1963 AC Cobra Hardtop, CSX2142, NO:"3", [645 CGT]
Witam
Przedmiotem mojej relacji będzie próba zbudowania modelu AC Cobra bazując na oryginalnym pojeździe z 1963r. o numerze zawieszenia CSX2414 i numerze startowym „3”. Model ten wybrałem ze względu na ciekawą historię m.in. wyścigi w słynnym Le Mans.
Historia (w dużym skrócie):
W latach 50-tych Carol Shelby miał marzenie zbudowania najszybszego samochodu wyścigowego dla którego dziewięć lat później miał już przygotowaną nazwę jaką była właśnie „Cobra”. W tym okresie, w słynnym wyścigu Le Mans królował Aston Martin DBR1 .
W latach 1956-1961 w Wielkiej Brytanii produkowany był model AC Ace. Model charakteryzował się lekkim dwuosobowym nadwoziem z długą maską. Seryjnie posiadał 2 litrowy silnik o mocy 105 KM pochodzący z BMW 328. Jednak późniejsza polityka firmy jak i problemy doprowadziły do wycofania silnika BMW z konstrukcji AC Ace. Próby montowania innych silników nie przynosiły oczekiwanego skutku. Dlatego po ogłoszeniu końca produkcji AC Ace jak i firmy AC do projektu przyłączył się Carol Shelby. W samochodzie został osadzony silnik Forda pochodzący z modeli Fairlane i Fairlane 500. Ogromne V8 wymagało wprowadzenia zmian konstrukcyjnych głównie w tylnej części zawieszenia. Ostatecznie samochód posiadał lekką konstrukcję z silnikiem o mocy 335KM. Tak powstały pierwsze model AC Cobra z silnikiem Forda 289 V8 4.2l, a w późniejszym okresie zmienionym na 4.7l.. Model ten był produkowany do 1965r. Później powstały wersje z 7 litrowym silnikiem V8 427.
Różnice między AC Ace i AC 289 Cobra ZDJĘCIE
Poszerzone nadkola, bardziej wystający i zmniejszony przedni wlot oraz grill, hamulcze tarczowe z przodu i z tyłu. Wersja Le Mans posiadała lekko zmienione zawieszenie. Jedyna replika wersji Le Mans (tyle, że z kierownicą po prawej stronie) Replika LeMans
Historia CSX2142:
Pełna nazwa: 1963 AC Cobra Hardtop Chassin NO.CSX2142, NO:3 [645 CGT] – oryginalny angielski numer rejestracyjny.
Model o oznaczeniu podwozia CSX2142 jest jednym z dwóch pojazdów zbudowanych w roku `63 przeznaczonych do udziału słynnym wyścigu Le Mans. Celem była rywalizacja z Astonem DBR1 oraz Ferrari 250 GT. Budowa twardego dachu została wymuszona przez niezbyt dobre właściwości aerodynamiczne AC. Jednoelementowy, aluminiowy dach pozwalał zwiększyć maksymalną prędkość ze 163mph do 173mph .
W 1963r, po pechowym starcie w 24 godzinnym Le Mans, gdzie w dziesiątej godzinie wyścigu silnik uległ uszkodzeniu samochód został wycofany z wyścigu. Praktycznie, zdarzenie to miało przekreślić dalsze losy CSX2142. W tym samym roku John Willment nabył uszkodzony pojazd oraz siostrzaną wersję z kierownicą po prawej stronie. Oba pojazdy zostały zakupione bez silników. W 1965r. w wyścigu Mount Ventoux CSX2141 uległ pożarowi nie ukańczając wyścigu. Jean Marie Vincent wykorzystując elementy z CSX2141 oraz wcześniej zakupionego COX6010 mógł złożyć nową AC Cobrę. Tył, wnętrze oraz dwie trzecie nadwozia pochodziło z COX6010. Oryginalnego nadwozia CSX2141 nie dało się wykorzystać przez uszkodzenia wynikłe w pożarze. Przez następne lata samochód wiele razy zmieniał właścicieli. W 2003 roku samochód powrócił do Wielkiej Brytanii całkowicie odnowiony przez Simona Hadfielda bazując tylko na oryginalnych częściach. W 2009r. odbyła się aukcja pojazdów zabytkowych organizowana przez RM Auctions pod nazwą „Automobiles of Amelia Island”. Samochód o szacunkowej wartości 1mln-1.4mln $ został sprzedany za 790 000$.
Niezależnie od kierowcy, samochód nigdy nie wygrał wyścigu na pierwszym miejscu. W roku 1965 zajął trzecie miejsce w wyścigu Rallye du Limousin, gdzie po raz pierwszy przejechał cały wyścig. W Mont Ventoux Hill Climb `68 dojechał na metę pierwszy w swojej klasie. Wcześniej wiele razy miał problemy z silnikiem lub był dyskwalifikowany za np. nieprzepisowe opony.
Ostatecznie samochód posiada silnik Forda V8 289 o mocy 340KM, cztero-biegową manualną skrzynię biegów, niezależne przednie i tylne zawieszenie, poprzeczne resory piórowe oraz hamulce tarczowe. Samochód można spotkać numerami "3", "4", czasami "156". Obecnie posiada numer "3".
Tak w skrócie przedstawia się historia powstania AC289 oraz CSX2142. Wypisałem tylko ważniejsze wydarzenia z historii tego pojazdu. Podarowałem sobie wypisywanie poszczególnych właścicieli.
Źródło informacji, zdjęcia:
http://www.ritzsite.nl
http://www.liveauctioneers.com/item/6225906
http://cobraferrariwars.com/additional-photos.html
http://www.conceptcarz.com/vehicle/z835 ... a-289.aspx
http://www.rmauctions.com/FeatureCars.c ... =r188&fc=0
1963 AC Cobra Hardtop Chassis NO.CSX2142, NO:"3", [645 CGT]


Zestawy:
Revell 07327 Drag Cobra „Baldwin Motion”
AMT „AC Cobra 289”


Zakres prac:
Celem jest zbudowanie wyżej opisanego samochodu.
Kolor karoserii: Racing White.
Kolor wnętrza: czarny.
Czarne pasy, numer "3", namalowany numer rejestracyjny.
Karoseria będzie pochodziła z zestawu firmy AMT - AC 289.
Podwozie, zawieszenie - AMT
Silnik V8 289 – AMT lub Revell
Postaram się w jak największym stopniu odwzorować komorę silnika, wnętrze pojazdu,klatkę bezpieczeństwa, bagażnik, zawieszenie oraz ramę pojazdu. Najwięcej pracy i trudności będzie wymagało odtworzenie "twardego dachu". Postaram się go zrobić w oparciu o dach pochodzący z zestawu Revella "Drag Cobra". Jedyny problem jaki do tej pory napotkałem to felgi. Nigdzie nie znalazłem podobnych, a szukałem nawet w DieCastach.
Wszystkie zakupione zestawy jak i dodatki będę umieszczał w postaci zdjęć na pierwszej stronie.
Przedmiotem mojej relacji będzie próba zbudowania modelu AC Cobra bazując na oryginalnym pojeździe z 1963r. o numerze zawieszenia CSX2414 i numerze startowym „3”. Model ten wybrałem ze względu na ciekawą historię m.in. wyścigi w słynnym Le Mans.
Historia (w dużym skrócie):
W latach 50-tych Carol Shelby miał marzenie zbudowania najszybszego samochodu wyścigowego dla którego dziewięć lat później miał już przygotowaną nazwę jaką była właśnie „Cobra”. W tym okresie, w słynnym wyścigu Le Mans królował Aston Martin DBR1 .
W latach 1956-1961 w Wielkiej Brytanii produkowany był model AC Ace. Model charakteryzował się lekkim dwuosobowym nadwoziem z długą maską. Seryjnie posiadał 2 litrowy silnik o mocy 105 KM pochodzący z BMW 328. Jednak późniejsza polityka firmy jak i problemy doprowadziły do wycofania silnika BMW z konstrukcji AC Ace. Próby montowania innych silników nie przynosiły oczekiwanego skutku. Dlatego po ogłoszeniu końca produkcji AC Ace jak i firmy AC do projektu przyłączył się Carol Shelby. W samochodzie został osadzony silnik Forda pochodzący z modeli Fairlane i Fairlane 500. Ogromne V8 wymagało wprowadzenia zmian konstrukcyjnych głównie w tylnej części zawieszenia. Ostatecznie samochód posiadał lekką konstrukcję z silnikiem o mocy 335KM. Tak powstały pierwsze model AC Cobra z silnikiem Forda 289 V8 4.2l, a w późniejszym okresie zmienionym na 4.7l.. Model ten był produkowany do 1965r. Później powstały wersje z 7 litrowym silnikiem V8 427.
Różnice między AC Ace i AC 289 Cobra ZDJĘCIE
Poszerzone nadkola, bardziej wystający i zmniejszony przedni wlot oraz grill, hamulcze tarczowe z przodu i z tyłu. Wersja Le Mans posiadała lekko zmienione zawieszenie. Jedyna replika wersji Le Mans (tyle, że z kierownicą po prawej stronie) Replika LeMans
Historia CSX2142:
Pełna nazwa: 1963 AC Cobra Hardtop Chassin NO.CSX2142, NO:3 [645 CGT] – oryginalny angielski numer rejestracyjny.
Model o oznaczeniu podwozia CSX2142 jest jednym z dwóch pojazdów zbudowanych w roku `63 przeznaczonych do udziału słynnym wyścigu Le Mans. Celem była rywalizacja z Astonem DBR1 oraz Ferrari 250 GT. Budowa twardego dachu została wymuszona przez niezbyt dobre właściwości aerodynamiczne AC. Jednoelementowy, aluminiowy dach pozwalał zwiększyć maksymalną prędkość ze 163mph do 173mph .
W 1963r, po pechowym starcie w 24 godzinnym Le Mans, gdzie w dziesiątej godzinie wyścigu silnik uległ uszkodzeniu samochód został wycofany z wyścigu. Praktycznie, zdarzenie to miało przekreślić dalsze losy CSX2142. W tym samym roku John Willment nabył uszkodzony pojazd oraz siostrzaną wersję z kierownicą po prawej stronie. Oba pojazdy zostały zakupione bez silników. W 1965r. w wyścigu Mount Ventoux CSX2141 uległ pożarowi nie ukańczając wyścigu. Jean Marie Vincent wykorzystując elementy z CSX2141 oraz wcześniej zakupionego COX6010 mógł złożyć nową AC Cobrę. Tył, wnętrze oraz dwie trzecie nadwozia pochodziło z COX6010. Oryginalnego nadwozia CSX2141 nie dało się wykorzystać przez uszkodzenia wynikłe w pożarze. Przez następne lata samochód wiele razy zmieniał właścicieli. W 2003 roku samochód powrócił do Wielkiej Brytanii całkowicie odnowiony przez Simona Hadfielda bazując tylko na oryginalnych częściach. W 2009r. odbyła się aukcja pojazdów zabytkowych organizowana przez RM Auctions pod nazwą „Automobiles of Amelia Island”. Samochód o szacunkowej wartości 1mln-1.4mln $ został sprzedany za 790 000$.
Niezależnie od kierowcy, samochód nigdy nie wygrał wyścigu na pierwszym miejscu. W roku 1965 zajął trzecie miejsce w wyścigu Rallye du Limousin, gdzie po raz pierwszy przejechał cały wyścig. W Mont Ventoux Hill Climb `68 dojechał na metę pierwszy w swojej klasie. Wcześniej wiele razy miał problemy z silnikiem lub był dyskwalifikowany za np. nieprzepisowe opony.
Ostatecznie samochód posiada silnik Forda V8 289 o mocy 340KM, cztero-biegową manualną skrzynię biegów, niezależne przednie i tylne zawieszenie, poprzeczne resory piórowe oraz hamulce tarczowe. Samochód można spotkać numerami "3", "4", czasami "156". Obecnie posiada numer "3".
Tak w skrócie przedstawia się historia powstania AC289 oraz CSX2142. Wypisałem tylko ważniejsze wydarzenia z historii tego pojazdu. Podarowałem sobie wypisywanie poszczególnych właścicieli.
Źródło informacji, zdjęcia:
http://www.ritzsite.nl
http://www.liveauctioneers.com/item/6225906
http://cobraferrariwars.com/additional-photos.html
http://www.conceptcarz.com/vehicle/z835 ... a-289.aspx
http://www.rmauctions.com/FeatureCars.c ... =r188&fc=0
1963 AC Cobra Hardtop Chassis NO.CSX2142, NO:"3", [645 CGT]


Zestawy:
Revell 07327 Drag Cobra „Baldwin Motion”
AMT „AC Cobra 289”


Zakres prac:
Celem jest zbudowanie wyżej opisanego samochodu.
Kolor karoserii: Racing White.
Kolor wnętrza: czarny.
Czarne pasy, numer "3", namalowany numer rejestracyjny.
Karoseria będzie pochodziła z zestawu firmy AMT - AC 289.
Podwozie, zawieszenie - AMT
Silnik V8 289 – AMT lub Revell
Postaram się w jak największym stopniu odwzorować komorę silnika, wnętrze pojazdu,klatkę bezpieczeństwa, bagażnik, zawieszenie oraz ramę pojazdu. Najwięcej pracy i trudności będzie wymagało odtworzenie "twardego dachu". Postaram się go zrobić w oparciu o dach pochodzący z zestawu Revella "Drag Cobra". Jedyny problem jaki do tej pory napotkałem to felgi. Nigdzie nie znalazłem podobnych, a szukałem nawet w DieCastach.
Wszystkie zakupione zestawy jak i dodatki będę umieszczał w postaci zdjęć na pierwszej stronie.
















































