Strona 1 z 1

Budowa PZL - P7A 1/48

PostNapisane: czwartek, 4 lutego 2010, 12:51
przez neronek22
Witam wszystkich serdecznie, jestem nowym uczestnikiem portalu i prosiłbym o pomoc w rozwikłaniu moich wątpliwości związanych z konstrukcją PZL -P7A. Otóż na instrukcji Broplanu oraz w monografii lotniczej nr 73, widać zaraz za fotelem blachę (płytę?), która niejako oddziela kabinę od tylnej części samolotu. Na żadnym zdjęciu nie udało mi się potwierdzić istnienia czegoś takiego (inna sprawa, że zdjęcia te pokazują maszyny w trakcie montażu lub remontu i np. zagłówka na żadnym też nie ma. Moje wątpliwości wynikają stąd, iż nie bardzo jestem sobie wstanie odpowiedzieć na pytanie o role czegoś takiego. Fotel był przecież montowany do struktur burt, płyta pancerna to z pewnością nie jest, moim zdaniem element utrudniałby dostęp do tylnej sekcji kadłuba, dodatkowo trzeba w nim było wykonać przewiercenia dla linek sterowych. W PZL P11C czegoś takiego brak kabina kończy się z kratownicą a z góry poniżej zagłówka jest tylko skórzane „okapowanie”.

Re: Budowa PZL - P7A 1/48

PostNapisane: czwartek, 4 lutego 2010, 15:01
przez djack
Na którym zdjęciu w ML nr 73 widać tę blachę? Szczerze mówiąc na żadnym zdjęciu nie dopatrzyłem się takowej blachy. Jeżeli masz możliwość, to sięgnij do ML nr 72, tam na zdjęciach z opisu płatowca i z montażu w fabryce wyraźnie widać, że żadnej blachy nie ma, a fotel jest mocowany do dwóch rur rozpiętych między wręgami kadłuba.

Re: Budowa PZL - P7A 1/48

PostNapisane: czwartek, 4 lutego 2010, 15:03
przez iras67
Nie mam instrukcji Broplanu ale za fotelem raczej nie powinno być płyty:
zdjęcia słabe z "Opis płatowca P-7"
Obrazek
Obrazek
Źródło: "Samoloty myśliwskie września 1939"
Ps.P-7 i P -11c miały ten fragment kadłuba rozwiązany zupełnie inaczej

Re: Budowa PZL - P7A 1/48

PostNapisane: czwartek, 4 lutego 2010, 16:26
przez neronek22
Przepraszam za brak precyzji w ML na stronie 83 jest plan kabiny a w nim przekrój e na ile potrafię czyta rysunki techniczne sugeruje on, iż za fotelem jest blacha pod fotelem widać na rysunku trzy otwory rozumiem ze są to przelotki dla linek serowych. Jakby uzupełnieniem tego planu jest instrukcja brolpanu podobny element jest na instrukcji zamieszczony. Jak tylko wpadnę na to jak umieszczać tu rysunki umieszczę oba plany. Zamieszczone przez Ciebie fotografie są mi dobrze znane jednak przedstawiają one zdemontowany samolot a więc niekoniecznie dowodzą że blachy za fotelem nie było. Uff chyba sie udalo jesli widac oba rysunki to chodzimi o: element na instrukcji oznaczony nr 4,
Obrazek
Podobny element zdaje się widać na planie "e"
Obrazek

Re: Budowa PZL - P7A 1/48

PostNapisane: czwartek, 4 lutego 2010, 18:21
przez iras67
Zadaj to pytanie producentowi ;o) - podejrzewam że jest to uproszczenie technologiczne zestawu ułatwiające złożenie modelu.
Zwróć uwagę na różnice w wyglądzie i uproszczenia w kabinie modelu i prawdziwego samolotu.Brakuje np.tych charakterystycznych dla P7 ukośnych półokrągłych wzmocnień kadłuba po bokach fotela i wielu mniejszych detali.Sam fotel był zamocowany inaczej...

Re: Budowa PZL - P7A 1/48

PostNapisane: czwartek, 4 lutego 2010, 18:24
przez djack
W takich sprawach raczej instrukcją modelu raczej bym się nie sugerował ( tak jak iras67 napisał, w modelu to uproszczenie). W ML nr 73 na stronie 71 jest zdjęcie mocno zdemolowanego P.7a. Na mój gust widać tam zarys wręgi i oparcia fotela, ale żadnej blachy. Poza tym w opisie płatowca nie ma żadnej wzmianki o np. opancerzeniu.

Re: Budowa PZL - P7A 1/48

PostNapisane: czwartek, 4 lutego 2010, 19:08
przez neronek22
Żeby sprawa była jasna instrukcją Broplanu nie zawracałbym sobie głowy gdyby nie plan g z ML73 str 83. to ten rysunek mnie zakręcił a instrukcja Broplanu zdawała się pokazywać to samo co plany ML73. Może ja ten rysunek źle czytam, może te niby boki blachy to tak widoczne wzmocnienia kabiny ale czym w takim razie jest ten element na dole w trzema kropkami i u góry ten element pod zagłówkiem oznaczyłem to na rysunku poniżej.
Obrazek

Re: Budowa PZL - P7A 1/48

PostNapisane: czwartek, 4 lutego 2010, 19:33
przez Mariusz Jarzyna ze Szczec
Witaj. Cieszę się, że w końcu dołączyłeś do zacnego grona ;o) Z blachą/wręgą Ci nie pomogę ale mam prośbę abyś swoją pracę wystawił w dziale "warsztat" bo chętnie popatrzę na postepy prac nad tym modelem (w tej skali to rzadkość). Szczecin puchnie :D

Re: Budowa PZL - P7A 1/48

PostNapisane: czwartek, 4 lutego 2010, 20:11
przez iras67
Nie wiem jak traktować ten przekrój, jego góra sugeruje że wypada w środku otworu kabiny (szczegół z obiciem skórzanym krawędzi), szkoda że autor nie zaznaczył w rzucie z boku, w którym miejscu dokładnie wypada.Według mnie tu:
Obrazek
"Opis płatowca P7" miał służyć mechanikom i pilotom do poznania płatowca , pomagał "nazywać" detale, pominięcie takiego elementu byłoby raczej niemożliwe, z drugiej strony nie wiem czy przedruk w wydawnictwach, które się pokazały jest kompletny...

Re: Budowa PZL - P7A 1/48

PostNapisane: czwartek, 4 lutego 2010, 20:17
przez potez
Element nr 4 to jest wręga wstawiona przez projektanta modelu po to aby można było fotel do czegoś przyczepić.
Zobacz moją relację z budowy P11a w WingMasterze, tam jest zrobiony prawidłowo kadłub bo okolice kabiny w P7 i P11a były praktycznie takie same.
Fotel i jego mocowanie możesz wziąć z blaski Parta do P11c, sa identyczne, różnią się tylko sposobem mocowania mechanizmu podnoszenia fotela.
Autor rysunków też troszkę pofantazjował popatrz na kształt wręgi za fotelem na zdjęciu i na planach :-/ . Skopiuj sobie owrężenie z tego co zrobiłem i na pewno będzie OK :mrgreen:

Re: Budowa PZL - P7A 1/48

PostNapisane: czwartek, 4 lutego 2010, 20:51
przez neronek22
Panowie dziękuje za pomoc, relacje z budowy P11A oczywiście widziałem, że są to bardzo podobne konstrukcje a co do kabiny to prawie identyczne no ale sami wiecie czasami prawie robi dużą różnicę:). Cale zamieszanie przez ten rysunek z ML73 bo tak prywatnie to jestem zakochany w pzl-kach i zawsze mi się wydawało że wiem jak te maszyny były zbudowane. Rysunek jednak zasiał ziarno wątpliwości a znając całą historie polskiej pomysłowości przy ewolucji pzl-ek z jednej strony zawsze można powiedzieć że zapewne coś było podobne do poprzedniej konstrukcji z drugiej jednak strony równie często okazuje się ze oto coś co powiano być identyczne okazuje się różne: np. stateczniki poziome w p7 i p11 tak a jak i c :)