RWD-8 na Łotwie, Estonii i Hiszpanii + kalki
Witam.
Ostatnio wypuszczenie przez mastercraft zestawów RWD-8 Patrz tutaj skłoniło mnie do wykonania ich w nieco mniej standardowych malowaniach. Omówię więc przypadki kolejno
Łotwa
Tutaj dużo informacji można znaleźć na stronie
latvianaviation.com
Ciekawostka - to samo zdjęcie można znaleźć w PKL t.2 i jest ono podpisane jako sowiecki składak cywilnego RWD-8 z skrzydeł SP-AZP i kadłuba SP-APE. Sądzę jednak że na pewno kadłub pochodzi z samolotu łotewskiego:
-sposób namalowania numeru 197 jest podobny jak na innych samolotach łotewskich.
-gwiazda na kadłubie jest namalowana na zamalowanych okręgu, więc można sądzić że pod nim znajduje się białe pole z łotewską swastyką (Ugunskrusts)
-SP-AZP wyleciał do Rumunii? http://rwd-dwl.net/rejestr/aza-azz.htm
Tutaj są dwa zdjęcia niepomniejszone.
Zdjęcia pochodzą z Polskich Konstrukcji Lotniczych t.II Andrzeja Glassa
Czy są znane jakieś inne zdjęcia łotewskich RWD-8?
Niestety z tego podanego zdjęcia ciężko ustalić jak wyglądały oznaczenia na górnym płacie, najprawdopodobniej były to białe okręgi z Ugunskrusts.
Wydaje mi się że na lewym skrzydle pod gwiazdą przebija się jakieś białe pole?
Estonia
Mam dwa zdjęcia jedno znana z TBiU numeru 072 natomiast drugie z PKL t.2 i można z łatwością stwierdzić że to kalkomanie dane nam przez Mastercrafta są nieprzydatna.
Zostaje mi wykonać je samodzielnie.

Zdjęcie pochodzi z Polskich Konstrukcji Lotniczych t.II Andrzeja Glassa
Druga sprawa to wersja tego samolotu. pws czy dwl? O ile wystarczy elementy z zewnątrz wykonać patrząc po prostu na zdjęcia o tyle zastanawiam się jak powinna wyglądać kabina drugiego pilota.
Jednakże biorąc pod uwagę brak zegarów na bokach kabiny pierwszego pilota i innych cech pws oraz tego że jest to maszyna cywilna sądzę jednak że kabina powinna wyglądać jak w dwl. Tak to wygląda że osłon amortyzatorów nie zamontowano. Martwi mnie tylko kolektor spalin (tak się to chyba nazywa) to też pewnie miejscowa modyfikacja.
Hiszpania
Tutaj poza informacją o sprzedaniu jednego dwl do hiszpańskiego Maroka i jednego pws poprzez Portugalię nacjonalistom nic więcej nie znalazłem.
Czy istnieją jakieś zdjęcia informacje o tych samolotach czy po prostu malowanie zaproponowane przez Mastercrafta to science-fiction?
Z góry dziękuje że wszystkie rady i wskazówki.
Ponieważ będę robił dla siebie maski/kalkomanie to mógłbym wykonać ich trochę więcej jeśli byliby chętni
PS. Mam nadzieję że z zdjęciami jest wszystko regulaminowo.
Ostatnio wypuszczenie przez mastercraft zestawów RWD-8 Patrz tutaj skłoniło mnie do wykonania ich w nieco mniej standardowych malowaniach. Omówię więc przypadki kolejno
Łotwa
Tutaj dużo informacji można znaleźć na stronie
latvianaviation.com
Ciekawostka - to samo zdjęcie można znaleźć w PKL t.2 i jest ono podpisane jako sowiecki składak cywilnego RWD-8 z skrzydeł SP-AZP i kadłuba SP-APE. Sądzę jednak że na pewno kadłub pochodzi z samolotu łotewskiego:
-sposób namalowania numeru 197 jest podobny jak na innych samolotach łotewskich.
-gwiazda na kadłubie jest namalowana na zamalowanych okręgu, więc można sądzić że pod nim znajduje się białe pole z łotewską swastyką (Ugunskrusts)
-SP-AZP wyleciał do Rumunii? http://rwd-dwl.net/rejestr/aza-azz.htm
Tutaj są dwa zdjęcia niepomniejszone.
Zdjęcia pochodzą z Polskich Konstrukcji Lotniczych t.II Andrzeja Glassa
Czy są znane jakieś inne zdjęcia łotewskich RWD-8?
Niestety z tego podanego zdjęcia ciężko ustalić jak wyglądały oznaczenia na górnym płacie, najprawdopodobniej były to białe okręgi z Ugunskrusts.
Wydaje mi się że na lewym skrzydle pod gwiazdą przebija się jakieś białe pole?
Estonia
Mam dwa zdjęcia jedno znana z TBiU numeru 072 natomiast drugie z PKL t.2 i można z łatwością stwierdzić że to kalkomanie dane nam przez Mastercrafta są nieprzydatna.
Zostaje mi wykonać je samodzielnie.

Zdjęcie pochodzi z Polskich Konstrukcji Lotniczych t.II Andrzeja Glassa
Druga sprawa to wersja tego samolotu. pws czy dwl? O ile wystarczy elementy z zewnątrz wykonać patrząc po prostu na zdjęcia o tyle zastanawiam się jak powinna wyglądać kabina drugiego pilota.
Jednakże biorąc pod uwagę brak zegarów na bokach kabiny pierwszego pilota i innych cech pws oraz tego że jest to maszyna cywilna sądzę jednak że kabina powinna wyglądać jak w dwl. Tak to wygląda że osłon amortyzatorów nie zamontowano. Martwi mnie tylko kolektor spalin (tak się to chyba nazywa) to też pewnie miejscowa modyfikacja.
Hiszpania
Tutaj poza informacją o sprzedaniu jednego dwl do hiszpańskiego Maroka i jednego pws poprzez Portugalię nacjonalistom nic więcej nie znalazłem.
Czy istnieją jakieś zdjęcia informacje o tych samolotach czy po prostu malowanie zaproponowane przez Mastercrafta to science-fiction?
Z góry dziękuje że wszystkie rady i wskazówki.
Ponieważ będę robił dla siebie maski/kalkomanie to mógłbym wykonać ich trochę więcej jeśli byliby chętni
PS. Mam nadzieję że z zdjęciami jest wszystko regulaminowo.