Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez piotr dmitruk » wtorek, 10 stycznia 2012, 21:39

greatgonzo napisał(a):
Grzegorz2107 napisał(a):
Za Day Fighter mamy regulamin, odkurz na fin flashu i tradycję.


I przebieg podziału kolorów pod kolektorem spalin.

I niedbale położona farba na sterze wysokości, raczej nie fabryczna.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez robert.xii » wtorek, 10 stycznia 2012, 21:41

czesc,

greatgonzo napisał(a): albowiem: w pewnym momencie produkcji, niektórzy podają 11.04.41 - taką info zdobył grzegorz2017 - do MkII wędrowały już chłodnice 'okrągłe' takie jak miał Mk V.



Chodzi mi o tę informację. Dlaczego ten kwiecień i skąd wiadomość o nowych chłodnicach w produkcji.


to byla modyfikacja #367 za Morgan/Shacklady

Robert
Avatar użytkownika
robert.xii
 
Posty: 124
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 14:53

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 10 stycznia 2012, 22:54

Brnę teraz przeciw samemu Matusiakowi :mrgreen:
Pan M. pisze w swoim artykule, że litery kodowe nie są na pewno szare, jak w Temperate, bo ich odcień nie jest "wyraźnie ciemniejszy od pasa"
Poniżej przykład Mk.II z tego samego okresu P8147, malowanego Temperate Land i okazuje się, że nie ma takiej reguły.
Obrazek
http://christophe.arribat.pagesperso-or ... fspit.html

Obrazek

Wszystko to gra świateł i właściwości czarnobiałych kliszy, tu raczej panchromatycznych, bo ten sam samolot na innym zdjęciu wygląda już bardziej zgodnie z tym co zakłada Matusiak. Różnica między literami i pasem wzrosła.
Obrazek
http://www.iwm.org.uk/collections/search?filter[agentString][0]=%22Royal%20Air%20Force%2C%2065%20Squadron%22&filter[themeString][0]=%22Royal%20Air%20Force%201939-1945%2C%20Fighter%20Command%22&query=


Na tym mocno oświetlonym zimowym słońcem natomiast wyraźnie widać, że litery są szare, wyraźnie ciemniejsze.
Samolot z zimy 1940 roku, więc na pewno też Temperate. Kontrasty między jasnymi elementami identyfikacyjnymi i spodem są spore.
Obrazek
http://spitfiresite.com/2008/12/observer-corps.html

Co z tych zdjęć jeszcze wynika, poza zwątpieniem w to, że wystarczy stwierdzić różnicę w odcieniu liter i pasa, aby wiedzieć jaki kamuflaż jest na samolocie?
Zadam pytanie: Czy naprawdę łatwo jest na czarnobiałym zdjęciu odróżnić Dark Earth od Ocean Grey?

I jeszcze kolorowe zdjęcie Mk.IIa (?) z dużą chłodnicą.
Obrazek
http://www.iwm.org.uk
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez greatgonzo » środa, 11 stycznia 2012, 00:27

robert.xii napisał(a):czesc,

greatgonzo napisał(a): albowiem: w pewnym momencie produkcji, niektórzy podają 11.04.41 - taką info zdobył grzegorz2017 - do MkII wędrowały już chłodnice 'okrągłe' takie jak miał Mk V.



Chodzi mi o tę informację. Dlaczego ten kwiecień i skąd wiadomość o nowych chłodnicach w produkcji.


to byla modyfikacja #367 za Morgan/Shacklady

Robert



Mod 367 jest z 14.08.41 i dotyczy przygotowań do montażu nowych chłodnic na MkII.
Mod 379 dotyczący montażu tych chłodnic jest z 26.09.41.

Ostatnie MkII montowano w lipcu 1941. Ja potrafię sobie wyobrazić skąd ta chłodnica na pojedynczych MkII, czy MkI. Za to interesuje mnie skąd pewność, że końcowe partie MkII i to od 11.o4 otrzymały tę chłodnicę, zwłaszcza, że o ile wiem, ich dostępność była początkowo ograniczona i nie starczało ich nawet dla równolegle powstających MkV.

I skąd informacja o żółtych krawędziach natarcia skrzydeł od kwietnia? Do tej pory nie spotkałem się z inną niż wprowadzenie ich razem z Day Fighter. Znane mi dokumenty zdają się to potwierdzać.

Znane są kolorowe zdjęcia samolotów RAFu, które od lat wzbudzają zaciekłe kontrowersje między zwolennikami Day Fighter, a Temperate Land. Wnioskowanie z czarno białych jest tym bardziej problematyczne. Wojtek Matusiak ma w tym względzie na pewno sporo odwagi.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez Grzegorz2107 » środa, 11 stycznia 2012, 01:44

greatgonzo napisał(a):I skąd informacja o żółtych krawędziach natarcia skrzydeł od kwietnia? Do tej pory nie spotkałem się z inną niż wprowadzenie ich razem z Day Fighter. Znane mi dokumenty zdają się to potwierdzać.


Masz rację, a ja się potknąłem. ;o) Zapomnij o kwietniu. 8-)
skąd pewność, że końcowe partie MkII i to od 11.o4 otrzymały tę chłodnicę, zwłaszcza, że o ile wiem, ich dostępność była początkowo ograniczona i nie starczało ich nawet dla równolegle powstających MkV.

Jest jeszcze ciekawiej: Pierwsze Mk.V konwertowane z Mk.I zachowały chłodnicę z tego modelu. I była to inna chłodnica niż w Mk.II, bo na taką właśnie je później zamieniono (marzec/kwiecień 1941). Informacja z Morgana /Schacklady.
Może jest tak, że mówimy o dwóch różnych rzeczach jednocześnie, traktując kształt osłony chłodnicy jako wyznacznik tego jaka chłodnica jest zamontowana. A było tak, że do wczesnych Mk.V (de facto Mk.I z silnikiem Merlin Mk.45) zamontowano chłodnicę od Mk.II, być może wcale nie zmieniając kształtu jej osłony.

To robocza hipoteza, trzeba znowu szukać zdjęć, a te bardzo rzadko pokazują wyraźnie spód skrzydeł i ową chłodnicę.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez Jaro_Su » środa, 11 stycznia 2012, 06:45

Tak sobie czasem oglądam aluminiowy zbiornik paliwa od T-72 w ekspozycji na Cytadeli w Poznaniu. Ilekroć go malują, to jak dzieciaki po nim połażą to wychodzi aluminium, a nie poprzednia warstwa farby.....

;o)
Avatar użytkownika
Jaro_Su
 
Posty: 333
Dołączył(a): czwartek, 5 sierpnia 2010, 07:51

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez Georg01 » środa, 11 stycznia 2012, 12:05

greatgonzo napisał(a):Mod 367 jest z 14.08.41 i dotyczy przygotowań do montażu nowych chłodnic na MkII.
Mod 379 dotyczący montażu tych chłodnic jest z 26.09.41.


Teraz ja zapytam skąd taka informacja ? No i skąd się bierze taka różnica w czasie pomiędzy źródłami ? Od 11.04.41 do 14.08.41 jest parę miesięcy.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez Grzegorz2107 » środa, 11 stycznia 2012, 12:07

W kolekcji Imperial War Museum znalazłem takie kolorowe zdjęcie:
Obrazek
Widać wyraźnie, że nie ma jednego odcienia Sky, a szare litery mogły przetrwać po 15 sierpnia 1941???
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez greatgonzo » środa, 11 stycznia 2012, 12:46

Georg01 napisał(a):
greatgonzo napisał(a):Mod 367 jest z 14.08.41 i dotyczy przygotowań do montażu nowych chłodnic na MkII.
Mod 379 dotyczący montażu tych chłodnic jest z 26.09.41.


Teraz ja zapytam skąd taka informacja ? No i skąd się bierze taka różnica w czasie pomiędzy źródłami ? Od 11.04.41 do 14.08.41 jest parę miesięcy.


Vickers Spitfire Modification Ledger Book (czy jakoś tak, mogłem trochę przekręcić nazwę), via Edgar Brookes.
Na razie ciągle nie widzę związku między chłodnicami Spitfire MkII i kwietniem.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez Georg01 » środa, 11 stycznia 2012, 13:57

greatgonzo napisał(a):
Georg01 napisał(a):Vickers Spitfire Modification Ledger Book (czy jakoś tak, mogłem trochę przekręcić nazwę), via Edgar Brookes.
Na razie ciągle nie widzę związku między chłodnicami Spitfire MkII i kwietniem.


Spitfire - The History - Morgan /Schacklady
Modyfikacje wprowadzone dla Mk.II - na stronie 107: 367 Mk III oil cooler 11-4-41.

Dwa źródła, dwie różne daty. Która jest prawdziwa ?
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez Grzegorz2107 » środa, 11 stycznia 2012, 14:23

Georg01 napisał(a):
greatgonzo napisał(a):
Georg01 napisał(a):Vickers Spitfire Modification Ledger Book (czy jakoś tak, mogłem trochę przekręcić nazwę), via Edgar Brookes.
Na razie ciągle nie widzę związku między chłodnicami Spitfire MkII i kwietniem.


Spitfire - The History - Morgan /Schacklady
Modyfikacje wprowadzone dla Mk.II - na stronie 107: 367 Mk III oil cooler 11-4-41.

Dwa źródła, dwie różne daty. Która jest prawdziwa ?


Ta która wpisuje się w chronologię innych modyfikacji.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez Georg01 » środa, 11 stycznia 2012, 14:39

Grzegorz2107 napisał(a):Ta która wpisuje się w chronologię innych modyfikacji.


Jeśli zestawię informacje :
Mod 367 jest z 14.08.41 i dotyczy przygotowań do montażu nowych chłodnic na MkII.
Mod 379 dotyczący montażu tych chłodnic jest z 26.09.41.
Ostatnie MkII montowano w lipcu 1941.

...To z tego wynikałoby, że modyfikację 367 dla Mk.II z datą z sierpnia 1941 wprowadzono już po montażu Mk.II. Albo daty są błędne, albo modyfikacja dotyczyła już wyprodukowanych samolotów i wracających na naprawy.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez Grzegorz2107 » środa, 11 stycznia 2012, 14:51

Georg01 napisał(a):modyfikacja dotyczyła już wyprodukowanych samolotów i wracających na naprawy.


Jest to zupełnie prawdopodobne.
Po powrocie do domu sprawdzę jeszcze jak to się ma do innych kolejnych numerów modyfikacji.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez greatgonzo » środa, 11 stycznia 2012, 15:43

W dodatku logiczne. Po co montować nową chłodnicę do starego samolotu, gdy poprzednia spełnia swoje zadanie, szczególnie, gdy brakuje nowych do kolejnej wersji samolotu. Modyfikacja potrzebna jest do remontów, bo produkcja starego typu chłodnic ustaje.
Ten Ledger to jest źródło pierwotne - dokumentacja modyfikacji w archiwum RAF. Edgar mógł się teoretycznie rąbnąć podając mi datę, ale dwie naraz to mało prawdopodobne.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4064
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 15:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk.IIb P8342 UZ-N

Postprzez Grzegorz2107 » środa, 11 stycznia 2012, 16:26

greatgonzo napisał(a):W dodatku logiczne. Po co montować nową chłodnicę do starego samolotu, gdy poprzednia spełnia swoje zadanie, szczególnie, gdy brakuje nowych do kolejnej wersji samolotu. Modyfikacja potrzebna jest do remontów, bo produkcja starego typu chłodnic ustaje.
Ten Ledger to jest źródło pierwotne - dokumentacja modyfikacji w archiwum RAF. Edgar mógł się teoretycznie rąbnąć podając mi datę, ale dwie naraz to mało prawdopodobne.


A próby wykonane 29 kwietnia 41 na egzemplarzu X4922 wykazały, że chłodnica oleju jest wystarczająco sprawna przy wznoszeniu w warunkach letnich. Nie mam jednak danych jaka chłodnica była w samolocie, ale na pewno jest to konwertowany Mk.I. Zdjęcia z tego okresu nie znalazłem.
Raportowano natomiast problem z chłodnicą cieczy.
http://www.spitfireperformance.com/x4922.html
To zupełnie dziwne, bo według pilotów jednostki bojowej to olej grzał się do 150 stopni przy wznoszeniu i to w miesiącach zimowych.


Edit: Dotarłem do typów chłodnic oleju:
Mk.I miał SERCK S69/3C
Mk.II SERCK S799 3C 525R
Mk.V SERCK S799 3C
lub SERCK S799 3C 525R
Nie mam pojęcia co te liczby oznaczają, ale widać, że różnic w typie chłodnic nie było między Mk.II i V.
Chłodnica Mk.III musi więc znaczyć, że w to była ta sama chłodnica w nowej zabudowie z lepszym przepływem powietrza.

Teraz trzeba poguglać nazwę SERCK.

http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 00360.html

Wygląda na to, że ta sama chłodnica oleju była w Mk.II i MK.XII...Modyfikacje o jakie się sprzeczamy muszą dotyczyć zabudowy, czyli tego okrągłego chwytu powietrza odsuniętego od warstwy przyściennej.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości