Podstawy Konkursu

Już trzeci raz wybieramy mistrza - tym razem pojazdy cywilne.

Podstawy Konkursu

Postprzez draz » środa, 3 lutego 2010, 19:18

Witamy w Konkursie Top Gear Master 2010!

Redakcja pwm.org.pl „Modelarstwo z pasją” tradycyjnie jak co roku ogłasza konkurs mistrzowski, w tym roku w kategorii modeli pojazdów cywilnych. Konkurs jest z założenia zamknięty i przeznaczony tylko dla zaproszonych modelarzy, najlepszych w naszej ocenie „cywilnych”, udzielających się w polskim internecie.

Celem konkursu jest wyłonienie Mistrza w kategorii modeli pojazdów cywilnych, który będzie dzierżył ten zaszczytny „tytuł” do czasu zorganizowania kolejnej edycji konkursu w tej kategorii.

Oprócz rywalizacji pomiędzy „mistrzami”, ideą przyświecającą organizacji Konkursu jest również upowszechnianie stosowanych przez najlepszych modelarzy metod, technik, oryginalnych pomysłów, zarówno jeśli chodzi o warsztat, narzędzia, jak i wykorzystanie materiałów. Inni modelarze będą mieli okazję podglądać „mistrzów” przy pracy, zadawać pytania, śledzić proces powstawania najlepszych modeli od początku, to jest wyboru konkretnej maszyny, do końca, czyli postawienia modelu na półce.

Tym, co różni Konkurs od zwykłych relacji, jest - poza oczywiście zebraniem najlepszych w jednym miejscu - przede wszystkim ścisłe zawężenie, ujednolicenie tematu dla wszystkich uczestników. Daje to możliwość bardziej obiektywnego porównania warsztatów poszczególnych modelarzy, łatwiejszej oceny rywalizacji wśród czołówki polskich modelarzy tematyki pojazdów cyilnych, jak również określenia najlepszych rozwiązań, prowadzących do najlepszych rezultatów.

Organizując Konkurs w taki, a nie inny sposób, konstruując odpowiednio regulamin, stawiamy nacisk (poza częścią czysto modelarską) przede wszystkim na dwa elementy - poziom relacji oraz wierność oryginałowi. Chcielibyśmy, by uczestnicy Konkursu podpowiedzieli, pokazali, jak prowadzi się profesjonalną relację oraz jak dochodzić podczas realizacji projektu od zdjęcia oryginału, poprzez jego analizę, do odwzorowania rzeczywistości w postaci modelu.

Oczywiście wszystkie te założenia nie mogą przesłonić świetnej zabawy, jaką mamy nadzieję, będą mieli uczestnicy, jak i widzowie Konkursu.

Serdecznie zapraszamy wszystkich do oglądania, śledzenia Konkursu, dzielenia się wrażeniami i konstruktywnego komentowania postępów w pracach „mistrzów” nad ich modelami.

Bartosz Obara (koordynator konkursu)



Regulamin konkursu Top Gear Master

1. Temat
Tematem konkursu realizowanym przez wszystkich uczestników jest model samochodu AC Cobra w skali 1:24 lub 1:25. Model może być tworzony z wykorzystaniem dowolnego zestawu wyjściowego, dowolnych zestawów waloryzacyjnych oraz uzupełniany samodzielnie wykonywanymi elementami (pozostawiamy to inwencji uczestników), możliwa jest również budowa całkowicie od podstaw. Model musi być budowany w oparciu o co najmniej jedno zdjęcie oryginalnej maszyny.

2. Termin konkursu
Konkurs trwa od 01.03.2010 do 15.01.2011, do godziny 23:59. Do tego momentu relacje muszą być ukończone, potem wątki zostaną zamknięte. Dopuszczamy możliwość ewentualnego wydłużenia Konkursu o kilka dni na solidnie umotywowany, uzasadniony wniosek, złożony nie później jednak, niż na pięć dni przed planowanym zakończeniem Konkursu, czyli do 10.01.2011, do godziny 23:59.

Wyniki Konkursu zostaną ogłoszone 31.01.2011 (lub później, jeśli Konkurs zostanie przedłużony).

3. Dokumentacja
Każdy uczestnik musi w poście rozpoczynającym relację konkursową przedstawić zdjęcie (zdjęcia) wybranego przez siebie egzemplarza samochodu, który będzie odtwarzał, informację o zestawach fabrycznych, które zamierza wykorzystać oraz plan budowy, określający jakie podstawowe etapy będzie kolejno realizował i jakich dokona przeróbek, korekt, uzupełnień zestawów podstawowych we własnym zakresie. Plan można w razie potrzeby w niewielkim stopniu zmodyfikować, zachowując jednak w tym względzie umiar. Nie narzucamy terminu publikacji pierwszego postu, ale przyjmujemy, że nie będzie to później, niż do połowy kwietnia 2010.

Jeśli zdjęcie (zdjęcia) oryginału pochodzi z publikacji drukowanej, uczestnik zobowiązany jest umieścić w pierwszym poście relacji skan lub zdjęcie fragmentu książki (czasopisma), zawierające oprócz fotografii pojazdu, również jej podpis z wymaganymi informacjami na temat przedstawianego samochodu. Uczestnik musi również podać dane bibliograficzne, a więc tytuł pozycji, nazwisko autora, wydawnictwo i rok wydania. Jeśli zdjęcie pojazdu pochodzi ze strony internetowej, uczestnik zobowiązany jest podać jej adres.

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo (jeśli uznają, że autorzy publikacji/strony internetowej mylą się w opisie, co do informacji dotyczących samochodu) do poproszenia uczestnika o uzasadnienie, uwiarygodnienie opisu, a w wyjątkowych przypadkach do odrzucenia proponowanego egzemplarza.
Organizatorzy zakładają, że nie każde zdjęcie będzie w pełni opisane.

4. Dopuszczalny zakres uszkodzeń odwzorowywanych w modelu
Dopuszczamy do udziału w Konkursie modele uszkodzonych - ale tylko w niewielkim zakresie - samochodów. Mogą to być pojazdy, w których uszkodzenia ograniczone będą do zarysowanej karoserii, pogiętych paneli oraz innych typowych dla warunków w jakich występował pojazd.

Otwarcie wszelkich możliwych klap, drzwi i otworów jest jak najbardziej dozwolone.

5. Ocena i skład sędziowski
Sędziowie dokonają oceny modeli (jeśli Konkurs nie zostanie przedłużony) do 30.01.2011 włącznie. W skład jury wchodzą:

1. Michał Słonczyński
2. Jarosław Gurgul
3. Steven Vogt
4. Maciej Gałecki
5. Wojtek Fajga

Każdy z sędziów będzie mógł przyznać każdemu modelowi do 100 punktów. Punkty przyznane przez wszystkich sędziów zostaną zsumowane, uczestnik będzie mógł więc uzyskać maksymalnie 500 punktów. Z uwagi na charakter konkursu decyzje jury są ostateczne i nie podlegają odwołaniu.

Gdyby z przyczyn losowych, któryś z sędziów musiał zrezygnować z udziału w pracach jury, na jego miejsce zaproszona zostanie osoba mającą odpowiednią wiedzę, niezbędną do przeprowadzenia oceny konkursowych relacji.

Ponadto, w bieżącej edycji swoich faworytów będą mogli wspomóc użytkownicy Forum poprzez udział w ankiecie, trwającej od 15.01.2011 do 22.01.2011 Zdobywcy pierwszych trzech miejsc w wyborach wśród publiczności otrzymają odpowiednio 40, 30 i 20 punktów więcej w ostatecznej punktacji.

6. Kryteria oceny

I. Jakość relacji opisowo-fotograficznej.
Jakość fotografii, szczegółowość opisu słownego procesu budowy modelu, częstość aktualizacji - maksymalnie 20 pkt.

II. Zastosowane techniki i wkład pracy własnej.
Ilość zastosowanych technik, ich innowacyjność i twórcze rozwinięcia, pomysłowość, ilość i jakość własnoręcznie wykonanych/poprawionych elementów modelu - maksymalnie 30 pkt.

III. Malowanie.
Sensowne i uzasadnione użycie różnorodnych technik malarskich w celu uzyskania realistycznego efektu, a także jakość powłoki lakierniczej - maksymalnie 20 pkt.

IV. Zgodność z oryginałem.
Zgodność modelu z przedstawionym w dokumentacji fotograficznej oryginałem - maksymalnie 20 pkt.

V. Ogólne wrażenia estetyczno-artystyczne.
Pomysłowość kompozycji, koncepcja przedstawienia samego modelu - maksymalnie 10 pkt
.

7. Nagrody
Nagrodą dla zwycięzcy Konkursu, „Mastera", jest bon na kwotę 500,00zł - do wykorzystania w sklepie sponsora

Obrazek

Nagrodą za zajęcie drugiego miejsca jest bon na kwotę 250,00zł do wykorzystania w sklepie sponsora

Obrazek


8. Inne
Warunkiem wzięcia udziału w Konkursie i ubiegania się o nagrodę, jest przedstawienie szczegółowej relacji z budowy modelu na forum pwm.org.pl „Modelarstwo z pasją”, ukończenie modelu w terminie oraz zaprezentowanie go w galerii Konkursu w terminie.

Relację z budowy modelu oraz galerię końcową użytkownik przedstawia odpowiednio w podforum „Relacje z budowy” oraz w podforum „Galeria konkursowych modeli”. W obu wątkach (w relacjach i w galerii) w tytule należy podać imię i nazwisko (lub nick) uczestnika Konkursu oraz informację o pojeździe (np. rok, kierowca, typ, wyścig).

Wszelkie niejasności i wątpliwości będą rozstrzygane przez koordynatora Konkursu. Rozstrzygnięcia będą umieszczane w odpowiednim wątku w Dziale Konkursu i będą uzupełnieniem Regulaminu.

Uczestnicy są proszeni o nie prowadzenie do czasu zakończenia Konkursu równoległych relacji z budowy na innych forach internetowych.
Bartosz Obara
Obrazek
Avatar użytkownika
draz

Ojciec chrzestny
 
Posty: 2254
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 10:44
Lokalizacja: Katowice

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez draz » poniedziałek, 8 marca 2010, 11:13

W związku z faktem, że do grona sędziowskiego dołączył Wojtek Fajga - liczba punktów możliwa do przyznania przez jednego sędziego została zmniejszona do 100, tym samym ilość możliwych punktów do przyznania w każdym kryterium uległa zmniejszeniu o 5, przy czym sumaryczna liczba punktów możliwa do uzyskania przez uczestnika konkursu nie zmienia się.
Bartosz Obara
Obrazek
Avatar użytkownika
draz

Ojciec chrzestny
 
Posty: 2254
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 10:44
Lokalizacja: Katowice

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez Jarek Gurgul » sobota, 22 stycznia 2011, 16:01

No cóż, jak widać brak czasu lub inne czynniki pokonały uczestników konkursu.

Tematyka cywilna nie jest tak popularna, jak lotnictwo czy pancerka, poza tym wygląda na bardziej czasochłonną, niż inne dziedziny modelarstwa. A być może po prostu startujący należą do tej bardziej zabieganej części ludzkości :).

Niezależnie od przyczyn, dziękuję wszystkim uczestnikom za udział i podjęcie próby zmierzenia się nie tylko z modelami, ale również ze specyfiką konkursu Master. Szkoda, że jego efektem nie stały się ukończone Cobry.

Jednak żeby nie kończyć tak pesymistycznie dodam, że zdaniem redakcji praca Spiinacza, mimo że jeszcze niegotowa, zasługuje na wyróżnienie. Celem konkursów Master nie jest tylko, nawet nie przede wszystkim, ukazanie rywalizacji między najlepszymi modelarzami, ale głównie prezentacja ciekawych technik, świeżych pomysłów itp., a tych Spiinacz trochę pokazał, a więc założenia konkursu w jakiś sposób zrealizował, częściowo wywiązał się z podjętego 'wyzwania'.

Spiinacz uhonorowany zostanie bonem na kwotę 250,00zł do wykorzystania w sklepie sponsora konkursu.

Obrazek

Jeszcze raz dziękuję wszystkim za udział i zachęcam do dalszego, niespiesznego już prowadzenia relacji w dziale konkursowym.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6051
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez Tomek Hejmo » sobota, 22 stycznia 2011, 16:17

Może teraz pancerka w 72? Chętnie bym popatrzył na takie zmagania.

Tomek
Avatar użytkownika
Tomek Hejmo
 
Posty: 2063
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:00

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez rollingstones » niedziela, 23 stycznia 2011, 20:25

Nie żałuję Spinaczowi, bo nikomu w kieszeń nie zaglądam, a dodatkowo jak mówią - nie mam polskiej mentalności i cieszę się jaki innym idzie lepiej - ale nie wytrzymałem - to kpina w stosunku do uczestników innych konkursów.
płotka
Avatar użytkownika
rollingstones
 
Posty: 4136
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 10:29
Lokalizacja: KIelce

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez klajus » niedziela, 23 stycznia 2011, 20:30

rollingstones napisał(a):to kpina w stosunku do uczestników innych konkursów.

Popieram. To kpina ogólnie...
Pozdrawiam z mojego brodzika intelektualnego, Paweł Klaja, Fun-sklejacz tworzący rzeczy z gruntu słabe albo przeciętne...
http://pawelklaja.blogspot.com
Tekst roku:
[..] ... więc nie ma go co manieryzmem rodem z "Super modelu" psuć. Modelarstwo redukcyjne to fakty w skali a nie mity i radosna twórczość. ... [...]
Avatar użytkownika
klajus
 
Posty: 1913
Dołączył(a): środa, 24 października 2007, 14:24
Lokalizacja: Jülich/Niemcy

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez siara1939 » niedziela, 23 stycznia 2011, 20:37

Jarek- moze nastepnym tematem konkursu master bedzie budowa budynkow- Ty robisz fajne siedzenia, to bedziesz mial szanse budujac np. model kina? :P
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 12:19

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez piotr dmitruk » niedziela, 23 stycznia 2011, 21:08

rollingstones napisał(a):Nie żałuję Spinaczowi, bo nikomu w kieszeń nie zaglądam, a dodatkowo jak mówią - nie mam polskiej mentalności i cieszę się jaki innym idzie lepiej - ale nie wytrzymałem - to kpina w stosunku do uczestników innych konkursów.

Sądzisz, że takie były intencje redakcji?
Że Spiinacz odwalił kichę? Że nic z jego relacji nie można skorzystać? Czy sugerujesz kolesiostwo?
Czy lepiej zostawić nagrodę w kieszeni, czy nagrodzić jedyną wartościową pracę, choćby i nieskończoną?
Znów "polskie piekiełko"?
Mam nadzieję, że nie będziesz miał podobnych dylematów przy koordynacji innego konkursu.
Ten nie popełnia błędów, co nic nie robi.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9950
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez rollingstones » niedziela, 23 stycznia 2011, 21:13

Ja nic nie sugeruję a jedynie wyrażam swoją opinię, która jak widać nie jest odosobniona - chyba nie sugerujesz Piotr mnie Klajusowi i Siarze kolesiostwa.
Dodatkowo pragnę poinformować że prace Sipnacza np jego produkcja BTR 70 to wspaniała inspiracja i kawał pracy dokładnie pokazanej jak zrobić coś z niczego.Dlatego nie ma tu znaczenia aspekt osobisty a wręcz kipię gniewem jeśli ktoś by tak pomyślał i powiedział. Oczekiwał bym raczej informacji - konkurs się nie udał - rózne przyczyny w życiu mogą nastapić - dziękujęmy za uwagę i za te relacje które są przeprowadzone.
płotka
Avatar użytkownika
rollingstones
 
Posty: 4136
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 10:29
Lokalizacja: KIelce

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez siara1939 » niedziela, 23 stycznia 2011, 21:30

Ciekawe jaka mine maja sponsorzy teraz.
Cala ta sytuacja jest smieszna od zarania konkursu.
Sposob w jaki zaproszono konkursantow, sposob w jaki konkurs sie potoczyl, rozdanie nagrod.
Myslalem, ze jak sie nie dobiegnie do mety, to medalu sie nie dostaje.
Pierwszy raz widze, zeby ktos nagradzal za porazke.
Szczerze, to powinniscie wreczyc te kaske Spinaczowi po cichu, bo tak, to wcale to na dobre nie wyszlo.
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 12:19

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez Seweryn » niedziela, 23 stycznia 2011, 22:00

Finał konkursu był pewny od jego rozpoczęcia. Wybór jednego teamtu był błędem, co innego pancerka - wszyscy robimy Stugi (każdy pancernika raczej przechodzi przez temat Stuga), a co innego "zmuszać" do budowy Cobry.

Tomek Hejmo napisał(a):Może teraz pancerka w 72? Chętnie bym popatrzył na takie zmagania.

Tomek


Jak najbardziej Stug a może Ronson ;)
Seweryn
Avatar użytkownika
Seweryn
 
Posty: 2074
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 20:05
Lokalizacja: Ustroń

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez Tomek Hejmo » niedziela, 23 stycznia 2011, 22:03

Tak, w słabych jakościowo modelach wyjściowych bym upatrywał dużej części porażki konkursu. Widać to było już przy konkursie lotniczym.

Co do 72, to chętnie bym coś współczesnego widział, Bradleya może? Było nie było bardzo popularny pojazd.

Tomek
Avatar użytkownika
Tomek Hejmo
 
Posty: 2063
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:00

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez piotr dmitruk » niedziela, 23 stycznia 2011, 22:43

rollingstones napisał(a): Oczekiwał bym raczej informacji - konkurs się nie udał - rózne przyczyny w życiu mogą nastapić - dziękujęmy za uwagę i za te relacje które są przeprowadzone.

Taka informacja jest przecież powyżej
siara1939 napisał(a):Ciekawe jaka mine maja sponsorzy teraz.
Cala ta sytuacja jest smieszna od zarania konkursu.
Sposob w jaki zaproszono konkursantow, sposob w jaki konkurs sie potoczyl, rozdanie nagrod.
Myslalem, ze jak sie nie dobiegnie do mety, to medalu sie nie dostaje.
Pierwszy raz widze, zeby ktos nagradzal za porazke.
Szczerze, to powinniscie wreczyc te kaske Spinaczowi po cichu, bo tak, to wcale to na dobre nie wyszlo.

Panowie zdaje się mylicie konkurs "ogólnodostępny" z formułą konkursów "mistrzowskich". I jedne i drugie mogą zgodnie współistnieć na forum. W tej drugiej konwencji większy nacisk położyliśmy na RELACJĘ i prezentację wyrafinowanych technik rzadko stosowanych na co dzień. I tu słabość zestawu podstawowego ma mniejsze znaczenie, temat został wybrany w głosowaniu i każdy uczestnik dobrze wiedział na co się porywa, miał możliwość się nie zgodzić. Jeśli chodzi o relację, to do pewnego momentu wątek Spiinacza był wzorowy i w moim mniemaniu on już zasłużył na tytuł mistrzowski. Jak zauważyliście tytułu ani głównej nagrody jednak nie dostał, ja osobiście zaproponowałem nagrodę pocieszenia za dotychczasową relację, mimo że człowieka nie znam w ogóle. Nikomu z forowiczów nic przez to nie ubyło, a jeśli ktokolwiek w jakimkolwiek konkursie pokaże podobnie innowacyjny warsztat, sam ufunduję mu taką nagrodę.
Zresztą, jeśli Wam to tak stoi kością w gardle, przyjmijcie że jest to moja prywatna nagroda, a ja już robię przelew.
Ja jestem ciekaw Waszej miny, kiedy na którymś spotkaniu modelarskim staniecie ze Spiinaczem twarzą w twarz, ja mogę spać spokojnie, także ze względu na Was.
A konkurs "Top Gear Master" faktycznie wyszedł nie najciekawiej, ale raczej ze względu na to, że udzielających się dobrych modelarzy cywilnych można policzyć na palcach rąk, i być może z tego powodu zniknie z kalendarza. W pozostałych kategoriach ( a zwłaszcza pancerce), myślę że się jednak utrzyma.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9950
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez draz » niedziela, 23 stycznia 2011, 22:51

Może problem polega na podchodzeniu do wyniku jako nagrody, a to wyróżnienie za wyróżniającą się relację.
Bartosz Obara
Obrazek
Avatar użytkownika
draz

Ojciec chrzestny
 
Posty: 2254
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 10:44
Lokalizacja: Katowice

Re: Podstawy Konkursu

Postprzez Kamil Feliks Sztarbała » niedziela, 23 stycznia 2011, 22:57

ojtam ojtam.. już po lotniczym jakiś oszołom krzyczał że wstyd i hańba nieskończyć modelu pejedenastki.
nie ma się co napinać. nie można odmówić łukaszowi, ze do modelu podszdł poważnie. podobnie maciek żywczyk w dośc racjonalnym terminie otworzył przyłbice i wprost, bez ściemniania powiedział, że pasuje.
palcami to raczej wytykac by należało ych, którzy swój udział w konkursie ograniczyli do wklejenia sobie szpanerskich banerków w podpis i założenia wątków w dziale warsztatowym.
na powyższe administracja nie za bardzo miała wpływ, wiec nie ma się co gorączkować.

..co oczywiście nie zmienia faktu, że skoro niezręczny finał zmagań wywołał niezbyt pozytywne emocje, to zamykaniem i kasowaniem watków sprawy się nie załatwi
Kamil Feliks Sztarbała
 

Następna strona

Powrót do Konkurs Top Gear Master 2010

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość