Witam,
Bardzo się cieszę, że na naszym forum jest sporo osób, które upodobały sobie StuGi i że powstał pomysł grupowej budowy ich modeli. Liczę na to, że ten projekt stanie się miejscem fajnej i merytorycznej wymiany zdań kolegów oraz wzajemnej pomocy. StuG jest moim drugim po PzKpfw IV ulubionym typem wozu bojowego z II wojny światowej i jak do tej pory starałem się zdobywać wiedzę na jego temat. Teraz nadszedł czas na budowę.
Jako bazę wybrałem StuG-a III Ausf.G z poniższego zdjęcia:
Źródło: "Panzerwrecks 4" Lee Archer and William Auerbach
Zdjęcie jest dość dobrej jakości i ujawnia sporo szczegółów tego działa szturmowego. Bazując na dostępnej mi literaturze sądzę iż jest to wóz wyprodukowany przez zakłady MIAG w październiku 1944. Jeśli się mylę chętnie wysłucham innego zdania co do okresu i miejsca produkcji.
Dlaczego tak go datuje?
- brak zimmeritu 09.1944 ->
- stalowe rolki podtrzymujące, wzór charakterystyczny wyłącznie dla zakładów MIAG 11.1943 ->
- wsporniki błotników charakterystyczne dla zakładów MIAG przez cały okres produkcji
- dach z trzema miejscami wpięcia dźwigu MIAG 05.1944 -> 10.1944
- hamulec wylotowy lufy finalnego typu z oboma elementami okrągłymi MIAG 06.1944 ->
- jarzmo skręcane z otworem na współosiowy KM MIAG 05.1944 ->
- gąsienice 40cm z czterema elementami wypukłymi 07.1944 ->
- integralny przód wanny spawany na zakładkę MIAG 04.1944 ->
- obrotowy KM na dachu 07.1944 (część produkcji) ->, 10.1944 (cała produkcja) ->
- zagroda na płycie nad-silnikowej MIAG 05.1944 ->
Z dostępnych w chwili obecnej na rynku modeli najbardziej pasujący do tego konkretnego StuG-a jest model Cyber-Hobby May 1944 Mid-Late. Zawiera większość niezbędnych elementów i będzie wymagał niewielu przeróbek.
Co ciekawe Dragon - CH poszedł tradycyjnie na łatwiznę dając również praktycznie te same elementy w modelu Mid Production July 1943 Schwarzen Ritters.
Nie bardzo rozumiem dlaczego Dragon zdecydował się na ten konkretny typ przodu wanny jaki jest w obu tych modelach. Typ spawany na zakładkę jest zdecydowanie rzadszy, a dodatkowo uszy do holowania z cyckiem u dołu zawężają ten typ przodu do okresu od 11.1944 (MIAG) i 01.1945 (Alkett) do końca wojny. Także zastosowanie go w modelu Schwarzen Ritters jest zupełną pomyłką, nie pierwszą i nie ostatnią. Szukając fajnego StuG-a do projektu szukałem min. właśnie wozu z przodem spawanym na zakładkę.
Co fajne oba wspomniane modele dają dwa typy błotników oraz wsporników, charakterystyczne zarówno dla zakładów Alkett jak i MIAG. Model Mid-Late dodatkowo posiada dach z podstawą pod obrotowy KM i ma wystające łby śrub mocujący do nadbudówki.
Na start kilka elementów odcięte od ramek i złożone na sucho.
Zaczynam budowę w StuGmanii jako pierwszy ale z pewne skończę jako ostatni, znając swoje umiejętności, a przede wszystkim możliwości czasowe.
Ta budowa trochę potrwa
Chętnie wysłucham sugestii i uwag na etapie budowy i malowania.
Krzysiek