PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez STI22B » wtorek, 30 grudnia 2014, 14:57

PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2

Rajdowa Grupa B większości "mniej zaawansowanych" fanów motorsportu kojarzy się z Audi Quattro S1, czyli samochodem, którego "muskularna" aerodynamika chyba najbardziej wryła się w pamięć:

Obrazek

Tak rozbudowane ospojlerowanie Audi, zdradzało jego niewłaściwy rozkład mas, który starano się poprawić na wszelkie możliwe sposoby np.
- przerzucenie do tyłu chłodnic i wszelkiego osprzętu w celu odciążenia przedniej osi, która musiał poradzić sobie z 5-cylindrowym silnikiem,
- skrócono rozstaw osi samochodu.

Wszystkie te zabiegi niestety dla zespołu Audi Sport spełzły na niczym, ponieważ to wcielenie zwyciężyło tylko w jednym Rajdzie tj. San Remo, ale więcej o Audi innym razem.

Samochód, który jest przedmiotem mojego nowego wątku warsztatowego jest PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 czyli rajdówka, która w 100% wykorzystała możliwości, które dawał regulamin Grupy B.
Firma Peugeot postawiła na bezkompromisową konstrukcję z silnikiem umieszczonym pomiędzy fotelami a tylną osią, poprzecznie po prawej stronie:

Obrazek

Obrazek

Po lewej stronie zamontowano 5-stopniowa skrzynia biegów.
"Moment obrotowy trafiał na wałek odbiorczy przekładni, znajdujący się nad wałem napędowym, gdzie poprzez wałek zdawczy wędrował do centralnego mechanizmu różnicowego typu Fergusona. Ten znajdował się dokładnie na środku osi wzdłużnej, dzięki czemu nie było potrzeby stosowania skrzyni rozdzielczej i dwóch wałów napędowych"

Centralny mechanizm różnicowy dawał możliwość ustalenia rozdziału momentu obrotowego pomiędzy osie, w proporcjach:
- asfalt 25/75% [przód/tył],
- szuter 33/65 % [przód/tył],
- śnieg 50/50 % [przód/tył].

205-ka zbudowana była na ramie rurowej pokrytej kevlarowymi panelami nadwozia. Samochód był krótszy od Audi Quattro o około 40 cm i około 10 cm od Lancii 037, ale posiadał rozstaw osi większy odpowiednio o 16 i 100mm od swoich konkurentów.
Dzięki zastosowaniu takiej konstrukcji, rozkład mas była prawie idealny, ponieważ na przednią oś przypadało 46% wagi rajdówki.
Jedynym wymaganiem szefostwa PSA przy projekcie nowej rajdowej broni, było upodobnienie konstrukcji do nowego małego samochodu, którym koncern planował zawojować europejskie rynki.

Obrazek

W celu otrzymania homologacji Peugeot musiał wyprodukować 200 sztuk samochodu w wersji cywilnej:

Obrazek

Drogowa wersja 205 Turbo16 poza ogólnym wyglądem miała niewiele wspólnego z bazowym modelem, jedynie: przednią szybę, reflektory, przednie drzwi i blok silnika.

A teraz kilka słów na temat wersji, której model chcę zbudować.
Peugeot 205 Turbo 16 Evo 2 ujrzał światło dzienne w majowym Tour De Corse 1985:

Obrazek

Rajdówka została gruntownie zmodyfikowana, zmiany objęły zarówno nadwozie jak i silnik i układ przeniesienia napędu.
Nadwozie wzbogacono o pokaźne tylne skrzydło, z przodu pojawił się przeprojektowany zderzak z większym wlotem do chłodnicy oraz charakterystyczne 2 płaty po jego bokach. Z tyłu poza skrzydłem na krawędzi dachu, pojawił się zmodyfikowany dyfuzor, który ściśle otulał rurę wydechową.

Obrazek

Obrazek

Co do mechaniki, to silnik został wzbogacony o kolektor ssący o zmiennej długości kanałów:

Obrazek

wstawiono wydajniejszą turbosprężarkę Garret'a oraz nową już 6-stopniową skrzynię biegów.

Oficjalnie wersja Evo 2 legitymowała się następującymi parametrami:

Moc: 460KM przy 7600 obr/min; ciśnienie doładowania 2,6 bara;
Moc: 480KM przy 7600 obr/min; ciśnienie doładowania 2,8 bara;
Moc: 550KM przy 7600 obr/min; ciśnienie doładowania 3,0 bara;
Moment obrotowy: 490Nm przy 6500 obr/min.


Obrazek

Tyle tytułem wstępu. Co się tyczy podzespołów potrzebnych do zbudowania modelu, to są one następujące:

Model PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 1 firmy TAMIYA:

Obrazek

Obrazek

Transkit Peugeot 205 Turbo 16 Evo 2 firmy RENAISSANCE:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Transkit, a w zasadzie kalkomania pozwala na zbudowanie zwycięskiego samochodu z cyfrą 5 na nadwoziu, prowadzonego przez załogę:
Bruno Saby/Jean-François Fauchille
z Rajdu Tour De Corse 1986:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

czyli tego samego rajdu, z którego zbudowałem model:
LANCIA DELTA S4
i mam nadzieję uzupełnić takie oto towarzystwo:

Obrazek
Ostatnio edytowano środa, 31 grudnia 2014, 15:01 przez STI22B, łącznie edytowano 1 raz
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Reklama

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Tour De Corse 1986

Postprzez Cesiu » wtorek, 30 grudnia 2014, 18:45

Witam wszystkich a przede wszystkim założyciela tematu!

Od paru lat sklejam modele samochodów cywilnych, przede wszystkim wyścigowe i rajdowe (może kiedyś jakimś się pochwalę ;) ). Teraz przerzuciłem się na troszkę inną działkę modelarstwa, ale o tym w innym dziale. W każdym razie miłość do samochodów, zwłaszcza tych mocno waloryzowanych pozostała i zasiadam w pierwszym rzędzie w tym warsztacie, ponieważ wbrew temu co STI22B napisał, mi Grupa B kojarzy się właśnie z 205ką T16 i Lancią 037 ;)

Pozdrawiam
Grzegorz
Avatar użytkownika
Cesiu
 
Posty: 41
Dołączył(a): poniedziałek, 22 grudnia 2014, 14:45

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez STI22B » piątek, 2 stycznia 2015, 19:57

Witam, dziś pierwsza aktualizacja pod tytułem: Klapa przedziału Silnikowego

Klapa wersji Evo 2 różni się kilkoma szczegółami w stosunku do wersji Evo 1, a mianowicie:
- spojlerem;
- podpórkami spojlera;
- mniejszym otworem na szybę.

Klapa wersji Evo 1:

Obrazek

Klapa wersji Evo 2:

Obrazek

Na początek należało się pozbyć spojlera wersji Evo 1, który stanowi monolit z klapą. Po jego odcięciu, powstały otwór został zaślepiony od wewnątrz paskiem polistyrenu, a od zewnątrz zaszpachlowany. Po wyschnięciu szpachlówki, kalpa została wyszlifowana:

Obrazek

Obrazek

wywierciłem 2 otwory pod w/w podpórki monstrualnego spojlera:

Obrazek

Obrazek

kolejna rzecz, którą należało poprawić/uzupełnić to dodatkowe dwie poprzeczne beleczki wlotu powietrza w klapie oraz wstawić "blachę" u spodu otworu na szybę w celu jego zmniejszenia:

Obrazek

Obrazek

i na koniec pierwsza wstępna przymiarka tylnego spojlera do zmodyfikowanej klapy:

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez STI22B » wtorek, 29 września 2015, 18:08

Witam po dłuższej przerwie. Związku z urlopem, mogłem sobie pozwolić na kilka chwil przy modelu. Na początek przygotowałem boczne płaty, które musiałem uzupełnić o elementy montażowe do przedniego zderzaka:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Został wklejony przedni spojler, który należało uzupełnić szpachlówką, ponieważ producent transkitu nie wiedzieć czemu pozostawił schodki:

Obrazek

Po wstawieniu i oszlifowaniu przedniego spojlera nawierciłem po 3 otwory montażowe dla bocznych płatów i przymierzyłem je do kasty:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na koniec kilka zdjęć poprawionej kratki wentylacyjnej w tylnej klapie. Ten szczegół nie dawał mi spokoju od dłuższego czasu i postanowiłem go poprawić, ponieważ w rzeczywistym samochodzie kratka miał 4 pasy poziome, a Tamiya zrobiła tylko 2. Myślę, że taka klapa wygląda zdecydowanie lepiej:

Wersja przed modyfikacją:

Obrazek

i po:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez karambolis8 » wtorek, 29 września 2015, 20:07

Bardzo ciekawy wątek :)
karambolis8
 
Posty: 2257
Dołączył(a): poniedziałek, 21 września 2009, 07:24

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez Seweryn » środa, 30 września 2015, 06:20

W weekend w Pradze na E-day był taki 205.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Seweryn
Avatar użytkownika
Seweryn
 
Posty: 2067
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 19:05
Lokalizacja: Ustroń

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez STI22B » piątek, 27 marca 2020, 11:11

Kasta "wysezonowana" (jakieś 5 lat) po szpachlowaniu i klejeniu, więc poszła pierwsza warstwa szarego podkładu w celu ujawnienia niedoskonałości...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po kolejnym szlifowaniu i uzupełnieniu ewentualnych ubytków, elementy kasty zostaną pomalowane białą podkłado-szpachlówką MR.HOBBY:

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez Łukasz_K » piątek, 27 marca 2020, 11:26

Łoooo Panie, 5 lat? Niezłe tempo, niemniej jednak bardzo się cieszę że mnie ten warsztat nie ominie (no chyba że następna aktualizacja za kolejne 5 :lol:) uwielbiam rajdówki z lat 80.
Obrazek Obrazek Obrazek
..bo zawsze są i głupsi w społeczności...
Avatar użytkownika
Łukasz_K

Zimna Wojna 1
 
Posty: 4778
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 12:58
Lokalizacja: Bstok

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez STI22B » niedziela, 29 marca 2020, 20:36

Syn zasnął więc powoli do przodu.

Jak wiadomo przedział silnika w Evo2 wyglądał innaczej niż w Evo1.
Na początek nadkola oraz belka, która je łączy w Evo1:

Obrazek

i przedział w Evo2:

Obrazek

Do usunięcia jest więc pozioma belka pomiędzy nadkolami (vzarne X) oraz przemodelowanie ich samych.
Pierwszy papierowy szablon, na podstawie którego zostaną wycięte nowe elementy ze polistyrenu:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Do wykonania są jeszcze owalne otwory w nadkolach:

Obrazek

oraz po wycięciu belki zastępujące ją perforowane wzmocnienie:

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez STI22B » poniedziałek, 30 marca 2020, 22:21

Budowę tylnej części rajdówki trzeba jednak zacząć od przeróbki ramy tylnego zawieszenia, która będzie podstawą dla tylej części klatki bezpieczeństwa oraz przemodelowanych nadkoli.

Na początek złożona rama zawieszenia uzupełniona o dwie rury:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez STI22B » wtorek, 31 marca 2020, 22:41

Mini update.
Nadkola rozcięte oraz wstepnie przemodelowana na Evo2, poprzez usunięcie poziomych płatów znajdujących się od wewnętrznych stron.

Przed:

Obrazek

Obrazek

Po:

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez STI22B » czwartek, 2 kwietnia 2020, 22:46

Klatka tylnego zawieszenia po przebudowie/rozbudowie na wersje Evo2.
Zdjęcia po pierwszej warstwie podkładu:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez STI22B » sobota, 4 kwietnia 2020, 23:58

Po kilku godzinach wycinania szablonów z papieru, dopasowywania i klejenia udało mi się wykonać lewą "kierownicę" powietrza chłodzacego.
Elementu tego niestety brakuje w zestawie z Transkitem, więc trzeba go wykonać własnoręcznie. Spoiny po wyschnięciu zostaną obrobione na gotowo i całość zostanie pomalowana, ale to dopiero po zrobieniu prawej "kierownicy", która odpowiada za ukierunkowanie powietrza chłodzacego tylne hamulce.

Kilka zdjęć wykonanego elementu:


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez STI22B » środa, 8 kwietnia 2020, 11:12

"KIEROWNICE" Gotowe:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Projekty na warsztacie:

Obrazek Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
STI22B
 
Posty: 243
Dołączył(a): niedziela, 12 lipca 2009, 21:55
Lokalizacja: Hecznarowice, koło Bielska-Białej

Re: PEUGEOT 205 Turbo 16 Evo 2 Grupa B

Postprzez Mr. Headshok » środa, 8 kwietnia 2020, 15:25

Czaaaad!!!
Pozdrawiam,
Tomasz Koebsch
Avatar użytkownika
Mr. Headshok
 
Posty: 1335
Dołączył(a): wtorek, 30 października 2007, 19:04
Lokalizacja: Poznań

Następna strona

Powrót do Pojazdy cywilne - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości