Strona 6 z 9

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: niedziela, 6 stycznia 2013, 17:31
przez KrisFX
Rozumiem, że mówisz o tym egzemplarzu:

http://www.williammaloney.com/Aviation/ ... /index.htm

Wyglada dokładnie na to co potrzebujesz i takie rolki masz w Mid-Late. Wyglada na autentyk a nie jakiś tam post-fiński :P

Do zimmeritu na płycie sprawnej tradycyjnie wrócę z dowodami fotograficznymi. Żebyśmy się dobrze rozumieli, w wypadku spawania na zakładkę widać bardzo dokładnie "grzebienie" boków wanny i nie przykrywa ich zimmerit, chodzi mi natomiast o przód spawany tradycyjnie gdzie boki wanny są niższe niż płyta nad przekładnią i wtedy zimmerit wszytko dokładnie przykrywa.

Przy budowie finalnej wersji pamiętaj o dorobieniu dopychaczy szpilek od gąsienic w tylnej części wanny.
Widać je na tym zdjęciu:

http://www.flickr.com/photos/kruegerros ... otostream/

Krzysiek

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: niedziela, 6 stycznia 2013, 17:59
przez bartek72
Dokładnie o ten egzemplarz mi chodziło! Podziękował!
Wiedziałem, że takie pojazdy musiały istnieć - oprócz wanny (zakładkowej) ten egzemplarz nie jest niczym szczególnym. Te wanny zdecydowanie częściej trafiały do MIAG-a, ale jak widać, nie tylko.
Niemniej szukam dalej inspiracji z epoki...

W wypadku spawania na zakładkę widać bardzo dokładnie "grzebienie" boków wanny i nie przykrywa ich zimmerit, chodzi mi natomiast o przód spawany tradycyjnie gdzie boki wanny są niższe niż płyta nad przekładnią i wtedy zimmerit wszytko dokładnie przykrywa.


O to mi chodziło.

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: niedziela, 6 stycznia 2013, 18:38
przez Marek Barański
Proponowałbym wydzielić kilka wątków tematycznych, najnowszy pt. "Ekrany bujane-modyfikacja polowa" czyli takie jak zrobił Krzysiek w swoim StuH-u. Ostatnio trochę próbowałem w miarę skromych możliwości rozpoznać temat i umiejscowic owe modyfikacje w czasie.

1.Znane są stugi z wątku Krzyśka, znalazłem nawet fotkę zupełnie wczesnego przerobionego w ten sam sposób (ma dokręcany pancerz ale też dorobiony otwór pod km w jarzmie). Wozy pozują wśród kłosów zboża więc zakładam lato 1944 roku.

2.Jest też parę fotek wozów w malowaniu zimowym "w paski" i tu także znajdziemy wcześniaka z dokręcanym pancerzem ale i StuH-a bez hamulca wylotowego więc chyba zima 1944/45.

Jeśli chodzi o najwcześniejsze egzemplarze to ostatnio szperając w poszukiwaniu materiałów na temat działań w rejonie Kowla natrafiłem na kronikę z kwietnia 1944 gdzie widać StuH-a z takimi ekranami. 6:41 ale nie widać czy ma zimmerit.
http://www.youtube.com/watch?v=ubuiEKxUAiY

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: niedziela, 6 stycznia 2013, 19:55
przez Vis13
Marku każdy który tu pisze jest współgospodarzem projektu, także zakładaj wątek o "wiszących" ekranach. Temat ciekawy i mało rozpoznany. Sam mam jakieś wstępne przemyślenia i trochę ciekawych zdjęć.

EDIT

Aby nie obciążać Krzyśka i dać mu czas na modelowanie.

Daty z magicznej książki jeśli chodzi o StuGi MIAG:

- zimmerit kwadraciki od 09.1943 do 09.1944
- dach późny (z włazem na boki oraz dokręcany wystającymi śrubami 05.1944 do końca
- dach wczesny do 06.1944
- podstawa pod obrotowy MG 05.1944 do końca
- otwór w dachu pod granatnik 05.1944 do końca
- obrotowy MG montaż od 10.1944
- wyrzutnik granatów dymnych montaż od 09/10.1944
-boczne wyrzutniki granatów dymnych 02.43 -05.43 (Alkett i MIAG)
- 3 “Pilze” 05.1944-10.1944
- 5 “Pilze” 10.1944 do końca
- właz otwierany do przodu i tyłu do 06.1944
- właz otwierany na boki 05.1944 do końca
- kopytko przed kopułką dowódcy 12.1943
- tylna pochyłą część tylnej ściany wanny z czterema rzędami nitów po trzy sztuki do 04.1944
- tylna pochyłą część tylnej ściany wanny z dwoma rzędami nitów po trzy sztuki do 04.1944 do 06.1944
- tylna pochyłą część tylnej ściany wanny z dwoma rzędami nitów po dwie sztuki 06.1944 do końca
- tłumiki z podcięciami pod śruby do montażu sprzęgu 12.1943 do końca
- śruby w tylnej płycie do montażu sprzęgu (bez sprzęgu) 03.1944 – 11.1944
- późny sprzęg 11.1944 do końca
- koła napędowe z deklami do 11.1943
- koła napędowe bez dekli pierwszy typ (w środku śruba) od 11.1943 do 01.1944
- koła napędowe bez dekli drugi typ (w środku gładkie bez śruby) od 01.1944 do końca
- rolki gumowe do 11.1943
- rolki stalowe z żebrami od 11.1943 do końca
- otwór na współosiowy MG w jarzmie spawanym od 05.1944 do końca
- spawane jarzmo StuG od początku do końca produkcji
- wsporniki błotników prętowe do 03.1943
- wsporniki błotników prętowe z trójkątnym wzmocnieniem od 03.1943 do końca
- reling wokół płyty nadsilnikowej 05.1944 do końca
- płyta nadsilnikowa spawana na zakładkę 03.1944 do końca
- tył wanny spawany na zakładkę 07.1943 do końca
- integralny przód wanny spawany na styk 80mm 07.1943 do końca
- integralny przód spawany na zakładkę 80mm 03.1944 do końca na przemian z tradycyjnym
- uszy do holowania z przodu z “cyckami” u dołu 11.1944 do końca
- jednolita osłona stanowiska radiooperatora 80mm 06.1944 do końca
- podpora marszowa lufy 06.1944
- osłony boczne wczesny typ od 04.1943 do 03.1944 (Alkett i MIAG)
- osłony boczne późny typ od 03.1944 do końca (Alkett i MIAG)

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: niedziela, 6 stycznia 2013, 23:34
przez Marek Barański
Ok, założę wątek i wrzucę co mam. Co do stugów alkett-a to ta jednolita osłona osłona radiooperatora była montowana tak wcześnie (06.43)? Pytam bo są fotki wozów z zimmeritem i płytą skręcaną a tu data jeszcze sprzed wprowadzenia zimmeritu.

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: niedziela, 6 stycznia 2013, 23:44
przez bartek72
Marek Barański napisał(a):Ok, założę wątek i wrzucę co mam. Co do stugów alkett-a to ta jednolita osłona osłona radiooperatora była montowana tak wcześnie (06.43)? Pytam bo są fotki wozów z zimmeritem i płytą skręcaną a tu data jeszcze sprzed wprowadzenia zimmeritu.

Oj, to chyba ewidentny błąd - jestem pewien, że chodzi o 06.44.
Krzysiek (vis13) - Tobie również niech będą dzięki!
Wszystkie Krzyśki to porządne chłopy.

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2013, 00:02
przez KrisFX
Przepraszam za błąd, zmęczenie materiału nastąpiło, a potem nie zauważyłem. Tak jak napisał Bartek, 1944 miało być. Już poprawione.

Jeszcze jedna korekta i mam nadzieję, że ostatnia. Tan nowa płyta nad przekładnią i pionowa płyta przodu chyba była już w modelu Dec 43. Nie mam teraz tego modelu w domu ale patrząc na in-boxy w sieci na to wychodzi. Także Mid-Late Cyber-Hobby i Black Knight ma przód z błędami lub inaczej nie do końca dopracowany. Natomiast w modelu Dec 43 i najnowszym z zimmeritem (elementy bez zimmeritu) są to te same elementy (ramka L) i już wygląda to bardzo dobrze. Jutro zamieszczę zdjęcia. Uwaga, cały czas jest to przód spawany na zakładkę i w kwestii tego spawanego na styk chyba sami musimy zrobić "mastera" i poszukać kogoś do wyrobu w żywicy, przynajmniej na potrzeby tego projektu. W sumie jest dużo StuGów i StuHów zbudowanych od 05.1943, które warto zrobić w naszym projekcie.

Krzysiek bardzo dziękuję za daty związane z MIAG.

Bartek, to wszystko dla naszego obopólnego dobra projektowego i w sumie po to żeby jak najwięcej fajnych i poprawnych merytorycznie modeli powstało.

Krzysiek

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2013, 12:18
przez KrisFX
Tak jak obiecałem zamieszczam kilka zdjęć związanych z nowym modelem.

Obrazek

Ramki z płytą nad przekładnią. Po lewej stronie te niedoskonałe z modeli Cyber-Hobby Mid-Late i Black Knight. Po prawej te już dopracowane z modeli Dragona Dec 1943 i July 1944. Gołym okiem widać różnicę w grubości skośnej płyty tuż przy spawie oraz to że skrócono tą skośną część tak aby pasowała do nowej grubszej i zachodzącej na wannę płyty przedniej. Widać również to iż boki wanny są szersze tak aby otwory do holowania nie zostały zasłonięte przez nową grubszą płytę przednią.

Tak wygląda nowa płyta przednia na wannie:

Obrazek

Widać wyraźnie jej grubość.

I teraz najciekawsza część. W modelu July 1944 mamy te nowe elementy bez zimmeritu, oraz te niepoprawne z modeli Mid-Late i Black Knight pokryte zimmeritem. Daje nam to dwie możliwości.

1. Montujemy nowe elementy z ramki L i sami pokrywamy je zimmeritem
2. Montujemy elementy już pokryte zimmeritem i wygląda to wtedy tak

Obrazek

Góra płyta jest 80mm, a dolna 50mm. W modelu bez zimmeritu może to razić, ale tak jak pisałem wcześniej Alkett dość dokładnie pokrywał płyty przednie także nie widać zupełnie grubości płyt ani miejsca ich łączenia. Także można przeżyć niezgodność z faktami bo jest ukryta pod zasłoną zimmeritu. No i tu teraz jest haczyk. Jeśli zastosujemy te dwa gotowe elementy to nie za bardzo będzie pasował do nich ten nowy szerszy bok wanny. Za bardzo będzie wystawał poza krawędź tej płyty. Moim skromny zdaniem wydaje się wtedy lepsze zastosowanie wczesnych boków wanny, które są na ramkach podstawowych i są w każdym modelu. Wtedy wygląda to tak:

Obrazek

Obrazek

Spasowanie jest bardzo dobre, na zdjęciu elementy złożone na sucho i dlatego trochę odstają.

Taki montaż pozwala nam łatwo zrobić przód spawany tradycyjnie na styk. Wklejamy paski polistyrenu i u góry dorabiamy na nich zimmerit. Można też zrobić przód spawany na zakładkę i wystającymi "grzebieniami" boków wanny dorabiając je z polistyrenu, lub jeśli posiadamy boki wanny z modeli Mid-Late lub Black Knight (przystosowane do montażu z płytą przednią 50mm zgodnie z instrukcjami z tamtych modeli) zastosować je zamiast tych wczesnych boków.

Czyli w sumie ze względu na taki podział jaki jest, dość łatwo możemy mieć w tym modelu oba typy przodów wanny.

Krzysiek

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2013, 12:47
przez bartek72
Zakładam więc, że w oczekiwanym finalnym StuG-u III G będzie właśnie ten zakładkowy przód, bo nie zachce im się robić nowego, poprawnego 80-mm przodu bez zakładki. W związku z tym brakuje tylko tłumików z podcięciami na późny sprzęg i rysunku Volstada, aby wreszcie pojawił się finalny StuG III G (podpora marszowa lufy, rolki późne, dach z 5 pilzenami, tylny sprzęg holowniczy, boki przodu wanny z "cyckami", "dobijacze" szpilek gąsienic, "remote-MG" - wszystko to już gdzieś jest).

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: poniedziałek, 7 stycznia 2013, 12:51
przez Vis13
Krzychu wielkie dzięki za foty.
Czasami parę dobrych zdjęć znaczy więcej niż 100 słów.

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: środa, 9 stycznia 2013, 20:29
przez KrisFX
Bartek,

Tu jeszcze mały cytat z zagranicznego forum o tym StuG-u z Fort Knox pod Twój model.

"The StuG III was found in a bog in Latvia. It fell through the ice at some point during the war. During the seasons as the water rose and fell, the muzzle brake and end of the tube was uncovered and exposed to the air which made it rusted and pitted while the rest of the StuG remained in the oxygen deprived muck and preserved. When it was discovered, a tow hook was place inside the cupola which tore loose and took most of the cupola and part of the roof armor. Another attempt was made when it was excavated from the bog and a T-54 ARV was used to pull it out of the bog.

When it was released from the bog, it was a veritable time capsule. Main gun ammo, MG ammo and other equipment was retrieved. I believe that personal effects and personal weapons were not found, but I don't know for sure. The crew was able to bail out before it went under as there were no human remains found. The vehicle had its zimmerit intact, but after its retrieval, it began to peel off. Most was collected in bags and sent with it to Ft. Knox."

Krzysiek

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: środa, 9 stycznia 2013, 23:26
przez bartek72
Dzięki!
Przeczytałem raz jeszcze uważnie specyfikację Alketta i jedno mi się nie zgadza:
- integralny przód spawany na zakładkę 80mm 03.1944 do końca na przemian z tradycyjnym

a wdłg. opisu ze strony muzeum, pojazd został zniszczony w styczniu '44.
Hmmm.... :roll:

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: czwartek, 10 stycznia 2013, 00:27
przez KrisFX
Jeśli mówimy o tej stronie ze zdjęciami to nie jest to strona muzeum i informacja wydaje mi się błędna. Walki na Łotwie to chyba już koniec wojny. Czy wojska niemieckie nie zostały tam zamknięte w kotle i walczyły do końca wojny?
Pewnie ktoś na forum ma lepszą wiedzę na ten temat i pomoże.

Krzysiek

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: czwartek, 10 stycznia 2013, 11:41
przez bartek72
Prawdopodobnie jest tak jak mówisz, pewnie informacja na stronie muzeum jest błędna.
Bo egzemplarz ten to wdłg. specyfikacji to coś z 03.44 - 05.44.

Re: StuG/StuH masz ciekawe zdjęcie, informację, podziel się

PostNapisane: czwartek, 10 stycznia 2013, 13:51
przez KrisFX
Tak mi się wydaje to sensowne, walki na Łotwie (Kurlandii) toczyły się o ile się nie mylę 12.1943 do końca wojny i możliwe, że był to jeden z zapędzonego tam sprzętu. Kustosz muzeum Pattona ma polsko brzmiące nazwisko, chyba napisze do niego mail z zapytaniem. Może ujawni jakieś szczegóły gdzie wydobyto tego StuGa i może numer seryjny albo jakieś inne informacje. Podobno muzeum ma film z wydobycia tego StuGa, ale nie udostępnia go w sieci. Zresztą w sieci jest niewiele informacji, które dodatkowo są rozbieżne. Już nawet znalazłem informacje o tym, że wydobyto go pod Leningradem.

Tak czy siak wydaje sie on być idealnym potwierdzeniem istnienia wybranego przez Ciebie StuGa z dokładnie wszystkimi elementami jakie posiadasz w Mid-Late i 6633.

Krzysiek