Subaru Impreza WRC (Monte Carlo 2001) Burns/Reid 1:24 Tamiya
Napisane: niedziela, 18 grudnia 2016, 12:16
Witam
Na początek tradycyjnie kilka słów wstępu...
SŁOWA MISTRZA
Listopad, rok 1993. Na trasach rajdu Wielkiej Brytanii triumfuje Jucha Kankkunen pieczętując tym samym zdobycie 4 w karierze tytułu mistrzowskiego.
Na mecie rajdu Fin podchodzi do jednego z zawodników mówiąc:
''Chłopcze, obserwowałem jak jeździsz i wiem ze w przyszłości będziesz stał tam gdzie ja stoję teraz...''
Mistrz Świta rozmawiał wówczas ze świeżo upieczonym, najmłodszym w historii Mistrzem Anglii- 22 letnim Richardem Burnsem...
Słowa zabrzmiały jak przepowiednia i w rezultacie kilka lat później spełniły się.
Ciekawostką jest fakt ze swoje największe sukcesy Anglik i jego Szkocki pilot Robert Reid osiągali za kierownicą Subaru.
Rok 1993 to cztery zwycięstwa w elimanacjach mistrzostw Anglii i tytuł zdobyty za kierownica Legacy:
OD SUBARU DO SUBARU
Po Kilku latach startów za kierownica Subaru w Mistrzostwach Azji i Pacyfiku Burns wkradł się w laski Mitsubishi by w końcu w 1998 roku zaliczyć pierwszy pełny sezon w WRC. W tym tez roku kierowca wygrywa pierwsze dwa rajdy w tej kategorii.
Następnie za sprawa transferu Colina McRae do Forda oraz wsparcia ze strony Juhy Kankkunena Burns powraca do współpracy z Subaru. W efekcie Angielsko-Szkocka załoga zdobywa dwa z rzędu wicemistrzowskie tytuły w latach 1999 - 2000.
W 2001 roku Subaru przedstawia nowy samochód rajdowy, Imprezę S7 i Burnsa jako numer jeden w zespole. Taka właśnie była strategia zespołu Prodrive na nadchodzący sezon...
Rywalizacja w sezonie 2001 przeszła do historii z wielu względów. Jednym z nich były zmieniające się nazwiska na pozycji lidera po kolejnych eliminacja rajdowych.
Richard w porównaniu do sezonu 2000 gdzie triumfował na najwyższym stopniu podium 4 razy, w sezonie 2001 wygrał jedynie jedna eliminacje- Rajd Nowej Zelandii.
Rajdem decydującym o rozstrzygnięciu sezonu był po raz kolejny Rajd Wielkiej Brytanii.
Równa jazda przez cały sezon, awarie i wypadki oraz nierozsądna jazda konkurentów okazały się kluczem do sukcesu i w ten oto sposób po raz pierwszy tytuł mistrza świata trafił w ręce Anglika (po raz drugi w ręce Brytyjczyków).
Tak razem prezentują się dwa samochody którymi załoga BURS/REID zawdzięcza osiągniecie Swoich największych sukcesów:
NIESZCZESCIA CHODZA PARAMI (LATAMI)
Początek sezonu 2001 nie zapowiadał raczej sukcesu dla Burnsa jak i dla Subaru. Rajd Monte Carlo to zawsze ciężka próba dla załóg i teamów.
Zmienne warunki atmosferyczne, czarny lód i wieczny problem z doborem opon, dodatkowo masa ludzi na odcinkach specjalnych...
Ale żeby skończyć rajd przed dojechaniem na pierwszy OS ? tak właśnie zaczął a raczej skończył się rajd dla Marko Martina kiedy to subaru odmówiło posłuszeństwa na dojazdówce z powodu awarii elektryki
Kolega z zespołu - Peter Solberg zajechał trochę dalej...
Po przejechaniu 124 km rajdu na 5 odcinku specjalnym Norweg postanowił sprawdzić jak dachuje się nowym subaru...
Początek rajdu nie zaczął się za dobrze dla Richarda Burnsa który stwierdził ze jechał zbytnio zachowawczo na źle dobranych oponach...
28 miejsce po pierwszym OS-sie ale już 13 po drugiej próbie... Kolejne odcinki to imponujące tępo Brytyjskiej załogi. Dzięki awariom i wypadkom konkurencji ze strony choćby Peugeota załoga jedynego już w rajdzie fabrycznego subaru awansowała na 4 miejsce.
Drugi rok z rzędu posłuszeństwa odmówiła maszyna... Spadek mocy, jazda na trzech cylindrach i finalnie koniec rajdu.
Burs brał udział w Rajdzie Monte Carlo jeszcze dwukrotnie po 2001 roku, niestety zalicza się do grona mistrzów którzy nigdy nie wygrali na drogach tego klasyka...
Model
No wiec nadszedł czas by przedstawić finalny efekt mojej pracy nad S7-demką...
Podsumowując model jest miniaturą Subaru Imprezy WRC z rajdu Monte Carlo 2001 zbudowaną na bazie Tamiyi. Jest to bardzo fajny zestaw podatny na przeróbki i modyfikacje by uczynić go bardziej zbliżonym do samochodu w skali 1:1
W tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim Kolegom którzy nadesłali dodatkowe zdjęcia i dokumentacje które przyczyniły się do tego iż finalnie model wzbogacony jest o tyle detali.
Efekt finalny z zewnątrz:
Mimo dokładnych zdjęć warsztatowych gdzie pobiłem swój rekord prezentowanych fotek (ponad 600) zdecydowałem się odbiec od rutyny i dodać listę przeróbek konkursowego modelu, z uwagi na to ze to konkurs...
A oto lista głównych przeróbek i modyfikacji modelu od strony zewnętrznej:
- dodana elektrownia z modelu Subaru Imprezy 2001 z Raju Wielkiej Brytanii, która została odpowiednio zmodyfikowana pod specyfikacje z rajdu MC i obklejona karbonem
- szpachlowane elementy tylnego spojlera
- zamki w drzwiach wykonane z nitów modelarskich
- przerobione anteny
- metalowe zapinki na masce i nity mocujące obudowy halogenów
- metalowa siatka osłaniająca chłodnicę
- termoizolacja na tylnym zderzaku
- wentyle w felgach
- zwężone felgi by ich ranty nie wystawały po za szerokość opony
- oklejone karbonem lusterko i zaślepka od strony kierowcy
- oklejone karbonem obudowy przednich świateł
- oklejone karbonem elementy wlotu powierza na dachu i wewnątrz wlotu powietrza na masce
- zmienione końcówki spryskiwaczy na masce
Zgodnie z warunkami konkursu kilka fotek podwozia:
Przed założeniem osłon
Po założeniu osłon:
Lista głównych modyfikacji:
- Wydech oklejony termoizolacja
- termoizolacja kanału centralnego i innych elementów płyty podłogowej
- obklejone karbonem zbiorniki paliwa
- karbonowe wstawki w nadkolach
- odmienna od instrukcyjnej kolorystyka niektórych elementów zawieszenia
- rozwiercone piasty oraz blaszki na tarczach hamulcowych
- Cieniowane lub przybrudzone elementy układu wydechowego, jezdnego i silnika
- obniżone przednie zawieszenie
- przewody skrzyni biegów
- osłony pokryte karbonem
Zdjęcia wnętrza modelu:
Lista głównych modyfikacji i dodatków we wnętrzu modelu:
- Przerobiona płyta podłogowa w celu uzyskania prawidłowego kształtu tylnej sekcji
- termoizolacja kanału centralnego
- dodane gniazda przewodów paliwowych, przewody paliwowe wraz z odpowietrznikami i przewodami do tankowania oraz filtr paliwa
- Dodanie komputerów poglądowych wraz z ich przewodami
- obklejona karbonem osłona akumulatora i dodane przewody elektryki
- przewody gaśnicze
- obklejone karbonem boczki drzwi z dodanymi antyrefleksami w drzwiach kierowcy i pilota
- obklejona karbonem podstopnica pilota wzbogacona o przyciski sterujące wycieraczkami i spryskiwaczem
- podstopnica kierowcy wzbogacona o antypoślizgowe maty
- czujnik położenia pedału gazu
- obklejony karbonem drążek hamulca ręcznego i konsolka centralna, oba elementy wzbogacone o przewody
- Przerobiona deska rozdzielcza z zmodyfikowanymi przełącznikami i bezpiecznikami, dodatkowo elementy obklejone karbonem
- Dodatkowy schowek od strony pilota oklejony karbonem
- Dodana przysłona wyświetlacza pilota
- dodane koło zapasowe z zapięciami i pasami
- zmodyfikowany i zbogacony o stelaż uchwyt na kaski kierowcy i pilota
- zbogacone o przewody słuchawki
- wzbogacone o mikrofony kaski kierowcy i pilota wykonane w odpowiedniej kolorystyce
- oklejona karbonem kolumna kierownicy wzbogacona o przewody
- dodany telefon komórkowy wraz z uchwytem
- dodana kamera on-bordowa z przewodem
- dodane lampki do czytania map podczas nocnych odcinków od strony pilota
- przerobione fotele wzbogacone o materiałowe pasy, zapinki i sprzączki
- karbonowy panel tylnej pulki
- dodane karbonowe zasłonki na przedniej części klatki
- naklejka road-taxu
- dodatkowe wzmocnienia klatki bezpieczeństwa
- wycięte z boczków tylnych drzwi a następnie odpowiednio umiejscowione zasobniki połączone z tylnymi amortyzatorami
Na koniec kilka alternatywnych fotek galeryjnych:
Pamięci Richarda Bursa (1971-2005)
Pozdrawiam
Krzysztof
Na początek tradycyjnie kilka słów wstępu...
SŁOWA MISTRZA
Listopad, rok 1993. Na trasach rajdu Wielkiej Brytanii triumfuje Jucha Kankkunen pieczętując tym samym zdobycie 4 w karierze tytułu mistrzowskiego.
Na mecie rajdu Fin podchodzi do jednego z zawodników mówiąc:
''Chłopcze, obserwowałem jak jeździsz i wiem ze w przyszłości będziesz stał tam gdzie ja stoję teraz...''
Mistrz Świta rozmawiał wówczas ze świeżo upieczonym, najmłodszym w historii Mistrzem Anglii- 22 letnim Richardem Burnsem...
Słowa zabrzmiały jak przepowiednia i w rezultacie kilka lat później spełniły się.
Ciekawostką jest fakt ze swoje największe sukcesy Anglik i jego Szkocki pilot Robert Reid osiągali za kierownicą Subaru.
Rok 1993 to cztery zwycięstwa w elimanacjach mistrzostw Anglii i tytuł zdobyty za kierownica Legacy:
OD SUBARU DO SUBARU
Po Kilku latach startów za kierownica Subaru w Mistrzostwach Azji i Pacyfiku Burns wkradł się w laski Mitsubishi by w końcu w 1998 roku zaliczyć pierwszy pełny sezon w WRC. W tym tez roku kierowca wygrywa pierwsze dwa rajdy w tej kategorii.
Następnie za sprawa transferu Colina McRae do Forda oraz wsparcia ze strony Juhy Kankkunena Burns powraca do współpracy z Subaru. W efekcie Angielsko-Szkocka załoga zdobywa dwa z rzędu wicemistrzowskie tytuły w latach 1999 - 2000.
W 2001 roku Subaru przedstawia nowy samochód rajdowy, Imprezę S7 i Burnsa jako numer jeden w zespole. Taka właśnie była strategia zespołu Prodrive na nadchodzący sezon...
Rywalizacja w sezonie 2001 przeszła do historii z wielu względów. Jednym z nich były zmieniające się nazwiska na pozycji lidera po kolejnych eliminacja rajdowych.
Richard w porównaniu do sezonu 2000 gdzie triumfował na najwyższym stopniu podium 4 razy, w sezonie 2001 wygrał jedynie jedna eliminacje- Rajd Nowej Zelandii.
Rajdem decydującym o rozstrzygnięciu sezonu był po raz kolejny Rajd Wielkiej Brytanii.
Równa jazda przez cały sezon, awarie i wypadki oraz nierozsądna jazda konkurentów okazały się kluczem do sukcesu i w ten oto sposób po raz pierwszy tytuł mistrza świata trafił w ręce Anglika (po raz drugi w ręce Brytyjczyków).
Tak razem prezentują się dwa samochody którymi załoga BURS/REID zawdzięcza osiągniecie Swoich największych sukcesów:
NIESZCZESCIA CHODZA PARAMI (LATAMI)
Początek sezonu 2001 nie zapowiadał raczej sukcesu dla Burnsa jak i dla Subaru. Rajd Monte Carlo to zawsze ciężka próba dla załóg i teamów.
Zmienne warunki atmosferyczne, czarny lód i wieczny problem z doborem opon, dodatkowo masa ludzi na odcinkach specjalnych...
Ale żeby skończyć rajd przed dojechaniem na pierwszy OS ? tak właśnie zaczął a raczej skończył się rajd dla Marko Martina kiedy to subaru odmówiło posłuszeństwa na dojazdówce z powodu awarii elektryki
Kolega z zespołu - Peter Solberg zajechał trochę dalej...
Po przejechaniu 124 km rajdu na 5 odcinku specjalnym Norweg postanowił sprawdzić jak dachuje się nowym subaru...
Początek rajdu nie zaczął się za dobrze dla Richarda Burnsa który stwierdził ze jechał zbytnio zachowawczo na źle dobranych oponach...
28 miejsce po pierwszym OS-sie ale już 13 po drugiej próbie... Kolejne odcinki to imponujące tępo Brytyjskiej załogi. Dzięki awariom i wypadkom konkurencji ze strony choćby Peugeota załoga jedynego już w rajdzie fabrycznego subaru awansowała na 4 miejsce.
Drugi rok z rzędu posłuszeństwa odmówiła maszyna... Spadek mocy, jazda na trzech cylindrach i finalnie koniec rajdu.
Burs brał udział w Rajdzie Monte Carlo jeszcze dwukrotnie po 2001 roku, niestety zalicza się do grona mistrzów którzy nigdy nie wygrali na drogach tego klasyka...
Model
No wiec nadszedł czas by przedstawić finalny efekt mojej pracy nad S7-demką...
Podsumowując model jest miniaturą Subaru Imprezy WRC z rajdu Monte Carlo 2001 zbudowaną na bazie Tamiyi. Jest to bardzo fajny zestaw podatny na przeróbki i modyfikacje by uczynić go bardziej zbliżonym do samochodu w skali 1:1
W tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim Kolegom którzy nadesłali dodatkowe zdjęcia i dokumentacje które przyczyniły się do tego iż finalnie model wzbogacony jest o tyle detali.
Efekt finalny z zewnątrz:
Mimo dokładnych zdjęć warsztatowych gdzie pobiłem swój rekord prezentowanych fotek (ponad 600) zdecydowałem się odbiec od rutyny i dodać listę przeróbek konkursowego modelu, z uwagi na to ze to konkurs...
A oto lista głównych przeróbek i modyfikacji modelu od strony zewnętrznej:
- dodana elektrownia z modelu Subaru Imprezy 2001 z Raju Wielkiej Brytanii, która została odpowiednio zmodyfikowana pod specyfikacje z rajdu MC i obklejona karbonem
- szpachlowane elementy tylnego spojlera
- zamki w drzwiach wykonane z nitów modelarskich
- przerobione anteny
- metalowe zapinki na masce i nity mocujące obudowy halogenów
- metalowa siatka osłaniająca chłodnicę
- termoizolacja na tylnym zderzaku
- wentyle w felgach
- zwężone felgi by ich ranty nie wystawały po za szerokość opony
- oklejone karbonem lusterko i zaślepka od strony kierowcy
- oklejone karbonem obudowy przednich świateł
- oklejone karbonem elementy wlotu powierza na dachu i wewnątrz wlotu powietrza na masce
- zmienione końcówki spryskiwaczy na masce
Zgodnie z warunkami konkursu kilka fotek podwozia:
Przed założeniem osłon
Po założeniu osłon:
Lista głównych modyfikacji:
- Wydech oklejony termoizolacja
- termoizolacja kanału centralnego i innych elementów płyty podłogowej
- obklejone karbonem zbiorniki paliwa
- karbonowe wstawki w nadkolach
- odmienna od instrukcyjnej kolorystyka niektórych elementów zawieszenia
- rozwiercone piasty oraz blaszki na tarczach hamulcowych
- Cieniowane lub przybrudzone elementy układu wydechowego, jezdnego i silnika
- obniżone przednie zawieszenie
- przewody skrzyni biegów
- osłony pokryte karbonem
Zdjęcia wnętrza modelu:
Lista głównych modyfikacji i dodatków we wnętrzu modelu:
- Przerobiona płyta podłogowa w celu uzyskania prawidłowego kształtu tylnej sekcji
- termoizolacja kanału centralnego
- dodane gniazda przewodów paliwowych, przewody paliwowe wraz z odpowietrznikami i przewodami do tankowania oraz filtr paliwa
- Dodanie komputerów poglądowych wraz z ich przewodami
- obklejona karbonem osłona akumulatora i dodane przewody elektryki
- przewody gaśnicze
- obklejone karbonem boczki drzwi z dodanymi antyrefleksami w drzwiach kierowcy i pilota
- obklejona karbonem podstopnica pilota wzbogacona o przyciski sterujące wycieraczkami i spryskiwaczem
- podstopnica kierowcy wzbogacona o antypoślizgowe maty
- czujnik położenia pedału gazu
- obklejony karbonem drążek hamulca ręcznego i konsolka centralna, oba elementy wzbogacone o przewody
- Przerobiona deska rozdzielcza z zmodyfikowanymi przełącznikami i bezpiecznikami, dodatkowo elementy obklejone karbonem
- Dodatkowy schowek od strony pilota oklejony karbonem
- Dodana przysłona wyświetlacza pilota
- dodane koło zapasowe z zapięciami i pasami
- zmodyfikowany i zbogacony o stelaż uchwyt na kaski kierowcy i pilota
- zbogacone o przewody słuchawki
- wzbogacone o mikrofony kaski kierowcy i pilota wykonane w odpowiedniej kolorystyce
- oklejona karbonem kolumna kierownicy wzbogacona o przewody
- dodany telefon komórkowy wraz z uchwytem
- dodana kamera on-bordowa z przewodem
- dodane lampki do czytania map podczas nocnych odcinków od strony pilota
- przerobione fotele wzbogacone o materiałowe pasy, zapinki i sprzączki
- karbonowy panel tylnej pulki
- dodane karbonowe zasłonki na przedniej części klatki
- naklejka road-taxu
- dodatkowe wzmocnienia klatki bezpieczeństwa
- wycięte z boczków tylnych drzwi a następnie odpowiednio umiejscowione zasobniki połączone z tylnymi amortyzatorami
Na koniec kilka alternatywnych fotek galeryjnych:
Pamięci Richarda Bursa (1971-2005)
Pozdrawiam
Krzysztof