Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Postprzez hurri » poniedziałek, 29 października 2007, 11:07

Cześć,
Na jaki kolor pomalować wnętrze osłony silnika, czy Tamiya ma rację w swojej instrukcji do P-47 w 1/48. Z góry dziekuję.
Darek
Darek
hurri
 
Posty: 81
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 12:12

Reklama

Re: Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Postprzez LukaszS » poniedziałek, 29 października 2007, 12:47

hurri napisał(a):Cześć,
Na jaki kolor pomalować wnętrze osłony silnika, czy Tamiya ma rację w swojej instrukcji do P-47 w 1/48. Z góry dziekuję.
Darek


Cześć,

Nie wiem czy tamiya ma rację - generalnie w swoich zbiorach nie znalazłem zdjecia z kolorem wnętrza osłony silnika, z tej fotografii można wnioskować że być to pewien odcień żółtego

Obrazek

Chociaż różni producenci różnie sugerują. Generalnie z moich obserwacji wynika że jest to ten sam kolor, co kolor wnętrza komór podwozia (czyli zależnie od serii produkcyjnej)

Mam nadzieję że troszke Ci to pomoże
Pozdrowka,
Lukasz
Avatar użytkownika
LukaszS
 
Posty: 583
Dołączył(a): niedziela, 7 października 2007, 21:56
Lokalizacja: Brisbane / Bali / Pobierowo

Re: Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Postprzez Gienek » poniedziałek, 29 października 2007, 14:09

Z zestawów Tamiya w 1/48 można wymienić choćby:
• TA60769
• TA60770
• TA61086
• TA61090
• TA61096
(i chyba to nie wszystkie)

P-47 produkowane były :
• przynajmniej w kilkunastu wersjach.
• w 3 seriach generacyjnych (Razorback, Bubbletop, N).
• kilkunastu wersjach silnikowych.
• dwóch różnych fabrykach produkcyjnych (w tym modyfikowane osłony NACA i śmigła).
• na kilka teatrów działań (w tym dwa kompletnie odmienne pod względem klimatycznym, kamuflażu i oznakowania)
• dla wielu odbiorców (np. USAAF, SEAC, RAF itd)
• dwóch systemach zabezpieczania antykorozyjnego.

Przy doskonale sprecyzowanym pytaniu :mrgreen: daję wybitnie precyzyjną odpowiedź (do wyboru):
• Yellow Zinc Chromate
• Green Zinc Chromate
• Grey primer
• Grey Engine
• Black
• Clear
• bez zabezpieczenia (czyli natural alclad)

Pominąłem kilka aspektów związanych z innym kolorem wewnętrznej części krawędzi natarcia pierścienia malowanej czasami na specyficzny kolor jednostki oraz wymian osłon w procesie remontowym poszczególnych egzemplarzy czy kolorów farb zabezpieczających RAAF.
Temat nie wyczerpuje też faktu, że cztery części pokrywy od wewnątrz mogły mieć (i często miały) inny kolor niż pierścienie wewnętrzne do których owe były mocowane.
Pominąłem tez fakt, że w przypadku osłon od wewnątrz nie malowanych jedna z nich zawierająca wloty i przegrody je rozdzielające (czyli ta dolna) mogła być malowana.

Na załączonej przez LukaszS fotografii mamy bardzo ciekawą sytuację na której osłona wewnątrz ma kolor alclad podobnie jak pierścienie mocujące. Częściowo wzmocnienia i wloty są Y Zinc Chromate (wewnątrz wlotu widać tez G. Zinc Chromate bo pewnie taki jest kolor komory korbowej przedziału silnikowego).
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Postprzez hurri » poniedziałek, 29 października 2007, 14:46

Interesuje mnie wersja P-47 Razorback budowana na zamówienie RAF-u.
Darek
Darek
hurri
 
Posty: 81
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 12:12

Re: Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Postprzez Gienek » poniedziałek, 29 października 2007, 14:52

Gratulacje !!
Właśnie zwiększyłeś swoje szanse na oczekiwaną odpowiedz o 12%
Jeszcze raz gratuluję :P
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Postprzez hurri » poniedziałek, 29 października 2007, 18:05

Cześć,
Oto wszystko co posiadam na temat interesującego mnie samolotu. P-47D-22RE nr seryjny RAF HD 173, litera indywidualna "A" 30 dywizjon RAF Birma 1944r. Egzemplarz jest wyposażonony w silnik Prat&Whitney R-2800-59 budowany na licencji przez zakłady Forda. Oczywiście moje informacje mogą byc błędne ale tylko takie posiadam.
Z góry dziekuję kolegom za pomoc.
Darek
Darek
hurri
 
Posty: 81
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 12:12

Re: Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Postprzez Wojciech Perkowski » poniedziałek, 29 października 2007, 21:18

Kiedyś przewinęła się dyskusja na temat koloru wnętrza osłony silnika P-47, bodajże na Hyperscale, i najmadrzejsi stwierdzili: fabrycznie - Yellow Zinc Chromate, który na skutek ochlapywania gorącym olejem szybko obłaził do gołej blachy.
Wojtek
Wojciech Perkowski
 
Posty: 711
Dołączył(a): sobota, 13 października 2007, 14:07
Lokalizacja: okolice Białegostoku

Re: Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Postprzez Gienek » wtorek, 30 października 2007, 00:17

Profilowana część krawędzi natarcia oraz przegrody to Light Grey. Reszta Zinc Chromate z tendencją do zaolejonego naturalnego Alclad (ewentualnie całość wnętrza osłony NACA na Light Grey). Dwa pierścienie główne – Zinc Chromate.
Obrazek


Dlaczego? W wyniku podpisanej umowy Thunderbolty miały również trafiać do SEAC (w tym do 30 Sqaud. który się na nie przesiadł z Hurricane po „kampanii cejlońskiej”). Miały pochodzić z tych samych partii produkcyjnych z których P-47 trafiały do Europy. Dlatego też miały posiadać kamuflaż taki jak aktualny europejski (Dark Green, Ocean Grey, Medium Sea Grey). Dopiero na Cejlonie i w Birmie przemalowywano je na bardziej tam odpowiadający kamuflaż typu wczesny brytyjski (z Dark Earth i należy pamiętać, że stosowano farby amerykańskie, możliwe też, że „miejscowe dostępne” produkcji Du Pont a więc odcień nieco różnił się od tych brytyjskich Dark Earth i Dark Green i oczywiście Light Grey zamiast Sky).Wydaje mi się, że najbardziej prawdopodobne to jednak ANA 613, ANA 603 i ANA 602. To dość istotne bowiem osłony, jak napisał Wojtek fabrycznie były Zinc Chromate a wyniku przemalowywania samolotów przemalowywano również i wloty i przegrody powietrza na kolor spodu czyli ANA 602 (lub zakładając, że Du Pont to bardzo podobna 71-021). Tylna część pozostała w cienkiej warstwie Zinc Chromate która (i znów jak słusznie przytoczył Wojtek) szybko płowiała i „obłaziła”.

Przez ciekawość - co jest w instrukcji Tamiya?
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Postprzez Tomasz » wtorek, 30 października 2007, 00:37

Ha, to ja jeszcze bardziej namieszam. Zinc chromate owszem, ale raczej do malowania ram podtrzymujących osłonę. Według Marcina Waligórskiego, który spędził sporo czasu na badaniu kolorów wnętrz samolotów amerykańskich, wewnętrzne powierzchnie blach osłony silnika w Thunderboltach nie były malowane, a anodyzowane na szaro. Czyli w modelu powinny mieć średnioszary kolor o ledwie widocznym metalicznym posmaku.

Oryginalny tekst Marcina można znaleźć tutaj:

www.ipmsstockholm.org

Tomek
Tomek Gronczewski
http://www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 148
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01

Re: Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Postprzez Gienek » wtorek, 30 października 2007, 00:52

Tomasz napisał(a):Ha, to ja jeszcze bardziej namieszam. Zinc chromate owszem, ale raczej do malowania ram podtrzymujących osłonę.

Nie ma co mieszać ;o) Dlatego przecież napisałem:
Gienek napisał(a):pierścienie główne – Zinc Chromate

Bo właśnie tym są te pierścienie.

Tomasz napisał(a):wewnętrzne powierzchnie blach osłony silnika w Thunderboltach nie były malowane, a anodyzowane na szaro.

Bardzo to prawdopodobne. Zapomniałem o tym o czym napisałem:
Gienek napisał(a):P-47 produkowane były :
...
...
• w dwóch systemach zabezpieczania antykorozyjnego.

Słuszna i cenna uwaga
Na Thunderboltach. Mk.1 z Seac widać też wyraźnie dość grubą warstwę i o dość znacznym połysku w kolorze szarym na przegrodzie (wlocie powietrza dolnej części osłony) dlatego:
Gienek napisał(a):przemalowywano również i wloty i przegrody powietrza na kolor spodu czyli ANA 602 (lub zakładając, że Du Pont to bardzo podobna 71-021).

Możliwe, że wnętrze pokryw (zwłaszcza w głębi) jest takie jak napisał Tomek.

Reasumując można wyciągnąć wniosek, że jest szaro z chromianowymi piescieniami (ach, tylko ten szary? ;o) )

Przy okazji - jak już Ciebie tu mam Tomku to czy mógłbyś mi potwierdzić TO ?
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Postprzez Tomasz » piątek, 2 listopada 2007, 10:36

Gienek napisał(a):Przy okazji - jak już Ciebie tu mam Tomku to czy mógłbyś mi potwierdzić TO ?


Gienek, przeszukałem wszystkie materiały i nie znalazłem żadnej informacji na temat relokacji fotokarabinu w P-47N. Za to na ten otwór za karabinami maszynowymi pojawia się też na innych fotkach. Podejrzewam, że jest to właśnie fotokarabin, jak sugerujesz.

Tomek
Tomek Gronczewski
http://www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 148
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01

Re: Kolor osłony silnika w P-47 pytanie.

Postprzez Gienek » piątek, 2 listopada 2007, 12:08

Dziękuję serdecznie.
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 23 gości