Witam !
Przed prezentacja modelu tradycyjnie krótki wstęp...
Stefan BellofPoczątek lat 80-tych to okres wielkich zmian w motor sporcie. Nowe przepisy zezwalały formule 1 stosowanie turbo sprężarek, w rajdach wprowadzono napęd 4x4 tworząc później grupę B, natomiast w wyścigach torowych zredukowano grupy od 1 do 6 tworząc nowe przejrzystsze przepisowo dywizje jak np. grupa A i C.
Świetnym przygotowaniem do startów w grupie C, lidze samochodów prototypowych, mogło pochwalić się Porsche wprowadzając następcę modelu 936.
Rok 1982 to początek fali sukcesów w wyścigach długodystansowych dla Porsche i kierowców zasiadających za ich kierownica, takich jak Derek Bell i Jacky Ickx, którzy wygrali 24 godzinny wyścig Le Mans w rok debiutu modelu 956.
W 1983 Porsche zrekrutowało w swoje szeregi niemieckiego kierowcę imieniem Stefan Bellof. Dwudziestopięciolatek w bardzo szybko zaadoptował się do samochodu który z łatwością osiągał prędkości przewyższające 350km/h i w krótkim czasie zaczął wygrywać z kolegami z zespołu.
Agresywny, bezkompromisowy, szybki - tak w skocie można opisać styl jazdy Belofa dzięki czemu Niemiec odnosił sukcesy jak również ulegał wypadkom...
Niewątpliwie jednym z największych osiągnieć Belofaf które zapisały się w historii motor sportu było pokonanie północnej pętli toru Nurbergring czyli słynnego Nordschleife z czasem 6:11,13 co czyni go jedynym w historii człowiekiem, który przejechał okrążenie starego toru ze średnia prędkością większą niż 200 km/h.
Rok 1984 przyniosły Tytuł Mistrza Świata w wyścigach długodystansowych oraz Mistrzostwo w DRM w zespole Brun Motorsport. W tym samym czasie Bellof zwrócił swoja uwagę ze strony zespołów formuły 1. Pomimo pomyślnych testów z McLarenem który korzystał w owym czasie z jednostek napędowych Porsche, nie było dla niego miejsca w tym teamie a podpisanie umowy z Brabhamem i ATS-u które korzystało z silników BMW było blokowane przez Porsche.
Dlatego tez Stefan podpisał krótkoterminową umowę z Tyrrellm używającym jeszcze wolnossących v 8-ósemek.
W Roku 1985 Niemiec rozwiązał umowę z fabrycznym Porsche kontynuując jazdę w zespole Brun Motorsport w DRM i Mistrzostwach Świata skupiając się głownie na startach w formule 1. W rezultacie w sezonie 86 Bellof miał zasiąść za kierownicą Ferrari wiec nie powinien dziwić fakt iż wielu dopatrywało się w nim pierwszego Niemieckiego mistrza królowej sportów motorowych.
Niestety podczas jednej z eliminacji Długodystansowych Mistrzostw Świata na torze Spa-Francorchamps Bellof uległ tragicznemu w skutkach wypadkowi.
Na 78 korzeniu wyścigu Spa 1000 Stefan walczył z byłym kolega zespołowym Jackym Ickxem jadącym Porsche 962 (młodsza nowsza wersja 956) i próbował wyprzedzić Belga w zakręcie Eau Rouge, w rezultacie obydwa samochody z pełną prędkością uderzyły w bandę.
Wypadek został zarejestrowany przez kamerę z Porsche Jackyego Ickx:
https://www.youtube.com/watch?v=ZgtZe-iQH1UPrzez ponad 10 minut służby ratunkowe próbowały wyciągnąć kierowcę z rozbitego samochodu. Oficjalny komunikat podawał iż Stefan Bellof zmarł w drodze do szpitala.
Tragiczna śmierć i ogromna strata dla sporu.
ModelModel który zbudowałem to miniatura Porsche 956 C którym Bellof tryumfował w serii DRM a dokładniej chciałem odwzorować auto z wyścigu Norisring z 1984 w którym to Stefan startował z pierwszej pozycji lecz wyścig ukończył na 3 miejscu.
Prace nad modelem przebiegały bez większych problemów po za spasowaniem przedniej szyby. Efekt końcowy jak dla mnie jest bardziej niż zadawalający, linia 956 jak dla mnie jest ponadczasowa a pomarańczowy kolor dodaje uroku.
Jest to mój pierwszy model samochodu z tej serii wyścigowej i musze przyznać ze to największy a przy tym najniższy model w skali 1:24 jaki zbudowałem...
Nie pozostaje mi nic innego jak zaprosić Was do oglądania i oceny Mojej pracy:
Kolegów bardziej zainteresowanych powstawaniem projektu zapraszam na stronę warsztatowa
http://www.modelowanie.fora.pl :
http://www.modelowanie.fora.pl/auta-spo ... ,2564.htmlPozdrawiam
Krzysztof Szpakowski