Dawno nie aktualizowałem wątku, ale nie znaczy to, że zaprzestałem prac - przeciwnie, po cichu i powoli dłubałem. Teraz przyszedł urlop, i mam nadzieję aktualizować z dużo większą częstością.
siara1939 napisał(a):Widac, ze elementy fototrawione sa nieobrobione. Rzuca sie w oczy bardzo i psuje efekt.
Dzięki za czujność - zgadzam się w pełni, w szczególności wiać to na zdjęciu od frontu. Nie potrafiłem obrobić tych elementów w ręku, ale po zamocowaniu udało się całkiem zgrabnie, po nałożeniu podkładu zaprezentuję co się udało poprawić.
Axel1st napisał(a):Albo zbudować na jego ramie zamknięty wagon towarowy?
Nie znam gotowego modelu (przynajmniej od UM i w tej skali, który byłby w pełni zabudowany. Wydaje mi się jednak (to są tylko moje luźne wnioski), że poniższe zdjęcie potwierdza, że wagony zabudowane były na bazie tych odkrytych - chodzi mi o sterczące pionowo "żebra":
Jeśli czujesz się dobrze w budowie od podstaw, to z chęcią zajrzę na Twój warsztat.
Jakub 24 napisał(a):Fajny wagon. Czy mógłbyś napisać jak z jakością tworzywa?
Tak jak zawsze z plastikiem UM - jestem jeszcze amatorem, ale da się wyczuć pewne braki np względem Dragona, tworzywo jest bardziej miękkie, nie lubię tego, ale ogólnie rzecz biorąc nie jest tak źle. Blaszki to inna bajka - są po prostu w porządku, z nimi było najmniej problemów.
Czas już jednak na aktualizację warsztatu. Wagon niestety użył swojej energii potencjalnej i gruchnął na ziemię, ale uratowałem większość. Straciłem niestety mocowanie "burty" i będę musiał to jakoś skorygować. Pierwszą rzeczą, którą się zająłem, było dostosowanie torów europejskich, do szerokości sowieckiej. Zacząłem od złożenia segmentów torów. Po wyschnięciu użyłem czeskiej piłki do ich przepołowienia:
Następnie nawierciłem otwory w podkładach i za pomocą kleju CA zamontowałem druciki 0,4mm. Po połączeniu połówek, użyłem masy epoksydowej do wypełnienia szczelin. Torowisko zamocowałem do wyschnięcia taśmą maskującą
Następnym krokiem było wyprodukowanie drogi. Nie chciałem wydrapywać szczelin w płycie kartonowo-gipsowej, gdyż taki zabieg nie ukazuje wyboi na takiej drodze, jest ona w moim odczuciu sztucznie płaska. Postanowiłem wykonać odlew z gipsu. Formę wykonałem z plasteliny. Po zgrubnym wyrównaniu powierzchni użyłem odpowiednio wyrzeźbionych stempli do wykonania kostek:
Następnie zalałem formę gipsem:
Poniżej widać drogę oraz torowisko (usunąłem nadmiar szpachli). Przy wyjmowaniu z formy oryginał pękł na pół, ale nie ma tragedii - szczelina nie będzie widoczna na dioramie:
Widać niedoskonałości spowodowane przez pęcherzyki powietrza...:
..., które zniknęły po korekcie szpachlą:
Zebrałem już podstawowe komponenty i zacząłem szukać inspiracji. Z pomocą przyszła strona
http://www.stalingrad-stalingrad.de/ - z tej strony pochodzą wszystkie zdjęcia archiwalne umieszczone w tym poście (prawa autorskie posiada
http://www.stalingrad-stalingrad.de/).
Infrastruktura kolejowa:
Miasto:
T-34:
Złożyłem również czołg w stopniu pozwalającym na oszacowanie jego gabarytów w kontekście reszty sceny. Poniżej propozycja kompozycji scenki (korki oraz folia aluminiowa zostaną zastąpione "przemysłowymi dodatkami" - nie mam jeszcze pomysłu, mogą to być proste skrzynie, może coś ciekawszego). Pozostaje mi wykonać peron, słup elektryczny, barierkę, prowizoryczny przejazd kolejowy i ładunek. Na czołgu znajdzie się pięciu figurantów z zestawu Preisera (3 siedzących oraz 2 stojących, opierających się o wieżę):
Proszę o Wasze opinie, mam nadzieję, że scenka ma potencjał, i że jest o co walczyć w tym konkursie.