Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez Bogdan Stanek » piątek, 6 stycznia 2023, 20:15

Jest też zdjęcie zestrzelonego Karasia nr "5" z 41 eskadry, widać na nim częściowo numer policyjny, prawdopodobnie 08lub 09.
Numeru ewidencyjnego nie widać bo ujęcie 3/4 z przodu - prawa burta.
Na pewno nie jest to 01, 02, 03, 04, 07 i 10.
Nie spotkałem się z tym zdjęciem w literaturze ale może za jakiś czas..
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Reklama

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez tatatusi » sobota, 7 stycznia 2023, 17:51

Dzięki za info, pytanie dodatkowe: ta "5" miała godło na burcie?

Z pomocą kalkomanii Printscale* można wykonać "wojennego" Karasia B z 42 Eskadry Rozpoznawczej:

Obrazek
sylwetka poglądowa
- czerwone 44.142, biała 9, czarne ?-T, na stateczniku czarny KARAŚ II i czerwone logo PZL, dolne szachownice z białymi polami, godło na kadłubie zamalowane cienką warstwą farby, spod której widać zarys uskrzydlonego słonia, reflektor prawdopodobnie tylko na prawej osłonie podwozia, zdjęcia w Polskich Skrzydłach 17 na stronie 45,.

*(wszyscy niestety wiemy, jak się kładą, ale skoro nikt inny nie wydał kompletu polskich eskadr Karasi, to mamy, co mamy)

Jeśli ktoś coś, to pisać, w końcu wrześniowi bohaterowie nie latali tylko na myśliwcach.

PS: potrzebuję zdjęcia lub skany artykułu "PZL P.23 Karaś - przewodnik po wersjach i modyfikacjach samolotu" z Mini Repliki nr 95. Czy ktoś może poratować?
Ostatnio edytowano niedziela, 8 stycznia 2023, 19:44 przez tatatusi, łącznie edytowano 1 raz
tatatusi
 
Posty: 176
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 13:18

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez Bogdan Stanek » sobota, 7 stycznia 2023, 19:15

tatatusi napisał(a): pytanie dodatkowe: ta "5" miała godło na burcie?

Obrazek
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez tatatusi » wtorek, 17 stycznia 2023, 13:47

Dziękuję Bogdanie za kolejne świetne zdjęcie, mam nadzieję, że będziesz też mógł wnieść coś więcej do kolejnego zagadnienia, a mianowicie: 51 Eskadra Rozpoznawcza.
Mamy kalkomanie Techmodu do jednego prawie kompletnego - ale niestety przedwojennego - malowania Karasia B dowódcy 51 Eskadry Liniowej 5 Pułku Lotniczego (Lida, maj'38), ale zdjęcia (dostępne w PS17, str.46) "nie mówią" za wiele:
Obrazek
(sylwetka poglądowa nie oddająca zapewne wyglądu samolotu z września'39)

-44.?, biała 1, białe 01-L, , godło na kadłubie*, dolne szachownice z białymi polami, reflektory na obu osłonach podwozia, nie widać slotów, ani śladów po ich zdemontowaniu, na jednym ze zdjęć widać fragment szczytu statecznika i steru kierunku, ale zweryfikowanie obecności na nim napisów "firmowych" PZL przy tej rozdzielczości jest niemożliwe.

*- nie znalazłem informacji o zamalowaniu godła we wrześniu'39, ale może ktoś mógłby coś w temacie Karasi z 51.ER uzupełnić? Wiadomo, że jedna maszyna została ewakuowana do Rumunii, może istnieje jej zdjęcie?
tatatusi
 
Posty: 176
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 13:18

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez Bogdan Stanek » wtorek, 17 stycznia 2023, 22:30

Obawiam się, że ten fragment naszej historii mroki historii okryły szczelnym płaszczem.
Trzeba jednak mieć nadzieję, bo są zdjęcia pezeteli niepublikowane, np, piękne zdjęcie rumuńskich Łosi w locie.
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez tatatusi » środa, 18 stycznia 2023, 15:23

O jakim zdjęciu rumuńskich Łosi w locie piszesz?
Co do Karasi z 51.ER; miejmy nadzieję, że ktoś coś ma na ich temat (i nie tylko..) i zechce te mroki nieco rozjaśnić.
Przy okazji mam pytanie:
jak wysoce prawdopodobne jest, że wciągnięty na stan eskadry nowy Karaś na miejsce utraconego - dostający numer indywidualny na stateczniku po straconym poprzedniku - może dostać dokładnie taki sam numer policyjny?
tatatusi
 
Posty: 176
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 13:18

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez Bogdan Stanek » środa, 18 stycznia 2023, 18:28

Łosie w locie, szkoda, że bez szachownic
Obrazek
Prawdopodobieństwo malowania tych samych numerów policyjnych, na "wymienianych" /Karasiach i nie tylko/ graniczy z pewnością, zmiany wymuszałyby przemalowywanie numerów na innych płatowcach
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez tatatusi » środa, 18 stycznia 2023, 19:13

No tak, zapomniałem, że "limit" cyfr był ustalony:
"Rozkazem dziennym nr 246/35 z 28 października w oparciu o rozkaz Szefa Departamentu Aeronautyki L.dz. 695/tjn. Og.Org. z 13 czerwca 1935, w 4 pułku lotniczym wprowadzono numerację samolotów. Maszyny 41 eskadry otrzymały numery: od 01-T do 10-T (dla dowódcy I dywizjonu: 67-T)".

Piękne zdjęcie 72.200
Już wcześniej, przyglądając się uważnie temu zdjęciu zastanawiałem się: czy ten Łoś ma na stanowiskach obronnych MG 81, tak jak było w Karasiach?
Wygląda podobnie: https://www.rockislandauction.com/detail/66/1516/krieghoff-heinrich-gun-co-mg81-machine-gun-792-mm-mauser
Pzdr.
tatatusi
 
Posty: 176
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 13:18

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez tatatusi » poniedziałek, 4 września 2023, 14:44

Witam.
Na forum Odkrywca.pl trafiłem na taką ciekawostkę:
Obrazek

Wygląda to tak, jakby nietypowy wygląd łopat śmigła (wygląda na częściowo pokryte lakierem) sugerował, że śmigło mogło być wymienione np. w warunkach bojowych z akurat dostępnych zapasów, które w warunkach pokoju nie wyszłyby z fabryki.
Ktoś wie, jak wyglądało zaopatrywanie jednostek "Karasi" w części zamienne?
Może ktoś ma bardziej wiarygodne wytłumaczenie wyglądu łopat śmigła?
Ostatnio edytowano wtorek, 5 września 2023, 09:47 przez tatatusi, łącznie edytowano 2 razy
tatatusi
 
Posty: 176
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 13:18

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez Bogdan Stanek » poniedziałek, 4 września 2023, 18:25

Czy to nie efekt zdartego płótna?
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez tatatusi » poniedziałek, 4 września 2023, 19:24

Bogdanie, mógłbyś podać nieco więcej informacji na temat produkcji śmigła B-17bII?
Sądziłem (nie drążyłem aż tak bardzo w "technikaliach" Karasia), że było kryte "chińskim" lakierem, nie płótnem.
Jeśli to płótno, to zastanawiające jest dlaczego tak równo je zdarło na obu łopatach...
tatatusi
 
Posty: 176
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 13:18

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez piotr dmitruk » poniedziałek, 4 września 2023, 19:47

Śmigło było pokrywane płótnem i lakierowane. Nie obdrapało się wcale tak równo, różnie na obu łopatach.
A tu na Karasiu z Łęcznej, tylko na jednej łopacie.
Obrazek

Potem ten paseczek się jeszcze oberwał
Obrazek
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9931
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez tatatusi » poniedziałek, 4 września 2023, 19:57

Dziękuję Piotrze, to chyba wyjaśnia sprawę.
tatatusi
 
Posty: 176
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 13:18

Re: Wykaz Karasi B w działaniach bojowych 1939 roku

Postprzez tatatusi » poniedziałek, 9 października 2023, 12:49

Jak było widać na wcześniejszych zdjęciach, Karasie różniły się kolorem dolnych powierzchni.
Być może co nieco może wyjaśnić najnowsza monografia tej maszyny.
W Militariach 562 Janusz Ledwoch prezentuje zdjęcie dokumentu - Warunki Techniczne 1 F 10 z 12.04.37:

"W związku z ustaleniem warunków technicznych na barwienie samolotów /1 F 10/, polecam stosować następujące barwy:
1. wszystkie płatowce - z wyjątkiem bojowych, malować na kolor srebrny, odpowiadający barwie Nr 1 War.Tech. 1 F 10.
2. Samoloty bojowe - malować w następujący sposób:
a/z wierzchu na kolor oliwkowy,odpowiadający barwie Nr 2 W.T. 1 F 10,
b/od spodu na kolor srebrny, odpowiadający barwie Nr 1 W.T. 1 F 10 i czerwony/barwa Nr 4 W.T. 1 F 10/
3. Znak wojskowy - szachownicę - malować kolorem białym/ barwa Nr 3 w W.T. 1 F 10/.
4. Litery i cyfry malować kolorem czarnym/barwa Nr 5 w W.T. 1 F 10/."
(PISOWNIA ORYGINALNA)

Autor podaje również, że polecono, aby "materiał naprawczy" był jednolity z farbami i lakierami używanymi fabrycznie.
Fabryka WP-1 na Okęciu używała wtedy farb firmy Nobiles SA; a "Lakier olejny koloru khaki" mógł być "khaki-brązowa (Nobiles 469)" używanym od 1936 roku w "pancerce".
Ponadto w tej istrukcji pojawia się "Lakier szybkoschnący olejny srebrzysty" do powierzchni metalowych i "Cellon barwny koloru srebrzystego" do powierzchni dolnych, krytych płótnem i drewnianych.
Autor stwierdza także, że wrażenie "błękitnego" odcienia mogło wynikać z działania srebrnej farby na duraluminiowe podłoże.
Faktem jest, że o farbie o kolorze błękitnym WT 1 F 10 nie wspomina.

WT 1 F 10 "ujednolicający kolory lakierów i cellonów używanych do malowania płatowców" precyzował: "przejście na kolory nowo zatwierdzone należy prowadzić w miarę zużywania się zapasów starego typu lakierów i cellonów".
Autor stwierdza więc, że mogły istnieć w tym samym czasie samoloty tego samego typu z odmiennymi malowaniami, choć dotyczyło to tylko farby zielonej/khaki i samolotów już będących na stanie jednostek (wyprodukowanych przed 04.37 roku; PZL.23A oraz może na nielicznych PZL.23B).

Żeby nie było za prosto, to kolejne wytyczne malowania zawierała "Instrukcja napraw lakierniczych płatowców w eskadrach" z listopada 1938 roku.
"Lakier olejny koloru zielony-khaki" zamieniała na "Lakier olejny koloru khaki".
Autor monografii przypuszcza, że nowy kolor (być może PORSA) był na tyle odmienny od wcześniejszego, że musiała nastąpić zmiana w oficjalnej instrukcji.
Wg instrukcji PZL Tw-6, w połowie 1938 roku wprowadzono natryskowe malowanie dwuwarstwowe emaliami nitroceloluzowymi PORSA Radom, trochę ciemniejszymi niż Nobiles:
- Nr 16 Tg/1065 jasnoszara do gruntowania,
- El 32/912 khaki ciemne
- Nr 29/AI/I srebrzysta
- Nr 17 czarny (do łopat śmigieł)

W świetle tych informacji jak odczytywać "dolny" kolor np. Karasia z Werynii oraz paru innych, gdzie na zdjęciach ewidentnie widać ciemny odcień?
Czyżby "srebrzysty" lakier z PORSY był aż tak ciemny?
Może to jednak inna farba?
tatatusi
 
Posty: 176
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 13:18

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości