BMW M3 (Tour De Corse 89) F.Chatriot / M.Perin 1:24 beemax

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

BMW M3 (Tour De Corse 89) F.Chatriot / M.Perin 1:24 beemax

Postprzez szpaku86 » wtorek, 8 marca 2022, 19:03

Witam

Chciałbym przedstawić efekt finalny prac nad modelem BMW. Na początku tradycyjnie wstęp.

Obrazek

BMW M3 Prodrive

BMW M3 jest trzecim projektem firmy Prodrive. Auto w 1987 roku przystosowano do Brytyjskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych oraz stworzono rajdową wersję samochodu która brała udział w pełnym cyklu Rajdowych Mistrzostw Francji i Belgii. Na pierwszy rajdowy sukces nie trzeba było długo czekać gdyż tego samego roku Francuski kierowca  Bernard Beguin zwyciężył w rajdzie Korsyki swoim BMW M3 pokonując fabryczny team Lancii który dysponował samochodami z napędem na cztery kola. Generalnie rzecz biorąc BMW M3 i Ford Sierra RS 500 to dwa ostatnie samochody z napędem na tył które były w stanie rywalizować i wygrywać w rajdach z autami z napędem na cztery kola.
Prodrivowe M3ki zdominowały Brytyjskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych zdobywając tytuły mistrzowskie w latach od 1988 do 1990. W Rajdowych Mistrzostwach Belgi Patrick Snijers wywalczył tytuł w roku 1988 a Marc Duez w 1989, natomiast w Rajdowych Mistrzostwach Francji dwukrotnie tytuł wywalczył François Chatriot.
Sukces programu M3 Prodrive przyciągnął uwagę Subaru co zaowocowało współpracą obu firm w latach 1990 do 2008.

Obrazek

Bernard Beguin podczas rajdu Korsyki 1987

François Chatriot i BMW M3 Prodrive

Obrazek

Bez cienia wątpliwości można powiedzieć że rajdowe M3 i François Chatriot byli stworzeni dla siebie... Już podczas swojego debiutu w BMW w 1987 roku Chatriot zajął drugie miejsce w rajdzie Critérium des Cévennes.
Rok 1988 zaczął się dla francuskiej załogi bardzo obiecująco, na pięć  rajdów cztery razy podium z czego dwa razy na najwyższym stopniu. Niestety druga połowa sezonu to problemy techniczne z samochodem przez co załoga nie ukończyła czterech rajdów i finalnie uplasowała się na czwartym miejscu w mistrzostwach Francji.
Na sezon 1989 załoga dostała BMW M3 o numerach rejestracyjnych ADZ 9667 i to właśnie miniaturę tego auta mam przyjemność przedstawić. Równa i konsekwentna jazda przyniosła sześć zwycięstw w sezonie, pozostałe rajdy to miejsca na podium i tylko jedne nieukończone zawody. W efekcie Chatriot zdobywa tytuł Mistrza Francji.
Rok 1990 to kontynuacja pasma sukcesów załogi Chatriot /  Périn i kolejne mistrzostwo Francji. Załoga używała samochodu o numerach rejestracyjnych D116 POV które miałem okazje widzieć w Muzeum Motoryzacji w Donington Park i na którego podstawie budowałem mój model.
Faktem jest że we wszystkich ukończonych rajdach w BMW Francuski kierowca po za podium znalazł się tylko raz...

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Kilka zdjęć z rajdu Korsyki 1989. Po pierwszym dniu rywalizacji załoga Chatriot /  Périn prowadziła w rajdzie, niestety drogiego dnia załamała się pogoda... Na mokrej nawierzchni załga BMW musiała uznać wyższość Lancii z napędem na cztery kola i mimo dorabianiu strat finalnie Chatriot /  Périn ukończyli rajd na drugim miejscu.

Model

Prace na tym projektem trwały dziewięć miesięcy a to za sprawom dodatków i modyfikacji które trzeba było wykonać by przystosować model do specyfikacji auta rajdowego. Model Beemaxa nawet z dedykowanymi  blaszkami i kalkami które trzeba było dokupić osobno nadal bardziej przypominał samochód wyścigowy a nie rajdowy... Nieprawidłowy układ wydechowy, za niskie zawieszenie, brak osłony silnika, uchwytu na kaski czy choćby nawet gaśnicy we wnętrzu samochodu to tylko niektóre przykłady błędów merytorycznych i braków w modelu... Brakujące elementy podbierałem z innych modeli, głownie Subaru Imprezy która tak jak rajdowe BMW budowana była przez Prodrive wiec części są zgodne. Plusem modelu jest dobre spasowanie części i podatność na modyfikacje dzięki czemu praca nad modelem była przyjemna a efekt finalny jest zadowalający.
Poniżej pełna lista modyfikacji modelu i galeria końcowa.

Lista modyfikacji i przeróbek nadwozia:


- czerwone pola na karoserii są malowane a nie wykonane kalkami
- naklejki Bastos - dodatkowe kalki Beemax oraz  Renaissance
- zaślepiona klapka wlewu paliwa
- zaślepiony wlot powietrza w przednim zderzaku
- dodane śruby mocujące halogeny na masce
- zapinki na masce i klapie - zestaw blaszek Beemax
- dorobione końcówki spryskiwaczy przedniej szyby
- dorobione awaryjne odcięcie zasilania i paliwa na podszybiu
- zmienione wycieraczki przedniej szyby - BMW M3 Fujimi
- zmienione zamki w drzwiach
- zmodyfikowane zaślepki halogenów w przednim zderzaku
- siatka w przednim zderzaku - blaszki Beemax
- zmodyfikowane odbłyśniki tylnych lamp
- wlew paliwa - blaszki Beemx pomalowane na odpowiedni kolor
- dorobiona podstawa emblematu M3 na grillu
- zmodyfikowane wloty powietrza na dachu
- zmodyfikowana antena
- dodane śruby w felgach - scalecars.onlie (SCO-R004)
- dodane wentyle - scalecars.online (SCO-R002)
- znaczniki opon - naklejki Decalcas
- logo Pirelli - naklejki Beemax i Tamyia
- znaczniki przednich felg
- dodane tylne chlapacze - zestaw blaszek Beemax

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Lista modyfikacji i dodatków podwozia i silnika:


- podwyższone o 1mm zawieszenie
- tarcze hamulcowe - zestaw blaszek Beemax
- uśnięte hydrauliczne podnośniki samochodu
- usunięty zbiornik z płynem gaśniczym
- usunięta oryginalna chłodnica oleju skrzyni biegów
- usunięty oryginalny układ wydechowy
- usunięta osłona zbiornika paliwa
- dodana chłodnica oleju skrzyni biegów wraz z przewodami i końcówkami przewodów - Top Studio 0,6 mm + scalcarsc.online ( SCO-R006 )
- zrobiony od podstaw układ wydechowy (katalizator pochodzi z BMW M3 Fujimi)
-  dodana osłona silnika - zmodyfikowana blaszka  Hobby Design dedykowana do Subaru Imprezy 98
- zaślepione dziury w nadkolach

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek



Lista modyfikacji i przeróbek wnętrza:

- odpowiednio zmodyfikowana klatka bezpieczeństwa
- dorobione imitacje gąbkowych  ochraniaczy na klatce bezpieczeństwa
- dorobiona latarka od strony pilota
- dorobione wzmocnienia tylnej pułki 
- dodane nity w tylnej półce
- dodane przewody elektryczne
- dodane przewody paliwowe z kocówkami - Top Studio 0,6 mm + scalcarsc.online ( SCO-R006 )
- dodany zbiornik z płynem gaśniczym i przewodami - Top Studio 0,6 mm
- dodana konsola sterowania z przewodami
-  dodana Dźwignia hamulca ręcznego z przewodem - blaszki Beemax + końcówka scalecars.onlie
- zmieniony drążek zmiany biegów - Subaru Impreza 99
- dodany uchwyt na kaski z dorobioną ramą  - Subaru Impreza 2001
- dodana, zmodyfikowana i oklejona kevlarem podstopnica pilota - Subaru Impreza 2001
- dorobione mocowanie podstopnicy pilota
- dorobiona i oklejona kewlarem podstopnica kierowcy
-  dodana metalowa podstopnica kierowcy - blaski Beemax
- prawidłowo umiejscowiony pedał gazu/przepustnicy z dorobionym cięgnem
-  dorobione maty antypoślizgowe na pedałach hamulca i sprzęgła
-  dodana ręczna gaśnica od strony pilota - Subaru Impreza 2001
- oklejone kevlarem tyły foteli
- materiałowe pasy bezpieczeństwa z zapinkami - Beemax
- malowana imitacja wzoru tapicerki na drzwiach
- zmodyfikowany pulpit i konsola centralna -  Renaissance
- dodane Przełączniki ON/OFF -  scalecars.online (SCO-R001)
- dodane kevlarove mocowanie zegarów pilota
- dorobione przewody interkomu

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek



Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na koniec zdjęcie z Donigton Park

Obrazek

Pozdrawiam
Krzysztof
Avatar użytkownika
szpaku86
 
Posty: 347
Dołączył(a): środa, 8 lutego 2012, 18:59

Reklama

Re: BMW M3 (Tour De Corse 89) F.Chatriot / M.Perin 1:24 beem

Postprzez michalab » środa, 9 marca 2022, 11:35

Niesamowity model, ciężko uwierzyć własnym oczom. Wspaniałe wykonanie i lista modyfikacji też imponująca. Gdybym miał robić model własnego samochodu nie wiem czy tyle detali bym był w stanie zauważyć.
Jestem tu, aby podziwiać wasze prace, może czegoś przy okazji się nauczę. Sam dopiero zaczynam, wybaczcie naiwne pytania.
michalab
 
Posty: 31
Dołączył(a): środa, 7 kwietnia 2021, 17:28

Re: BMW M3 (Tour De Corse 89) F.Chatriot / M.Perin 1:24 beem

Postprzez Łukasz_K » środa, 9 marca 2022, 13:34

Piękny! Widać ile wysiłku włożyłeś w w ten model. Było warto. Te reno z ostatniego zdjęcia też powstanie?
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
..bo zawsze są i głupsi w społeczności...
Avatar użytkownika
Łukasz_K

Zimna Wojna 1
 
Posty: 4868
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 13:58
Lokalizacja: Bstok

Re: BMW M3 (Tour De Corse 89) F.Chatriot / M.Perin 1:24 beem

Postprzez szpaku86 » wtorek, 15 marca 2022, 09:31

Dziękuje za komentarze !!

Na ostatnim zdjęciu to nie Renault ale MG Metro 6r4...Tak, powstanie tyko brakuje mi jeszcze kilku detali żeby go rozpocząć... Tymczasem rozpoczynam prace nad innym B grupowym autem ale tego samego kierowcy co MG...

Pozdrawiam
Krzysztof
Avatar użytkownika
szpaku86
 
Posty: 347
Dołączył(a): środa, 8 lutego 2012, 18:59

Re: BMW M3 (Tour De Corse 89) F.Chatriot / M.Perin 1:24 beem

Postprzez piotr dmitruk » wtorek, 15 marca 2022, 11:46

Podziwiam precyzję, drobiazgowość, konsekwencję w dorabianiu szczegółów.
Wyszło piękne autko...ale...odrobinka cieniowania dodałaby mu życia.
Taka np. okolica haków holowniczych już bardziej odcina się na zdjęciach oryginału niż modelu, wszystkie przetłoczenia w zderzakach, linie podziałowe np. na masce, dachu, tamteż również okolice wlotów powietrza. Delikatny pinwash dobrze by mu zrobił.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9985
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: BMW M3 (Tour De Corse 89) F.Chatriot / M.Perin 1:24 beem

Postprzez szpaku86 » środa, 16 marca 2022, 16:06

piotr dmitruk napisał:

Wyszło piękne autko...ale...odrobinka cieniowania dodałaby mu życia.
Taka np. okolica haków holowniczych już bardziej odcina się na zdjęciach oryginału niż modelu, wszystkie przetłoczenia w zderzakach, linie podziałowe np. na masce, dachu, tamteż również okolice wlotów powietrza. Delikatny pinwash dobrze by mu zrobił.


Dzięki za komentarz, ja się niestety nie zgadzam z Twoja opinią... Nadmierny pinwash kłuci się z moim poczuciem estetyki, nie widzę sensu cieniowania detali które w rzeczywistym aucie nie mają wyraźnie ciemnych obrysów... Tak wykonane modele przypominają mi bardziej grafikę komputerową... Ale to oczywiście moje zdanie z którym można się nie zgadzać...

Pozdrawiam
Krzysztof
Avatar użytkownika
szpaku86
 
Posty: 347
Dołączył(a): środa, 8 lutego 2012, 18:59

Re: BMW M3 (Tour De Corse 89) F.Chatriot / M.Perin 1:24 beem

Postprzez Mr. Headshok » sobota, 19 marca 2022, 08:13

Kolejny Twój genialnie wykonany model!!! Szapo ba!!!

Ja też uważam, że...
piotr dmitruk napisał(a):...Delikatny pinwash dobrze by mu zrobił.


...

szpaku86 napisał(a):...Nadmierny pinwash kłuci się z moim poczuciem estetyki


Delikatny!!!
Pozdrawiam,
Tomasz Koebsch
Avatar użytkownika
Mr. Headshok
 
Posty: 1335
Dołączył(a): wtorek, 30 października 2007, 20:04
Lokalizacja: Poznań

Re: BMW M3 (Tour De Corse 89) F.Chatriot / M.Perin 1:24 beem

Postprzez szpaku86 » środa, 28 września 2022, 17:05

A oto mój debiut w Brytyjskiej prasie branżowej...:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam
Krzysztof
Avatar użytkownika
szpaku86
 
Posty: 347
Dołączył(a): środa, 8 lutego 2012, 18:59

Re: BMW M3 (Tour De Corse 89) F.Chatriot / M.Perin 1:24 beem

Postprzez Pashal » środa, 28 września 2022, 18:23

Nooooooo brawo - "niech gubiom szczenki" :P
Pashal
 
Posty: 1774
Dołączył(a): piątek, 4 czerwca 2021, 14:10


Powrót do Pojazdy cywilne - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości