Bf 109 F/G przewód hamulcowy

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Bf 109 F/G przewód hamulcowy

Postprzez _iceboy » czwartek, 28 kwietnia 2011, 23:48

net_sailor napisał(a):Miejsce mocowania kolanka przewodu hamulcowego z kołach "szprychowych" (650x150):



Jejku kochany. Skąd ten rysuneczek? Czyżby ETL'e to było jeszcze za mało? :shock: :mrgreen:
Avatar użytkownika
_iceboy
 
Posty: 987
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 21:22
Lokalizacja: Konin/Warszawa

Reklama

Re: Bf 109 F/G przewód hamulcowy

Postprzez Mecenas » piątek, 29 kwietnia 2011, 07:27

Pawel Burchard napisał(a):
Kuba P. napisał(a):co to znaczy Füllstube?

Füllstutze... mamy Cię ;)


Füllstutzen... mamy Cię ;D

Po prostu. Bardzo dziękuję Piotrek. ;o)
Czyli co, w końcu trójnik-kolanko okazał się czym?
Jakieś to zbyt skomplikowane na mnie o tej porze. Do jutra!


Jak dla mnie to po prostu króciec do spuszczania płynu hamulcowego...jest praktycznie w najniższym miejscu instalacji. Albo wprost przeciwnie: do napełniania z użyciem pompki - wtedy powietrze z instalacji wychodzi "u góry". Takie moje gdybanie domorosłego mechanika.

Przy okazji to moje pytanie jako laika: gdzie był zbiornik płynu albo jakiś otwór wlewowy?
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4838
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 14:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: Bf 109 F/G przewód hamulcowy

Postprzez jwk » piątek, 29 kwietnia 2011, 08:07

Pawel Burchard napisał(a):
Kuba P. napisał(a):co to znaczy Füllstube?

Füllstutze... mamy Cię ;)

No ja tam widzę Füllstutzen :mrgreen:
Znalazłem w słowniku technicznym niem-ang, bo takim tylko dyspoznuję, tłumaczenie - "filler pipe".
Więc albo jest to rura doprowadzająca... albo do napełniania.
Pytanie podstawowe:
Czy w samolocie nie było zbiorniczka wyrównawczego płyny hamulcowego, a układ jest zamknięty? Mogłoby tak być gdyby układ hamulcowy był pneumo-hydrauliczny. Wówczas byłby to faktycznie trójnik, przez który napełniano układ jeszcze przed montażem.
A więc Kubo czyżby trójnik?
Mimo tej teorii na Twoich zdjęciach He162 (109G/K) nie dostrzegam jednak nic co by mogło zastąpić "Füllstutzen", ale mogli to zawsze przenieść w inne dogodniejsze miejsce.
Pozazdrościć podejścia do zagadnienia.

EDIT:
Widzę, że po części zdublowałem posta kol. Mecenasa, ale tak już jest jak się "pracuje" i posta pół godziny klepie.
jwk
 
Posty: 178
Dołączył(a): środa, 1 lipca 2009, 10:22

Re: Bf 109 F/G przewód hamulcowy

Postprzez net_sailor » piątek, 29 kwietnia 2011, 10:27

_iceboy napisał(a):Jejku kochany. Skąd ten rysuneczek? Czyżby ETL'e to było jeszcze za mało?

Handbuch Emila - strona 63.
Tutaj cały układ hamulcowy z tegoż Hanbucha. Jak widać nazwa króćca do napełniania układu zmienia się z rysunku na rysunek:
Obrazek
Ja tam nie widzę żadnego zbiornika płynu hamulcowego czy czegoś podobnego. Pod pedałem była tylko nożna pompka, której naciśnięcie powodowało wzrost ciśnienia w zamkniętym układzie i zadziałanie hamulca.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf 109 F/G przewód hamulcowy

Postprzez piotr dmitruk » piątek, 29 kwietnia 2011, 12:03

Ale widać nazwę Fullventil, czyli jednak jest trójnik z zaworem do napełniania układu.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 10423
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Bf 109 F/G przewód hamulcowy

Postprzez jwk » piątek, 29 kwietnia 2011, 12:07

Jeśli układ był zamknięty i wspólny dla obu kół to łatwo by było go napełnić/uzupełnić pomimo, że wlew był w najniższym poziomie układu.
Myślę, że zagadka rozwiązana i jest to trójnik tak jak pisał Kuba.
To za co teraz się koledzy wezmą?
jwk
 
Posty: 178
Dołączył(a): środa, 1 lipca 2009, 10:22

Re: Bf 109 F/G przewód hamulcowy

Postprzez Murek » piątek, 29 kwietnia 2011, 14:34

Czas na podsumowania ;o) Więc ten "cycek" to w zasadzie powinien być wgłębieniem (ewentualnie z kołnierzykiem) i powinno go być sztuk dwie, a wejście przewodu hamulcowego do osłony piasty obok jednego z nich. Tyle zobaczyłem na rysunku wrzuconym przez Net_sailor'a: Miejsce mocowania kolanka przewodu hamulcowego z kołach "szprychowych" (650x150):
Obrazek

Kiedyś miałem takie wrażenie że Bf 109 E miał dwa okrągłe (uproszczenie w modelu) zagłębienia symetrycznie umieszczone w osłonie piasty.
Ostatnio edytowano piątek, 29 kwietnia 2011, 14:39 przez Murek, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Bf 109 F/G przewód hamulcowy

Postprzez Kuba P. » piątek, 29 kwietnia 2011, 14:37

[1] Jeszcze należy sprawdzić, czy rozwiązanie w 109 E było takie samo jak w F. Nie zabierałem głosu wcześniej bo chcę na spokojnie popatrzeć w posiadane instrukcje a nie mam pewności.
[2] Ta osłona piasty w 109 E ma faktycznie dwa "cosie" umieszczone po przeciwnych stronach, widać to na zdjęciu Net sailora - to jest właśnie E.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109 F/G przewód hamulcowy

Postprzez Kuba P. » czwartek, 5 maja 2011, 08:12

Tytułem uzupełnienia wcześniejszych postów - fotografia trójnika i miejsca gdzie łączy się z osłoną piasty w Bf 109 E.

Obrazek
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości