Komora bombowa Do 17

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Komora bombowa Do 17

Postprzez cris » wtorek, 17 lutego 2015, 17:14

Witam
Bardzo proszę wtajemniczonych o pomoc i poradę.
Chodzi o komorę bombową Dorniera Do 17 E , a konkretnie o jej wygląd (jakieś zdjęcia w sieci ,albo rysunki)
Czy bardzo różniła się od tej z wersji Do 17 Z ,czy może to taka sama konstrukcja (identyczna)
Liczę na pomoc ,bo sam jakoś nic -co by rozwiało moje wątpliwości - nie znalazłem
Z góry dziękuję cris
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 859
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Reklama


Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez cris » środa, 18 lutego 2015, 17:59

Dzięki Irek ,coś się z tego na pewno przyda choć z tą komorą to dalej ,,lipa''
Może nie z samą komorą ,bo ona była chyba identyczna jak w późniejszych wersjach (M , Z ) lecz z rozmieszeniem podwieszeń bomb.
Mnie udało się namierzyć coś takiego http://www.network54.com/Forum/394728/t ... ies+part+1 lecz i to nie jest jakby wystarczające.
Do 17 E przenosił 500kg bomb (można było przeciążyć do 750,ale tego nie praktykowano)
Wersje późniejsze :M ,Z przenosiły już 1000 kg.
No i właśnie, jakie kombinacje podwieszeń stosowano w wersji E i na jakich wyrzutnikach ?
Czy stosowano wyrzutniki (chyba f-my Elermag )te ,,drabinkowe" do bomb 50 kg ,a jeśli tak to czy tylko w przedniej części komory (5x 50 na prawej burcie i 5x 50 na lewej ) czy na całej długości i w innej liczbie/konfiguracji ?
Dużo tych niewiadomych ,a materiału foto jakoś brak , a człek by się chciał jakieś gafy ustrzec.
pozrd. cris
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 859
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez Kuba P. » czwartek, 19 lutego 2015, 23:03

Mam instrukcję Do 17 Z Abwurfwaffenanlage, wysłałem Ci skan. Może się przyda?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez GrzeM » czwartek, 19 lutego 2015, 23:45

Ładunek bomb: 10x50kg lub 4x100kg (czymkolwiek były bomby 100 kg) lub 2x250 kg. Można było (i robiono to!) przeciążać do 750 kg. Wtedy jedną bombę wieszano na zewnątrz:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
No i E miał jedną komorę (między wręgami 11 a 13) a Z dwie: 11-13 i 13-15. Powinno to być wyraźnie widoczne na rzucie z dołu.
Tu jugosłowiański:
Obrazek
Obrazek
Więcej: http://www.letletlet-warplanes.com/2008/04/30/dornier-do17k-history/
Ostatnio edytowano piątek, 20 lutego 2015, 00:26 przez GrzeM, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3152
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez Kuba P. » piątek, 20 lutego 2015, 00:04

"Do widzenia w masowym grobie" - pięknie sobie pisali, pięknie...
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez GrzeM » piątek, 20 lutego 2015, 00:33

...tacy już z nich milusińscy...
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3152
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez Pawel Burchard » piątek, 20 lutego 2015, 11:25

Ciężka sprawa z tą komorą. W materiałach 'od Hafnera' nic nie znalazłem. Poszukam jeszcze w publikacjach może coś znajdę.
Z Do 17 F był by mniejszy problem.

p.
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez GrzegorzS » piątek, 20 lutego 2015, 13:28

Pawel Burchard napisał(a):Ciężka sprawa z tą komorą. W materiałach 'od Hafnera' nic nie znalazłem. Poszukam jeszcze w publikacjach może coś znajdę.
Z Do 17 F był by mniejszy problem.

p.

Myślę, że Do 17 E miał komorę taką jak wersja Do-17 M, ale w Do 17 Z została ona już zmieniona. Nawet drzwi od komory są już inne. W Do 17 E-P to były jakby dwie komory ustawione obok siebie z oddzielnymi podwójnymi klapami zamykającymi, czyli w sumie czworo drzwi na szerokości. W Do 17 Z to już jeden przedział z dwoma drzwiczkami dla każdej komory ustawionej już w tandem jedna za drugą.
GrzegorzS
 
Posty: 306
Dołączył(a): sobota, 27 grudnia 2008, 16:36

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez Pawel Burchard » piątek, 20 lutego 2015, 14:10

GrzegorzS napisał(a):Myślę, że Do 17 E miał komorę taką jak wersja Do-17 M, ale w Do 17 Z została ona już zmieniona


Akurat do Do 17 M mam kwity, do 17 Z również więc to będzie łatwe do sprawdzenia, obstawiam że są identyczne pod tym względem. Natomiast 17 E/F/P miały inny kadłub więc tu bym szukał analogii. Ale niestety nie widziałem instrukcji do 'Abwurfwaffe' 17 E.

p.
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez GrzegorzS » piątek, 20 lutego 2015, 18:27

Do 17 P miał chyba ten sam kadłub co Do 17 M. To ten sam samolot konstrukcyjnie tylko różniący się wyposażeniem do bombardowania (Do 17 M) i rozpoznania (Do 17 P). Podobnie było z wersjami E i F. Dopiero Do 17 Z miał zmieniony kadłub a więc chyba i komory bombowe. Tak samo opisuje to Regnat w książce Do 17 vom Original zum Modell. Widać tam przekroje wersji F i P i są w zasadzie poza rozmieszczeniem zbiorników paliwa identyczne. Przekrój wersji Z pokazuje już inny wygląd komór.
GrzegorzS
 
Posty: 306
Dołączył(a): sobota, 27 grudnia 2008, 16:36

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez cris » piątek, 20 lutego 2015, 19:58

Dziękuję Panowie za odzew :D
Liczę że jeszcze ktoś coś znajdzie ,bo przyznaje, że mętlik mam coraz większy zamiast ,,oświecenia'' :mrgreen:
GrzeM napisał(a):No i E miał jedną komorę (między wręgami 11 a 13) a Z dwie: 11-13 i 13-15.

Zastanawia mnie w takim razie jak ,,wyrabiali '' się z długością ,gdy podwieszali dwie boby 250 kg w tandemie ,wtedy chyba tak krótka komora by na to nie pozwalała.
Coś mi się wydaje ze sięgała ona jednak do 14 wręgi .Ciężko to jednak stwierdzić ,bo na zdjęciu drzwi komory wydają się faktycznie krótkie ,ale to możne być jakieś ,,przekłamanie optyczne"
GrzeM napisał(a):Ładunek bomb: 10x50kg lub 4x100kg (czymkolwiek były bomby 100 kg) lub 2x250 kg. Można było (i robiono to!) przeciążać do 750 kg. Wtedy jedną bombę wieszano na zewnątrz

Te informacje się zgadzają (sa podawane powszechnie ) ,no ale to by świadczyło ze przy załadunku np 10 szt. SC 50 musieli by użyć wyrzutników ,,belkowych/drabinkowych " -czy jak je tam nazwać :mrgreen:
wtedy nawet tak krótka komora by w tym nie przeszkadzała.
Niestety nie wdziałem zdjęć czy rysunków przedstawiających takie wyrzutniki w Do 17E ,natomiast w wersji ostatniej -Z i owszem
GrzegorzS napisał(a):Myślę, że Do 17 E miał komorę taką jak wersja Do-17 M, ale w Do 17 Z została ona już zmieniona. Nawet drzwi od komory są już inne. W Do 17 E-P to były jakby dwie komory ustawione obok siebie z oddzielnymi podwójnymi klapami zamykającymi, czyli w sumie czworo drzwi na szerokości. W Do 17 Z to już jeden przedział z dwoma drzwiczkami dla każdej komory ustawionej już w tandem jedna za drugą.

Trochę nie rozumiem twojego przekazu Grzegorz .
Chyba miałeś na myśli, że wcześniejsze wersje posiadały jakby dwie oddzielne komory ;jedna za drugą w osi symetrii samolotu (a nie obok siebie) z oddzielnymi podwójnymi drzwiami dla każdej z komór czyli cztery ,ale po długości (a nie jak napisałeś -szerokości kadłuba) .
Inaczej mówiąc, można było otworzyć przednią część komory ,lub tylną ,albo obie na raz ,czyli na całej długości.
W Dornierze 17 Z otwierała się od razu na całej długości ,bo drzwi nie były dzielone.
Jeśli chodzi o kadłuby wersji E/F i M/P to myślałem że są podobne konstrukcyjnie, jak nie identyczne ,a tylko skrzydła uległy totalnej przebudowie no i jednostki napędowe oczywiście
Edit. Właśnie znalazłem zdjęcie które pokazuje ze i w Dornierze Do17 Z drzwi były podzielone na sekcje przednią i tylna i można było je otwierać niezależnie .
https://www.google.pl/search?tbm=isch&t ... B795%3B533
Pewnie w przedniej części ma zamontowany dodatkowy zbiornik.
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 859
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez GrzegorzS » sobota, 21 lutego 2015, 09:12

cris napisał(a):Trochę nie rozumiem twojego przekazu Grzegorz .
Chyba miałeś na myśli, że wcześniejsze wersje posiadały jakby dwie oddzielne komory ;jedna za drugą w osi symetrii samolotu (a nie obok siebie) z oddzielnymi podwójnymi drzwiami dla każdej z komór czyli cztery ,ale po długości (a nie jak napisałeś -szerokości kadłuba) .
Inaczej mówiąc, można było otworzyć przednią część komory ,lub tylną ,albo obie na raz ,czyli na całej długości.
W Dornierze 17 Z otwierała się od razu na całej długości ,bo drzwi nie były dzielone.
Jeśli chodzi o kadłuby wersji E/F i M/P to myślałem że są podobne konstrukcyjnie, jak nie identyczne ,a tylko skrzydła uległy totalnej przebudowie no i jednostki napędowe oczywiście
Edit. Właśnie znalazłem zdjęcie które pokazuje ze i w Dornierze Do17 Z drzwi były podzielone na sekcje przednią i tylna i można było je otwierać niezależnie .
https://www.google.pl/search?tbm=isch&t ... B795%3B533
Pewnie w przedniej części ma zamontowany dodatkowy zbiornik.

W zasadzie sam sobie już odpowiedziałeś na wątpliwości do mojego postu. Do 17 E i M miały dwie wąskie komory bombowe obok siebie między 11 i 13 wręgą i każda z nich miała dwoje wąskich zamykających je drzwi ( w rzucie z dołu widać czworo drzwi obok siebie). Do 17 Z miał dwie duże komory bombowe jedną za drugą między wręgami 11-13 i 13-15. Każda z nich zamykana podwójnymi drzwiami ( w rzucie z dołu widać czworo drzwi ale w tandemie 2+2). Bomba SC250 miała około 1650 mm długości a odległość pomiędzy wręgami 11-13 to 1800mm, więc bomba mieści się spokojnie. Dwie bomby nie były w tandemie ale obok siebie w wersjach E i M. Dopiero wersja Z mogła je tak umieścić.
GrzegorzS
 
Posty: 306
Dołączył(a): sobota, 27 grudnia 2008, 16:36

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez Pawel Burchard » sobota, 21 lutego 2015, 10:12

GrzegorzS napisał(a):Do 17 P miał chyba ten sam kadłub co Do 17 M.


Zdecydowanie nie :) Pooglądaj sobie zdjęcia na spokojnie i zwroć uwagę zwłaszcza na tylną część kadłuba w okolicy usterzenia.

Zajrzałem na szybko do swoich kwitów (manuale do Abwurfwaffe 'od Hafnera') i wychodzi mi, że 17 M i 17 Z jeśli chodzi o uzbrojenie bombowe były bliźniacze ale temat jest o 17 E więc na razie się nie wczytuję dogłębnie. W każdym razie w obydwu przypadkach jest mowa o tylnej i przedniej komorze bombowej i jest opcja 2 x 250 albo jakieś mixy ;)

Nadal uważam, że jeśli się chce szukać analogii to: E/F/P i Z/M.

p.
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 09:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Komora bombowa Do 17

Postprzez cris » sobota, 21 lutego 2015, 17:06

GrzegorzS napisał(a):W zasadzie sam sobie już odpowiedziałeś na wątpliwości do mojego postu. Do 17 E i M miały dwie wąskie komory bombowe obok siebie między 11 i 13 wręgą i każda z nich miała dwoje wąskich zamykających je drzwi ( w rzucie z dołu widać czworo drzwi obok siebie). Do 17 Z miał dwie duże komory bombowe jedną za drugą między wręgami 11-13 i 13-15. Każda z nich zamykana podwójnymi drzwiami ( w rzucie z dołu widać czworo drzwi ale w tandemie 2+2). Bomba SC250 miała około 1650 mm długości a odległość pomiędzy wręgami 11-13 to 1800mm, więc bomba mieści się spokojnie. Dwie bomby nie były w tandemie ale obok siebie w wersjach E i M. Dopiero wersja Z mogła je tak umieścić.

Chyba jednak sobie nie odpowiedziałem Grzegorzu :-/
Z tego i Twojego poprzedniego postu wynika ,że jednak wersja E mało tego i M posiadały dwie jakby oddzielne komory ,zamykane każda osobną para drzwi- jak dla mnie jest to rewelacja!!!
Dlatego w poprzednim moim poście ,próby potwierdzenia Twojej informacji ,bo szczerze mówiąc myślałem, że się pomyliłeś lub ja coś nie tak zrozumiałem.
No ,ale chyba coś ,gdzieś widziałeś
w rzucie z dołu widać czworo drzwi obok siebie
więc jakbyś mógł podać linka ,lub źródło tych informacji /zdjęć /rysunków ,bo ja przekopałem internet oraz dostępną mi ,,literaturę " wzdłuż i w szerz i nic takiego nie znalazłem .
Jest natomiast sporo znanych zdjęć np:
Obrazek
Obrazek
na których widać bezsprzecznie że komora była jedna ,krótka (ja optuje że jednak do 14 wręgi) z podwójnymi drzwiami ,tak w pierwszych egzemplarzach jak i przynajmniej w wersji K
Mam jeszcze szkice (mniej miarodajne ,bo ktoś tu mógł ,,misować") ,które też nie bardzo pasują do oddzielnych , poczwórnych drzwi bombowych:
https://www.google.pl/search?q=Bomb+bay ... 1024%3B539

po dokładnym przyjrzeniu widać dwie bomby 250 ale w tandemie ,a nie obok siebie .

https://www.google.pl/search?tbm=isch&t ... 720%3B1023

Na drugim widać ustawienie podwieszeń dla bomb 100kg- dwie pary
Więc jak to w końcu było z tym <Emilem>
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 859
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości