Czarku - spokojnie możesz robić model. Powiedz tylko jakie malowanie chcesz robić, a powiem Ci, czy w przyszłości jest duże zagrożenie, że wyglądało ono inaczej.
Z szybkiego pytania zrobiły się długie dywagacje
L40/52 samo w sobie nie definiuje koloru. To rodzaj użytej farby. Mogła ona występować jako srebrna, szarosrebrna, szara. Zależało to od konkretnego zapotrzebowania. W przypadku myśliwców była to farba jasnoszara.
Sądzę, że pomalowano nią kadłub 6-55, a także malowano nią Bf 109A i pierwsze serie Bf 109B w Hiszpanii. Potem dołączyła farba w kolorze RLM 63 i ...zapewne farba w kolorze RLM 02.
RLM 02 odpowiada dzisiejszemu RAL 7003, a RLM 63 dzisiejszemu RAL 7033 (ale raczej nieco jaśniejszy).
Artykuł jest bardzo dobry. Pokazuje problematykę malowania wczesnych Bf 109 w innym świetle. Wnioski przedstawione przez autora wymagają weryfikacji i być może są mocno skomentowane w dyskusji pod artykułem. Nie czytałem całości dyskusji ale... mam pytanie. Czy autor wziął pod uwagę, że wczesne oznaczenia farb mogą nie określać jednego koloru ? Pod jednym oznaczeniem farby może być ukryta dowolność stosowania kilku kolorów. Podkreślam : może. Tak jest w przypadku L 40/52.
Problem z RLM 02 jest szerszy. To nie jest oznaczenie farby, ale koloru i dotyczy całej rodziny farb o kolorze 02. Nie jest to tak, jak napisałem w poprzednim poście, że RLM 02 nie ma przypisanego koloru. Jest inaczej. To kolor RLM 02 ma przypisaną gamę farb (Flieglacke), które tworzą tzw. łańcuchy farb (Flieglackkette). Niektóre farby łańcucha mają przypisany kolor, a niektóre nie. Żeby nie ględzić : farby nie nakładano ot tak - otwieramy puszkę RLM 02, bierzemy pędzel albo pistolet i malujemy. Był tzw. łańcuch technologiczny nakładania powłoki. Zaczynamy od lakieru x, ten schnie tyle czasu, potem lakier y rozcieńczony czymś co się nazywa z i tak dalej, i tak dalej. Elementami tego łańcucha są lakiery barwione na konkretny Farbton i to one nadają kolor końcowej powłoce.
O ile w przypadku farb kamuflażowych (RLM 70, RLM 65 itd) występuje zazwyczaj jeden łańcuch (lub tylko sama farba o tym kolorze), to dla koloru RLM 02 jest więcej łańcuchów i lakierów barwionych na kolor 02 . Dotyczą one zabezpieczenia różnych powierzchni.
Farby w kolorze RLM 02 były stosowane głównie do zabezpieczania powłok wewnętrznych, ale też m.in. do malowania całych prototypów, samolotów szkolnych, treningowych, transportowych i pewnie wielu innych. Raczej nie jako kamuflaż, ale jako powłoka ochronna.
Nie jest obecnie znany dokument potwierdzający, że zakład produkujący Bf 109E ma stosować farbę o kolorze RLM 02 do KAMUFLAŻU łącznie z np. farbą o kolorze RLM 71. Nie oznacza to, że tego nie robiono. Według Ullmanna wiosną w roku 1940 zaczęły się pospieszne eksperymenty z malowaniem Bf 109E i zakończyły się one szybko - już latem 1940 (!) wprowadzono farby o kolorach RLM 74, 75 i 76. Proszę zauważyć - można było zmienić tylko barwnik w łańcuchu czy w farbie, a niekoniecznie cały łańcuch, czy samą farbę.
Wnioski :
1. RLM to kolor nie farba
2. Żaden ze znanych mi L.Dv 521 nie definiuje farby w kolorze RLM 02 jako farby do kamuflażu Bf 109E w połączeniu np. z farbą w kolorze RLM 71.
3. Wygląda na to, że L.Dv 521 nie nadążały za zmianą sytuacji - wydaje się, że dopiero po czasie sankcjonowały to, co się już wydarzyło. Dopiero publikacja z listopada 1941 porządkuje to, co wydarzyło się w kolorystyce od roku 1939. Nie wspomina wcale o RLM 02.
4. Na podstawie dokumentów, a także na podstawie badania kolorystyki zachowanych fragmentów samolotów (duże rozbieżności), nie można ustalić na pewno, że został ustalony jakiś wariant kolorystyczny dla malowania Bf 109E wiosną i latem roku 1940 i że był to zestaw RLM 71/02.
5. Należy założyć jako możliwe i prawdopodobne wprowadzenie kolorów RLM 74/75/76 już latem 1940.
Przepraszam za dużego off topa i przydługie dywagacje. Już więcej nie będę. To moje wątpliwości i moje wnioski - nie należy traktować tego jako tajemną wiedzę i spiskową teorię dziejów