Strona 1 z 1

Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

PostNapisane: piątek, 14 maja 2010, 11:25
przez dewertus
Czy któryś z kolegów jest w posiadaniu informacji co się stało ze Spitami należącymi do Cyrku Skalskiego po zakończeniu kampanii tunezyjskiej i jego rozwiązaniu?

Wiem, że ZX-1 EN459 trafił do 93 dywizjonu RAF i brał udział w kampanii sycylijskiej (w dodatku miał bardzo ciekawe malowanie - Temperate Scheme ze spodem w kolorze Azure lub Light Mediteranian. Dywizjon w trakcie tej kampanii stacjonował na Malcie (czerwiec - lipiec 1943). Czy ktoś wie kiedy trafił on do nowej jednostki?

A jaki los spotkał ZX-6 EN315? Czy też zmienił malowanie i właściciela?

Re: Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

PostNapisane: piątek, 14 maja 2010, 11:55
przez K.Y.Czart
dewertus napisał(a):Czy któryś z kolegów jest w posiadaniu informacji co się stało ze Spitami należącymi do Cyrku Skalskiego po zakończeniu kampanii tunezyjskiej i jego rozwiązaniu?

Wiem, że ZX-1 EN459 trafił do 93 dywizjonu RAF i brał udział w kampanii sycylijskiej (w dodatku miał bardzo ciekawe malowanie - Temperate Scheme ze spodem w kolorze Azure lub Light Mediteranian. Dywizjon w trakcie tej kampanii stacjonował na Malcie (czerwiec - lipiec 1943). Czy ktoś wie kiedy trafił on do nowej jednostki?
A jaki los spotkał ZX-6 EN315? Czy też zmienił malowanie i właściciela?


Hubert wg metryczek eksploatacji ze strony Spitfire aircraft production, rzecz wygląda tak (nota bene, nie ma w nich służby w PFT :!: :?: ):

EN459: FF 17-1-43, R-RH Cv IX, 6MU 1-2-43, 47MU 9-2-43, Llan 11-3-43, Gibraltar 24-3-43, SOC 5-6-45

EN315: FF 8-1-43, 6MU 11-1-43, 47MU 25-1-43, Clearpool 5-2-43, Gibraltar 25-2-43, Malta 1-7-43, Engine cut overshot landing and hit rocks Luqa 10-7-43, SOC 16-7-43

FF - opuszczenie fabryki, SOC - data spisania ze stanu

Morgan/Shacklady uzupełnia o:

EN459 - Gib 7-3, NWA 31-3, Malta 1-7, Sic 1-8, NA 30-11 (chodzi o rok 43)

Poza numerami jednostek uzupełnień numerów dywizjonów brak.

Re: Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

PostNapisane: piątek, 14 maja 2010, 13:28
przez Jaho63
EN459 to chyba jedyny z "naszych" Spitów, który miał późniejsze bojowe sukcesy. 15.10.1943 pilot Irving F. Kennedy (10+5v) zestrzelił na nim Gustawa nad Sparanise we Włoszech. Spit nosił oznaczenia HN-D.

Re: Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

PostNapisane: piątek, 14 maja 2010, 14:43
przez dewertus
K.Y.Czart napisał(a):EN315: Malta 1-7-43


Bardzo ciekawe, szkoda że nie wiadomo w jakiej jednostce się ulokował (chociaż w tym czasie pierwszy gospodarz - czyli 145 dywizjon miał występy gościnne na Malcie w ramach lądowania na Sycylii).

Panowie, dzięki za info.

Re: Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

PostNapisane: środa, 19 maja 2010, 14:25
przez Paweł Wymysłowski
EN459 (ex ZX-1) po remoncie trafił z powrotem do 145 squadronu, ale brytyjskiej eskadry. Np. 6 V 43 pilotował go S/L Wade, później trafił do 601 squadronu i w lipcu parę lotów wykonał na nim Skalski, a potem, jak już pisaliście, do 93 squadronu.
Obrazek
Źródło: "Cyrk Skalskiego. Czym, kto, kiedy..." T. Drecki, Aeroplan 4/97
EN462 (czyli też ex ZX-1) był też w lipcu używany przez 601sqn i też latał nim tam Skalski.
EN268 (ex ZX-7) również trafił do 601 (tym latał w lipcu Horbaczewski), a potem do 87 sqnu (LK-B).
Obrazek
Źródło: "Cyrk Skalskiego. Czym, kto, kiedy..." T. Drecki, Aeroplan 4/97
EN286 (ex ZX-8) na koniec służby trafił do lotnictwa greckiego.

Re: Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

PostNapisane: środa, 19 maja 2010, 14:53
przez dewertus
Paweł Wymysłowski napisał(a):EN268 (ex ZX-7) również trafił do 601 (tym latał w lipcu Horbaczewski),


Paweł czy to znaczy że 601 i 43 korzystały z tych samych maszyn? Pytam, bo Hormaczewski latał w 43 a nie 601...

Re: Spity z Cyrku Skalskiego - losy po kampanii tunezyjskiej

PostNapisane: środa, 19 maja 2010, 14:59
przez Paweł Wymysłowski
Zanim trafił do 43 był krótko w 601.