Koła wczesnego Spitfire'a

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Koła wczesnego Spitfire'a

Postprzez Aleksander » czwartek, 15 stycznia 2009, 12:47

Pytanie do "Spitfireologów" - czy koła w modelu Airfixa wczesnego Spita Mk I (K9795) 4-rozetkowe (4-spoked) są prawidłowe ? Na zdjęciach tego konkrestnego samolotu nie widać podwozia, na innych, choć późniejszych zdjęciach są 5-rozetkowe.
I kolejne pytanie - czy wnęki podwozia i klapy od środka były malowane Cockpit Green (Humbrol 78 - jak sugeruje Airfix), czy były w kolorze aluminium (podwozia) ?
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8035
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Reklama

Re: Koła wczesnego Spitfire'a

Postprzez Jarek Gurgul » czwartek, 15 stycznia 2009, 14:26

Marne szanse na '4-otworowe felgi' na Mk.I. Fabrycznie na pewno nie były na tej wersji montowane, a nie jestem nawet pewien, czy w ogóle można było wymienić na takie, bez wymiany goleni (abstrahując od tego, że w chwili pojawienia się 4-otworowych felg niewiele Mk.I pewnie jeszcze latało). Późniejsze golenie oraz felgi były bardziej wytrzymałe, bo wzrastała masa Spita w kolejnych wersjach i być może 5-otworowe felgi nie pasowały do nowszych goleni - 'gdybam'. Bardziej racjonalną przesłanką od 'gdybania' za utrzymaniem kompletu mocniejsza goleń/mocniejsza felga (4-otworowa) jest reguła najsłabszego ogniwa. Co nam po mocniejszej goleni, kiedy felga słabsza. Ale to tylko takie rozważania na marginesie :).

W każdym bądź razie nie kojarzę żadnego zdjęcia 'jedynki' z takim kołem i pewnie będziesz musiał poszukać 5-otworowych w innym zestawie, bo pokrywy felgi - te płaskie - to też raczej późniejszy okres i nie da się tych czterech otworów w ten sposób zamaskować na Mk.I.

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6075
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Koła wczesnego Spitfire'a

Postprzez Aleksander » czwartek, 15 stycznia 2009, 22:33

Dzięki Jarku - przegrzebałem na wszelki wypadek "spare-box", czyli pudełko z częściami zamienymi i znalazłem ... 5-roztkowe koła od tegoż Airfixa (jak "dzieliłem" części, wziąłem nie te połówki co trzeba) - musiałem tylko na nowo rozdzielić koła i przykleić nowe - takie jak trzeba. Coś ostatnio mam nie najlepszą koncentrację uwagi :? . Przemęczenie ?
A co z drugim problemem ?
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8035
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Koła wczesnego Spitfire'a

Postprzez robert.xii » sobota, 17 stycznia 2009, 14:42

czesc,
jedynki nigdy nie mialy 4-dzielnych piast.
pojawily sie znacznie pozniej(od Mk VIII) razem z nowymi goleniami.
montuj pieciodzielne.

co do kolorow - moim zdaniem wneki i klapy byly zielone w nowych egzemplarzach.
pozniej, w trakcie remontow i przemalowan platowca, wneki pokrywano kolorem dolnego kamuflazu.

pozdrawiam
Avatar użytkownika
robert.xii
 
Posty: 124
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 15:53

Re: Koła wczesnego Spitfire'a

Postprzez Aleksander » niedziela, 18 stycznia 2009, 00:32

Dzięki - tak też zrobię. Koła już "przemontowałem" na te 5-cio dzielne/ramienne/rozetkowe (sam nie wiem, jak powinno być). A ponieważ sam Spitfire będzie przedwojenny, więc kolory zrobię tak jak piszesz.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8035
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Koła wczesnego Spitfire'a

Postprzez Dominik » niedziela, 1 lutego 2009, 19:12

Nie chcę zakładać kolejnego wątku na ten sam temat...piasty. Z tym, że chodzi mi o "Dziewiątkę". Jakie piasty posiadały Spity Mk.IX 3- czy 4-dzielne?? A może pełne lub 5-dzielne?? Po przejrzeniu kilku pozycji o Spitach w końcu mi się pozajączkowało całkowicie. Co zdjęcie to inna piasta. Raz 5-dzielna, raz 4-dzielna a raz pełna. Pytam się o 3-dzielną bo w zestawie jest, choć jedyne Spity z 3-dzielnymi jakie widziałem to te z Griffonami. To w końcu jak to ma być???

Kończę powoli Spita Mk.IX w malowaniu 43 Squadronu z Włoch i nie chcę walnąć gafy. Aha, instrukcja sugeruje pełne piasty.
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2616
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 17:16

Re: Koła wczesnego Spitfire'a

Postprzez robert.xii » niedziela, 1 lutego 2009, 22:18

no to jeszcze raz :D

w IX byly najpierw 5-dzielne, potem 4-dzielne w LF IX i XVI.
trojdzielne byly duuuzo pozniej, tzn. pod koniec wojny. ale raczej nie w polskich spitach.
a pelnych piast nie bylo tylko kolpaki uzywane na lotniskach polowych.
instrukcja moze dobrze sugerowac

robert
Avatar użytkownika
robert.xii
 
Posty: 124
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 15:53


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości