[MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

(4.12.2011-4.06.2012)

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez Jaho63 » czwartek, 31 maja 2012, 18:31

Panowie mnie cieszy takie dochodzenie do konsensusu, ale nie macie wrażenia, że ten kolor jest za ciemny?
Wiadomo kolor to kolor i po c-b zdjęciach można sobie tylko gdybać, ale sam jego odcień? Przecież jest masa zdjęć Zer, i nie tylko Zer, gdzie widać ten japoński Navy Grey, że (tak mi się wydaje!) był jaśniejszy.
Obrazek
Poza tym, miały być dwa Navy Greye? Jeden bardziej w szaro-niebiesko-zielony, a drugi w stronę khaki? Więc...
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Reklama

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez Mariusz Jarzyna ze Szczec » czwartek, 31 maja 2012, 20:49

Dzięki ogromnemu wysiłkowi stoczni w Pearl Harbour USS Yorktown 30.05.1942 opuszcza port i podąża w kierunku Midway. Dzisiaj 70-ąta rocznica jak pruł fale w pełnym morzu :)
Obrazek

Janusz włączając się do dyskusji o kolorze to są kolorowe zdjęcia szczątków skrzydła zestrzelonego nad Pearl Harbour Aichi Val i faktycznie odcień jest szary z nutą khaki. Jeszcze w latach 70-ątych u producentów modeli panowało przekonanie, że to był kolor biały. Zdjęcie może być wykonane w słońcu więc wrażenie jest, że kolor miał być bardzo jasny.
http://www.aviationofjapan.com/2011/10/painting-early-zero-sen-pdf-e-guide.html
http://www.aviationofjapan.com/2012/03/petr-prauses-mitsubishi-zero-a6m2b.html
Avatar użytkownika
Mariusz Jarzyna ze Szczec

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3226
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:29

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez Jaho63 » czwartek, 31 maja 2012, 22:16

Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a):Zdjęcie może być wykonane w słońcu więc wrażenie jest, że kolor miał być bardzo jasny.

Być może. Ja oczywiście nie mam zamiaru podważać czyichś dochodzeń. Mało tego, z chęcią z nich korzystam. A kwestia jasnych, c-b zdjęć jest tylko pytaniem. Choć opcja naświetlenia nie do końca mnie przekonuje, bo zdjęć jest naprawdę niemało, gdzie kamuflaż wygląda na jasny. Być może tak mocno płowiał? Tym bardziej, że są zdjęcia, gdzie przednia część jest dużo ciemniejsza od tylnej.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez zegeye » piątek, 1 czerwca 2012, 10:37

Jaho63 napisał(a): Być może tak mocno płowiał? Tym bardziej, że są zdjęcia, gdzie przednia część jest dużo ciemniejsza od tylnej.


To właśnie jest klucz do zagadki ;o) Ten kolor na słońcu płowiał do prawie białego. Choć oczywiście trudno przyjąć że samoloty te po roku eksploatacji zrobiły się prawie białe... ;o) Jednak to że były karmelowe lub też szarozielone czyli jednak ciemniejsze niż ''jasnoszare'' widać dobrze na egzemplarzach z białymi pasami. Na wielu zdjęciach widać te oznaczenia bardzo kontrastujące. Moim zdaniem na jasnoszarym kolorze nie byłoby ich tak dobrze widać.... ;o)

ps: Janusz, zdjęcie które podlinkowałeś jest bardzo kiepskie. Popatrz tu:

http://japaneseaircraft.multiply.com/ph ... 2#photo=63

Samolot na tle budynku który jest za nim (i budynek pewnie nie był do końca biały) jest wyraźnie ciemniejszy. Widać też różnicę w odcieniu usterzenia krytego płótnem. Poza tym ma czerwone oznaczenia co wizualnie rozjaśnia odcień jego kamuflażu ;o)
pozdrawiam
Zbych

Obrazek
zegeye

Animal Planet
 
Posty: 1703
Dołączył(a): wtorek, 12 lutego 2008, 16:03
Lokalizacja: warszawa

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez Jaho63 » piątek, 1 czerwca 2012, 13:31

Możliwe. Ja nie podważam tego karmelkowatego, przecież jest dowód w postaci kawałków blach.
Ale czy to oznacza, że powinniśmy przyjąć, że ten karmelkowy, ciemny, powinien być tylko na maszynach w miarę nowych, a już kilkumiesięczne, "palone słońcem", powinny być wiele jaśniejsze? Czyli jak robimy samolot odrapany, powycierany to i znacznie jaśniejszy? A jeżeli tak, to nie możesz znowu tak jechać po kolegach, że wszyscy źle pomalowali? ;o) Nie każda maszyna musiała być dopiero co z fabryki?
To przy okazji jeszcze powiedz czy ten karmelkowy to jest Mitsubishi czy Nakajimy? I czy dalej utrzymywana jest wersja o różnicach miedzy szarymi Zerami tych producentów?
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez pik » piątek, 1 czerwca 2012, 13:47

Karmelkowy to Mitsubishi, a seledynkowy Nakajima.

Tutaj fajna fotka, wyblakły Zero, ale z fragmentami ciemniejszymi.

Obrazek
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez marco2607 » piątek, 1 czerwca 2012, 13:53

A byłem grzeczny i nie chciałem WAM życia utrudniać. :twisted: :!:
Teraz basta,
Jaho63 napisał(a):jechać po kolegach, że wszyscy źle pomalowali?


Bo pomalowali źle. Są dowody, w ciągu 6 miesięcy nie wypłowiały ( a potem poszły na dno). Mówimy o tym okresie.
Później jak słusznie zauważyłeś było różnie , stosowano inne barwy i była różnica między producentami.
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3312
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 18:25
Lokalizacja: Białystok

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez pik » piątek, 1 czerwca 2012, 13:56

A wszystkie Zero z ataku na PH pochodziły z fabryki Mitsubishi?
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez Jaho63 » piątek, 1 czerwca 2012, 14:05

pik napisał(a):A wszystkie Zero z ataku na PH pochodziły z fabryki Mitsubishi?

Mało tego, czy te z Mitsubishi były dopiero co oddane? Czy już przed Midway polatały? To chyba można sprawdzić?
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez pik » piątek, 1 czerwca 2012, 14:09

Do zdjęcia powyżej jeszcze jedna uwaga. Ponoć ame-iro z czasem jaśniało, ale czerwony na hinomaru wręcz odwrotnie. Fabrycznie czerwień była dość żywa, a po pewnym czasie przechodziła w bordo. Ta fotka wydaje się potwierdzać tę teorię...
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez marco2607 » piątek, 1 czerwca 2012, 17:39

Szkoda mi czasu na szukanie w zasobach , muszę skończyć swoje A6M2/21 . Proszę poczytajcie trochę w gogle jest sporo informacji.
Jaho63 napisał(a):Mało tego, czy te z Mitsubishi były dopiero co oddane? Czy już przed Midway polatały? To chyba można sprawdzić?


Janusz , przecież Ci pisałem ta ekipa z PH w późniejszym terminie popłynęła pod Midwy . Na PH były wystrojone festiwalowo ;o)
i wszystkie pochodziły z MITSUBISHI, powód prosty w Nakajima jeszcze ich nie produkowali. To co padło pod PH było uzupełniane i wówczas mogły być już NAKI.
Ogólnie zawsze będę powtarzał za dużo japońskiego złomu się naoglądaliście , a wraki leżące po wysepkach w tym klimacie tak dostały od pogody że nie tylko zbielały :lol: .
pik napisał(a):ale czerwony na hinomaru wręcz odwrotnie


O oznaczenia dbano i często było odmalowywane.
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3312
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 18:25
Lokalizacja: Białystok

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez Jaho63 » piątek, 1 czerwca 2012, 18:05

No, ale o to chodzi.
Po pierwsze, jeżeli większość maszyn pod Midway miało co najmniej pół roku służby (bo nie jest powiedziane, że pod PH wszystkie Zera to były nówki?), to tych ciemno karmelkowych mogło być relatywnie niewiele. Po drugie nie pisze tego żeby Ci bruździć, ale po protu to ciekawe. ;o)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez zegeye » piątek, 1 czerwca 2012, 18:15

marco2607 napisał(a):
i wszystkie pochodziły z MITSUBISHI, powód prosty w Nakajima jeszcze ich nie produkowali.


Hej, Marco z kąd ta informacja? Nie atakuję cię, ale w opracowaniu Pana Januszewskiego (Japońskie samoloty marynarki - wyd. Lampart) jest napisane że firmie Nakajima zlecono produkcję samolotów Zero już w listopadzie 1940 roku. Akurat tego autora to sobie cenię i wydaje mi się że jest najrzetelniejszym wśród polskich autorów parających się tą tematyką.
pozdrawiam
Zbych

Obrazek
zegeye

Animal Planet
 
Posty: 1703
Dołączył(a): wtorek, 12 lutego 2008, 16:03
Lokalizacja: warszawa

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez pik » piątek, 1 czerwca 2012, 19:34

Schiffer podaje, że pierwsze egzemplarze A6M2 Model 21 wyszły z zakładów Koizumi (Nakajima) w listopadzie 1941. Trudno orzec, czy zdążyły trafić na lotniskowce.

Ale to i tak nie rozstrzyga kwestii barw. W lotnictwie japońskim nie były tak ściśle zdefiniowane i nawet w tej samej fabryce mogły być stosowane różne odcienie, w zależności od akurat dostępnej farby.
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 19:32

Re: [MidWay] Bitwa o Midway 70 rocznica

Postprzez ame-iro » piątek, 1 czerwca 2012, 20:01

zegeye napisał(a):
marco2607 napisał(a):
i wszystkie pochodziły z MITSUBISHI, powód prosty w Nakajima jeszcze ich nie produkowali.


Hej, Marco z kąd ta informacja? Nie atakuję cię, ale w opracowaniu Pana Januszewskiego (Japońskie samoloty marynarki - wyd. Lampart) jest napisane że firmie Nakajima zlecono produkcję samolotów Zero już w listopadzie 1940 roku. Akurat tego autora to sobie cenię i wydaje mi się że jest najrzetelniejszym wśród polskich autorów parających się tą tematyką.


To literówka, mam tę książkę i na str. 79 faktycznie jest taka informacja. Jednak wydarzenia są opisywane chronologicznie i powinno raczej być w tym miejscu "począwszy od listopada 1941".
Według raportu U.S. Strategic Bombing Survey "Corporation Report no 17, Nakajima Aircraft Company, ltd. Airframes and engines" z 1947 (z których podejrzewam korzystali Autorzy, a na pewno później K.Zalewski w pozycji: "Samolot myśliwski Mitsubishi A6M2", wyd. Magnum-X, r.2006), produkcja pod koniec roku 1941 w zakładach Nakajima przebiegała następująco:
-listopad 1941 1 szt.
-grudzień 1941 5 szt.
Nie ma raczej takiej możliwości, aby którykolwiek z samolotów zbudowanych przez Nakajima znalazł się nad Pearl Harbor.

Listopad 1940 to w sumie też data "ważna" dla A6M2. Wtedy ruszyła produkcja modelu 21 w macierzystych zakładach Mitsubishi.
ame-iro
 
Posty: 102
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 01:53

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do MidWay - 4 czerwca 1942 - 70. rocznica bitwy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość