Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 25 sierpnia 2014, 14:26

Nowy Spitfire Mk Vb Airfixa ma skrzydła z podłużnymi listwami nad komorami podwozia. Dodatkowo obecne są małe wypukłości nad koła.
Swój model planuję zrobić w malowaniu EN951 i na ile wytężałem wzrok na zdjęciach nie zauważyłem ani wzmocnień ani tych bąbelków. Usunąłem je.

Moje pytanie jest takie - od czego zależy obecność tych bąbelków? Czy te listwy to modyfikacja powojenna czy wprowadzana w przechodzonych maszynach przy naprawach głównych?
Mam jeszcze pytanie dotyczące wzmocnień sufitów wnęk od spodu, takie coś w kształcie litery K. Zawsze obecne?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Postprzez Dominik » wtorek, 26 sierpnia 2014, 06:45

Skrzydła Spitfire'a Mk.Vb wywodziły się od skrzydeł wersji Mk.I i "bąbelki" na koła na górnej powierzchni były obecne. Zniknęły one w skrzydle uniwersalnym by pojawić się znów pod koniec wojny w związku ze zmianą wymiaru kół.

Jeśli chodzi o wzmocnienia to jeśli ich nie widać to znaczy, że nie było.
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2620
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 16:16

Re: Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Postprzez Kuba P. » wtorek, 26 sierpnia 2014, 07:24

Czyli krótko mówiąc w każdym Mk Vb te bąbelki nad kołami mają być, tak?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Postprzez Dominik » wtorek, 26 sierpnia 2014, 07:33

Po mojemu - tak.
"Build what you want, the way you want to and, above all, have fun"* (Al Superczynski)
Honour Thy Tamiya for their kits are idiotproof.

IPMS Świdnica
Avatar użytkownika
Dominik
 
Posty: 2620
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 16:16

Re: Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Postprzez Kuba P. » wtorek, 26 sierpnia 2014, 09:33

No to lipa.
Zerknąłem uważniej do "Donaldów Zumbacha" i faktycznie EN951 jest tak sfotografowany, że akurat bąbel byłby poza kadrem na dwóch zdjęciach. Na innych fotkach Vb bąbelki faktycznie są :(
Coś wymyślę w zastępstwie :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Postprzez Aleksander » wtorek, 26 sierpnia 2014, 10:10

Co do wzmocnień na skrzydłach, to wg Edgara Brooksa zostały wprowadzone jako Mod 532 od 16.07.1942 roku, więc samoloty wyprodukowane po tej dacie powinny je mieć.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8802
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Postprzez Kuba P. » wtorek, 26 sierpnia 2014, 10:42

A czy trafiały jako "retrofit" do starszych maszyn?
Ten Spitfire Mk Ia, który wisiał do niedawna w "starym" IWM wzmocnienia ma.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Postprzez Aleksander » wtorek, 26 sierpnia 2014, 10:49

Z tego co wiem, to się trafiały - po naprawach w OTU
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8802
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Postprzez greatgonzo » wtorek, 26 sierpnia 2014, 13:19

Aleksander napisał(a):Co do wzmocnień na skrzydłach, to wg Edgara Brooksa zostały wprowadzone jako Mod 532 od 16.07.1942 roku, więc samoloty wyprodukowane po tej dacie powinny je mieć.


Słusznie. Ale należy pamiętać, że mod.532 (i 529 dla C) kasował poprzedni mod (455) dotyczący wzmocnienia poszycia skrzydeł nad wnękami podwozia. O ile wiem 455 nie udało się jeszcze odkopać, ale tu data przesuwa się do listopada 1941.
Tyle, że nie wiadomo czego dotyczy :).

Wzmocnienie żeberkami raczej nie miało charakteru naprawy uszkodzonych skrzydeł. Przed wprowadzeniem modyfikacji określano dopuszczalne zniekształcenie poszycia i przekroczenie normy dyskwalifikowało skrzydło. Modyfikacja dotyczyła nowych/sprawnych skrzydeł i zapewne mogła być wykonywana nawet na poziomie jednostek. Nowe skrzydła trafiały i do wcześniejszych Mk, stąd np. ten AR213, który żeby było ciekawiej miał tylko jedno skrzydło z żeberkami (efekt dodatku 'on repair only' w Mod 532 dotyczącego wcześniejszych modeli). Znane są przykłady żeberek także na Mk. II.

A tak dla ścisłości to nie tyle zmiana kół wymusiła wysklepienie wnęk podwozia w późnych skrzydłach, ile zmiana geometrii podwozia.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Postprzez Kuba P. » wtorek, 26 sierpnia 2014, 20:54

Dzięki Panowie.
Jeśli można nadużyć uprzejmości - macie może jakieś dobre zdjęcia dolnych bąbli pod bębnami działek w Mk Vb?
Tak na ile widzę, to Airfix nieco przekłamał te małe bąbelki nad kołami, w miarę uchwycił górne łezki nad działkami i nie za bardzo mogę porównać tych dolnych a mam jakieś podejrzenia co do ich asymetrycznego kształtu i rysunku blach przed bąblami.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Postprzez Aleksander » środa, 27 sierpnia 2014, 10:05

Z tym gorzej, ale poszukam, może coś wynajdę.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8802
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Spitfire Mk V - wzmocnienia i wypukłości nad komorą podwozia

Postprzez FranekS » środa, 27 sierpnia 2014, 23:40

Kuba P. napisał(a):Dzięki Panowie.
Jeśli można nadużyć uprzejmości - macie może jakieś dobre zdjęcia dolnych bąbli pod bębnami działek w Mk Vb?
Tak na ile widzę, to Airfix nieco przekłamał te małe bąbelki nad kołami, w miarę uchwycił górne łezki nad działkami i nie za bardzo mogę porównać tych dolnych a mam jakieś podejrzenia co do ich asymetrycznego kształtu i rysunku blach przed bąblami.

Jest taki blueprint, gdzieś z połowy 1940 ,(EDIT : październik 1940, Mod.260 ) ,może nie do końca czytelny:

http://scaleplasticandrail.com/kaboom/i ... gbulge.jpg

Jest ogólnie w zgodzie z Airfixem.
Owszem, była wersja symetryczna, ale znacznie WĘŻSZA i towarzyszył jej mały owalny bąbelek po zewnętrznej stronie. Po mojemu to było tylko na Mk. Vb powstałych z przebudowy z Mk. Ib.
Świetnym przykładem jest słynny QJ-S R6923 obfotografowany niemal z każdej strony.
EDIT:
http://pwm.ukw.edu.pl/viewtopic.php?f=13&t=22393&start=135&sid=9778b95c94c99e324d4fa311e960d0c1

Moim zdaniem od Mk.IIb z CBAF standardem jest owiewka niesymetryczna, szeroka, kryła też to coś (nie wiem co?, przyznaję!) z pod malutkiego blisterka. Ona zastąpiła ten podwójny blister w masowej produkcji.
O ile coś jasno widać na zdjęciach to jest ta szeroka asymetryczna owiewka. O ile pamiętam to najbliższa (ale tylko "najbliższa") była Hasegawa w 48. Nowy Airfix ma to najlepiej zrobione.
Co się tyczy bąbli nad wnęką podwozia, to ona zawsze była w skrzydle A i B. Problem jednak w tym, że była integralną częścią pokrycia skrzydła i czasem nie poddaje się łatwej obserwacji na zdjęciach. Nie jest tak ostro "odcięta" od reszty jak np. w późnych Mk. XVI. Być może bywała też klepana nie w 100% powtarzalnie. Ona w Airfiksie za ostro odcięta jest, trochę małą powierzchnię zajmuje, ale i tak lepsza niż wymysły innych firm.
Jeśli idzie o wewnętrzne usztywnienia wnęki, to wzór jaki jest w Airfixie nie jest jedynym słusznym, myślę że pochodzi ze studiów nad BM597, co nie musi oznaczać że zły. Jest jeszcze prosty wzorek "drabinka" spotykany na innych egz. Ciekawostką jest Mk. I ze Science Museum , jedna wnęka inna od drugiej, może składak? Problem w tym, że wszystkie zachowane Mk. I/II/V to dziewczyny po przejściach i z długim stażem i (jest jeden wyjątek, Vb obecnie w Hendon) mają za sobą wszystkie obowiązkowe upgrade'y i naprawy...zwłaszcza te listwy na wierzchu płata.
Dodatkowe ilustracje jutro ;o)
Edit_01:
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/6/2/1/1101126.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4115/4918513038_3920843763.jpg
Edit_02:
Fotki z SAM z 1996r, z artykułu V.Barbica "The Spitfire and it's wing", tylko do celów dyskusji (only for discussion purposes):
Obrazek
Obrazek
Poniżej ciekawy warbird, Mk.1 mocno zmodyfikowany. Lewa wnęka ma inne usztywnienia niż prawa, warto to przemyśleć... ;o)
http://www.aircraftresourcecenter.com/AWA1/001-100/walk084_SpitfireMk1/walk084.htm

Mam tego Airfixa i widzę parę drobnych baboli: niepotrzebny wziernik pod prawym statecznikiem poziomym (lustrzanie odbity ten z lewej strony), brak małego wzierniczka na stateczniku pionowym z prawej strony (nad statecznikiem poziomym, przed krawędzią natarcia steru). Śmigło Rotol przypomina trochę współczesną wersję made by Hoffman (jak w BM597), ale łatwo to poprawić bo to jest w zasadzie tylko problem zbyt masywnej końcówki łopaty. Brakuje zaznaczenia klapek reflektorów do lądowania przed bąblami działek na spodzie płata. Duży babol to kołpak dla śmigła D.H., paradoksalnie dobrze narysowany w instrukcji malowania. Model baaardzo fajny jednakowoż.

P. S. "żeberka", choć rzadko to i na skrzydle C potrafiły się znaleźć...EDIT:
http://forum.keypublishing.com/showthread.php?123705-An-interesting-wartime-Spitfire-Vc

Pzdr.
FranekS
Avatar użytkownika
FranekS
 
Posty: 205
Dołączył(a): wtorek, 29 maja 2012, 16:07
Lokalizacja: Rzeszów


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości