Kuba P. napisał(a):Dzięki Panowie.
Jeśli można nadużyć uprzejmości - macie może jakieś dobre zdjęcia dolnych bąbli pod bębnami działek w Mk Vb?
Tak na ile widzę, to Airfix nieco przekłamał te małe bąbelki nad kołami, w miarę uchwycił górne łezki nad działkami i nie za bardzo mogę porównać tych dolnych a mam jakieś podejrzenia co do ich asymetrycznego kształtu i rysunku blach przed bąblami.
Jest taki blueprint, gdzieś z połowy 1940 ,(EDIT : październik 1940, Mod.260 ) ,może nie do końca czytelny:
http://scaleplasticandrail.com/kaboom/i ... gbulge.jpgJest ogólnie w zgodzie z Airfixem.
Owszem, była wersja symetryczna, ale znacznie WĘŻSZA i towarzyszył jej mały owalny bąbelek po zewnętrznej stronie. Po mojemu to było tylko na Mk. Vb powstałych z przebudowy z Mk. Ib.
Świetnym przykładem jest słynny QJ-S R6923 obfotografowany niemal z każdej strony.
EDIT:http://pwm.ukw.edu.pl/viewtopic.php?f=13&t=22393&start=135&sid=9778b95c94c99e324d4fa311e960d0c1Moim zdaniem od Mk.IIb z CBAF standardem jest owiewka niesymetryczna, szeroka, kryła też to coś (nie wiem co?, przyznaję!) z pod malutkiego blisterka. Ona zastąpiła ten podwójny blister w masowej produkcji.
O ile coś jasno widać na zdjęciach to jest ta szeroka asymetryczna owiewka. O ile pamiętam to najbliższa (ale tylko "najbliższa") była Hasegawa w 48. Nowy Airfix ma to najlepiej zrobione.
Co się tyczy bąbli nad wnęką podwozia, to ona zawsze była w skrzydle A i B. Problem jednak w tym, że była integralną częścią pokrycia skrzydła i czasem nie poddaje się łatwej obserwacji na zdjęciach. Nie jest tak ostro "odcięta" od reszty jak np. w późnych Mk. XVI. Być może bywała też klepana nie w 100% powtarzalnie. Ona w Airfiksie za ostro odcięta jest, trochę małą powierzchnię zajmuje, ale i tak lepsza niż wymysły innych firm.
Jeśli idzie o wewnętrzne usztywnienia wnęki, to wzór jaki jest w Airfixie nie jest jedynym słusznym, myślę że pochodzi ze studiów nad BM597, co nie musi oznaczać że zły. Jest jeszcze prosty wzorek "drabinka" spotykany na innych egz. Ciekawostką jest Mk. I ze Science Museum , jedna wnęka inna od drugiej, może składak? Problem w tym, że wszystkie zachowane Mk. I/II/V to dziewczyny po przejściach i z długim stażem i (jest jeden wyjątek, Vb obecnie w Hendon) mają za sobą wszystkie obowiązkowe upgrade'y i naprawy...zwłaszcza te listwy na wierzchu płata.
Dodatkowe ilustracje jutro
Edit_01:
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/6/2/1/1101126.jpg http://farm5.static.flickr.com/4115/4918513038_3920843763.jpgEdit_02:
Fotki z SAM z 1996r, z artykułu V.Barbica "The Spitfire and it's wing", tylko do celów dyskusji (only for discussion purposes):


Poniżej ciekawy warbird, Mk.1 mocno zmodyfikowany. Lewa wnęka ma inne usztywnienia niż prawa, warto to przemyśleć...
http://www.aircraftresourcecenter.com/AWA1/001-100/walk084_SpitfireMk1/walk084.htmMam tego Airfixa i widzę parę drobnych baboli: niepotrzebny wziernik pod prawym statecznikiem poziomym (lustrzanie odbity ten z lewej strony), brak małego wzierniczka na stateczniku pionowym z prawej strony (nad statecznikiem poziomym, przed krawędzią natarcia steru). Śmigło Rotol przypomina trochę współczesną wersję made by Hoffman (jak w BM597), ale łatwo to poprawić bo to jest w zasadzie tylko problem zbyt masywnej końcówki łopaty. Brakuje zaznaczenia klapek reflektorów do lądowania przed bąblami działek na spodzie płata. Duży babol to kołpak dla śmigła D.H., paradoksalnie dobrze narysowany w instrukcji malowania. Model baaardzo fajny jednakowoż.
P. S. "żeberka", choć rzadko to i na skrzydle C potrafiły się znaleźć...
EDIT:http://forum.keypublishing.com/showthread.php?123705-An-interesting-wartime-Spitfire-VcPzdr.