Strona 2 z 39

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: czwartek, 6 października 2016, 16:47
przez Bogdan Stanek
Witam
Dziękuję GrzeM i RAV
Poglądy jak najbardziej zbieżne.
Praktyczne podejście do tematu i "wczucie się w rolę malarza" czasami wiele może tłumaczyć, np: czy jest sens malować pędzlem ramy Spita na czerwono.
Przednim pomysłem jest namalowanie oznaczeń na rzucie skrzydła i wykonanie fotografii pod pewnym kątem.
Co do samolotu z numerem bocznym "14" to pod skrzydłem jest 999- /N zapewne/
I to by było na tyle
Pozdrawiam

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: czwartek, 6 października 2016, 17:22
przez potez
Bogdan Stanek napisał(a):Co do samolotu z numerem bocznym "14" to pod skrzydłem jest 999- /N zapewne/

Racja, po powiększeniu dwukrotnym widać że ostatnia cyfra to 9, plama jest na odbitce konkretna :oops:

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: czwartek, 6 października 2016, 19:25
przez GrzeM
Ja mam w ogóle dość krytyczne podejście do tego, co jedni mówią, drudzy rysują, a trzeci widzą na zdjęciach.
Po pierwsze dlatego, że bardzo długo główną sferą moich lotniczych zainteresowań była Wielka Wojna, gdzie rzadko obowiązywały jakieś sztywne reguły.
A po drugie dlatego, że dość głęboko wszedłem w zakamarki malowań RAF w Drugiej Wojnie - świat, który wydaje się z pozoru prosty i ściśle określony. I zobaczyłem, że nawet Brytole nie potrafią utrzymać porządku w tych sprawach i zdarza się wiele wyjątków w tym, co z pozoru wydaje się jednolite i monotonne.
Więc takie rzeczy jak te "krzywe" numery mnie wcale nie dziwią.

(choć pewnie na modelu będzie to wyglądać jak niedoróba...)

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: czwartek, 6 października 2016, 19:52
przez RAV
Bogdan Stanek napisał(a):Praktyczne podejście do tematu i "wczucie się w rolę malarza" czasami wiele może tłumaczyć, np: czy jest sens malować pędzlem ramy Spita na czerwono.

Na ten temat też chętnie bym posłuchał, co kto wie lub czego się domyśla.

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: czwartek, 6 października 2016, 20:13
przez greatgonzo
Co to jest 'ramy Spita' ?

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: czwartek, 6 października 2016, 20:23
przez żurawinowski
greatgonzo napisał(a):Co to jest 'ramy Spita' ?

słaby powód by rżnąć głupa

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: czwartek, 6 października 2016, 21:22
przez Bogdan Stanek
Witam
Chciałem się trochę wytłumaczyć.
Moja uwaga odnośnie "ram spita" nie miała w sobie grama złośliwości /no może pół-a powinno być: rama owiewki pilota? / :D
Widziałem taki model na forum i wzbudził on moje wątpliwości / taki srebrny/.
Ale ta interpretacja chyba jest już nieaktualna.
Lata swoje mam i doświadczeń sporo.
Przykład :
Obrazek
Wtedy jak go kupiłem około 1975 roku w CSH był piękny /70 zł + farby po 10/ i dalej takim go widzę chociaż się nie uchował, pędzlowany Humbrolem/ :mrgreen:
Jest to przykład na bezkrytyczne spojrzenie przy braku żródeł. Tak, że z pokorą zdążyłem się oswoić.
Obecna przedmiotowa sytuacja jest o.k. bo wnosi odrobinę ? niepewności i świeży powiew w tej materii.

pozdrawiam Wszystkich

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: piątek, 7 października 2016, 03:16
przez greatgonzo
Dzięki za wyjaśnienie. Zupełnie nie wiedziałem o co biega.

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: piątek, 7 października 2016, 11:18
przez RAV
Bogdan Stanek napisał(a):Ale ta interpretacja chyba jest już nieaktualna.

A kto i jak ją zdezaktualizował i gdzie można się o tym więcej dowiedzieć? Pytam bez żadnej "pułapki" - po prostu mam w planie MB-D i nie chciałbym dopiero w galerii dowiedzieć się, ze coś źle pomalowałem.

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: piątek, 7 października 2016, 12:39
przez Bogdan Stanek
Cześć
Jednak wersja obowiązująca i oficjalna wg Polski Samolot i Barwa 1940-46 P.P. Królikiewicz i Matusiak str. 275
- ramy osłon kabiny w kolorze czerwonym.
To mnie nie przekonuje ale zrzućmy to na moją konfliktowość /czyt. odmienność zdania/ :D
Nie jest też moim celem wdawać się w dyskusję z tak znanymi autorami.
Z całą odpowiedzialnością mogę jedynie stwierdzić, że gdybym to ja miał pomalować samolot na srebrno, to ramy byłyby w kolorze kamo, kto malował okna ten zrozumie. :D
Pzdr.

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: piątek, 7 października 2016, 14:26
przez RAV
Bogdan Stanek napisał(a):Nie jest też moim celem wdawać się w dyskusję z tak znanymi autorami.

A ja się akurat rok temu wdałem. Napisałem do Wojtka Matusiaka m.in. tak:

RAV do Wojtka Matusiaka napisał(a):Czerwony wydaje mi się dziwny. Po co ktoś miałby malować te ramy na czerwono? Nijak to nie pasuje, a tylko sporo precyzyjnej roboty. Co do jaśnienia i ciemnienia, to na zdjęciu 179 czerwony w kokardzie wydaje się jaśniejszy, a na 186 - ciemniejszy od ramek. Tak jakby ramki mniej ulegały zmianom po zmianie filmu/filtra.

Kiedyś na potrzeby innej dyskusji zrobiłem rozbarwienie RGB zdjęcia modelu Spitfire'a. Widać na nim zmiany podobne do znanych z czarno-białych zdjęć. Dark Green zmienia się bardzo mało. Czy nie wychodzi to podobnie jak na MB-D?

Moim zdaniem ramki mogły być Dark Green. Mam nawet "legendę" na ten temat. Oszklenie MB-D okazało się być w kiepskim stanie - być może nawet uszkodzono je rozpuszczalnikiem w czasie zmywania kamuflażu. Wobec tego wymontowano całą osłonę z innego egzemplarza i gotowe. Ma to sens? Czy przeniesienie całej osłony jest prawdopodobne?


Oto rozbarwienie, o którym mowa wyżej:
Obrazek

Wojtek mi odpisał (nie cytuję dosłownie, bo nie mam zgody na upublicznienie jego maila), że wymiana wiatrochronu jest bardzo mało prawdopodobna, a na tym Spitfirze widać dowody, że malujący nie unikał precyzyjnej roboty.

To spostrzeżenie przekonało mnie, ze wiatrochron mógł być przemalowany, ale w czerwony kolor nadal nie bardzo wierzę. Obecnie skłaniam się ku hipotezie, że zmywanie zakończono na ramkach kabiny, zachowując bezpieczną odległość od oszklenia, żeby go nie zmatowić. Potem wyrównano zewnętrzne krawędzie ramek kolorem, jaki tam w niedomytej formie był, czyli Dark Green. Efekt wizualny taki sam, jakby kabina została wymieniona, pasuje do zdjęć bardziej niż czerwień i wymaga dość pracowitego i precyzyjnego malarza, co też się zgadza. Co Wy na to?

Bogdan Stanek napisał(a):Z całą odpowiedzialnością mogę jedynie stwierdzić, że gdybym to ja miał pomalować samolot na srebrno, to ramy byłyby w kolorze kamo, kto malował okna ten zrozumie. :D

Tylko że ten Spitfire nie został pomalowany na srebrno, ale zmyty do goła.

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: piątek, 7 października 2016, 15:49
przez Bogdan Stanek
Chylę kapelusza
Jeżeli był obdzierany ze skóry to kojarzę foto z takim zabiegiem "na amerykańcu".
Mieli coś co wyglądało na myjkę i urządzenie z gorącą parą, pewnie wtedy należało osłonić "szkło".
Chyba nie demontowali wiatrochronu i części na grzbiecie. Może kończyło się na osłonięciu ?
Tak czy siak czerwony mnie nie pasi :D
Pzdr.

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: sobota, 8 października 2016, 20:40
przez Bogdan Stanek
Jako się rzekło
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Rysunek ręczny na lekkim tle kawałka kartonówki .
Skrzydło "wygięte" ale kąt zaklinowania słabo wyszedł :D
Ostatnia fota ma kawałek obramowania szachownicy będącej w sprzeczności z czerwoną linią.
Tyle na dzisiaj

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: sobota, 15 października 2016, 13:45
przez GrzeM
Tak, ja też tak to widzę - choć - gdy patrzę na Karasia D1 - myślę że litery mogą być pisane "do linii" podziału blach, ale nie muszą być takie równe jak narysowałeś. Ale oczywiście mogą.

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

PostNapisane: niedziela, 18 grudnia 2016, 15:02
przez Bogdan Stanek
Zagadka z szachownicą :D
Obrazek

ML100 str.197 fotografia przedstawia skrzydła Łosia z odwróconymi kolorami szachownic i ze zmienionym położeniem na górze lewego, tak się wydaje ale tylko przez chwilę.