Stoisko PZL na salonie, 1936

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Moderator: malinowski

Re: Stoisko PZL na salonie, 1936

Postprzez GrzeM » czwartek, 19 listopada 2020, 16:51

Ciekawe. Też miałem taki pomysł - czy litery na spodzie nie są malowane kolorem khaki?
No i jeszcze jedna rzecz - czy ten domniemany "szarobłękitny" nie jest jednak takim samym kolorem, jak "szarobłękitna" barwa spodów Łosi czy Karasi, która okazała się szarosrebrna (są dowody materialne, klapa Karasia w muzeum w Dęblinie, fragmenty Łosi z wykopalisk w miejscach katastrof.
Oczywiście nie jest to żaden lustrzany chrom, tylko srebrzanka, o barwie szarosrebrzystej.

Tu lotka Karasia z Krakowa, podejrzewam że za nowości pył aluminiowy w farbie był mniej utleniony czyli nieco bardziej srebrny, a mniej szary:
Obrazek
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 2800
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Stoisko PZL na salonie, 1936

Postprzez KayFranz » czwartek, 19 listopada 2020, 17:17

Dobra - miałeś pomysł. A dlaczego o tym pomyślałeś? Co było "katalizatorem"?
Obrazek
Avatar użytkownika
KayFranz
 
Posty: 287
Dołączył(a): czwartek, 5 lutego 2009, 15:53
Lokalizacja: Pyrowe dwa dni do piątku

Re: Stoisko PZL na salonie, 1936

Postprzez GrzeM » czwartek, 19 listopada 2020, 18:28

Chyba spontan, intuicja, ale przecież są jakieś przykłady takiego malowania, choćby P.1 (biały/czerwony) - to ma jakiś sens, po co mnożyć byty?
W ogóle srebrzanki dużo przecież używali, też te wszystkie challangowe samoloty, rwd i pzl też. A na zdjęciach nie zawsze to widać. RWD 6 też kiedyś pokazywali jako białą.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 2800
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Stoisko PZL na salonie, 1936

Postprzez kojot69 » sobota, 21 listopada 2020, 21:08

Obrazek
Avatar użytkownika
kojot69
 
Posty: 540
Dołączył(a): niedziela, 8 września 2019, 18:33

Re: Stoisko PZL na salonie, 1936

Postprzez Łukasz_K » sobota, 21 listopada 2020, 21:31

Statecznik jest niemalowany? Wtedy litery chyba jednak nie srebrne.
Jeśli brat twój zawini, upomnij go; i jeśli żałuje, przebacz mu.
Obrazek
Avatar użytkownika
Łukasz_K

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2476
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 12:58
Lokalizacja: Bstok

Re: Stoisko PZL na salonie, 1936

Postprzez KayFranz » sobota, 21 listopada 2020, 21:44

?? No co ty...

To foto to kopia i to chyba z prasy. Przecież tu są tylko cztery odcienie: biały, szary, ciemnoszary i czarny. Bez przesady, ale foty takiej jakości mogą służyć do mierzenia geometrii znaków, ale o kolorach dają tylko informację czy były jasne czy nie.

Przepuściłem to zdjęcie już kiedyś przez Shopa, niewiele to dało:

Obrazek

Pod skrzydłami grzebienie wydają się ciemniejsze niż litery, mimo, że są obok siebie i w podobnym zacienieniu, Ale to słaba poszlaka na udowadnianie hipotezy, że litery pod skrzydłem były khaki, a nie czarne.

Nie znalazł ktoś lepszej jakościowo foty wystawowych PZL-i pokazujących spód skrzydeł i litery rejestracji?
Obrazek
Avatar użytkownika
KayFranz
 
Posty: 287
Dołączył(a): czwartek, 5 lutego 2009, 15:53
Lokalizacja: Pyrowe dwa dni do piątku

Re: Stoisko PZL na salonie, 1936

Postprzez kojot69 » sobota, 21 listopada 2020, 22:52

Śmigło się mieni, chromowane rurki kwietnika też. A ''srebrne'' litery???
Avatar użytkownika
kojot69
 
Posty: 540
Dołączył(a): niedziela, 8 września 2019, 18:33

Re: Stoisko PZL na salonie, 1936

Postprzez KayFranz » sobota, 21 listopada 2020, 23:05

Ale przecież kolor "srebrny" nie oznacza "błyszczący". Popatrz sobie na fotki samolotów, zwłaszcza zabytkowych, pomalowanych na srebrno - nic tam się zbytnio nie błyszczy. Fakt, że coś nie ma odblasku jak chromowana rura nie oznacza, że nie może być srebrne. Oznacza tylko, że - najprawdopodobniej - nie jest chromowane. Albo polerowane.
Ten srebrny to tylko hipoteza. Mająca chyba tyle samo punktów za i przeciw, jak hipoteza, że do dekoracyjnego malowania samolotów PZL używano tylko dwóch kolorów (tzw. oliwkowy i tzw. jasnoszary). Na razie jedyne, czego można być pewnym, to to że biały kolor liter odpada.
Obrazek
Avatar użytkownika
KayFranz
 
Posty: 287
Dołączył(a): czwartek, 5 lutego 2009, 15:53
Lokalizacja: Pyrowe dwa dni do piątku

Re: Stoisko PZL na salonie, 1936

Postprzez Paweł Wymysłowski » niedziela, 22 listopada 2020, 02:33

KayFranz napisał(a):do dekoracyjnego malowania samolotów PZL używano tylko dwóch kolorów (tzw. oliwkowy i tzw. jasnoszary). Na razie jedyne, czego można być pewnym, to to że biały kolor liter odpada.

Czy pisząc "oliwkowy" masz na myśli to co zwykle się nazywa khaki, czy jakiś inny kolor?
GrzeM napisał(a):No i jeszcze jedna rzecz - czy ten domniemany "szarobłękitny" nie jest jednak takim samym kolorem, jak "szarobłękitna" barwa spodów Łosi czy Karasi, która okazała się szarosrebrna

Co w takim razie z myśliwcami? Czy one były szaroniebieskie, czy może również srebrne? Jaki byłby sens malując w tym samym czasie, w jednej fabryce samoloty w ten sam wzór kamuflażu używać różnych farb? Do tej pory słyszałem o "srebrnym" spodzie Łosia. To by się broniło - samolot nowszy, to trochę zmienili malowanie. Dużo jest takich artefaktów z Karasia? Może akurat trafił się jakiś przemalowany?
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 517
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Re: Stoisko PZL na salonie, 1936

Postprzez GrzeM » niedziela, 22 listopada 2020, 03:14

Trochę prościej. Według dokumentów pisanych samoloty myśliwskie PZL były najpierw całe malowane na srebrno (wewnątrz i na zewnątrz), następnie na cały samolot z zewnątrz nanoszono khaki (także na spód), a dopiero na to malowano szarobłękitny (spód płata i usterzenia). Opisuje to Marek Rogusz w Polish Fighter Colours, a także Makowski w notatce z badań prowadzonych nad muzealną P.11c w latach '80 . Marek powołuje się też na instrukcję malowania P.7a.
Te notatki są dostępne online na stronie Muzeum, linkuję też je w moim artykule na temat polskiego khaki:
https://www.modelpaint.pl/2017/06/24/tajemnice-polskiego-khaki/
W przypadku prototypu nie wymagało to dodatkowych zabiegów, wręcz przeciwnie, pominięcia pewnych etapów typowego malowania. Wiele innych prototypów PZL było malowane na srebrno (P.8, P.11...)
W latach '30 srebrny kolor był powszechnie używany do malowania całych samolotów wojskowych lub ich spodów (np. w RAF, wczesne Hurricane itp.).

Jeśli chodzi o Karasia to znam dwa duże elementy tak pomalowane, nie wiem czy z tego samego wraku czy z różnych. Lotka w Krakowie i klapa w Dęblinie.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 2800
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Stoisko PZL na salonie, 1936

Postprzez Bogdan Stanek » niedziela, 22 listopada 2020, 07:36

Czy w rozważaniach nie należy uwzględnić tego zdjęcia?
Obrazek
Bogdan Stanek
 
Posty: 480
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: Stoisko PZL na salonie, 1936

Postprzez KayFranz » niedziela, 22 listopada 2020, 09:18

Bogdan Stanek napisał(a):Czy w rozważaniach nie należy uwzględnić tego zdjęcia?]

Ano trzeba. I zrobiliśmy to - cofnij się o stronę.

Paweł Wymysłowski napisał(a):Czy pisząc "oliwkowy" masz na myśli to co zwykle się nazywa khaki, czy jakiś inny kolor?

Tak, chodzi mi o ten kolor, którym w tym czasie malowano polskie samoloty. Słowo "oliwkowy" użyłem jako umowne. Jeśli ktoś zna precyzyjną nazwę tego koloru, z chęcią przyjmę.


Niedziela, rano - moje stanowisko: samoloty demonstracyjne rodem z PZL były w połowie lat 30. malowane od góry na "umowny oliwkowy", od spodu - "umowny srebrny". Rejestracje - w odwróconych kolorach.
Na 15. Salonie (z 1936) dodatkowo całość pociągnięta lakierem bezbarwnym.

Teraz się możemy kłócić... :mrgreen:
Obrazek
Avatar użytkownika
KayFranz
 
Posty: 287
Dołączył(a): czwartek, 5 lutego 2009, 15:53
Lokalizacja: Pyrowe dwa dni do piątku

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości