PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Paweł Wymysłowski » sobota, 9 października 2021, 21:15

Dogłębnie studiujesz ten samolot, doszedłeś do fotela to przypomnę problem, na który kiedyś szukałem odpowiedzi:
viewtopic.php?f=3&t=1203
Co Ty o tym sądzisz?
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Paweł Wymysłowski
 
Posty: 566
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 11:08
Lokalizacja: Z lasu

Reklama

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » niedziela, 10 października 2021, 17:32

Paweł Wymysłowski napisał(a):Dogłębnie studiujesz ten samolot, doszedłeś do fotela to przypomnę problem, na który kiedyś szukałem odpowiedzi:
https://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=3&t=1203
Co Ty o tym sądzisz?

Ze zdjęć wynika, że w wersji szkolnej "tunel sterowniczy", podobny do tego w "maluchu -fiat 126p", jest "w osi kadłuba".
Uczeń i pilot-instruktor siedzą "jeden za drugim", z tym, że tylny fotel jest wyżej, tak jak w kinie.
Ze zdjęcia, str. 261 ML100, widać przesunięcie do przodu układu sterowniczego.
W jednym z modeli obie cechy kabiny /szkolny i bojowy/ połączono.
Tak to widzę
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » niedziela, 10 października 2021, 20:41

Bogdan Stanek napisał(a):Ze zdjęcia, str. 261 ML100, widać przesunięcie do przodu układu sterowniczego.

Taki efekt wizualny może powstać jeżeli kształt przegrody za fotelem dowódcy będzie miał inny kształt, inny od dotychczasowej interpretacji tej przegrody w wersji bojowej.
To zdjęcie jakby ukazywało wcięcie podłogi kabiny z lewej strony nóg pilota oraz cofnięcie fragmentu przegrody pionowej.
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » piątek, 22 października 2021, 20:11

Obrazek
Zaznaczyłem klęcznik aby pokazać "różnicę poziomów" tych dwóch elementów
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » poniedziałek, 25 października 2021, 09:43

Obrazek
Położenie przegrody za plecami dowódcy wydaje się być "niedoszacowane", trudno mi inaczej wytłumaczyć obecność zaznaczonych nitów .
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » środa, 27 października 2021, 12:00

Może tym razem będzie komentarz :D
Obrazek
Pytania do zdjęcia z instrukcji:
1. czy tunel się zwęża za kolumną sterowniczą?
2. czy tunel wznosi się skośnie do miejsca za kolumną aby potem przejść do poziomu? /podobnie do "Miraża"1/48/
3. czy fotel jest niesymetrycznie względem tunelu a symetrycznie względem osi obrotu wolanta?
To, że podłoga "płaska" blacha, bez wcięcia, to widać.
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » środa, 10 listopada 2021, 09:07

Ten fragment kabiny "bojowego Łosia" ma wiele odwzorowań, mnie wyszło tak, obecnie, bo wcześniej bywało różnie :D :
Obrazek
Widoczny fragment podłogi z blachy falistej, pod pedałem orczyka, tak naprawdę jest częścią stopnia ułatwiającego wejście dowódcy do kabiny.
Cały stopień tworzy widoczna część stała i ruchoma będąca pokrywą skrzynki akumulatora.
Gładki spód, grubość i nity ruchomej pokrywy zdają się potwierdza pokrycie z blachy falistej.
Góra stopnia jest znacząco niżej od podłogi kabiny pilota, tak nisko, że powstaje prześwit, zaznaczyłem na niebiesko, pomiędzy górą stopnia a dołem oparcia dowódcy o kształcie "poziomego prostokąta" / jak pisałem wcześniej/.
Skrzynka akumulatora niewiele ale wystaje przed przegrodę do której przymocowano oparcie.
Prawy pedał orczyka "wisi w powietrzu" tzn jest dość wysoko w stosunku do stopnia, i dlatego, tak sądzę, zabudowano widoczny zabezpieczający podnóżek.
Ponieważ "stopień-skrzynka akumulatora" znajduje się przed główną wręgą ,daje to obraz lokalizacji przegrody za plecami dowódcy, zgodny z wcześniejszym wpisem .
Natomiast fragment podłogi pilota z blachy falistej pod wejściem do kabiny, jest zapewne nadbudowaną osłoną licznych przewodów w tym miejscu.
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » wtorek, 16 listopada 2021, 12:55

grafika-rysunek, do pytania: "czy tunel się zwęża za kolumną sterowniczą?"
Obrazek
"żółte" szerokości dwóch sąsiednich elementów
"niebieski" - oparcie
warto zwrócić uwagę na korelację linii obrysu fotela do innych el., uwzględniając oś zdjęcia,
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez piotr dmitruk » środa, 17 listopada 2021, 00:16

Wygląda, że się zwęża. Pedały są symetrycznie do poduszki fotela, a bliższa część tunelu- nie.
Mam tylko wątpliwości co do przedniej krawędzi lewego czerwonego pola. Według mnie na zdjęciu oba fragmenty podłogi oznaczone jako czerwone pola mają równą przednią krawędź.

Obrazek
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9924
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » czwartek, 18 listopada 2021, 09:48

piotr dmitruk napisał(a):Wygląda, że się zwęża. Pedały są symetrycznie do poduszki fotela, a bliższa część tunelu- nie.
Mam tylko wątpliwości co do przedniej krawędzi lewego czerwonego pola. Według mnie na zdjęciu oba fragmenty podłogi oznaczone jako czerwone pola mają równą przednią krawędź.

Obrazek

Też odniosłem takie wrażenie ale może to być spowodowane cieniem elementów "kolumny sterowniczej"
Za przesuniętą przegrodą może przemawiać "gwałtowny" zanik przewodu przy lewym pedale i nitowanie /powyżej w wątku/ lewej strony kadłuba w tym miejscu
Dla łatwiejszej oglądalności skleiłem dwa ujęcia prawej strony Łosia bojowego w całość.
Na żółto zaznaczyłem przebieg głównej wręgi, bo nie wyszło najlepiej.
Obrazek
"Przy okazji", wydaje się, że znalazłem fotografię z widokiem zagłówka "przez okno" szklarni.
Obrazek
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » sobota, 20 listopada 2021, 13:20

Tego chyba nie było, w modelach nie widziałem,
fragment instrukcji Łosia::
Obrazek
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » sobota, 27 listopada 2021, 22:06

Małe uzupełnienie do wyglądu nakładki podłogi od strony wejścia.
Fragment zdjęcia z ML100.
Nakładka poszerza się w kierunku tyłu samolotu
Obrazek
Widać, że fotel pilota instruktora ma płaski spód, jest mocowany na stałe, tak jak w bojowym Łosiu.
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » sobota, 4 grudnia 2021, 12:09

Nie do końca mogę sobie wyobrazić działanie regulacji z pedałami, ale bez wątpienia są tam dwie "dźwignie".
Sądzę, że rurka zespolona z oparciem może być częścią konstrukcji uchwytu pasów barkowych dowódcy.
Obrazek
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez bedrzich » sobota, 4 grudnia 2021, 16:29

Na stronie 261 i 445 ML jest zdjęcie konsoli pilota i pedałów od stony obserwatora z radzieckiego raportu.
Wydaje mi się, że to co - jak przypuszczasz - było regulacją pedałów - jest ich osią obrotu? Mechanizm pedałów jest też inny od tego co proponujesz.
Co sądzisz?
bedrzich
 
Posty: 51
Dołączył(a): środa, 17 lutego 2016, 19:53

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » sobota, 4 grudnia 2021, 19:11

bedrzich napisał(a):Na stronie 261 i 445 ML jest zdjęcie konsoli pilota i pedałów od stony obserwatora z radzieckiego raportu.
Wydaje mi się, że to co - jak przypuszczasz - było regulacją pedałów - jest ich osią obrotu? Mechanizm pedałów jest też inny od tego co proponujesz.
Co sądzisz?

Zaproponowałem coś, czego się nie doszukałem na rysunkach w "źródłach".
To, że taki element jest wynika z lektury instrukcji obsługi.
Jak pomóc sobie dwoma małoszczegółowymi zdjęciami, jedno dobrej jakości, nie znając zasady działania i nie wiedząc czy element się obraca, czy też przesuwa?
Mam w głowie jakieś rozwiązanie ale oczekuję na (p)odpowiedzi lub rozwiązania, tak jak to było ze stanowiskiem tylnego strzelca.
Może mi się rozjaśni "pod kopułą" :lol:
Też założyłem, że mechanizmy obu Łosi, szkolny i bojowy, mają takie same mechanizmy.
Ze zdjęć wnioskuję, że oba elementy /pedał i regulacja układu/ obracają się na ośkach tworząc układ zamknięty.
Nie mogą jednak tworzyć w schemacie regulowanego trójkąta lecz regulowany czworokąt z dwoma stałymi punktami obrotu, bo to nie zadziała, tak myślę.
A poza tym, do tej pory nawet lokalizacja samego pedału orczyka bywa różnoraka w zależności od "kreatora"
Pzdr
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości