P-51 A z 309

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: P-51 A z 309

Postprzez Paweł84 » czwartek, 2 lipca 2009, 15:21

Napisz w jakich to poczytam. Detail and Scale nic takiego nie ma, a tam na szybko zajrzalem

Też tam zaglądałem i faktycznie według tej publikacji obie wersje mustangów niczym się nie różniły.
Inne źródła jednak podają inaczej:
Obrazek
P-51 P-51A A-36 Mustang, Seria "Pod Lupą" zeszyt nr 1, str. 5

Obrazek
North American Mustang... Aircam Aviation Series Nr 3, str.3

Obrazek
Typy Broni i Uzbrojenia nr 69, str.4

Czyli tak czy siak miały dziurę w skrzydle, a jak zmiany były dokonywane w UK to NA-73 i NA-83 wychodzące z fabryki w USA były identyczne.

Nie koniecznie. Przecież Mustangi Mk.II i III też miały komorę uzbrojenia przystosowaną do 3 k.m.'ów, a trzeci otwór w krawędzi natarcia był zaślepiony na gładko. Poza tym NA-73 miały jednoczęściowe pokrywy na komorach uzbrojenia:
Obrazek
Alison Engined Mustangs Walk Around nr. 13, str. 14

Jak na moje slabe oko to z tego zdjecia nie mozna wyciagnac zadnych wnioskow, bo ten trzeci km byl bardziej "pod skrzydlem", a na zdjeciu oba te miejsca sa zacienione.

Może faktycznie nie chcę tego zobaczyć :D
Avatar użytkownika
Paweł84
 
Posty: 300
Dołączył(a): niedziela, 20 lipca 2008, 14:54

Reklama

Re: P-51 A z 309

Postprzez Łukasz Kędzierski » piątek, 3 lipca 2009, 02:20

In Action i AJ Press podaja ze maszyny byly prawie identyczne. Pod Lupa faktycznie jest jak napisales (tez sprawdzilem), ale podejrzewam ze informacja jest podana za TBiU. Oba zrodla juz maja troche lat, wszystkie najnowsze podaja ze Mk.I mialo 8 km'ow. Co do Aircram, to ciezko polegac na tej tabelce, bo tam w ogole nie ma uwzglednionej opcji z 8 km'ami, wiec mozna z tego wywnioskowac, ze taka w ogole nie istniala. Ponadto ta sama publikacja (strona 1, pierwsza kolumna) podaje ze Mk.I mialo 8 km'ow, nic nie wspominajac o zadnej redukcji uzbrojenia.

Czyli mamy taki zestaw: Detail and Scale, In Action, On Target i AJ Press przeciwko TBiU, Pod Lupa i Aircam. Sklaniam sie w kierunku nowszych publikacji. :mrgreen:

Jesli chodzi o samolot Lewkowicza to zdjecie ktore tutaj wkleilem jest w "biblii" Cynka (tom I, od strony 310, o ile dobrze pamietam, zaczyna sie historia dywizjonu 309). Zdjecie jest stosunkowo duze i na dobrej jakosci papierze. Jak dla mnie widac tam zarys wylotu 3 lufy w srodku miedzy km'ami na skrzydle za pilotem. Na drugim skrzydle troche mniej, ponadto wyglada na to ze km'y sa zaklejone jednym kawalkiem (materialu, papieru czy co oni tam uzywali), w odroznieniu od zdjecia ktore Ty wkleiles, gdzie wyloty sa zaklejone indywidualnie, co sprawia ze tej trzeciej lufy nie widac tak dobrze.

NA-73 miały jednoczęściowe pokrywy na komorach uzbrojenia

Inny jest uklad dziur pod skrzydlem.
Pozdrawiam.
Łukasz
www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Łukasz Kędzierski
 
Posty: 256
Dołączył(a): poniedziałek, 2 czerwca 2008, 09:10
Lokalizacja: Melbourne, Australia

Re: P-51 A z 309

Postprzez Łukasz Kędzierski » poniedziałek, 6 lipca 2009, 08:38

Dwie dodatkowe ksiazki potwierdzaja moja teze :mrgreen: Jedna polska stara (1988 rok), druga o wiele swiezsza (jakis 2002) i angielskojezyczna.

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam.
Łukasz
www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Łukasz Kędzierski
 
Posty: 256
Dołączył(a): poniedziałek, 2 czerwca 2008, 09:10
Lokalizacja: Melbourne, Australia

Re: P-51 A z 309

Postprzez Paweł84 » wtorek, 7 lipca 2009, 19:58

Cóż, zebraliśmy tu niezłą bibliografię :D
Może to zabrzmi przewrotnie, ale cieszę się, że coraz więcej wskazuje na prawdziwość bronionej przez Ciebie tezy o ośmiu k.m. w obu wersjach mustangów. Dzięki temu nie muszę poszukiwać zdjęć innych polskich Mustangów Mk.I, żeby uwiarygodnić swój model :D

Wracając jeszcze do maszyny Lewkowicza to zastanawia mnie kołpak w kolorze kamuflażu i mocno kontrastujący biały spód, czyżby Temperate Land? Ciekawe jest też to wytarcie w dość nietypowym miejscu.
Avatar użytkownika
Paweł84
 
Posty: 300
Dołączył(a): niedziela, 20 lipca 2008, 14:54

Re: P-51 A z 309

Postprzez Łukasz Kędzierski » środa, 8 lipca 2009, 02:15

Fajnie, ze Cie troche przekonalem :mrgreen: :P Ja troche wnikalem w temat jak kupilem Mustanga Mk.II z ICM'u, ktory ma malowanie dywizjonu 309. To malowanie jest wziete z serii Pod Lupa, ale zastanowilo mnie to ze nigdzie jakos nie widzialem wzmianki o 309 majacym wersje Mk.II, wszyscy pisza ze mieli Mk.I.

W literaturze lotniczej tak juz jest, ktos palnie blad i ten blad jest pozniej powielany przez innych autorow, az w koncu staje sie faktem i prawda. Tak jest np. z niektorymi faktami dotyczacymi Boomeranga, o ktorych sie dowiedzialem gromadzac materialy dla Montexu. Ktos tam kiedys zinterpretowal zle rysunki fabryczne i przez cale lata publikacje podawaly zla dlugosc kadluba czy tez fakt ze samolot mial metalowe lotki, co tez nie jest prawda.

Co do Lewkowicza to nie wnikalem w malowanie wiec niewiele moge powiedziec na ten temat, ale kamuflaze na wczesnych Mustangach sa dosc trudne do zinterpretowania.
Pozdrawiam.
Łukasz
www.pme.org.pl
Avatar użytkownika
Łukasz Kędzierski
 
Posty: 256
Dołączył(a): poniedziałek, 2 czerwca 2008, 09:10
Lokalizacja: Melbourne, Australia

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości