Cieniowanie akrylami - tutorial

Relacje z budowy, porady, zestawy, nowości dotyczące figurek - to właśnie tutaj.

Moderator: xenomorph

Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez DawidM » wtorek, 28 lutego 2012, 13:32

Wielu z nas ma, przynajmniej na początku zabawy z cieniowaniem akrylami, problemy z uzyskaniem ładnego i płynnego przejścia między poszczególnymi kolorami. Ten tutorial napisałem w oparciu o chyba najlepszy poradnik w tym temacie z jakim się do tej pory spotkałem. Malowana będzie peleryna na małej figurce w kolorze czerwonym. Sądzę że przy odrobinie cierpliwości i zachowaniu przedstawionej tu metody ,dla wielu cieniowanie fałdek na materiałach i mundurach stanie się przyjemnością a nie zmorą i czarodziejskimi sztuczkami.
A wiec do dzieła.
Najpierw kolor bazowy.
W tym przypadku Burnt Cadmium Red (70.814 z palety Vallejo MC).
Oczywiście można użyć dowolnego, podobnego w typie Red Brown lub Dark Flesh.
Farbę rozcieńczamy do bardzo rzadkiej konsystencji. W tym przypadku 1:1 z wodą. Cała sztuka polega na wielokrotnym pociągnięciu pędzla i odczekaniu za każdym razem chwilę na wyschnięcie przed położeniem kolejnej warstwy. Chodzi o to by powierzchnia była jak najcieńsza. Każda bowiem kolejna warstwa farby to dodatkowa grubość i w efekcie końcowym strata na szczegółowości detali.
Dla całości tutoriala obowiązują więc podstawowe zasady: mocno rozcieńczona farba o prawie wodnistej i przeźroczystej konsystencji i wielokrotne kładzenie kolejnych warstw. Za każdym razem po odczekaniu aż poprzednia przeschnie. Nigdy nie malujemy mokre na mokre !

Farbę rozcieńczamy wodą jak na foto poniżej:

Obrazek

Obrazek

I kładziemy warstewkę bazowego koloru. Wyglada to tak:

Obrazek

Pierwsza warstwa:

Obrazek

Warstwy kolejne, późniejsze (5, 6 warstw) po przeschnięciu poprzedniej. Prostym zabiegiem jest malowanie powierzchni figurki metodycznie czyli w kolejnych miejscach czekając w ten sposób na przeschnięcie warstwy w miejscu już pomalowanym.

Obrazek

Obrazek

No i informacja autora. Należy pamiętać o utrzymaniu ostrej końcówki pędzla w czasie malowania. To jedna z podstawowych zasad dla uzyskiwania najlepszych rezultatów i dbałości o często nie tanie pędzle.

Obrazek

I dalej, metodycznie, miejsce za miejscem. Miejsca pomalowane wcześniej w tym momencie przesychają.

Obrazek

Obrazek

Po uważnym pomalowaniu całości pierwszą warstwą (na tyle uważnym by nie było żadnego miejsca nie pokrytego farbą) i przeschnięciu całości wracamy do miejsca od którego rozpoczęto malowanie i kładziemy kolejna warstwę.
Tu drobna uwaga: kontrolujemy cały czas konsystencję farby której używamy, jeśli zaczyna wysychać to dodajemy odrobinę i wody i farby, ciągle w stosunku co najmniej 1:1 . Można ułatwić sobie zadanie korzystaniem z tzw. mokrej palety lub odrobiny retardera. Przy retarderze jednak należy pamiętać, iż na figurce też farba będzie schnąć dłużej. Pomocne jest wtedy użycie suszarki do włosów w celu przyspieszenia procesu wysychania farby na figurce. Nie za mocno jednak w przypadku figurek żywicznych lub plastikowych by nie doszło do ich odkształcenia.
Kolejna więc, druga warstwa koloru bazowego:

Obrazek

Tu widać już różnicę między warstwami. Wokół głowy jest już położona kolejna warstwa. Poniżej głowy jeszcze nie. Malujemy więc metodycznie kolejną warstwę z zachowaniem takiej samej kolejności miejsc malowanych jak przy pierwszej warstwie.

Obrazek

Obrazek

Przy tak dużym rozcieńczeniu farby po położeniu pierwszej warstwy przebija się przez nią kolor podkładu. Znacznie to ułatwia kładzenie kolejnych warstw gdyż widać dokładnie miejsca już pomalowane.

Obrazek

Obrazek

I tak kolejno, miejsce za miejscem jak w przypadku pierwszej warstwy.

Obrazek

Obrazek

Cały czas kontrolujemy konsystencję farby.

Obrazek

Po przeschnięciu kładziemy kolejna warstwę.

Obrazek

Obrazek

Już przy trzeciej warstwie podkład na figurce prawie znika pod kolorem bazowym.
I tak do skutku aż jesteśmy całkowicie pewni iż nie prześwieca nam już podkład i wszystkie miejsca są dokładnie pokryte kolorem bazowym. Na fotografii efekt po położeniu sześciu warstw tą metodą.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Teraz drobna uwaga dlaczego tak, dlaczego tyle warstw a nie jedna grubo?
Kolor bazowy jest najważniejszym etapem malowania z cieniowaniem. Taka metoda pozwala na uzyskanie wyjątkowo gładkiej powierzchni z zachowaniem szczegółów rzeźby figurki. Pozwala też na podkreślenie głębi kolorów w późniejszych etapach.

C.D.N wkrótce (jeśli będzie zainteresowanie tematem) :)

Na koniec informacja dla administratorów forum bo poprzedni post został skasowany.
Posiadam pisemną zgodę autorów filmu do publikacji screenów i tłumaczeń.
DawidM
 
Posty: 40
Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2012, 12:24

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez Ajak » wtorek, 28 lutego 2012, 13:37

Świetnie, czekam na ciąg dalszy z niecierpliwością!
Avatar użytkownika
Ajak
 
Posty: 266
Dołączył(a): poniedziałek, 18 października 2010, 14:44
Lokalizacja: EPMO

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez Jaho63 » wtorek, 28 lutego 2012, 13:48

Trzeba deklarować zainteresowanie? Z pewnością będzie.
A jak to jest panowie, właśnie z akrylami miałem ostatnio problem, bo choć odczekałem kilka godzin, to przy nakładaniu kolejnej warstwy, w jednym miejscu, pierwsza warstwa mi się rozpuściła. Jak mieć pewność, że wszystko wyschło? Czy może są "pewniejsze" i mniej pewne farby? W tym wypadku używałem Pactry.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez DawidM » wtorek, 28 lutego 2012, 14:11

Na pewno jest to wina nie przeschniętej dobrze warstwy farby. Nie wiem jak się przekonać przy Pactrze bo jej nie używam. Przy Vallejo widać to od razu i takie warstewki schną dosłownie sekundy.
DawidM
 
Posty: 40
Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2012, 12:24

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez Korowiow » wtorek, 28 lutego 2012, 15:02

Jestem właśnie przed malowaniem moich "złomiarzy" i na pewno wypróbuję.
Obrazek
Tomek Rojek
Avatar użytkownika
Korowiow
 
Posty: 2633
Dołączył(a): niedziela, 20 marca 2011, 10:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez DawidM » wtorek, 28 lutego 2012, 15:18

Ciąg dalszy.
Pierwsze cieniowanie.
Mieszamy w tym przypadku nasz kolor bazowy czyli Burnt Cadmium Red (70.814 z palety Vallejo MC) z odrobiną farbki Midnight Blue firmy Citadel lub zbliżonej np. (Vallejo - Dark Prussian Blue 70.899).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Uzyskamy ciemniejszy odcień brązu o lekko purpurowym zabarwieniu. Dlaczego niebieski? Tu się kłania tzw. teoria kolorów, ale o tym przystępnie może kiedyś. Jeśli otrzymany kolor wyda nam się za jasny lub za ciemny wystarczy dodać odpowiednio trochę więcej niebieskiego lub bazowego.

Obrazek

Obrazek

Dobrą zasadą jest zapisanie w tym momencie „proporcji mieszanki”. Jeśli zaskutkuje zadawalającym nas efektem, to będziemy mieć już gotową recepturę na czerwony w przyszłości. Wielu modelarzy jako cieni używa po prostu innych, ciemniejszych barw z palety producenta farb. Zasada mieszania kolorów z kolorem bazowym jest jednak znacznie lepsza i efektywniejsza. Przejścia między kolorami będą ładniejsze a tym samym efekt końcowy. Przy dobrym opanowaniu tej metody wystarczy potem zakup kilku podstawowych barw a potrzebne nam kolory do figurek łatwo zmieszamy. Wystarczy np. zakup 8, 10 farbek Vallejo by zmieszać sobie każdą potrzebną barwę i odcień z całej, niemałej palety producenta.
To jednak temat na innego posta.
Wróćmy więc do sedna sprawy.
Do cieniowania mocno rozcieńczamy farbę. Mniej więcej w stosunku 1 do 2. Czyli 1 część farby, 2 części wody.

Obrazek

Rozpoczynamy cieniowanie.
Pierwsza warstwa cieniowania. Staramy się malować tylko tam, gdzie ma nastąpić przyciemnienie koloru. Czyli miejsca gdzie powinien być ciemniejszy odcień od koloru bazowego. W przypadku wątpliwości bardzo pomocne jest ustawienie nad figurką, prostopadle, ostrego snopu światła z latarki lub lampki. Taki zabieg wyraźnie wskaże cieniem te miejsca.

Obrazek
l
Należy pamiętać o dużym rozrzedzeniu farby i prowadzeniu pędzla w kierunkach od jaśniejszego do ciemniejszego miejsca.

Obrazek

Obrazek

Taki sposób malowania w efekcie końcowym spowoduje zbieranie się większej ilości pigmentu farby w miejscach ciemniejszych, czyli tam gdzie kończymy pociągnięcia pędzla, a mniejszej ilości pigmentu w miejscach gdzie rozpoczynamy. Taka technika malowania pozwala też kontrolować proces schnięcia farby. Farba schnie szybciej w miejscach jaśniejszych bo jej tam mniej a wolniej w ciemniejszych. Jeśli ktoś uzna że takie malowanie jest niemożliwe w stosunku do Niemca na czołgu w skali 1/35 to przypomnę tylko, że autor maluje figurkę "bitewniaka" w skali 28mm. Czyli cała ma ok. 3 cm wysokości więc jeszcze mniej.

C.D.N.
DawidM
 
Posty: 40
Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2012, 12:24

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez Macio4ever » wtorek, 28 lutego 2012, 18:36

Super, dzięki za ciekawy materiał. Myślę, że go po skończeniu przeniesiemy do FAQ'a.
First Man Than Machine
Avatar użytkownika
Macio4ever
 
Posty: 3720
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 21:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez DawidM » wtorek, 28 lutego 2012, 22:07

Cieniujemy więc dalej tym sposobem.

Obrazek

Pokazane niżej miejsca.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Następne pociągnięcia pędzla dopiero po przeschnięciu.

Obrazek

W tym tutorialu autor przyciemnia warstwę cienia bardzo mocno, blisko koloru czarnego.

C.D.N.

Obrazek

To jednak wszystko zależy od indywidualnych preferencji modelarza. Jedni lubią mocniejsze cieniowania, inny nie. Zastosowanie jednak takiej metody malowania pozwala na uzyskanie bardzo płynnego przejścia między kolorami i po to jest to opracowanie. Efekt końcowy jednak, czyli kontrast barw między elementami cieniowanymi i rozjaśnianymi, to już kwestia indywidualnego podejścia. Także mieszanie barw farby dla poszczególnych etapów cieniowania jest sprawą indywidualną. Trzeba jednak pamiętać o prostych zasadach. Im więcej barw i warstw, tym lepiej. Im mniejsza różnica między poszczególnymi barwami tym lepiej. Ważny jest też opisany wcześniej sposób pociągnięcia pędzla. Nie bez znaczenia jest też czekanie na przeschnięcie farby pomiędzy kolejnymi pociągnięciami pędzla.
Farby Vallejo (mimo że matowe) mają tendencję do „satynowania” przy wielokrotnych pociągnięciach pędzla po mokrej farbie. Takie postępowanie zniweluje ten efekt.
Tu, już przy pierwszej warstwie, wyraźnie widać różnicę odcieni między kolorem bazowym a obszarem zacieniowanym tą metodą.

Obrazek

Obrazek

W pokazanym miejscu cieniowanie wymaga szczególnej uwagi. Jest to miejsce gdzie trzeba popracować nad łagodnym przejściem kolorów ze względu na lekkie tylko pofałdowanie rzeźby.

Obrazek

Powtarzamy tak zabiegi cieniowania aż do momentu zadawalającego dla nas efektu, pamiętając o tym, by powtarzane miejsca były już przeschnięte, farba dostatecznie rozrzedzona, kierunek pociągnięć pędzla właściwy.
Dobrze tez jest pracować pod lampą skierowaną od góry na figurkę, lub mieć włączoną lampę z boku stolika, biurka. Przy prostopadłym ułożeniu pod nią figurki w każdej chwili możemy zobaczyć miejsca które maja być najciemniejsze.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zmieszanie właśnie koloru bazowego z ciemniejszą barwą, a nie użycie do tego celu innego koloru, będzie skutkowało uzyskaniem ładniejszego i bardziej płynnego przejścia poszczególnych barw. Użycie do cieniowania innego koloru (a nie zmieszanie go z kolorem bazowym) będzie szybsze, ale jakość końcowego efektu znacznie gorsza. Cała tajemnica to cierpliwość.
Następna wielka tajemnica i sekret. ROZCIEŃCZANIE FARBY. Niektórzy artyści rozcieńczają tak mocno, że dopiero po 20 pociągnięciach pędzla w danym miejscu widać niewielką zmianę odcieni.
Tak więc malujemy dalej, aż do osiągnięcia pożądanego efektu płynnego przejścia między kolorem bazowym i pierwszą warstwą cienia. Za każdym razem czekając na przeschnięcie farby przed kolejnym pociągnięciem pędzla w tym samym miejscu. By nie tracić czasu na czekanie, spokojnie możemy malować kolejne miejsce (fałdkę na rzeźbie figurki). Ciągle pamiętamy o pociągnięciach pędzla w odpowiednim kierunku. Od miejsca wyższego do głębszego każdej fałdy materiału.

Tu wyraźnie już widać efekt po pomalowaniu pierwszej warstwy cienia w opisany sposób. Nie ma jeszcze efektu głębi kolorów, ale to dopiero pierwszy krok cieniowania.

Obrazek

C.D.N.
DawidM
 
Posty: 40
Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2012, 12:24

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez Jiloo » środa, 29 lutego 2012, 12:18

Szkoda, że nie widziałem tego zanim zabrałem się za malowanie mojej 15 cm figurki. Washowaniem wyszło tak sobie. Ale zbieram się już od jakiegoś czasu za pomalowanie figurek do gry – napewno skorzystam.

Jakie jest oryginalne źródło? Wiem, że masz zgodę, ale z ciekawości pytam.
| keep-disco-evil |
Avatar użytkownika
Jiloo
 
Posty: 666
Dołączył(a): sobota, 19 listopada 2011, 16:54
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez DawidM » środa, 29 lutego 2012, 12:59

Baner z linkiem do źródła jest w moim podpisie.
DawidM
 
Posty: 40
Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2012, 12:24

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez Radek Pituch » czwartek, 1 marca 2012, 10:53

Dawidzie, a może pokazałbyś jakieś swoje prace i tutorial z malowania obfotografowany krok po kroku. Niestety klatki z filmu nie oddają dobrze osiąganych efektów i tak na prawdę na powyższych zdjęciach, gdyby nie ich dokładne opisy, to nie wiele widać. Myślę, że początkujących, czy średnio zaawansowanych wyrazistsze unaocznienie efektów pracy zachęciłoby bardziej do działania.
Avatar użytkownika
Radek Pituch
 
Posty: 2152
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez DawidM » czwartek, 1 marca 2012, 12:34

Już wyraźniej się nie da. Moje prace gdzieś tam są ale nie na tym forum może. Co do własnego opracowania to dopiero nie było by nic widać. Życzę sukcesów w jednoczesnym malowaniu i robieniu fotek samemu jednocześnie w tej skali. Ten film robi troje ludzi. Ja wiem jedno. Zanim go miałem było różnie. Odkąd go mam, a obejrzałem uważnie kilka razy różnica jest kolosalna. Zdaję sobie sprawę że screeny to nie film i dla tego staram się wszystko opisywać. Może się komuś przyda. Jeśli ktoś chce lepiej to zachęcam do kupna filmu bo warto. Ponadto nie bardzo rozumiem czego nie widać ? To jest opis techniki cieniowania a nie pokazanie efektów przed i po, choć je widać. "wyrazistsze unaocznienie efektów" to indywidualna sprawa. Jak komu pasuje.
Powtórzę - to opis zasady, metody, techniki a nie pokazywanie końcowych efektów. Na dodatek nie skończyłem jeszcze. Efekt gotowej figurki będzie na końcu więc cierpliwości. Te moje posty nie rodzą się w pięć minut i takie opracowanie to trochę pracy. Zastanawiam się jednak po co, skoro potem czytam takie uwagi.
DawidM
 
Posty: 40
Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2012, 12:24

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez Radek Pituch » czwartek, 1 marca 2012, 13:00

Zacznę może od tego, że generalnie mam dobre intencje i jeśli widzę, że ktoś podejmuje przedsięwzięcie w rodzaju, "chce innych czegoś nauczyć" to jestem jak najbardziej za tym i popieram to w całej rozciągłości. Do tego jednak należy dodać, że zasada jest taka, że zawsze można coś zrobić jeszcze lepiej, więc nie rozumiem Twojego nieco pretensjonalnego tonu dotyczącego moich uwag. Calvin Tan zupełnie znakomicie radzi sobie w opisywaniu technik i jednoczesnym fotografowaniu sposobów ich zastosowania i efektów jakie dzięki nim osiąga.
Dla przykładu, na początkowych screenach, po 6 warstwach nałożonej farby widać tyle, że peleryna jest jednolicie czerwona, więc wyjaśnij po co cały ten nakład pracy skoro widoczny efekt jest taki jak po nałożeniu jednej warstwy? Zaznaczam, że nie kwestionuję samej techniki malowania tylko widoczne efekty.
Uważam, że istotny wzbogaceniem filmu byłby adekwatny, profesjonalnie wykonany materiał zdjęciowy.
Z niecierpliwością czekam na następny odcinek.
Avatar użytkownika
Radek Pituch
 
Posty: 2152
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez DawidM » czwartek, 1 marca 2012, 13:13

Po pierwsze nie jestem Calvin Tan i tak nie umiem. Jeśli też Tobie wystarczają akurat jego opracowania to OK, ale może nie każdemu. Dla mnie osobiście nie jest to guru w pokazywaniu metod i technik. Ten film uważam za dużo lepszy.
Po drugie zanim coś napiszesz to dokładnie poczytaj bo to nie wyjątek że niektórzy łypną okiem i krytyka sami nie wnosząc nic konstruktywnego w temacie.
Przykład że nie czytasz? proszę:
Dla przykładu, na początkowych screenach, po 6 warstwach nałożonej farby widać tyle, że peleryna jest jednolicie czerwona, więc wyjaśnij po co cały ten nakład pracy skoro widoczny efekt jest taki jak po nałożeniu jednej warstwy? Zaznaczam, że nie kwestionuję samej techniki malowania tylko widoczne efekty.

Dokładnie napisałem dlaczego !!!!!!!
Przypomnę jeśli nie doczytałeś:
Teraz drobna uwaga dlaczego tak, dlaczego tyle warstw a nie jedna grubo?
Kolor bazowy jest najważniejszym etapem malowania z cieniowaniem. Taka metoda pozwala na uzyskanie wyjątkowo gładkiej powierzchni z zachowaniem szczegółów rzeźby figurki. Pozwala też na podkreślenie głębi kolorów w późniejszych etapach.

Jest napisane?? Ponadto nigdzie nie twierdzę że to jedna i jedynie słuszna metoda.

No i na koniec:
Uważam, że istotny wzbogaceniem filmu byłby adekwatny, profesjonalnie wykonany materiał zdjęciowy.

Nie bardzo rozumiem. Nie jest ???? Chyba że to uwaga do autorów filmu ale w takim razie pisz do nich bo ja nie publikuje filmu :)
DawidM
 
Posty: 40
Dołączył(a): wtorek, 28 lutego 2012, 12:24

Re: Cieniowanie akrylami - tutorial

Postprzez Radek Pituch » czwartek, 1 marca 2012, 15:05

Już miałem rozczłonkować Twoje wypowiedzi na kawałki, tak jak to zrobiłeś z tym co ja napisałem (paskudna właściwość for elektronicznych), ale widzę, że nie ma to najmniejszego sensu. Rozmowa staje się jałową jak ugór polemiką, a i odporność na konstruktywną wymianę argumentów masz wysoką.
Pozostaje mi tylko życzyć powodzenia w dalszych publikacjach. Ja tymczasem wracam do lektury seminariów Calvina...
Avatar użytkownika
Radek Pituch
 
Posty: 2152
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:48
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Figurki - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości