Kilka zdjęć wykonanego elementu:


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: środa, 8 kwietnia 2020, 12:12
przez STI22B
"KIEROWNICE" Gotowe:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

PostNapisane: środa, 8 kwietnia 2020, 16:25
przez Mr. Headshok
Czaaaad!!!