Chciałbym przedstawić efekt finalny prac nad modelem BMW. Na początku tradycyjnie wstęp.
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/97a409f11826cbc6.jpg)
BMW M3 Prodrive
BMW M3 jest trzecim projektem firmy Prodrive. Auto w 1987 roku przystosowano do Brytyjskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych oraz stworzono rajdową wersję samochodu która brała udział w pełnym cyklu Rajdowych Mistrzostw Francji i Belgii. Na pierwszy rajdowy sukces nie trzeba było długo czekać gdyż tego samego roku Francuski kierowca Bernard Beguin zwyciężył w rajdzie Korsyki swoim BMW M3 pokonując fabryczny team Lancii który dysponował samochodami z napędem na cztery kola. Generalnie rzecz biorąc BMW M3 i Ford Sierra RS 500 to dwa ostatnie samochody z napędem na tył które były w stanie rywalizować i wygrywać w rajdach z autami z napędem na cztery kola.
Prodrivowe M3ki zdominowały Brytyjskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych zdobywając tytuły mistrzowskie w latach od 1988 do 1990. W Rajdowych Mistrzostwach Belgi Patrick Snijers wywalczył tytuł w roku 1988 a Marc Duez w 1989, natomiast w Rajdowych Mistrzostwach Francji dwukrotnie tytuł wywalczył François Chatriot.
Sukces programu M3 Prodrive przyciągnął uwagę Subaru co zaowocowało współpracą obu firm w latach 1990 do 2008.
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/2f478ea334b85f82.jpg)
Bernard Beguin podczas rajdu Korsyki 1987
François Chatriot i BMW M3 Prodrive
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/c3e76a08bbd6d341.jpg)
Bez cienia wątpliwości można powiedzieć że rajdowe M3 i François Chatriot byli stworzeni dla siebie... Już podczas swojego debiutu w BMW w 1987 roku Chatriot zajął drugie miejsce w rajdzie Critérium des Cévennes.
Rok 1988 zaczął się dla francuskiej załogi bardzo obiecująco, na pięć rajdów cztery razy podium z czego dwa razy na najwyższym stopniu. Niestety druga połowa sezonu to problemy techniczne z samochodem przez co załoga nie ukończyła czterech rajdów i finalnie uplasowała się na czwartym miejscu w mistrzostwach Francji.
Na sezon 1989 załoga dostała BMW M3 o numerach rejestracyjnych ADZ 9667 i to właśnie miniaturę tego auta mam przyjemność przedstawić. Równa i konsekwentna jazda przyniosła sześć zwycięstw w sezonie, pozostałe rajdy to miejsca na podium i tylko jedne nieukończone zawody. W efekcie Chatriot zdobywa tytuł Mistrza Francji.
Rok 1990 to kontynuacja pasma sukcesów załogi Chatriot / Périn i kolejne mistrzostwo Francji. Załoga używała samochodu o numerach rejestracyjnych D116 POV które miałem okazje widzieć w Muzeum Motoryzacji w Donington Park i na którego podstawie budowałem mój model.
Faktem jest że we wszystkich ukończonych rajdach w BMW Francuski kierowca po za podium znalazł się tylko raz...
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/05c18cc01e2e9074.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/98e53f9fa4ba4e56.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/7a491e2f49f4b1e5.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/a31b8737d64a3d13.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/9dedbc34b8e29dc5.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/f89d39f0be48be34.jpg)
Kilka zdjęć z rajdu Korsyki 1989. Po pierwszym dniu rywalizacji załoga Chatriot / Périn prowadziła w rajdzie, niestety drogiego dnia załamała się pogoda... Na mokrej nawierzchni załga BMW musiała uznać wyższość Lancii z napędem na cztery kola i mimo dorabianiu strat finalnie Chatriot / Périn ukończyli rajd na drugim miejscu.
Model
Prace na tym projektem trwały dziewięć miesięcy a to za sprawom dodatków i modyfikacji które trzeba było wykonać by przystosować model do specyfikacji auta rajdowego. Model Beemaxa nawet z dedykowanymi blaszkami i kalkami które trzeba było dokupić osobno nadal bardziej przypominał samochód wyścigowy a nie rajdowy... Nieprawidłowy układ wydechowy, za niskie zawieszenie, brak osłony silnika, uchwytu na kaski czy choćby nawet gaśnicy we wnętrzu samochodu to tylko niektóre przykłady błędów merytorycznych i braków w modelu... Brakujące elementy podbierałem z innych modeli, głownie Subaru Imprezy która tak jak rajdowe BMW budowana była przez Prodrive wiec części są zgodne. Plusem modelu jest dobre spasowanie części i podatność na modyfikacje dzięki czemu praca nad modelem była przyjemna a efekt finalny jest zadowalający.
Poniżej pełna lista modyfikacji modelu i galeria końcowa.
Lista modyfikacji i przeróbek nadwozia:
- czerwone pola na karoserii są malowane a nie wykonane kalkami
- naklejki Bastos - dodatkowe kalki Beemax oraz Renaissance
- zaślepiona klapka wlewu paliwa
- zaślepiony wlot powietrza w przednim zderzaku
- dodane śruby mocujące halogeny na masce
- zapinki na masce i klapie - zestaw blaszek Beemax
- dorobione końcówki spryskiwaczy przedniej szyby
- dorobione awaryjne odcięcie zasilania i paliwa na podszybiu
- zmienione wycieraczki przedniej szyby - BMW M3 Fujimi
- zmienione zamki w drzwiach
- zmodyfikowane zaślepki halogenów w przednim zderzaku
- siatka w przednim zderzaku - blaszki Beemax
- zmodyfikowane odbłyśniki tylnych lamp
- wlew paliwa - blaszki Beemx pomalowane na odpowiedni kolor
- dorobiona podstawa emblematu M3 na grillu
- zmodyfikowane wloty powietrza na dachu
- zmodyfikowana antena
- dodane śruby w felgach - scalecars.onlie (SCO-R004)
- dodane wentyle - scalecars.online (SCO-R002)
- znaczniki opon - naklejki Decalcas
- logo Pirelli - naklejki Beemax i Tamyia
- znaczniki przednich felg
- dodane tylne chlapacze - zestaw blaszek Beemax
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/1603e519a3e57628.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/bc88fca06ecdef82.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/c8b3ec1c40bfc036.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/7db820cdae4e4111.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/801e787620dd95d8.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/b03d3ab3035448b0.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/8d6bb16fe07671cf.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/3ba68fbd71efc4c2.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/340dc21f100f8d46.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/2a67e2724fc935fd.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/700868ac03e22ac6.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/b9071822ee70cbe4.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/3e78d003f79061a7.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/4645b18ac23ba090.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/e906ceae86d268f1.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/586acc2d2b12ee34.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/fb7a018327ea7f6e.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/20589cac24509c60.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/34cc615589df3cfc.jpg)
Lista modyfikacji i dodatków podwozia i silnika:
- podwyższone o 1mm zawieszenie
- tarcze hamulcowe - zestaw blaszek Beemax
- uśnięte hydrauliczne podnośniki samochodu
- usunięty zbiornik z płynem gaśniczym
- usunięta oryginalna chłodnica oleju skrzyni biegów
- usunięty oryginalny układ wydechowy
- usunięta osłona zbiornika paliwa
- dodana chłodnica oleju skrzyni biegów wraz z przewodami i końcówkami przewodów - Top Studio 0,6 mm + scalcarsc.online ( SCO-R006 )
- zrobiony od podstaw układ wydechowy (katalizator pochodzi z BMW M3 Fujimi)
- dodana osłona silnika - zmodyfikowana blaszka Hobby Design dedykowana do Subaru Imprezy 98
- zaślepione dziury w nadkolach
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/530e24003b29cc5e.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/11fb8dd049069a8e.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/52273bb3b0130abe.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/b02c5038e4e37fb4.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/4d6eaa8f021d68e0.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/ea19586ddb4e3a00.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/281d67a5b640e0b9.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/1c4ad47bc0a21d88.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/c1ff6bfe82c8c714.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/af0af86f21ad881b.jpg)
Lista modyfikacji i przeróbek wnętrza:
- odpowiednio zmodyfikowana klatka bezpieczeństwa
- dorobione imitacje gąbkowych ochraniaczy na klatce bezpieczeństwa
- dorobiona latarka od strony pilota
- dorobione wzmocnienia tylnej pułki
- dodane nity w tylnej półce
- dodane przewody elektryczne
- dodane przewody paliwowe z kocówkami - Top Studio 0,6 mm + scalcarsc.online ( SCO-R006 )
- dodany zbiornik z płynem gaśniczym i przewodami - Top Studio 0,6 mm
- dodana konsola sterowania z przewodami
- dodana Dźwignia hamulca ręcznego z przewodem - blaszki Beemax + końcówka scalecars.onlie
- zmieniony drążek zmiany biegów - Subaru Impreza 99
- dodany uchwyt na kaski z dorobioną ramą - Subaru Impreza 2001
- dodana, zmodyfikowana i oklejona kevlarem podstopnica pilota - Subaru Impreza 2001
- dorobione mocowanie podstopnicy pilota
- dorobiona i oklejona kewlarem podstopnica kierowcy
- dodana metalowa podstopnica kierowcy - blaski Beemax
- prawidłowo umiejscowiony pedał gazu/przepustnicy z dorobionym cięgnem
- dorobione maty antypoślizgowe na pedałach hamulca i sprzęgła
- dodana ręczna gaśnica od strony pilota - Subaru Impreza 2001
- oklejone kevlarem tyły foteli
- materiałowe pasy bezpieczeństwa z zapinkami - Beemax
- malowana imitacja wzoru tapicerki na drzwiach
- zmodyfikowany pulpit i konsola centralna - Renaissance
- dodane Przełączniki ON/OFF - scalecars.online (SCO-R001)
- dodane kevlarove mocowanie zegarów pilota
- dorobione przewody interkomu
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/3d748735594e7785.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/6978ab7e109331fe.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/5b89c2b9bb8453ea.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/0d3f6f21af71590c.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/b6bf0b4167b3ba34.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/0af18c2eb5f3fe1f.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/c879ee19d86f7277.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/6dd73a25360c3bf9.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/8b17f21d117ea53f.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/864d117b33d8d8cb.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/eca03cc803aa406b.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/2f9d372c17533bbb.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/8599d83768485656.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/a75a3c862b05cd26.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/399d1612093aeca6.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/c7303c9f7d7a19cf.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/425e45f7e8758302.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/21cb13d907843df5.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/51baae50101c34a2.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/92717116274aaa6d.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/b5b31d2ebbffa9fb.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/a76eb9d50ee2e1cc.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/bf136313f20b32ce.jpg)
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/5010c345d60839ac.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/207229b1f5303d56.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/fdd8d8a609429a81.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/775c98d3da507c6b.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/b964141f3cc85f9f.jpg)
![Obrazek](https://images85.fotosik.pl/954/92f8fe880ce0e04d.jpg)
Na koniec zdjęcie z Donigton Park
![Obrazek](https://images86.fotosik.pl/953/8fc9030a4139a4aa.jpg)
Pozdrawiam
Krzysztof