Strona 1 z 2

Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: niedziela, 14 lutego 2016, 19:15
przez DarkWing
Ferrari Enzo niedawno rozpoczęte, a już prace zostały wstrzymane na rzecz Fiata. Jest to spowodowane nie tyle zachcianką, co wcześniejszym planem pewnego projektu.
Tak czy owak zapraszam na warsztat pt. Fiat 806 GP.

Tym razem model od Italeri w skali 1:12.
Obrazek

Rzut okiem w pudło...
Instrukcja posiada tylko kolorowe okładki, wewnątrz już jest cz/b i nie tak ładnie i wyraźnie ale czytelnie. Oprócz kalkomani są też maski do malowania numerów startowych oraz arkusik blaszek
Obrazek

Dość pokaźnych rozmiarów pudełko ze śrubkami, nakrętkami, przewodami, sprężynkami itp. Duży + za posegregowanie i podpisanie wszystkich elementów. Bardzo ułatwia to późniejszą pracę, w przypadku Tamiyi trzeba było tracić czas na rozpoznawanie śrubek i mierzenie ich suwmiarką...
Obrazek

Jakość wykonania części typowa dla Italeri. Można było się spodziewać czegoś lepszego jak za model klasy premium, a przynajmniej za model za tą cenę... Niestety, poza ładnym opakowaniem i wspomnianym organizerze ze śrubkami,reszta to zwykła Italeri.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tu wyraźnie widać z czym przyjdzie walczyć... :(
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Budowę rozpoczynam od ramy. Części nie dużo i stopień komplikacji minimalny, jednak czas na wykonanie maksymalny...
Przede wszystkim szlifowanie szlifowanie szlifowanie szlifowanie szlifowanie
Jak już część zacznie wyglądać jak należy to wygładzanie wygładzanie wygładzanie wygładzanie :)
Niestety ale tą operację należy powtarzać przy KAŻDYM, nawet najmniejszym elemencie, a gdy już się osiągnie zadowalający efekt można co nieco posklejać i pomalować...
Myślałem, że malowanie karoserii zostawię sobie na koniec ale niestety. Już teraz do ramy trzeba przykręcić spodnią płytę, która jest w kolorze nadwozia. Producent przewiduje kolor nadwozia - czerwony. W moich planach i zamyśle chcę wykonać model w kolorze ciemnej wiśni... taka czerwień wpadająca w brąz... może burgund. Coś podobnego do koloru z pudełka, chociaż na zdjęciach to nie do końca widać...Tak czy owak muszę sobie odpowiedni kolor wymieszać.
Dlatego póki co zająłem się silnikiem
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Silnik malowany spray'em TS-17, a więc aluminium gloss. Na koniec napylę na to cieniutką warstwę w kolorze stali, aby pozbyć się aluminiowego bloku, co raczej w 1927 roku nie miało miejsca :)

Ogólnie modelik bardzo fajny i pomimo tych wszystkich niedociągnięć mam nadzieję, że będzie się go składało z dużą frajdą. Nie polecam go jednak modelarzom początkującym, trzeba mieć troszkę doświadczenia jeśli chce się go dobrze zrobić, z drugiej zaś strony jego budowę można uznać za modelarstwo pełną gębą.... To nie to samo co "klocki" Tamiyi ale też nie to samo co.... najgorsze marki. Po dopracowaniu każdej części wszystko z miarę pasuje do siebie. Cóż... taka już jest Italeri, tradycyjna i konserwatywna....

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: poniedziałek, 15 lutego 2016, 01:24
przez pawel700
Jeśli chodzi o kolor, to mógłby być jakiś gotowy kolor z palety RAL, z przedziału od 3001 do 3005.

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: poniedziałek, 15 lutego 2016, 21:20
przez Andrzej Godlewski
Oj będzie kawałek modelu na półkę , mam w taj samej skali Bentleya .
Jest jeszcze Fiat , jest co robić ,będę zaglądał .

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: środa, 24 lutego 2016, 13:24
przez DarkWing
aktualności z warsztatu fiata....
Dorobiłem kolor na karoserię. W mieszalni farb wytłumaczyłem Pani o co mi konkretnie chodzi i wspomagając się próbnikami ustaliliśmy barwę... Po wymieszaniu i nabiciu puszki spray Pani stwierdziła, że wybrałem kolor z palety.... fiata :). Hmm... czyli nie będzie całkiem z kosmosu .... :roll:

Mogłem w końcu zamontować płytę osłaniającą podłogę i...
Obrazek

dalej ruszyć z ramą
Obrazek

Podłoga jest drewniana, w modelu imitację drewna zrobiono z blaszki. Wystarczyło ja odpowiednio pomalować i voilà
Obrazek

Obrazek

Dalej prace przeniosły się na silnik. Częściowy montaż oraz uzyskanie docelowego koloru.
Obrazek

Obrazek

Tu widać zamontowane wsporniki zawieszenia. Kolor podwozia na tym zdjęciu jest najbardziej zbliżony do koloru w rzeczywistości... przynajmniej na moim monitorze :P
Obrazek

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: środa, 24 lutego 2016, 13:35
przez Coppercat
Pięknie Ci idzie 8-)
Zazdroszczę możliwości jakie daje skala 1:12 :-|

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: poniedziałek, 14 marca 2016, 15:11
przez DarkWing
Najwyższy czas ruszyć dalej z fiacikiem...
Kontynuując prace skończyłem silnik oraz połączyłem z nim układ kierowniczy.
Ponieważ jest to konstrukcja dość wiekowa dodałem gdzieniegdzie troszkę wycieków
Obrazek

Obrazek

Od góry rzucaja się w oczy przewody zapłonowe
Obrazek

Kierownica oklejona materiałem (większy kawałek dodany do zestawu - należało go tylko pociąć w 2mm paski)
Ciekawostką jest gałka na kierownicy - w aucie wyścigowym :?: :!: :?: - dzisiaj rzecz nie do pomyślenia :mrgreen:
Obrazek

Po zakończeniu prac przy silniku i kierownicy przyszedł czas na zawieszenie. Na początek tylne.
Obrazek

Obrazek

Na koniec mała przymiarka silnika do płyty podwozia....
Obrazek

... i pierwsze koło.
Układ szprych jest wymuszony konstrukcyjnie więc nie trzeba męczyć się z ich odpowiednim ustawieniem... chociaż można przekręcać obręcze (są 4 na koło) względem siebie co 15 stopni ale wtedy ewidentnie wychodzi kaszana...
Opony maja oryginalny "nadruk" z gumy DUNLOP i rozmiar... niestety trzeba go ściąć lub zeszlifować i dać kalki z właściwa nazwą producenta i rozmiarem.
Obrazek

Teraz chyba przygotuję karoserię i pomaluję, żeby miała czas dobrze wyschnąć przed etapem jej montażu.
Jedna uwaga co do jakości modelu. Nie będę już pisał, że WSZYSTKO wymaga DUŻEJ obróbki skrawaniem i piłowaniem...
ale co razi ewidentnie - zastanawiam się dlaczego Italeri dając ładny pojemniczek ze śrubkami, nakrętkami etc. nie poszła krok dalej i nie dała metalowych wałków (osi, półosi) zakończonych gwintem. Te wykonane z plastiku są po prostu koszmarne, o gwincie nie wspominając, ani o jego trwałości. Szkoda, bardzo by to podniosło walory tego bądź co bądź ślicznego autka.... Mógłbym zrozumieć politykę firmy gdyby można było dokupić stosowny DetaiUp, ale nie... nic z tego :(.
Szkoda...

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: poniedziałek, 14 marca 2016, 16:25
przez toled
Oglądałem sobie ten zestaw w Bytomiu 2016. Taki zestaw wyceniłbym maksymalnie na 200zł, jakość plastików jest po prostu...Italerowska.

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: poniedziałek, 14 marca 2016, 17:09
przez Coppercat
Mnie też przeszła ochota na popełnienie tego modelu. W tej skali można zdziałać dużo więcej ......
Pozostanę wierny ulepom w 1:24 8-)
Jeszcze podkreślę, że kiepskie wrażenie robi jakość modelu i dodatków, a nie modelarskie rzemiosło DarkWing'a :idea: :)
Warsztat będę dalej obserwował i to z przyjemnością 8-)

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: piątek, 1 kwietnia 2016, 13:13
przez DarkWing
Troszkę zaniedbałem warsztat, powstała nieco dłuższa niż planowałem przerwa ale nie znaczy to, że prace przy modelu nie postępują.
Aktualny stan jest w dość zaawansowanym stanie.... można by rzec, że tuż przed narodzinami.
Tak na dzień dzisiejszy wygląda Fiacik

Obrazek

Oczywiście w planach było robienie zdjęć poszczególnych etapów i wstawiania wątków w warsztacie. Prace przy modelu wykonywałem jednak ostatnio z dużego doskoku i zawsze kończyłem "potwornie zmęczony" wszelkim poprawianiem i wyprowadzaniem najmniejszej z części. Kiedy już udawało mi się ogarnąć bałagan z jakością to byłem tak uradowany, że od razu chciałem iść dalej z montażem i... tak to zleciało.
Kilka zbliżeń
Przenie zawieszenie. Całość skręcana i pracująca/ruchoma, oczywiście zakres ruchów jest ograniczony sztywnym, plastikowym piórem resora (znów zagadka, dlaczego Italeri nie zdecydowało się na blaszki do resorów?).
Pod atrapą grila widać chłodnicę na której jest malowany numer startowy (widać pod odpowiednim kątem, trzeba się przyjrzeć)
Obrazek

NA chwilę obecną w przednim zawieszeniu brakuje tylko drążka łączącego zawieszenie z układem kierowniczym.
Obrazek

Silnik został zamontowany na ramie wraz z wszystkimi potrzebnymi podłączeniami.
Obrazek

Gotowy, zamontowany zbiornik paliwa - dość pokaźnych rozmiarów
Obrazek

Na poniższym zdjęciu widać sprężynki, które imitują połączenia dźwigni hamulca z hamulcami.
Obrazek

Obrazek

Do pełni szczęścia pozostało mi zrobienie karoserii. Te elementy karoserii które już są pomalowane i zamontowane są wykończone lakierem Vallejo Satin (półmat). Zdecydowałem się na ten rodzaj wykończenia i jestem bardzo zadowolony z uzyskanego efektu. Karoseria nie błyszczy się jak psu... i sprawia bardzo realistyczne wrażenie. Myślę, że w 1927 roku lakiery nie były tak dobre jak obecnie i w tego typu aucie raczej nie przykładano się do tego aby idealnie błyszczał. Sugerowałem się również tym, że na zdjęciu z pudła model też ma raczej półmatowe wykończenie.
Tak czy owak, bliżej końca niż początku...

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: piątek, 1 kwietnia 2016, 17:04
przez Marcin_Matejko
Myślę, że w 1927 roku lakiery nie były tak dobre jak obecnie i w tego typu aucie raczej nie przykładano się do tego aby idealnie błyszczał


Tutaj grubo się mylisz, oczywiście jakość tamtych lakierów nie była tak dobra jak obecnie, jednak połysk potrafiono uzyskać na bardzo wysokim poziomie, mimo to że często lakiery nakładano ręcznie pędzlem ;o)
Jak było na twoim fiaciku, nie wiem, ale jak zawsze przydaje się w tych wypadkach dokumentacja modelarska :mrgreen:

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: piątek, 1 kwietnia 2016, 18:16
przez Adas'
Marcin, skad te info o lakierach?

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: piątek, 1 kwietnia 2016, 18:42
przez PiterATS
W sumie to sprawa do indywidualnej interpretacji. Tutaj widać, że raz Fiacik jest bardziej błyszczący, a na innych zdjęciach bardziej matowy.

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: piątek, 1 kwietnia 2016, 20:13
przez Andrzej Godlewski
Marcinowi pomyliły się chyba epoki ,bo owszem pędzlem to malowano karety i inne konne powozy :mrgreen:
Firma SATA już w 1907 roku produkowała pistolety lakiernicze na użytek przemysłu .
A Fiacik owszem całkiem zgrabnie wychodzi , tylko czy aby ta instalacja nie nazbyt szczątkowa .

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: piątek, 1 kwietnia 2016, 21:30
przez Kazik
Cześć Sławku,
bardzo fajny model, całkiem fajnie Ci wychodzi.
Generalnie widać w nim potencjał, można by się pokusić o dorobienie choćby tych resorów ;o)
Ale tak też mi się podoba, nawet nie widać za bardzo tej "jakości" Italeri.
Popatrzyłem troche na fotki w sieci i mi najbardziej podoba się w wersji kolorystycznej aluminiowej czy tez stalowej czyli bez koloru. Czadowo by wygladal taki model zrobiony na przybrudzony tuż po dlugodystansowym wyścigu z reki np. Siary :) ;o)

Re: Fiat 806 Grand Prix - ITALERI - 1:12

PostNapisane: piątek, 1 kwietnia 2016, 23:39
przez cayman
Kazik napisał(a):Cześć Sławku,
bardzo fajny model, całkiem fajnie Ci wychodzi.
Generalnie widać w nim potencjał, można by się pokusić o dorobienie choćby tych resorów ;o)
Ale tak też mi się podoba, nawet nie widać za bardzo tej "jakości" Italeri.
Popatrzyłem troche na fotki w sieci i mi najbardziej podoba się w wersji kolorystycznej aluminiowej czy tez stalowej czyli bez koloru. Czadowo by wygladal taki model zrobiony na przybrudzony tuż po dlugodystansowym wyścigu z reki np. Siary :) ;o)


Marek wiesz dobrze że Sławek robi modele tylko w PZP a model ma duży potencjał do detailingu.
Modelarz z Wiednia wystawił ostatnio taki sam model na AF-ie i podrasował bak plus zbudował dioramę.

http://www.automotiveforums.com/vbullet ... ?t=1146037