Strona 1 z 1
Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Napisane:
wtorek, 15 czerwca 2010, 18:26
przez Kuba P.
Panowie,
Chcę się tylko upewnić - czy EN951 na 100% nie ma mieć tych belek na poszyciu skrzydeł nad wnęką koła?
Pytam, bo na zdjęciu ze str. 35 "Donaldów Zumbacha" widać coś, co mnie zastanawia.
Wszyscy mówią - bez belek - ale wolę się upewnić.
Dzięki.
Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Napisane:
czwartek, 17 czerwca 2010, 21:18
przez robert.xii
hej,
jesli to ci w czyms pomoze, to moim zdaniem nie mial wzmocnien.
przynajmniej w chwili robienia tych zdjec.
to "cos" na zdjeciu to wskaznik pozycji podwozia.
9jesli myslimy o tym samym "czyms"

Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Napisane:
czwartek, 17 czerwca 2010, 21:37
przez Kuba P.
Hej Robert,
Dzięki za głos w temacie. Znacznik otwarcia podwozia to wiem, ale tam jest coś jak te dwie szyny wzmacniające, ale może też mi się po prostu wydaje. Perspektywa trudna na fotce.
Usuwam wzmocnienia, dzięki!
Pozdrowienia,
Kuba
Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Napisane:
czwartek, 17 czerwca 2010, 22:15
przez Jaho63
Jest w ogóle jakakolwiek reguła, co do tych wzmocnień? Tzn. przynajmniej, kiedy musiały być na pewno? Np. po powrocie z konkretnych napraw?
Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Napisane:
czwartek, 17 czerwca 2010, 23:10
przez greatgonzo
Chciałbyś!
Wzmocnienie skrzydeł uregulowano modami 529 (16-7-42) dla MkVc i 532(14-8-42) dla, zasadniczo, MkVa i MkVb, jednak retrospektywnie także dla wszystkich poprzednich wersji ze skrzydłami a i b. Wzmocnienie skrzydła c miało charakter strukturalny - poprawiono parametry dźwigarów i poszycia np. zwiększając grubość blach i elementów konstrukcyjnych. Skrzydło a/b to właśnie te żebra. Modyfikacja miała charakter produkcyjny, nie remontowy, choć uprawnienia do jej stosowania sięgały MU, a nawet dywizjonów jednak chodziło o wymianę skrzydła, a nie jego naprawę. Doprowadziło to do, co najmniej jednej anomalii, gdzie AR213 (MkI) latał z jednym skrzydłem z żebrami, a drugim bez. Teoretycznie po sierpniu 1942 każdy Spit a lub b mógł mieć dowolne skrzydło ze wzmocnieniami lub bez.
Ale!
Wiadomo, że istniał mod 455 dotyczący wzmocnień skrzydła. Treść jego póki co pozostaje tajemnicą (mod 532 unieważnił 455 i niewykluczone, że w związku z tym dokument uległ zniszczeniu) i tajemnica ta może rzucać cień na powyższe.
Nie da się też wykluczyć założenia, że przyjęto czasem zasadę noszenia i paska i szelek dla skrzydła c. Nie żebym szczególnie optował za takim pomysłem... .
W żadnym wypadku nie należy wplątywać w ten temat wzmocnień widocznych we wnękach podwozia. Te są zupełnie niezależną sprawą.
Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Napisane:
czwartek, 17 czerwca 2010, 23:16
przez Kuba P.
Dziękuję bardzo za ciekawe informacje.
Wracając do mojego EN951 - na dostępnych zdjęciach raczej jednak bez? Czy po publikacji broszurki "Donaldy Zumbacha" pojawiło się więcej zdjęć tego Spitfire?
Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Napisane:
piątek, 18 czerwca 2010, 11:45
przez Jaho63
greatgonzo napisał(a):Wzmocnienie skrzydeł uregulowano modami 529 (16-7-42) dla MkVc i 532(14-8-42)
Czy to znaczy, że przed 16 lipca takich wzmocnień nie było? W V-kach, przynajmniej?
Re: Spitfire Mk V EN 951 a wzmocnienia nad komorą podwozia

Napisane:
piątek, 18 czerwca 2010, 17:20
przez greatgonzo
Nie jest to do końca jednoznaczne. Mod to oficjalny dokument wprowadzający zmianę. Mógł być obarczony inercją czasową. Mógł być też wydany jako zatwierdzenie istniejącej już rzeczywistości. Ale punkt odniesienia jest i wiadomo, kiedy szczególną uwagę zwracać na zdjęcia.