Witamy w Konkursie Top Gear Master 2010!Redakcja pwm.org.pl „Modelarstwo z pasją” tradycyjnie jak co roku ogłasza konkurs mistrzowski, w tym roku w kategorii modeli pojazdów cywilnych. Konkurs jest z założenia zamknięty i przeznaczony tylko dla zaproszonych modelarzy, najlepszych w naszej ocenie „cywilnych”, udzielających się w polskim internecie.
Celem konkursu jest wyłonienie Mistrza w kategorii modeli pojazdów cywilnych, który będzie dzierżył ten zaszczytny „tytuł” do czasu zorganizowania kolejnej edycji konkursu w tej kategorii.
Oprócz rywalizacji pomiędzy „mistrzami”, ideą przyświecającą organizacji Konkursu jest również upowszechnianie stosowanych przez najlepszych modelarzy metod, technik, oryginalnych pomysłów, zarówno jeśli chodzi o warsztat, narzędzia, jak i wykorzystanie materiałów. Inni modelarze będą mieli okazję podglądać „mistrzów” przy pracy, zadawać pytania, śledzić proces powstawania najlepszych modeli od początku, to jest wyboru konkretnej maszyny, do końca, czyli postawienia modelu na półce.
Tym, co różni Konkurs od zwykłych relacji, jest - poza oczywiście zebraniem najlepszych w jednym miejscu - przede wszystkim ścisłe zawężenie, ujednolicenie tematu dla wszystkich uczestników. Daje to możliwość bardziej obiektywnego porównania warsztatów poszczególnych modelarzy, łatwiejszej oceny rywalizacji wśród czołówki polskich modelarzy tematyki pojazdów cyilnych, jak również określenia najlepszych rozwiązań, prowadzących do najlepszych rezultatów.
Organizując Konkurs w taki, a nie inny sposób, konstruując odpowiednio regulamin, stawiamy nacisk (poza częścią czysto modelarską) przede wszystkim na dwa elementy - poziom relacji oraz wierność oryginałowi. Chcielibyśmy, by uczestnicy Konkursu podpowiedzieli, pokazali, jak prowadzi się profesjonalną relację oraz jak dochodzić podczas realizacji projektu od zdjęcia oryginału, poprzez jego analizę, do odwzorowania rzeczywistości w postaci modelu.
Oczywiście wszystkie te założenia nie mogą przesłonić świetnej zabawy, jaką mamy nadzieję, będą mieli uczestnicy, jak i widzowie Konkursu.
Serdecznie zapraszamy wszystkich do oglądania, śledzenia Konkursu, dzielenia się wrażeniami i konstruktywnego komentowania postępów w pracach „mistrzów” nad ich modelami.
Bartosz Obara (koordynator konkursu)Regulamin konkursu Top Gear Master1. TematTematem konkursu realizowanym przez wszystkich uczestników jest model samochodu AC Cobra w skali 1:24 lub 1:25. Model może być tworzony z wykorzystaniem dowolnego zestawu wyjściowego, dowolnych zestawów waloryzacyjnych oraz uzupełniany samodzielnie wykonywanymi elementami (pozostawiamy to inwencji uczestników), możliwa jest również budowa całkowicie od podstaw. Model musi być budowany w oparciu o co najmniej jedno zdjęcie oryginalnej maszyny.
2. Termin konkursuKonkurs trwa od 01.03.2010 do 15.01.2011, do godziny 23:59. Do tego momentu relacje muszą być ukończone, potem wątki zostaną zamknięte. Dopuszczamy możliwość ewentualnego wydłużenia Konkursu o kilka dni na solidnie umotywowany, uzasadniony wniosek, złożony nie później jednak, niż na pięć dni przed planowanym zakończeniem Konkursu, czyli do 10.01.2011, do godziny 23:59.
Wyniki Konkursu zostaną ogłoszone 31.01.2011 (lub później, jeśli Konkurs zostanie przedłużony).
3. DokumentacjaKażdy uczestnik musi w poście rozpoczynającym relację konkursową przedstawić zdjęcie (zdjęcia) wybranego przez siebie egzemplarza samochodu, który będzie odtwarzał, informację o zestawach fabrycznych, które zamierza wykorzystać oraz plan budowy, określający jakie podstawowe etapy będzie kolejno realizował i jakich dokona przeróbek, korekt, uzupełnień zestawów podstawowych we własnym zakresie. Plan można w razie potrzeby w niewielkim stopniu zmodyfikować, zachowując jednak w tym względzie umiar. Nie narzucamy terminu publikacji pierwszego postu, ale przyjmujemy, że nie będzie to później, niż do połowy kwietnia 2010.
Jeśli zdjęcie (zdjęcia) oryginału pochodzi z publikacji drukowanej, uczestnik zobowiązany jest umieścić w pierwszym poście relacji skan lub zdjęcie fragmentu książki (czasopisma), zawierające oprócz fotografii pojazdu, również jej podpis z wymaganymi informacjami na temat przedstawianego samochodu. Uczestnik musi również podać dane bibliograficzne, a więc tytuł pozycji, nazwisko autora, wydawnictwo i rok wydania. Jeśli zdjęcie pojazdu pochodzi ze strony internetowej, uczestnik zobowiązany jest podać jej adres.
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo (jeśli uznają, że autorzy publikacji/strony internetowej mylą się w opisie, co do informacji dotyczących samochodu) do poproszenia uczestnika o uzasadnienie, uwiarygodnienie opisu, a w wyjątkowych przypadkach do odrzucenia proponowanego egzemplarza.
Organizatorzy zakładają, że nie każde zdjęcie będzie w pełni opisane.
4. Dopuszczalny zakres uszkodzeń odwzorowywanych w modeluDopuszczamy do udziału w Konkursie modele uszkodzonych - ale tylko w niewielkim zakresie - samochodów. Mogą to być pojazdy, w których uszkodzenia ograniczone będą do zarysowanej karoserii, pogiętych paneli oraz innych typowych dla warunków w jakich występował pojazd.
Otwarcie wszelkich możliwych klap, drzwi i otworów jest jak najbardziej dozwolone.
5. Ocena i skład sędziowskiSędziowie dokonają oceny modeli (jeśli Konkurs nie zostanie przedłużony) do 30.01.2011 włącznie. W skład jury wchodzą:
1. Michał Słonczyński
2. Jarosław Gurgul
3. Steven Vogt
4. Maciej Gałecki
5. Wojtek Fajga
Każdy z sędziów będzie mógł przyznać każdemu modelowi do 100 punktów. Punkty przyznane przez wszystkich sędziów zostaną zsumowane, uczestnik będzie mógł więc uzyskać maksymalnie 500 punktów. Z uwagi na charakter konkursu decyzje jury są ostateczne i nie podlegają odwołaniu.
Gdyby z przyczyn losowych, któryś z sędziów musiał zrezygnować z udziału w pracach jury, na jego miejsce zaproszona zostanie osoba mającą odpowiednią wiedzę, niezbędną do przeprowadzenia oceny konkursowych relacji.
Ponadto, w bieżącej edycji swoich faworytów będą mogli wspomóc użytkownicy Forum poprzez udział w ankiecie, trwającej od 15.01.2011 do 22.01.2011 Zdobywcy pierwszych trzech miejsc w wyborach wśród publiczności otrzymają odpowiednio 40, 30 i 20 punktów więcej w ostatecznej punktacji.
6. Kryteria ocenyI. Jakość relacji opisowo-fotograficznej.
Jakość fotografii, szczegółowość opisu słownego procesu budowy modelu, częstość aktualizacji - maksymalnie 20 pkt.
II. Zastosowane techniki i wkład pracy własnej.
Ilość zastosowanych technik, ich innowacyjność i twórcze rozwinięcia, pomysłowość, ilość i jakość własnoręcznie wykonanych/poprawionych elementów modelu - maksymalnie 30 pkt.
III. Malowanie.
Sensowne i uzasadnione użycie różnorodnych technik malarskich w celu uzyskania realistycznego efektu, a także jakość powłoki lakierniczej - maksymalnie 20 pkt.
IV. Zgodność z oryginałem.
Zgodność modelu z przedstawionym w dokumentacji fotograficznej oryginałem - maksymalnie 20 pkt.
V. Ogólne wrażenia estetyczno-artystyczne.
Pomysłowość kompozycji, koncepcja przedstawienia samego modelu - maksymalnie 10 pkt.
7. NagrodyNagrodą dla zwycięzcy Konkursu, „Mastera", jest bon na kwotę 500,00zł - do wykorzystania w sklepie sponsora
Nagrodą za zajęcie drugiego miejsca jest bon na kwotę 250,00zł do wykorzystania w sklepie sponsora
8. InneWarunkiem wzięcia udziału w Konkursie i ubiegania się o nagrodę, jest przedstawienie szczegółowej relacji z budowy modelu na forum pwm.org.pl „Modelarstwo z pasją”, ukończenie modelu w terminie oraz zaprezentowanie go w galerii Konkursu w terminie.
Relację z budowy modelu oraz galerię końcową użytkownik przedstawia odpowiednio w podforum „Relacje z budowy” oraz w podforum „Galeria konkursowych modeli”. W obu wątkach (w relacjach i w galerii) w tytule należy podać imię i nazwisko (lub nick) uczestnika Konkursu oraz informację o pojeździe (np. rok, kierowca, typ, wyścig).
Wszelkie niejasności i wątpliwości będą rozstrzygane przez koordynatora Konkursu. Rozstrzygnięcia będą umieszczane w odpowiednim wątku w Dziale Konkursu i będą uzupełnieniem Regulaminu.
Uczestnicy są proszeni o nie prowadzenie do czasu zakończenia Konkursu równoległych relacji z budowy na innych forach internetowych.