hadzi napisał(a):P jak poscigowy sie zgadza, jednak w okresie pozniejszym nie stosowano oznaczen co do przeznacznia samolotu.
W drugiej polowie lat 30-tych P oznaczalo juz platowce budowane na Okeciu P.23, P.42, P.43, P.37 tez. P - od lokalizacji zakladu Okecie-Paluch. Bylo to juz gdzies w literaturze tematu, ale nie bede teraz szukal.
W starej monografii Łosia J.B. Cynk twierdzi, że PZL-xx było stosowane do projektów, a P.xx do produkowanych samolotów. W nowszych publikacjach, w tym także współautorstwa Cynka, są stosowane zamiennie te dwa sposoby (przy czym nigdy nie występuje wariant PZL P-xx). Na samolotach można znaleźć oznaczenia malowane w obydwu wariantach, ale akurat chyba nie w przypadku Łosia, bo tu była chyba tylko nazwa Łoś A lub B. Podobnie np. w instrukcjach obsługi Karaś i Łoś nazywają się po prostu Karaś i Łoś. Co do znaczenia P-Paluch: np. pasażerski PZL-27 miał przez pewien czas namalowane oznaczenie P.27, a samolot ten powstał na Mokotowie, jeszcze przed przenosinami fabryki.
Podejrzewam, że to po prostu było podobnie jak z Szekspirem. Gościu podpisywał się Shakp, Shaksper, Shakspe, Shakspere albo Shakspeare, a kto miał wiedzieć o kogo chodzi to i tak wiedział.