Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Tu wrzucamy nowoukończone starocie...

Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez pik » czwartek, 8 września 2011, 12:15

Z przyjemnością oglądam dokonania Kolegów w tym vintagowym wątku, tym bardziej że z większością wykonywanych modeli miałem do czynienia bardzo, bardzo dawno temu. Pozwolę sobie zaprezentować oryginały wykonane ponad ćwierć wieku temu przeze mnie, które uniknęły jakimś cudem dewastacji i zachowały się w stanie... nadającym się do pokazania! Myślę, że ciekawym może być porównanie prawdziwych staroci z modelami wykonanymi współcześnie w tym projekcie. Szczególnie dla młodych adeptów modelarstwa, od których pokazane modele są zapewne sporo starsze! :lol:

Mam nadzieję, że moderatorzy nie będą mieli nic przeciwko wstawieniu tych mini-galeryjek w tym wątku... Pomyślałem, że najlepszym miejscem do pokazania będzie vintagowa galeria, ale jeszcze raz przypominam, że to są STARE modele, a nie współcześnie stylizowane vintage!

Modele wyszperałem z najdalszych zakątków gablotek i pokryte patyną czasu wszystkie wyglądały mniej więcej tak:
Obrazek
Odkurzyłem je delikatnie pędzelkiem, choć przydałaby się kąpiel. Niestety, modele nie były werniksowane, także kalki w takim przypadku by odpłynęły w siną dal...

Na początek Tu-2 VEB Plasticard

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Bell P-39Q Airacobra wykonany w technice vacu, nie pamiętam nazwy producenta, ale była to polska firma.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Także z vacu był P-51D Mustang Lotnia/Farmatex

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jak widać eksperymentowałem tu ze śladami eksploatacji... :oops:

Powyższe 3 modele wykonane zostały w latach 1980-84. Były malowane farbami samoróbkami, preparowanymi zazwyczaj z olejnych artystycznych. Na Mustangu jest pył aluminowy mieszany z lakierem bezbarwnym... Rynek akcesoriów modelarskich wtedy praktycznie nie istniał, o specjalizowanych farbach można było pomarzyc. A zakup modeli też był bardzo problematyczny, dlatego modelarze bawili się z zestawami vacu. W latach 90-ych sytuacja poprawiła się i mogę tutaj pokazać MS-406 FROG/Novo pomalowany już Humbrolami (choć dobór samych barw to czyste S-F), pędzlem oczywiście! Na Moranie jest współczesny werniks Model Mastera, użyłem tego starego modeliku do przetestowania aerografu, który niedawno kupiłem. Dlatego tak świeżo wygląda mimo wieku.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Liczę na to, że ta krótka wycieczka w przeszłość się wam spodobała, a eksponaty "muzealne" nie zostaną zbyt ostro skrytykowane! ;o)
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Reklama

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez Artek82 » czwartek, 8 września 2011, 14:13

Coś pięknego! Klasa w klasie :P Te modele są ode mnie starsze/młodsze 2 lata :mrgreen:
Pozdrawiam Artur.
Avatar użytkownika
Artek82
 
Posty: 290
Dołączył(a): niedziela, 7 listopada 2010, 17:02
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez JGucwa » czwartek, 8 września 2011, 18:07

pik napisał(a):...Liczę na to, że ta krótka wycieczka w przeszłość się wam spodobała, a eksponaty "muzealne" nie zostaną zbyt ostro skrytykowane! ;o)


Spodobała? ... to mało powiedziane! Oby więcej takich galerii. O krytykę się nie martw, bo jej po prostu nie będzie :lol: .
Jako ciekawostkę powiem, że na Festiwalu w Krakowie Andrzej Ziober miał prelekcję na temat modelarstwa vintage i opowiadał właśnie o pionierskich latach i początkach sklejactwa. Prezentował także zdjęcia swoich pierwszych modeli.
Myślę więc, że Twoja galeria, jak też inne tego typu, są jak najbardziej na miejscu w tym dziale.

Gratulacje !!! Cieszę się, że tego typu modele jeszcze znajdują miejsce na półkach modelarzy. Wszak to jest kawałek pięknej historii !!!
Pozdrawiam serdecznie - Jarosław Gucwa.
Avatar użytkownika
JGucwa
 
Posty: 677
Dołączył(a): wtorek, 12 maja 2009, 10:05
Lokalizacja: Kraków

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez Andrzej_R. » piątek, 9 września 2011, 08:29

Wykopaliska super :)
Sporo doróbek już wtedy robiłeś, wnętrze Tutki, podwozie Aircobry... Z tym drugim mam takie "doświadczenie" - jedyny cienki drut jaki miałem to szpilki, zbyt krótkie żeby zrobić podwozie przednie, skończyło się nadzianiem przedniego koa na sztorc na szpilkę (przez oponę), widelca nie było... :mrgreen:
Andrzej_R.
Warsztat (1/72): 2xJak 11 (30%), Avia S-199 (15%), Jeep (80%)albo jakiś inny staroć ;)
Ostatni skończony (1/72): Spitfire Mk.IXc, P-40M
Avatar użytkownika
Andrzej_R.
 
Posty: 130
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 10:33
Lokalizacja: Wrocław

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez RAV » piątek, 9 września 2011, 10:43

Pozwolę sobie przypomnieć mój zbiór "wykopaliskowych" wakuform, które umieściłem w swoim Portfolio. Teraz już nie wiem, gdzie one powinny być pokazywane (o ile w ogóle powinny)...

KLIK
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3300
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez Grzegorz2107 » piątek, 9 września 2011, 11:22

RAV napisał(a):Pozwolę sobie przypomnieć mój zbiór "wykopaliskowych" wakuform, które umieściłem w swoim Portfolio. Teraz już nie wiem, gdzie one powinny być pokazywane (o ile w ogóle powinny)...

KLIK


Nigdy dość takich zabytków. Dzięki temu, że dałeś linka zobaczyłem te wykopaliska po raz pierwszy. Tamtego oryginalnego wątku przez jakieś zrządzenie losu nie śledziłem.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez erkamo » piątek, 9 września 2011, 17:30

Wspaniałe wspominki. Pik, gratuluję fajnej kolekcji. Bardzo spodobałe mi się określenie wykopaliska :lol: . Kto wie czy to nie pomysł na coś w rodzaju poddziału w galerii vinatge. Ale tylko z prawdziwymi modelami vintage, czyli wykonanymi laaaata temu.
Jak widać na załączonym obrazku, obalasz mit, jak to już było również u kilku innych modelarzy, że vintage to tylko klej plus plastik plus dosyć partackie wykonanie bez serca.
Sklejaczy z doskoku nie brakuje i dziś tak samo jak absolutnych początkujących, dlatego za nadużycie uważam ocenę, że model sklejony byle jak w 2 godziny, bez pomalowania zasługuje na miano vintage. Co najwyżej na VIN-start lub, w przypadku niektórych VIN-part (nie od firmy "PART" :mrgreen: ).
Pozdrawiam

erkamo.

"...Protest Chin przyczyną rozwiązania ONZ, zadłużenie USA..., sprzedaż Alaski dla..." - Juliusz Machulski - wizjoner czy fantasta?
erkamo
 
Posty: 690
Dołączył(a): niedziela, 2 marca 2008, 23:56

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez Grzegorz2107 » piątek, 9 września 2011, 19:01

erkamo napisał(a):Kto wie czy to nie pomysł na coś w rodzaju poddziału w galerii vinatge. Ale tylko z prawdziwymi modelami vintage, czyli wykonanymi laaaata temu. ).


Taką klasę Vin-Org już mamy.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez erkamo » sobota, 10 września 2011, 16:07

No ale jakoś nic nie mogę znaleźć.
VIN-ORG - od oryginału? Tak?
Chyba skończy się tym, że co jakiś czas modelarze wtawią zdjęcia swoich staroci wykorzystując różnorakie określenia, ale nie VIN-ORG :lol:
Ale i tak fajnie, że można sobie na te zabytki popatrzeć i popwspominać. ;o)
Pozdrawiam

erkamo.

"...Protest Chin przyczyną rozwiązania ONZ, zadłużenie USA..., sprzedaż Alaski dla..." - Juliusz Machulski - wizjoner czy fantasta?
erkamo
 
Posty: 690
Dołączył(a): niedziela, 2 marca 2008, 23:56

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez pik » poniedziałek, 19 września 2011, 12:54

Dzięki za ciepłe uwagi, miło że moje zabytki spotkały się z uznaniem! :) Wartość modelarska ich jest niewielka, ale wiadomo że darzę je pewnym sentymentem. I fajnie, że są inne osoby które zachowały podobne pamiątki. RAV jak widzę nawet się specjalizował w wykonaniu vacuform. Ja raczej starałem się omijać tego typu produkty, ale jak widać popełniłem to i owo...

Sporo doróbek już wtedy robiłeś, wnętrze Tutki, podwozie Aircobry...
W dawnych czasach poświęcałem modelom znacznie więcej czasu, były mocniej "wypracowane". Porywałem się nawet na akrobatyczne przeróbki jak Ła-7 na FW-190 albo Avia S-199 na Bf-109F. Ten ostatni nawet się zachował, mogę go wam pokazać:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jak pamiętam to w tym modelu większość elementów pochodzi od Avii z KP, ale np kadłub w części od kabiny do ogona jest z vacuformy Bf-109E JMK, a stożek śmigła od Tempesta. Model jest wgłębnie przeryty także gdyby go zawashować to mógłby całkiem współcześnie wyglądać! ;o) Tutaj uwaga dla osób nie pamietających tamych czasów i dziwiących się takim łamańcom - zdobycie wtedy modelu spod znaku hakenkruza było praktycznie niemożliwością!

Ale żeby nie było, że ignoruję nasze lotnictwo, to P-11c zbudowany tak jak ten Messer gdzieś w połowie lat 80-ych. Szczęsliwie już obydwa modele zostały pokryte jakimś lakierem, także można było je umyć...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tak a propos malowania to wspomniałem, że było ono wykonane farbami samoróbkami. Tak było w przypadku powyższych dwóch modeli.

Troszkę więcej na ten temat, bo to ciekawostka z tamtych czasów. Farb modelarskich nie było, za to można było czasem kupić farby olejne w tubce, dla artystów. Należało je rozcieńczyć (ja stosowałem mieszaninę terpyntyny i benzyny ekstrakcyjnej) i dobrać odpowiedni kolor (były tylko barwy podstawowe). Obydwie kwestie były problematyczne i wymagały wprawy. Trzeba było uważać, aby tak spreparowana farba nie była zbyt gęsta ani zbyt rzadka. Dobór koloru to też nie była banalna sprawa. Mieszanie farb w celu uzyskania konkretnej barwy, o określonym odcieniu i jasności jest trudne same w sobie. Ja to robiłem na "oko" bo nie było żadnych pomocy w tym zakresie. Do tego dochodził... brak wzorców kolorów! W latach 70/80ych poziom poligrafii PRLu był żenujący, a internetu przecież nie było. W efekcie jako modelarz musiałem sobie określoną barwę najpierw wyobrazić jak wyglądała (na podstawie opisów i nielicznych profili bo o zdjęciach barwnych to można było pomarzyć) żeby móc przygotować odpowiednią "miksturę". Interesujące, że niektóre tak przygotowane farby (np zielone, brązowe) bardzo ładnie się kładły, praktycznie bez smug. Trzeba było mieć jednak anielską cierpliwość, bo jedna warstwa schła nieraz nawet do tygodnia.

Zakonczenie budowy 2 Korsarzy (w tym jeden wykonany właśnie jako vintage ze Smera/Hellera, warsztat tutaj: viewtopic.php?f=12&t=16541 ) było świetną okazją do odkurzenia jednego z moich najstarszych modeli.
Jest to F4U-4 Matchboxa, którego złożyłem w roku 1979. Przez jakiś czas stał w naturalnym kolorze 2-barwnych wyprasek Matchboxa, ale w połowie lat 80-ych potraktowałem go farbą (samoróbką, a jakże!) i eksperymentalnymi obiciami. Do obić wróciłem niedawno budując "Big Hoga" i tak to historia zatoczyła koło...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez erkamo » poniedziałek, 19 września 2011, 23:26

Brawo pik! Znowu kilka fajnych wspomnień.
Niech Cię ręka boska chroni przed jakimkolwiek washem na tym pięknym Messerschmicie. :)
To tak jakbyś chciał poprawiać kolory na antycznym obrazku, albo np. wprowadzać perspektywę na ikonach.
Vintage właśnie dlatego jest interesujący, że pokazuje jak to było, a nie jakby mogło być gdyby było.
Gwoli ścisłości wtrącę jeszcze parę uwag.
Me-109 "JWK" był w swoim czasie prawdziwym ewenementem w krajach RWPG, bo chyba pierwszym faszystowskim samolotem, z kalkomaniami Luftwaffe w oficjalnej sprzedaży. To już były czasy lekkiej odwilży i forpoczty nadchodzących przemian. Ale problemów z kupieniem modeli niemieckich samolotów nie było aż tak wiele. Nie było ich w CSH czy PDT (he, he, młodsi koledzy zachodzą teraz w głowę co to takiego), ba nawet w Pewexie, ale za to kwitł prywatny import z przebitką rodem z kartelu w Medellin :lol:. Wyprawa na rynek w Warszawie (wtedy bilet na ekspres z Gdańska do W-wy to był pryszcz w porównaniu z ceną modelu Hasegawy 1:72, a ekspres jechał niecałe 3 godziny! ;o) ) załatwiała problem. W Gdańsku np.zwykle czekało się na Jarmark Dominikański, aby się obkupić. Wydawało się na to bajońskie sumy, ale to w końcu hobby.
Co do farb olejnych to niecałkiem nieprawda, że były tylko podstawowe kolory. Masz na pewno na myśli sklepy papiernicze z artykułami dla dzieci gdzie faktycznie były podstawowe zestawy olejne, dosyć miernej jakości. Trzeba było tylko trochę pokombinować, znaleźć kogoś z legitymacją (czy czymś takim) upoważniającą do zakupów w sklepach dla artystów i za stosunkowo "psie" pieniądze można było zakupić dotowane farby Talens czy Rowney o dość szerokim widmie barw. :)

Fakt faktem, że teraz to jest po prostu...RAJ! Jeden klik i już leci modelik z Hong Kongu (bo tam taniej :-> ).
Pozdrawiam

erkamo.

"...Protest Chin przyczyną rozwiązania ONZ, zadłużenie USA..., sprzedaż Alaski dla..." - Juliusz Machulski - wizjoner czy fantasta?
erkamo
 
Posty: 690
Dołączył(a): niedziela, 2 marca 2008, 23:56

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez RAV » wtorek, 20 września 2011, 09:35

erkamo napisał(a):Me-109 "JWK" był w swoim czasie prawdziwym ewenementem w krajach RWPG, bo chyba pierwszym faszystowskim samolotem, z kalkomaniami Luftwaffe w oficjalnej sprzedaży.

Nie wiem, czy o tym samym modelu myślimy, ale Bf 109 E-1 był z firmy JMK (wakuforma) i miał malowanie hiszpańskie. Były dwie edycje: z tłem okładki "w chmurki" i "w kratkę", ale kalki były w obu takie same.
Obrazek
Obrazek

Co ciekawe, ta sama firma wypuściła też P-51B/C Mustanga, również w dwóch edycjach, ale one poza okładką różniły się też płytką z częściami (m.in. druga połówka kółka ogonowego pojawiła się dopiero w drugiej edycji).
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3300
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez erkamo » wtorek, 20 września 2011, 10:03

O ja pier...niczę. Fakt. Alzheimer się kłania :lol:. RAV dzięki za to przypomnienie. Masz oczywiście rację. :). Dodatkowo pomieszałem jeszcze firmy JMK i JWK :lol:
Ten Messerschmitt był (chyba? ;o) pierwszym oficjalnie sprzedawanym Messerschmittem, a nie np. Avią Cxx?? i jednocześnie dobrą jakościowo vacuformą.
Pokiełbasiłem ten model z kalkomaniami Techmod, które wypuszczone, chyba nieco później zawierały krzyże itp. do Me-109.
To była wtedy niemalże rewolucja. :mrgreen:
Pozdrawiam

erkamo.

"...Protest Chin przyczyną rozwiązania ONZ, zadłużenie USA..., sprzedaż Alaski dla..." - Juliusz Machulski - wizjoner czy fantasta?
erkamo
 
Posty: 690
Dołączył(a): niedziela, 2 marca 2008, 23:56

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez pik » wtorek, 20 września 2011, 12:18

Tak, tak chodziło o vacu JMK. Kiedyś kupiłem 2 sztuki w okładce wcześniejszej, z Iszakami. Jednego wykorzystałem właśnie do tego 109F, a drugi dotrwał w nienaruszonym stanie do dzisiaj...

Vacu P-51B też miałem, ale nigdy nie złożyłem, bo ojciec przywiózł mi zza żelaznej kurtyny w 1981 pięknego Monograma...
Ostatnio edytowano wtorek, 20 września 2011, 12:21 przez pik, łącznie edytowano 1 raz
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: Wykopaliska: Tu-2, P-51, P-39 i MS-406 (1/72)!

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 20 września 2011, 12:20

erkamo napisał(a):Ten Messerschmitt był (chyba? ;o) pierwszym oficjalnie sprzedawanym Messerschmittem, a nie np. Avią Cxx?? i jednocześnie dobrą jakościowo vacuformą.
:


Ta dobra jakość z tego, że to kopia zestawu wtryskowego. Podejrzewam, że Hellera.
Oryginalne polskie vacu, to były Jaki-15, 17 i 18, może coś jeszcze?
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Następna strona

Powrót do Vintage - Galeria

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości