Strona 1 z 1

Żółta Cobra portalusa "Cobra is reborn"

PostNapisane: niedziela, 28 marca 2010, 12:07
przez portalus
Spotkałem się ostatnio z Mackiem_66 i doszliśmy do wniosku, że budowę tak naprawdę trzeba chyba zacząć od dopasowania kół.
Wg mnie to co zaproponowało Fujimi odbiega trochę od rzeczywistości ponieważ na zdjęciach tylna opona w większości egzemplarzy jest zdecydowanie szersza od przedniej. Fujimi daje 4 identyczne.
Oryginalnie wg karty danych technicznych powinny być koła magnezowe Halibrand, tak jak w poniższym linku:
http://www.shelbycsxinfo.com/Specs-and-Stats/427-cobra-specs.html

Cale-----------------Centymetry---------1/24 [mm]
7,5Jx15-------------19,05x38,1---------7,94x15,87
9,5Jx15 (tył)-------24,13----------------10,05
8,5Jx15-------------21,59----------------8,99
11,4x15 (tył)-------28,96----------------12,07
Brak tutaj jednak średnicy zewnętrznej koła.

Poniżej zdjęcia sylwetek modelu z kołami jakie biorę pod uwagę. Wysokość karoserii Fujimi dobrałem tak aby była identyczna z Monogramem, który wydaje się być zawieszony prawidłowo.
Oryginalne koła Fujimi:
Obrazek
Opona Fujimi i felgi z zestawu Detail Master DM 3400-1/2/3
Obrazek
Felga Fujimi i opony z zestawu Protar Ferrari 250GTO
Obrazek
Felgi Detail Master i opony z zestawu Protar Ferrari 250GTO
Obrazek
Zestaw Monogramu
Obrazek
I od spodu.
Obrazek
Poniżej porównanie tych trzech kompletów
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Komplet Fujimi:
Obrazek
Felga: śr. 18, szer. 10,5 – wszystkie wymiary w milimetrach
Opona: śr. wew. 17,5 – zew. 27,5, szer. 10,3

Opona Protar, felga Detail Master – zestaw na tył:
Obrazek
Obrazek
Felga: śr. 17,8, szer. 9,5
Opona: śr. wew. 15,5 – zew. 28 (29,5 na feldze), szer. 10,5 (do sprawdzenia)

Opona Protar, felga Detail Master – zestaw na przód:
Obrazek
Obrazek
Felga: śr. 18,5, szer. 6,8
Opona: śr. wew. 15,5 – zew. 27 (28,5 na feldze), szer. 9

Porównanie trzech:
Obrazek

Wychodzi na to, że felga Fujimi jest odrobinę za duża – DM jest mniejsza.
Opony Protara też dają poczucie różnicy szerokości – choć tylna mogła by być o 1mm szersza.
Problemem jest natomiast zbyt duża średnica koła po założeniu opon Protar na felgi DM.
Wybierając nadmiar gumy z wnętrza opony i zeszlifowując ją z zewnątrz zaoszczędzę może 1mm. Może się to okazać zbyt mało ale spróbuję.
Na zdjęciach oryginałów widać też, że tylne koło chowa się delikatnie pod błotnikiem – tutaj da się to jakoś ukryć, przednie ma natomiast delikatny prześwit – robiąc na styk może się też uda to obejść w ten sposób.
Co do powielenia opon Protara dla innych to może być problem, ponieważ trzeba to robić na feldze bo żywica nie jest rozciągliwa.
Na koniec zostaje jeszcze kosmetyka czyli na oponach Protara jest napis Dunlop oraz oznaczenia 5,5 oraz 6,5 a pożądane by było GoodYear Eagle 7,5 i 9,5

Re: Żółta Cobra portalusa "Cobra is reborn"

PostNapisane: niedziela, 28 marca 2010, 16:55
przez Maciek_66
A jakie wymiary mają te opony z zestawu Monogram (bo chyba Revell to inny zestaw?)?

I co z tym pasztetem zrobić? Jak na razie, to tak naprawdę żadne nie pasują. Po wymiarach to może tylne Revell, a przednie Fujimi, ale i tak tylne Revella powinny być szersze...

Re: Żółta Cobra portalusa "Cobra is reborn"

PostNapisane: niedziela, 28 marca 2010, 18:19
przez portalus
Monogram
-------------śr. zew.------śr. wew.-------szer.
tył----------29-------------18--------------11
przód ------27-------------18--------------8,5

Re: Żółta Cobra portalusa "Cobra is reborn"

PostNapisane: niedziela, 28 marca 2010, 18:33
przez Maciek_66
Zbliżone do Revella. Oczywiście mój pomiar na pewno obarczony jest błędem - średnice zewnętrzne mierzyłem na felgach (żeby były sztywniejsze), a wewnętrzną - suwmiarką, ale opona się rozciągała, więc mocno "na oko".

Re: Żółta Cobra portalusa "Cobra is reborn"

PostNapisane: niedziela, 28 marca 2010, 18:36
przez portalus
wuen napisał(a):Nie pokazałeś felg - te z fotki są super - ale skąd takie weźmiesz? Czy masz "coś podobnego"?

Felgi są jak na razie na zdjęciu zbiorczym – zestaw Detail Master.
I w powyższych porównaniach.
Nie są identyczne z Foosem – podobne, dwuczęściowe z mocowaniem na pięć śrub a nie śrubę centralną.
Przerobić je na identyczne to za dużo roboty i chyba zostaną takie jakie są, usunę tylko śruby i zrobię nakrętkę centralną.

Re: Żółta Cobra portalusa "Cobra is reborn"

PostNapisane: wtorek, 30 marca 2010, 13:49
przez tankmania
Jeżeli można to wtrące trzy grosze.
portalus napisał(a):Cale-----------------Centymetry---------1/24 [mm]
7,5Jx15-------------19,05x38,1---------7,94x15,87
9,5Jx15 (tył)-------24,13----------------10,05
8,5Jx15-------------21,59----------------8,99
11,4x15 (tył)-------28,96----------------12,07

To nie tak
przód felga-----7,5Jx15
przód opona-----8,5x15 - szer. opony przód w 1/24 = 8,99mm
tył felga--------9,5Jx15
tył opona-------11,4x15 - szer. opony tył w 1/24 = 12,07mm
litera J przy feldze to typ profilu.

Wyczytałem na forach cobrofanów i stronach sklepów z oponami, że stosuje się opony:
tył-
295/50x15 - średnica koła w 1/24 - 28,15mm
275/55x15 - średnica koła w 1/24 - 28,48mm
245/60x15 - średnica koła w 1/24 - 28,13mm
przód-
225/65x15 - średnica koła w 1/24 - 28,06mm
215/70x15 - średnica koła w 1/24 - 28,42mm
215/60x15 - średnica koła w 1/24 - 26,62mm
Cyfra po ukośniku to procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości (np. 50 oznacza, że wysokość opony to 50% jej szerokości) więc wiedząc, że felga (bez rantu) ma w skali 1/24 średnicę 15,9mm można obliczyć szerokość.
295/50x15 będzie 28,15mm - 15,9mm = 12,25mm / 2 = (6,12mm / 50) x 100 = 12,24mm szer. itd.
To oczywiście teoria dla poglądu, a w modelu wiadomo, że stosuje się uproszczenia.

Re: Żółta Cobra portalusa "Cobra is reborn"

PostNapisane: środa, 31 marca 2010, 08:30
przez portalus
Chyba znalazłem jak do tej pory najlepsze kółka.
Są to opony z zestawy Lamborghini Miura LP400 z Hasegawy.
Po założeniu na obręcze DM szerokość przedniej opony to około 8,5mm tył 10,5mm.
Wielkość koła odpowiednio z przodu 28,5 tył 28 – okazało się, że przednia felga (węższa) ma około 0,5mm większą średnicę – nie mam pomysłu jak się tego pozbyć bo nie mam tokarki.

Jeszcze wczoraj kombinowałem z oponami z Fujimi – jakby wyciąć z jednej pary ten środkowy pasek bieżnika to powinno to wyglądać całkiem znośnie, szerokość zmaleje o około 1,5mm i laczek na przód jest gotowy. Pozostaje kwestia dobrego sklejenia i doszlifowania tego na koniec.

Re: Żółta Cobra portalusa "Cobra is reborn"

PostNapisane: środa, 31 marca 2010, 08:34
przez Kamil Feliks Sztarbała
portalus napisał(a):nie mam tokarki

..a wiertarkę z regulacją obrotów?

Re: Żółta Cobra portalusa "Cobra is reborn"

PostNapisane: środa, 31 marca 2010, 09:08
przez portalus
Mam, jednak felga ma średnicę 18mm.

Re: Żółta Cobra portalusa "Cobra is reborn"

PostNapisane: środa, 31 marca 2010, 09:14
przez piotr dmitruk
Załóż za ośkę na wiertarkę i zeszlifuj średnicę papierem ściernym. Pół mm to nie problem.

Re: Żółta Cobra portalusa "Cobra is reborn"

PostNapisane: środa, 31 marca 2010, 20:09
przez Macio4ever
Myślę, że oprócz wymiarów kół warto zbadać inne wymiary. Jak pewnie wiecie np. Tamiya celowo zaburza wymiary aby osiągnąć możliwie naturalny efekt (proporcje) przy patrzeniu na model. Możliwe, że dokładne przeliczenie wymiarów kół nie będzie idealnie leżało w budzie o zaburzonej proporcji. Gdybam, bo przymiarki na zdjęciach wyglądają ok.

Co do poruszonego przez Tankmanię wyliczania szerokości felgi byłbym ostrożny, bo na feldze np 7,5J może siedzieć kilka różnych szerokości opon.

Re: Żółta Cobra portalusa "Cobra is reborn"

PostNapisane: czwartek, 1 kwietnia 2010, 00:34
przez tankmania
POZ 80KH napisał(a):Mam, jednak felga ma średnicę 18mm.


To dobrze, rozmiar felgi jest podawany bez rantów trzymających oponę. Patrząc z zewnątrz felga jest zatem większa o rzeczone ranty.