VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

(24.01.2011-09.05.2011)

VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez pik » czwartek, 20 stycznia 2011, 13:20

Tytułem wstępu...

Zestawy Novo leżały sobie zapomniane w piwnicy od jakichś 15 lat, czekając aż ktoś litościwie wyniesie je na śmietnik. Ale tak z rok temu zainteresowałem się ponownie modelarstwem i odnalazłem wielką, zakurzoną reklamówkę wypchaną po brzegi tymi modelami! To było coś jak sentymentalna niespodzianka od świętego Mikołaja. Do niczego się już raczej nie przyda, ale pooglądać miło...

Tutaj dygresja dla młodszego grona modelarzy na temat firmy FROG. To brytyjska firma z długimi tradycjami, przez wiele, wiele lat konkurująca z Airfixem o dominację na rynku modeli plastikowych. W latach 70-ych ubiegłego wieku pojawił się Matchbox i raczkujące firmy japońskie, co zachwiało pozycją FROGa. Firma upadła, a większość form w roku 1977 przejęło radzieckie NOVO, masowo tłukąc modele zarówno na eksport (w kolorowym pudełku z kalkomaniami) jak i na złakniony modeli rynek wewnętrzny (zazwyczaj w folii, czasem w ohydnym tekturowym pudełku z karykaturą samolotu, bez kalkomanii oczywiście).

W Polsce akurat trwał kryzys lat 80-ych i dostępność modeli była znikoma. W czasie gierkowskiego boomu, w połowie lat 70-ych CSH sprowadziła sporo zachodnich modeli, co bardzo rozwinęło modelarskie hobby w Polsce, ale wraz z kryzysem źródło dewiz wyschło, a zdobycie "zachodniego" modelu graniczyło z cudem. Wtedy właśnie pojawiło się światełko w tunelu w postaci masy ciekawych modeli rzuconych na sowiecki rynek. Kwitła "bratnia" wymiana między modelarzami, a przy okazji pobytu w ZSRR czasem udało się napotkać te modele w sklepie. Były w śmiesznych cenach, ja kupowałem od razu po 5 danego typu, a później wymieniałem się dzięki Klubowi Iskra. To taki dział ogłoszeń w Skrzydaltej Polsce, internetu wtedy nie było, ani tym bardziej serwisów aukcyjnych heh.

Wracając do współczesności. Z masy modeli wyciągnąłem sobie Barracudę, na której chciałem sobie potrenować i przypomnieć techniki modelarskie. Z resztą modeli nie za bardzo wiedziałem co uczynić. A było tego całkiem sporo. Po inwentarycacji okazało się, że ostały mi się:
Frog/Novo F169 DH60G Gipsy Moth
Frog/Novo F170 Northrop P-61A Black Widow
Frog/Novo F182 Lockheed P-38J Lightning
Frog/Novo F183 Republic P-47D Thunderbolt
Frog/Novo F190 Bristol Blenheim B/NF Mk I
Frog/Novo F194 Spitfire XIV + V1
Frog/Novo F199 Vultee Vengeance Mk II
Frog/Novo F200 Gloster Meteor F. Mk.IV
Frog/Novo F203 EE Canberra B(I) Mk. 8/12
Frog/Novo F204 Hawker Hunter FGA 9
Frog/Novo F212 Tempest MK V
Frog/Novo F214 Vickers Wellington Mk Ic
Frog/Novo F217 D.H. Vampire F.B.5/J-28
Frog/Novo F233 Supermarine Spitfire Mk.8/IXc
Frog/Novo F238 Hawker Buccaneer Mk.2A/50
Frog/Novo F245 Grumman F6F-3 Hellcat
Frog/Novo F258 Fairey Swordfish Mk.I
Frog/Novo F262 McDonell-Douglas F-4K/M Phantom
Frog/Novo F266 BAC Lightning F.Mk.6/53
Frog/Novo F272 Hawker Harrier GR.1
Frog/Novo F291 Bristol Beaufighter Mk.XXI
Frog/Novo F328 Hawker Sea Hawk F Mk I
Frog/Novo F339 Martin A-30A Baltimore
Frog/Novo F400 Dassault Mirage III E/O
Frog/Novo F402 SEPECAT Jaguar A.2/T.2
Frog/Novo F415 Bell P-39 Airacobra

Jakość tych zestawów jest bardzo słaba jeśli idzie o współczesne modelarskie standardy. Nie tylko jeśli idzie o prymitywizm, ale także widoczne ślady zużycia form. Wykonanie poprawnego modelu z takiego zestawu wymagałoby mnóstwa pracy, a i tak zapewne by ustępował współczesnym produktom zrobionym wprost z pudła.

Z drugiej strony... Te modele to kawałek historii modelarstwa. Owszem, niektóre zestawy są nadal do nabycia (np w pudełkach naszego Chematica), ale większość form przepadła albo jest tak zniszczona, że już nigdy się nie pojawią... Dla zainteresowanych, znających trochę rosyjski polecam: http://www.novokits.ru/ .

Nostalgia i sentyment zwyciężyły. Postanowiłem nie wyrzucać tych modeli, tylko złożyć (przynajmniej niektóre) wpasowując się w nowy trend modelarstwa nazywanym classic lub vintage. Założyłem sobie, że aby zachować przaśną formę, rozsądek i nie wpakowywać się w zbędne koszty wprowadzam pewne samoograniczenie w wykonaniu.
- NIE poprawiam merytorycznie i nie zmieniam modeli, zachowując ich oryginalny wygląd
- NIE używam żadnych dodatków jak blaszki, żywice itp
- NIE dokupuje kalkomanii, używam głównie dostępne w swoich zasobach, z pozostałości, ścinek itp.
- NIE wykonuję śladów eksploatacyjnych

Pierwszym wykonanym przeze mnie modelem w oparciu o te założenia był P-47 Thunderbolt. Wygląda tak:
Obrazek
Gdyby było jakieś zainteresowanie, to mogę napisać więcej o tym wykonaniu tego modeliku i pokazać kilka dodatkowych fotek...

Kolejnym był Hawker Tempest, zaprezentowany tutaj: viewtopic.php?f=13&t=14234 .

I kiedy zabrałem się za kolejny zestaw, Martin Baltimore, właśnie pojawił się projekt vintage'owy w PWM. Cóż, nie pozostało mi nic innego jak do niego dołączyć! :mrgreen:

Martin Baltimore

Samolot mało znany i niedoceniany. Niesłusznie, bo był to podstawowy bombowiec RAFu w czasie na afrykańskim teatrze zmagań. Był stasowany licznie i zasłużył bez wątpienia na miano konia roboczego. Rzadko jest obiektem zainteresowania modelarzy. Być może przez niezbyt piękną, pękatą sylwetkę, a może trochę z tego względu że nie ma zbyt wielu jego modeli na rynku modelarskim...

Model FROGa, o numerze katalogowym F339 też nie zachęca do zajęcia się tą maszyną. Wypraski wyglądają dość primytywne, w postaci gałązek, zapewne pochodzą z początku lat 60-ych. Może nawet są wcześniejsze? Do tego dochodzą wyraźne ślady zużycia form. Rosjanie niezbyt dbali o regenerację form, poza tym wypuszczali olbrzymie ilości zestawów... O nadlewkach nie wspomnę, ale wiele elementów nie "schodzi się" właściwie utrudniająć bardzo wykonanie. Poza tym wklęśnięcia wymagające szpachlowania i ślady uszkodzeń na powierzchni niektórych elementów.

Jeśli forma była już tak zniszczona w latach 80-ych, to wątpie aby dotrwała do naszych czasów. Sklejam model, który prawdopodobnie już nigdy się nie pojawi na rynku! 8-)

Co rzadkie, bo większość posiadanych przeze mnie Novo jest tylko w woreczkach foliowych, Baltimore znajdował sie w pudełku. Instrukcja wygląda jakby była odbita na ksero, ale dobrze że jest!
Obrazek

Pudełko zawiera 2 zgrubne schematy malowania, ale kalek oczywiście brak. Będę musiał je dorobić, ale ma to ten plus, że daje mi swobodę wyboru konkretnej maszyny.

Obrazek

Model jeszcze tydzien temu był w wypraskach. Niestety nie zrobiłem fotki in-boxowej. Na chwilę obecną ma sklejone główne podzespoły, jak kadłub, skrzydła, stery, osłony silników i koła.

Obrazek

Obrazek

Ciekawostką zestawu są oddzielne powierzchnie sterowe, przewidziane do montażu na zawiasach! Usunąłem jednak wszyskie zawiasy i ośki, bo nie przewiduję budowy ruchomych powierzchni sterowych. Zresztą stan wyprasek by na to nie pozwalał.

Teraz czeka mnie masa piłowania i obrobienia podstawowych elementów. Ale nie tracę nadziei...
:mrgreen:
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Reklama

modele polskich samolotów

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez JGucwa » czwartek, 20 stycznia 2011, 13:28

POWODZENIA !!!
Pozdrawiam serdecznie - Jarosław Gucwa.
Avatar użytkownika
JGucwa
 
Posty: 677
Dołączył(a): wtorek, 12 maja 2009, 10:05
Lokalizacja: Kraków

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 20 stycznia 2011, 14:28

Jakość tych zestawów jest bardzo słaba jeśli idzie o współczesne modelarskie standardy.


Frog miał dłuższą tradycję niż Airfix, stąd w ofercie modele z pierwszej połowy lat 50-tych , będące prawdziwym wyzwaniem dla vintadżysty. Z drugiej strony, tuż przed upadkiem w drugiej połowie lat 70-tych, pojawiły się modele w 1/32 , robione w kooperacji z Hasegawą , oraz w 1/72, które do dzisiaj są wydawane np. przez Revella, który przejął część form.

Frogi były postrzegane jako te jakościowo lepsze niż np. tani i popularny Airfix. Oferta była ogromna, i jak ja sądzę wiarygodniejsza niż konkurencja w takich rzeczach jak prawidłowe oznaczenia i malowania.

My znamy głównie te modele jako przybyszy ze Wschodu, gdzie proces produkcji niewątpliwie został zracjonalizowany na socjalistyczny sposób, ale byłem wielce zaskoczony jakością oryginalnych wyprasek, gdy kupiłem kilka sztuk a Ebayu.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez pik » czwartek, 20 stycznia 2011, 14:50

Nie wdawałem się nadmiernie w historię FROGa, ale jeśli kogoś interesują początki modelarstwa (w tym plastikowego) sięgające lat 30ych i 40ych ubiegłego wieku to polecam: http://www.frogpenguin.com/ . Linię "współczesnych" modeli z polistyrenu FROG zaprezentował w roku 1955.

Szkoda, że nigdzie nie można znaleźć informacji o dokładnych datach pojawienia się poszczególnych modeli FROGa. Przynajmniej mi się nie udało... :(

A co do jakości, to niektóre posiadane przez mnie Novo są świetnej jakości (technicznej): ramki bez nadlewek, czyste szkło itp. Zapewne pochodzą z początków produkcji w ZSRR.

PS Nazwa FROG powinna być pisana dużymi literami, bo skrót pochodzi od "Flies Right Off the Ground"! ;o)
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez kitt94 » czwartek, 20 stycznia 2011, 20:58

O kurcze, sklejałem ten model jak miałem 7 lat, nawet nie wiedziałem, że to taki kawał historii!

Powodzenia, obserwuję ten temat, jakiś mały sentyment :)
kitt94
 

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez pik » piątek, 21 stycznia 2011, 13:28

Udało mi się wygrzebać dane na temat modeli FROG. Pozwolę sobie zamieścić ku pamięci:

===================================================
Program produkcyjny firmy FROG

Modele FROG opracowane w latach 1955-1962, określane jako seria "P" (od oznaczenia kodowego). Modele w tym czasie ukazują się w różnych skalach (także w bardzo dziwnych jak 1/80 lub 1/122), choć część z nich jest już w skali 1/72.

121P HMS Exeter 1963
122P HMS Revenge/Royal Sovereign 1963
123P HMS Ashanti 1963
124P HMS Hero 1964
125P HMS Torquay 1963
126P HMS Undine 1964
151P Douglas A-20 Havoc 1963
152P G.A.L. Hotspur II 1963
153P Miles Magister I 1963
154P Hawker Sea Fury FB. II 1963
155P Dewoitine D.520 1963
156P Fokker D.XXI 1963
158P Macchi C.202 Folgore 1963
320P Hawker Hunter F.1 1955
321P N.A. F-86E Sabre 1955
322P Westland Whirlwind HAR 1 1955
323P E.E. Canberra PR.7 1955
324P Gloster Javelin 1955
325P DH.110 Sea Vixen 1955
326P Gloster Meteor F.8 1955
327P DH. 112 Venom FB.4 1955
328P Hawker Sea Hawk F.1 1955
329P Republic F84-G Thunderjet 1956
330P Supermarine Attacker 1956
331P Fairey Gannet AS. 1/4 1956
332P E.E. P.1 1956
333P Fairey F.D. 2 1957
334P Supermarine Scimitar 1957
335P Westland Wessex HAS 1 1963
336P Airspeed Oxford II 1963
337P Bristol Beaufort 1963
338P Martin B 26C Marauder 1963
339P Martin A 30A Baltimore 1963
340P Miles Master III 1963
341P Percival Proctor IV 1963
342P HMS Tiger 1961
344P Bristol Bloodhound Missile 1960
345P Trinty House Lightship 1962
346 Battle Class Destroyer 1960
347P Coastal Tanker 1961
349P Boeing 707 (BOAC) 1958
350P Bristol Brittannia (BOAC) 1957
351P Douglas DC-7 (BOAC) 1957
352P Vickers Viscount (BEA) 1957
353P Vickers Valiant B.1 1958
354P Avro Vulcan B.1 1958
355P H.P. Victor B.1 1958
356P DH. 106 Comet 4 (BOAC) 1958
357P Sud-Aviation Caravelle 1(Air France) 1958
358P Fairey  Rotodyne 1959
359P Avro Lancaster 1 1959
361P Douglas DC-7 (SAS) 1957
362P Vickers Viscount (KLM) 1957
363P H.P. Herald (Jersey) 1962
363P H.P. Herald (BUA) 1967
367P Sud-Aviation Caravelle I (Swissair) 1959
368P Boeing 707 (Qantas) 1958
371P Grumman F9F-6 Cougar 1956
372P N.A. F-100C Super Sabre 1956
373P Lockheed F-94C Starfire 1956
374P Douglas F3D-2 Skynight 1956
375P Douglas F4D-1 Skyray 1956
376P Republic F-84E Thunderstreak 1956
377P Boeing B-47E Stratojet 1958
378P Boeing B-52D Stratofortress 1958
379P Douglas B-66B Destroyer 1958
383P Short Sealand 1958
384P DHC-2 Beaver 1958
385P Douglas B-26B Invader 1958
386P Lockheed P2V-7 Neptune 1958
387P Fairchild C-119C 1958
388P N.A. B-45C Tornado 1958
389P Hawker Typhoon IB 1959
390P Republic P-47D Thunderbolt 1959
391P Curtiss P-40E Warhawk 1959
392P Mitsubishi A6M Reisen 1959
393P Fucke-Wulf FW 190A 1959
394P Supermarine Spitfire IIA 1959
395P Bristol Blenhiem 1 1959
397P H.P. Hampden I 1959
398P Vickers Wellington I 1959
399P DH. 89 Dragon Rapide 1959

Modele FROG opracowane po 1963 roku i produkowane w większości do roku 1976, określane jako seria "F". Wtym czasie FROG zestandaryzował skalę do 1/72 (dla samolotów) starając się konkurować z Airfixem. Niektóre modele serii "P" zostały przeniesione do serii "F".

123F HMS Ashanti 1970
F128 R100 Airship 1965
F129 RNLI Life Boat 1967
F131 Sports Fishing Cruiser 1970
F132 USS Missouri 1971
F133 Bismark 1971
F134 Tirpitz 1971
F136 HMS Vangard 1970
F137 Coastal Tanker 1964
F138 Trinty House Lightship 1964
F139 RNLI Life Boat 1970
F140 Vickers Super VC10 1964
F141 Boeing 707 (Aer Lingus) 1968
F142 HMS Tiger 1970
F143 Battle Class destroyer 1970
F144 Hawker Hunter F.1 1965
F145 Fairey Gannet 1965
F146 Spitfire 1965
F147 Focke Wulf 190 1965
F148 Four Famous Fighters Set 1964
F149 Sea Wolves Set 1965
F154 Hawker Sea Fury 1973
F159 B-25 Mitchell 1964
F160 Junkers 88 1964
F162 Blackburn Skua 1964
F163 Vickers Vimy 1964
F164 Supermarine S. 6B 1964
F165 Bristol 138 1964
F166 Spirit Of st louis 1964
F167 Westland Wallace 1964
F168 DH 88 Racer 1965
F169 DH Gypsy Moth 1965
F170 Black Widow 1965
F171 Hawker Hurricane 1973
F172 Avro Shackleton 1967
F173 Bleriot XI 1965
F172 Gloster Whittle 1966
F175 Southern Cross 1965
F176 Tupolev SB.2 1969
F177 Heinkel HE 219A 1966
F178 Messerschmitt 410 1966
F178 Blackburn Shark 1968
F180 SA 300 Frelon 1965
F180 Messserschmitt 410 1976
F181 Trident II 1965
F181 Junkers 87 1976
F182 Breguet Alize 1965
F182 Lockheed Lightning 1976
F183 Super Mystere 1965
F184 Vautour 1965
F185 Fiat G.91 1965
F186 Lockheed Lightning 1967
F187 DH. Mosquito Mk4/Mk6 1970
F189 Hawker Tempest Mk5 1970
F190 Bristol Blenheim I 1969
F191 Bristol Beaufighter NF1/F6C/Tf10 1969
F192 Messerschmitt Bf 109 1968
F193 Westland Lysander 1968
F194 Spitfire XIV & V1 1969
F195 Junkers 87G 1968
F196F P-51 Mustang 1970
F197F P-40B Tomahawk 1969
F198 Westland Wyvern 1970
F199 Vultee Vengance 1970
F200 Gloster Meteor IV 1970
F201 Heinkel III H 1972
F202 Messerschmitt 110 G 1971
F203 EE. Canberra B(I).8/12 1973
F204 Hawker Hunter FGA.9 1974
F205 Dornier Do 17Z 1971
F206 Gloster Gladiator 1973
F207 Whitley V/VII 1970
F208 Douglas A-20 Havoc 1974
F209 Hawker Tempest 1968
F210 P-47D Thuderbolt 1968
F211 Focke Wulf 190 A 1968
F212 Hawker Tempest V 1974
F213 B-17 Flying Fortress 1976
F214 Vickers Wellington 1976
F215 Avro Lancaster I 1976
F216 Fiat G.55 Centauro 1972
F217 DH. Vampire FB5/50 1971
F218 P-40E Kittyhawk 1969
F219 Mitsubishi Zero 1969
F220 Spitfire 1A/VA 1968
F221 Hawker Sea Fury 1968
F222 Dewoitine D.520 1968
F223 Fokker D. XXI 1968
F224 Morane Saulnier 1968
F225 Macchi Foglore 1968
F226 DH 88 Comet Racer 1968
F227 DH. Gypsy Moth 1969
F228 Fariey Gannet 1970
F229 Bristol Beaufort 1970
F230 Fairey Barracuda 1970
F231 Hawker Typhoon 1B 1975
F232 Republic Thunderbolt 1975
F233 Spitfire VII/IX 1976
F234 Nakajimi Rufe 1977
F235 Dornier Do 335A 1974
F236F Focke Wulf Ta 152A 1970
F237 Spitfire VII/IX 1974
F238 HS Buccaneer S.2 1972
F239 DH Hornet F.3 1971
F240 Lockheed Ventura 1974/7
F241 Martin Maryland II 1973
F242 Grumman Wildcat 1972
F243 Chance Vought Corsair 1972
F244 Grumman Avenger 1973
F245 Grumman Hellcat 1971
F247 Westland Wessex 1970
F248 Messerschmitt 262A 1972
F253 DH. Sea Venom FAW 21/53 1973
F256 Westland Lynx 1975
F257 Fairey Firefly 1972
F258 Fairey Swordfish 1973
F260 Vought Corsair II 1968
F261 Northrop F-5 Freedom Fighter 1968
F262 Phantom II 1968
F263 Mig 21 1968
F264 Saab Viggen 1969
F265 N.A. Bronco 1968
F266 BAC Lightning F.6/53 1968
F268 Lockheed F-104 Starfighter 1968
F269 Republic F-105 Thunderchief 1968
F270 Grumman Mohawk 1969
F271 A-4 Skyhawk 1971
F272 Grumman A-6 Intruder 1969
F273 Hawker Harrier GR.1 1970
F274 Nakajimi Renzan Rita 1968
F275 RA-5C Vigilante 1969
F276 Kawanashi H8K2 Emily 1969
F277 Boeing B-47E Stratojet 1969
F278 Focke Wulf 190 1972
F280 F-100 Super Sabre 1970
F281 Grumman Hellcat 1973
F282 RF-101C Voodoo 1970
F284 Lockheed Neptune P2V-7 1973
F286 Convair Delta Dagger 1970
F287 Mitsubishi Zero 1972
F288 Messerschmitt Bf 109E 1972
F289 Messerschmitt 262A 1972
F291 Bristol Beaufighter 21 1971
F292 Junkers JU 88 1970
F294 Fairey Firefly 1974
F295 DH Sea Venom FAW 21/53 1974
F308 Mig 3 1977
F310 Lavochkin La-5 1977
F311 Yaklovlev Yak-3 1977
F312 Antra DS Anasal 1977
F331 Fairey Gannet 1968
F353 Avro Vulcan B1 1964
F354 Vickers Valiant B1 1964
F359 Avro Lancaster 1964
F400 Dassult Mirage III 1975
F401F Heinkel 162A 1970
F402 SEPECAT Jaguar 1974
F404 Lavochkin La-7 1975
F405 F-82F Twin Mustang 1977
F407 Grumman Bearcat 1975
F408 Gloster Javelin FAW 9/9R 1975
F409 DH Sea Vixen 1976
F417 Arado 234B/V & V1 Flying Bomb 1976
F420 Westland Lysander 1972
F421 Vultee Vengence 1972
F422 Fairey Barracuda 1972
F424 Focke wulf Ta 152 1972
F425 Chance Vought Corsair 1974
F426 Messerschmitt Bf 109E 1974
F427 P-51A Mustang 1974
F428 P-40B Warhawk 1974
F429 Gloster Gladiator 1974
F430 Fiat G.55 1974
F431 DH Vampire FB.5/50 1974
F432 Grumman Wildcat 1974
F433 Grumman Hellcat 1974
F434 Heinkel 162 1974
F510 Battle Of Britain set (JU 87 & Hurricane) 1969
F511 Battle Of Britain set (JU 88 Spitfire) 1969
F512 Battle Of Britain set (Blenheim & Bf 109) 1969
F520 Combat Series (Beaufort & Bf 109) 1973
F521 Combat Series (JU 88 & Spitfire) 1973
F522 Combat Series (Beaufighter & FW 190) 1973
===================================================
Imponujące zestawienie!!!

Żeby nie było nie na temat, to już wiem, że bohater wątku Martin Baltimore został wydany w 1963!!! :mrgreen:
Ciekawe czy ktoś może się pochwalić większym starociem w tym vintage'owym projekcie? :P
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » piątek, 21 stycznia 2011, 13:34

pik napisał(a):Żeby nie było nie na temat, to już wiem, że bohater wątku Martin Baltimore został wydany w 1963!!! :mrgreen:
Ciekawe czy ktoś może się pochwalić większym starociem w tym vintage'owym projekcie? :P



Raczej nie utrzymasz prowadzenia w tej kategorii. Airfix jeszcze niedawno sprzedawał Zero, Me-109G i Spifire IX z roku 1959. Wznowiony Gladiator był z 1956...
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez dewertus » piątek, 21 stycznia 2011, 16:46

Tego Gladaitora z 1956 to mam (oczywiscie kupiony w znacznie poźniejszym 'opakowaniu'), z Froga mam
337P Bristol Beaufort 1963 w pudle datowanym na 1968.
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez Milos Varak » piątek, 21 stycznia 2011, 23:29

Jak się licytujecie, to Defiant Airfix`a wydany był bodajże w roku 50 :mrgreen:. Stoi taki u mnie sklejony, przez niego mało co nie zniechęciłem się do modelarstwa.
Milos Varak
 

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez Grzegorz2107 » piątek, 21 stycznia 2011, 23:41

Milos Varak napisał(a):Jak się licytujecie, to Defiant Airfix`a wydany był bodajże w roku 50 :mrgreen:. Stoi taki u mnie sklejony, przez niego mało co nie zniechęciłem się do modelarstwa.


W 1950 to jeszcze nie było żadnego modelu Airfixa. Defiant jest z 1960. ;o)
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez Milos Varak » piątek, 21 stycznia 2011, 23:57

Upss...... :oops: Pokiełbasiło mi się z tym że model ma przeszło 50 lat..... Mea culpa.
Milos Varak
 

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez pik » czwartek, 3 lutego 2011, 22:23

Prace nad Baltimorem powolutku idą do przodu. Nie ma szczególnie co pokazywać, głównie spasowywanie, opiłowywanie i szpachlowanie...

Nie spieszę się, bo zamierzam model pomalować aerografem. Właśnie kupiłem kompresorek ze zbiornikiem wyrównawczym, do tego aero H&S Ultra i Tamajowski Spray-Work jako wygodną podstawkę do malowania. No i parę emalii Model Mastera z serii autentyków: Middlestone, Dark Earth i Azure Blue.

Bo malowanie będzie odtwarzało ten konkretny egzemplarz:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

(zdjęcia z Monografii AJ_PRESSu "Martin Baltimore")

Ostatnia kolorowa fotka dotyczy oczywiście innej maszyny, ale jest szczególnie urocza: samolot w barwach pustynnych w śnieżnej scenerii! :mrgreen:

Wybrałem ten egzemplarz, bo jest dobrze udokumentowany kilkoma zdjęciami, nie nosi skomplikowanych i trudnych do odtworzenia indywidualnych oznaczń, a literki "O" zapewne łatwo uda mi sie dobrać. Serial wykonam samodzielnie.

Myślę, że Baltimore będzie dobrym poligonem doświadczalnym do nauki malowania aero, choć trochę się tego obawiam. Stosując pędzlowanie jakoś pewniej się czułem i łatwiej było mi przewidzieć efekt finalny... ;o)
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez Milos Varak » piątek, 4 lutego 2011, 00:29

Mam ten model, sprezentowany przez Mac Eyka`ę, ale jakoś nie mam sumienia go skleić. Mnóstwo razy brałem go do łap, pasowałem na sucho, a potem lądował z powrotem w worku. Tym bardziej jestem ciekaw efektu jak Tobie wyjdzie. Mam pytanie odnośnie pudełka po tym modelu, jeśli nie będzie Tobie potrzebne, a jeszcze nie wylądowało w śmieciach, to czy jest możliwość odkupienia go??
Milos Varak
 

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez pik » piątek, 4 lutego 2011, 00:51

Możesz uznać, że pudełko jest już twoje! :mrgreen: Ale uprzedzam, że jest w kiepskim stanie - dużo przeszło...
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: VIN-ORT/ Martin Baltimore FROG/Novo 1/72

Postprzez Pawel Burchard » sobota, 19 lutego 2011, 17:25

Bryła tego modelu nawet jakoś się broni, na pierwszy rzut oka bolą tylko osłony silników, ich kształt jest paskudny powinny raczej być podobne do tych np. w B-17 :)
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 10:06
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Vintage, czyli wspomnień czar

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości