Budynki do gry

Relacje z budowy, porady, zestawy, nowości dotyczące dioram - to właśnie tutaj.

Budynki do gry

Postprzez cramer » poniedziałek, 7 stycznia 2013, 11:39

Witam,
Dawno, dawno temu bawiłem się w modelarstwo - "bawiłem" bo jak patrzę na te cuda, które tworzycie to inaczej nie można określić tego co robiłem. Teraz zapragnąłem wrócić do dawnej pasji i połączyć ją z kolejną czyli grami planszowymi.
Chciałbym pokazać jak zrobiłem zniszczone hale fabryczne do gry Dust Tactics. Nie jestem pewien czy wrzucam to do odpowiedniego działu ale pomyślałem, że w pewnym sensie to przecież diorama tyle, że "żyjąca".
Całość jest już skończona (i opisana na moim blogu) ale chciałbym przedstawić krok po kroku jak to robiłem, gdyż mam nadzieję, że podpowiecie mi co i jak można zrobić lepiej. Z góry przepraszam za powtórzenia tekstu i zdjęć z mojego blogu a także za jakość tych fotek - niestety robione były aparatem w komórce.

Zacznę od początku czyli pomysłu na wygląd budynków. Wymyśliłem, że podstawa będzie zrobiona z betonu a górna konstrukcja ze stalowych dźwigarów pokrytych blachą falistą.

Obrazek

Ściany wykonałem z płyty gipsowej, z której wcześniej usunąłem papier. Jako, że nie jest to prawdziwa diorama tylko element gry planszowej budynki muszą być podzielone na pola gry o wymiarach 10x10 cm. Już na tym etapie starałem się dodać wszelkie uszkodzenia wojenne.

Obrazek

Dwuteowniki powstały ze sklejonych listewek bambusowych. Po pomalowaniu będą udawały zardzewiałą konstrukcję stalową.

Obrazek

Kolejnym etapem było wykonanie górnej, metalowej części budynków. Jest ona wykonana z blachy falistej, która nosi ślady działań wojennych.

Do głównych dwuteowników zamontowanych w ścianach dodałem dwustronną blachę falistą oraz płaskownik na zakończeniach. Jest on elementem wykończeniowym dachu. Blachę wykonałem oczywiście z tekturowego opakowania i wiem, że daleko jej do tych, które Wy robicie ale lepiej niestety nie potrafię.

Obrazek

Wnętrze robionych przeze mnie hal produkcyjnych wydało mi się puste więc postanowiłem dodać w środku elementy konstrukcji dachu.

Obrazek

Z deseczek bambusowych wykonałem kolejne dwuteowniki tylko mniejsze od tych głównych a także dużo cieńsze elementy kratownicowe. Całość ma tworzyć lekką konstrukcję gdyż dach (a właściwie nie zniszczoną część dachu) pokrywać będzie wyłącznie papa i stwierdziłem, że masywne elementy tworzyły by zbyt toporną konstrukcje jak na ten typ zadaszenia.

Obrazek

Gipsowe ściany pomalowałem jasno szarym podkładem a następnie wykańczałem kilkoma warstwami coraz ciemniejszej szarej farby aby upodobnić je do betonu.

Obrazek

Natomiast z zardzewiałą blachą i elementami nośnymi miałem nie lada problem. Najpierw pomalowałem ja na czerwono... ale to wcale nie było podobne do rdzy. Następnie naniosłem gąbką pomarańczowe plamy jednak wciąż do wyglądu zardzewiałej blachy było daleko. Przeglądając wiele zdjąć zardzewiałych elementów konstrukcyjnych oraz Wasze dokonania doszedłem do wniosku, że całość musi być bardziej brązowa - więc znowu za pomocą gąbki naniosłem plamy "flat brown". Jednak w dalszym ciągu nie wygląda mi to na rdze. A Wy co o tym myślicie? Jak to poprawić?

Obrazek

Jak widzicie całość jest niezbyt zniszczona w wyniku działań wojennych jednak nie chciałem, żeby były to kompletne ruiny z zawalonymi ścianami i stertą gruzu pośrodku.

Po zakończeniu malowania ścian kolejnymi pracami było dodanie elementów zniszczonej konstrukcji dachu a także gruzu, brudu i tego całego wojennego bałaganu. Jednak cały czas musiałem mieć na uwadze, że to nie jest diorama modelarska tylko element gry planszowej i musi być miejsce na postawienie figurek ;-)

Teraz przyszła kolej na położenie podłogi. Od początku chciałem, żeby podłoga zrobiona była z blachy ryflowanej. Jednak okazało się to trudniejsze niż myślałem. Kupno arkuszy blaszek wycinanych laserowo nie wchodziło w rachubę z dwóch powodów - po pierwsze są one dość drogie a po drugie i tak nie znalazłem nic w skali 1:48. Znalazłem tłoczony karton, który imitował taką blachę ale drogi i nie w skali więc postanowiłem zrobić taką blachę samemu. Jeśli i tak nie ma nic w tej skali a za większe trzeba słono płacić to postanowiłem samemu coś wykombinować.

Obrazek

Na arkusze kartonu nakleiłem zwykłą firankę o strukturze zbliżonej do siatki. Następnie pomalowałem ją dwoma odcieniami brązu.

Obrazek

Część z pól miała posiadać charakterystyczny dla wnętrz przemysłowych wzór w żółte pasy. Całość pokryłem warstwą lakieru do włosów, żeby później móc zrobić efekt starej, wytartej farby. Papierowa taśma malarska i skalpel pomogły mi przygotować szablon pasów.

Obrazek

Obrazek

Po zdjęciu taśmy maskującej za pomocą wody i twardego pędzla poszarpałem brzegi żółtej farby. Żeby efekt ryflowanej blachy był bardziej widoczny i zarazem realistyczny za pomocą srebrnego drybrusha dodałem ślady eksploatacji blachy w postaci wytarć na wystającej strukturze metalu. Wiem, że daleko jej do Waszych prac ale nic sensowniejszego nie wymyśliłem.

Obrazek

Obrazek

Również oznaczenia cyfrowe powstały w ten sposób, zmieniłem jedynie kolor na czerwony.

Obrazek

Płyty blachy starałem się dociąć tak, żeby powstała pomiędzy nimi szczelina wyznaczająca pola gry - jednak w praktyce okazało się to dość trudne i wyszło dość... chaotycznie.

Obrazek

Jednak z wyglądy cyfr jestem zadowolony ;-D Układ pól i ich wygląd w pewnym stopniu odzwierciedla planszową, płaską postać tych budynków.

Obrazek

Oczywiście wprowadziłem też własne "upiększenia" w postaci gruzu pod ścianami z wystającymi elementami zniszczonej metalowej konstrukcji. Gruz wykonałem z pokruszonego gipsu, który przykleiłem rozcieńczonym wikolem.

Obrazek

Pomyślałem, że w budynkach przemysłowych nie może zabraknąć instalacji elektrycznej więc dodałem kilka takich właśnie elementów.

Obrazek

Obrazek

Ojjj chyba się zagalopowałem - duży ten post wyszedł. Jeśli będziecie chcieli to zamieszczę kolejną relacje z postępów w budowie. Na tym etapie całość wyglądała tak.

Obrazek

Pozdrawiam
Cramer

p.s. do Moderatora - Przepraszam jeśli zrobiłem coś nie tak z wklejaniem zdjęć - ale nie miałem innego pomysłu jak je zaprezentować.
Ostatnio edytowano sobota, 12 stycznia 2013, 23:23 przez cramer, łącznie edytowano 1 raz
cramer
 
Posty: 16
Dołączył(a): poniedziałek, 7 stycznia 2013, 10:12

Reklama

Re: Budynki do gry

Postprzez shivadog » poniedziałek, 7 stycznia 2013, 11:56

cramer napisał(a):p.s. do Moderatora - Przepraszam jeśli zrobiłem coś nie tak z wklejaniem zdjęć


Jest ok.

J
Avatar użytkownika
shivadog
 
Posty: 3811
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 14:51
Lokalizacja: WRSW/3M

Re: Budynki do gry

Postprzez rob » poniedziałek, 7 stycznia 2013, 12:29

Pomysł na blachę falistą z ryflowanej tektury bomba... że sam na to nie wpadłem...
Nic takiego nie robiłem więc tym się usprawiedliwię.
Ściany wyglądają nieźle natomiast nad podłogą popracuj bo te nie równo ułożone płyty psują wszystko.
Jak mawia klasyk: "chaos też jest potrzebny, ale uporządkowany".
ps. no i to chyba nie koniec? Bo ten gruz taki biały...
Architektura, figurki, gadżety…
…i co mi w ten zakuty łeb wpadnie!
ROB
Avatar użytkownika
rob
 
Posty: 200
Dołączył(a): wtorek, 18 listopada 2008, 15:38
Lokalizacja: wielkopolska

Re: Budynki do gry

Postprzez Mustaf » poniedziałek, 7 stycznia 2013, 21:01

Witam,
Bardzo fajne wychodzi. Kibicuje.
Avatar użytkownika
Mustaf
 
Posty: 94
Dołączył(a): poniedziałek, 8 lutego 2010, 14:07

Re: Budynki do gry

Postprzez cramer » wtorek, 8 stycznia 2013, 13:20

Cieszę się, że ktoś to ogląda baaa nawet kibicuje - choć nie wiem czy nie jestem jak polska reprezentacja - wielkie nadzieje a wynik... ;-)
Ale mimo wszystko pokaże jak dobrnąłem do finału. Prace dobiegały końca, pozostało dodanie rdzawych zacieków na ścianach oraz wykonanie resztek konstrukcji nośnej dachu.

Obrazek

Mając na uwadze, że środek budynków ma służyć jako pole gry musiałem oszczędnie go zagracać. Z czterech słupów nośnych pozostał jeden podtrzymujący kawałek dachu a pozostałe trzy uległy zniszczeniu i pozostały po nich tylko wystające z podłogi "kikuty".

Obrazek

Słup nośny, który ocalał podtrzymuje resztki kratownicowej konstrukcji dachu. Składa się ona z kilku elementów podtrzymywanych przez mniejszy dwuteownik. Wszystkie elementy tej konstrukcji skleiłem z bambusowych listewek, które pozyskałem z kuchennych podkładek ;-D Starałem się zachować skalę ale głowy nie dałbym sobie za to uciąć.

Obrazek

Jak już powiedziałem dach obłożony był "papą", która uległa prawie całkowitemu zniszczeniu. Na początku chciałem pokryć go również blachą falistą ale zobaczyłem gdzieś fotkę z dioramy zniszczonej niemieckiej fabryki, która bardzo mi się spodobała a tam właśnie był taki typ pokrycia dachowego. Oczywiście nie miałem pojęcia jak coś takiego wykonać. W końcu wybrałem najłatwiejszy wariant (nie wiem czy poprawny) - jako papy użyłem cienkiego kartonu, który po przyklejeniu do dachu pomalowałem na czarno.

Obrazek

Jednak teraz wyglądało to zbyt sterylnie i żeby było bardziej realistycznie całość pokryłem gruzem zrobionym z pokruszonej płyty gipsowej.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tak samo zrobiłem z podłogą, bo pomyślałem, że zniszczony dach powinien pozostawić na dole jakiś bałagan.

Obrazek

Następnym etapem (już ostatnim) było pomalowanie gruzu. Najpierw czarny podkład potem kilka drybrushy różnymi odcieniami szarości a wykończenie rdzawym pigmentem Vallejo Dark Red Ocre.

Obrazek

Obrazek

Poniżej wrzucam kilka fotek z zakończonej budowy.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oczywiście proszę o opinie i podpowiedzi co można by poprawić w kolejnych projektach. Szczególnie jeśli chodzi o rdze i elementy metalowe.
cramer
 
Posty: 16
Dołączył(a): poniedziałek, 7 stycznia 2013, 10:12

Re: Budynki do gry

Postprzez Anioł » wtorek, 8 stycznia 2013, 13:53

Bardzo fajne te hale. Dzięki za patent na blachę ryflowaną.
Pozdrawiam
Tomek A.
Avatar użytkownika
Anioł
 
Posty: 458
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 18:54
Lokalizacja: POZnan*

Re: Budynki do gry

Postprzez Mustaf » wtorek, 8 stycznia 2013, 17:32

Wyszło całkiem fajnie, mi się podoba. Co do papy to taki pomysł mi się nasuwa , że można by było spróbować z drobnoziarnistym papierem ściernym ; p
Fajne figurki, szczególnie pacynek na przedostatnim zdjęciu. Sam malowałeś je ?

Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Mustaf
 
Posty: 94
Dołączył(a): poniedziałek, 8 lutego 2010, 14:07

Re: Budynki do gry

Postprzez kelo83 » wtorek, 8 stycznia 2013, 20:40

Z modelarskiego punktu widzenia jest spoko, fajny klimat, ale jako budowlaniec muszę stwierdzić, że masz totalną kichę konstrukcyjną. Wyprowadziłeś potężne słupy do góry, a konstrukcję dachu mocujesz do płyty falistej :( lipa, lipa i jeszcze raz lipa. Żeby było jak trzeba to: na słupach które wyprowadziłeś powinieneś położyć poziomą belkę, ale raczej wyższą niż wysokość tych dwuteowników które użyłeś jako słupy, tak żeby to wyglądało, to co najmniej 2 razy wyższe. Na tych belkach opierasz kratownice. U Ciebie krata dachu nie ma skrajnego słupka. Kratę zawsze projektuje się tak, aby pręty tworzyły trójkąty (pomijam drobne wyjątki), potem na kratownice układasz niskie profile, ale w tak zwanych węzłach (czyli tam gdzie schodzą się pręty tworzące kratownicę). Stosując się do tych minimalnych wytycznych Twoje budynki będą bardzie realistyczne i o wiele bardzie poprawne konstrukcyjnie.
Oczywiście budujesz jak chcesz i możesz, ale nie musisz się ze mną zgadzać i mnie słuchać. ;o)
pozdrawiam Olek
Obrazek
Avatar użytkownika
kelo83
 
Posty: 276
Dołączył(a): piątek, 3 kwietnia 2009, 10:13
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Budynki do gry

Postprzez cramer » wtorek, 8 stycznia 2013, 21:30

Mustaf napisał(a):Wyszło całkiem fajnie, mi się podoba. Co do papy to taki pomysł mi się nasuwa , że można by było spróbować z drobnoziarnistym papierem ściernym ; p
Fajne figurki, szczególnie pacynek na przedostatnim zdjęciu. Sam malowałeś je ?

Pozdrawiam


Też myślałem nad papierem ściernym ale stwierdziłem, że w tej skali różnica będzie niezauważalna - a nie chciało mi się lecieć do sklepu po więcej papieru ściernego ;-).
Co do figurek - wszystko sam malowałem - ale dopiero się uczę więc szału nie ma.
cramer
 
Posty: 16
Dołączył(a): poniedziałek, 7 stycznia 2013, 10:12

Re: Budynki do gry

Postprzez cramer » wtorek, 8 stycznia 2013, 21:39

kelo83 napisał(a):Z modelarskiego punktu widzenia jest spoko, fajny klimat, ale jako budowlaniec muszę stwierdzić, że masz totalną kichę konstrukcyjną. Wyprowadziłeś potężne słupy do góry, a konstrukcję dachu mocujesz do płyty falistej :( lipa, lipa i jeszcze raz lipa. Żeby było jak trzeba to: na słupach które wyprowadziłeś powinieneś położyć poziomą belkę, ale raczej wyższą niż wysokość tych dwuteowników które użyłeś jako słupy, tak żeby to wyglądało, to co najmniej 2 razy wyższe. Na tych belkach opierasz kratownice. U Ciebie krata dachu nie ma skrajnego słupka. Kratę zawsze projektuje się tak, aby pręty tworzyły trójkąty (pomijam drobne wyjątki), potem na kratownice układasz niskie profile, ale w tak zwanych węzłach (czyli tam gdzie schodzą się pręty tworzące kratownicę). Stosując się do tych minimalnych wytycznych Twoje budynki będą bardzie realistyczne i o wiele bardzie poprawne konstrukcyjnie.
Oczywiście budujesz jak chcesz i możesz, ale nie musisz się ze mną zgadzać i mnie słuchać. ;o)


Własnie o takie podpowiedzi mi chodziło. Dziękuje bardzo za fachowa poradę gdyż ja nie miałem pojęcia jak to wykonać i improwizowałem. Już podczas klejenia zdałem sobie sprawę, że to by się kupy nie trzymało ale górę wzięło lenistwo - musiałbym to co już przykleiłem odrywać, dorabiać kratownice albo inne elementy konstrukcyjne - a ja już chciałem zagrać.
Ale obiecuje jeśli będę kiedyś budował coś "kratownicowatego" t zastosuje się do Twoich rad. Bo jak to mawiał Kargul "Ot i mądrego po szkołach przyjemnie posłuchać".
Pozdrawiam
Cramer
Ostatnio edytowano środa, 9 stycznia 2013, 18:03 przez cramer, łącznie edytowano 1 raz
cramer
 
Posty: 16
Dołączył(a): poniedziałek, 7 stycznia 2013, 10:12

Re: Budynki do gry

Postprzez kelo83 » wtorek, 8 stycznia 2013, 22:08

To jeszcze podpowiem, że papę należy płożyć na coś (np. podkład z desek, blacha), to nie folia którą się rozciąga na ramie. Jak papa dostanie słoneczka to spłynie ( obwiesi się) na dół. Przy tej konstrukcji blacha falista była by lepsza na poszycie dachu. I jeszcze mała uwaga techniczna, konstrukcja stalowa nie łamie się jak drewno, jeżeli leci jakiś element to ciągnie za sobą resztę, wszystko się gnie, ale nie zrywa tak prosto jak u Ciebie - lepsza opcja: wykonanie tak jak Twoje, ale nie dla tego, że się zawaliło, tylko takie modelarskie wycięcie konstrukcji żeby pokazać środek. Nie wyklucza to całej konstrukcji i zniszczonego poszycia dachu.
Powodzenia przy następnych projektach.
pozdrawiam Olek
Obrazek
Avatar użytkownika
kelo83
 
Posty: 276
Dołączył(a): piątek, 3 kwietnia 2009, 10:13
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Budynki do gry

Postprzez cramer » środa, 9 stycznia 2013, 18:02

kelo83 napisał(a):To jeszcze podpowiem, że papę należy płożyć na coś (np. podkład z desek, blacha)


Wiedziałem, że coś z ta papą nie tak. Ale tak jest jak człowiek się nie uczy w szkole... a potem zostaje żołnierzem ;-P

kelo83 napisał(a): konstrukcja stalowa nie łamie się jak drewno, jeżeli leci jakiś element to ciągnie za sobą resztę, wszystko się gnie


To wiem ale są dwa powody, dla których moja konstrukcja wygląda tak jak wygląda. Po pierwsze tak jak już pisałem to nie jest taka "rasowa" diorama tylko element gry planszowej i nie mogłem zbytnio zagracić podłoża, gdyż tam musi być miejsce na figurki. A po drugie nawet gdyby chciał któreś z pól "poświęcić" i je zagracić resztkami konstrukcji to ciężko było by mi wyginać bambusowe listewki. One się szybko łamią. Co innego gdybym konstrukcje wykonywał z elementów plastikowych, które można by na ciepło bardzo realistycznie powyginać. Może kiedyś skuszę się na prawdziwą dioramę to wtedy na pewno wykorzystam wszystkie te uwagi.
cramer
 
Posty: 16
Dołączył(a): poniedziałek, 7 stycznia 2013, 10:12

Re: Budynki do gry

Postprzez cramer » wtorek, 15 stycznia 2013, 11:18

Na moim polu bitwy oprócz budynków postanowiłem umieścić również betonowe zapory.
Za pomocą tego...

Obrazek

powstało to...

Obrazek

A że Dust Tactics to gra o walkach Aliantów z faszystowskimi Niemcami to postanowiłem ułatwić sobie "ozdabianie" zapór i zamówiłem sobie pieczątkę i z jej pomocą powstało coś takiego...

Obrazek

... no i dostałem sygnał, że używanie, propagowanie itd nazistowskich czy też faszystowskich symboli jest zabronione a wręcz karalne. Dlatego mam pytanie do Was czy dotyczy to również modelarstwa? Bo jak pokazać niemiecki pojazd czy obiekt bez faszystowskich symboli? Przecież to nie propagowanie faszyzmu tylko pokazywanie historii.

p.s. dla zainteresowanych procesem powstawania moich betonowych zapór podaje linka http://cramerski.blogspot.com/2012/09/betonowe-zapory.html
cramer
 
Posty: 16
Dołączył(a): poniedziałek, 7 stycznia 2013, 10:12

Re: Budynki do gry

Postprzez rob » wtorek, 15 stycznia 2013, 16:20

W modelarstwie redukcyjnym ma to swoje uzasadnienie historyczne.
Jeżeli ktoś zarzuci Ci propagowanie symboli nazistowskich pod kamuflażem gry, w której nie ma to żadnego uzasadnienia to możesz mieć problem. Co innego gdyby gra miała jakikolwiek odnośnik historyczny, a są również takie gry.
W Twojej kompozycji "gapa" nie ma żadnego uzasadnienia bo całość jest z zupełnie innej bajki więc ktoś może poczuć się zniesmaczony a nawet urażony jej obecnością.
Architektura, figurki, gadżety…
…i co mi w ten zakuty łeb wpadnie!
ROB
Avatar użytkownika
rob
 
Posty: 200
Dołączył(a): wtorek, 18 listopada 2008, 15:38
Lokalizacja: wielkopolska

Re: Budynki do gry

Postprzez cramer » wtorek, 15 stycznia 2013, 20:22

rob napisał(a):Jeżeli ktoś zarzuci Ci propagowanie symboli nazistowskich pod kamuflażem gry, w której nie ma to żadnego uzasadnienia to możesz mieć problem. (...) W Twojej kompozycji "gapa" nie ma żadnego uzasadnienia bo całość jest z zupełnie innej bajki więc ktoś może poczuć się zniesmaczony a nawet urażony jej obecnością.


Ale to jest jak najbardziej gra historyczna tyle, że z cyklu "co by było gdyby..." Ja staram się swoje wszystkie oddziały zarówno Aliantów jak i Niemców umiejscawiać w określonych ramach historycznych. Przypisuje je do walczących w tamtym okresie jednostek, maluje umundurowanie zgodnie z "modą" II wojny. Więc tło historyczne jest bardzo ważne. Jednak, że gra idzie o krok dalej czyli jest rok 1047 a walki wciąż trwają stąd te udziwnienia w sprzęcie, wyposażeniu itd (w zaporach betonowych również ;-)

Zresztą ja tych zapór nie wymyśliłem - ja tylko ulepszyłem (tak mi się zdaje) samą technologie ich wykonania.

http://boardgamegeek.com/image/853719/dust-tactics?size=medium

Jednak popełniłem błąd, gdyż nie zauważyłem, że w pierwowzorze zamiast swastyki jest krzyż. A ja swój wzór "faszystowskiej gapy" wziąłem z netu - niestety jak nazwa wskazuje jest to "faszystowska gapa" a nie gapa z krzyżem podobna do faszystowskiej.
Reasumując - domyślam się, że lepiej nie afiszować się moim "wytworem". Na wydanie kasy na nową pieczątkę żona mi nie pozwoli (dość droga sprawa ;-) a brakuję mi na polu bitwy kilkunastu takich zapór. Może chociaż wydłubię swastykę?
cramer
 
Posty: 16
Dołączył(a): poniedziałek, 7 stycznia 2013, 10:12

Następna strona

Powrót do Dioramy - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości