Strona 1 z 1

Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: poniedziałek, 12 lipca 2010, 09:23
przez Pawel Burchard

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: poniedziałek, 12 lipca 2010, 10:22
przez Kuba P.
Ciekawe szczególnie jest to o ciężarkach u nasady łopat w śmigle z szerokimi łopatami.
Też mi się wydawało, że jest to część odśrodkowego mechanizmu zmiany skoku łopat, nie balast.
Ktoś z Was może rzucić na to jakieś światło?

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: poniedziałek, 12 lipca 2010, 10:27
przez Pawel Burchard
Kuba P. napisał(a):Ciekawe szczególnie jest to o ciężarkach u nasady łopat w śmigle z szerokimi łopatami

Szczerze mowiąc łopaty nie wydają mi się w tym przypadku szersze niż standardowe

p.

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: poniedziałek, 12 lipca 2010, 10:34
przez Kuba P.
Masz może pod ręką to foto A-8 Prillera zrobione od przodu?
Tam zdaje się jest właśnie to śmigło z ciężarkami i szerszymi łopatami.

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: poniedziałek, 12 lipca 2010, 10:36
przez Pawel Burchard
Znaczy masz na mysli, że były dwie szerokości łopat metalowych?

p.

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: poniedziałek, 12 lipca 2010, 10:39
przez Kuba P.
Szczerze mówiąc, myślałem zawsze, że te z ciężarkami to drewniane też są. Że było zwykłe metalowe VDM, drewniane z ciężarkami i drewniane bez ciężarków.
Tu się okazuje, że to z ciężarkami jest metalowe. W każdym razie o ile mi się już nie roi od upału to te łopaty z ciężarkami są znacznie szersze od tych ze standardowego śmigła metalowego.

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: poniedziałek, 12 lipca 2010, 10:43
przez Pawel Burchard
Kuba P. napisał(a):W każdym razie o ile mi się już nie roi od upału to te łopaty z ciężarkami są znacznie szersze od tych ze standardowego śmigła metalowego.


Natomiast ja zawsze miałem wrażenie, że metalowe było takie samo z ciężarkami i bez ;)

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: wtorek, 13 lipca 2010, 06:38
przez Kuba P.
Ja już się pogubiłem :)
Oto egzemplarz z takim właśnie śmigłem z ciężarkami. I co my o tym myślimy?

Obrazek

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: wtorek, 13 lipca 2010, 07:45
przez Pawel Burchard
No ja widzę normalne wąskie metalowe łopaty, tyle że z ciężarkami :) Oczywiście obecność ciężarków powoduje, że wyglądają masywniej ale to wciąż stare dobre metalowe smigiełko z wąskimi łopatami.

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: wtorek, 13 lipca 2010, 08:02
przez Kuba P.
Ja już też. Ciekawe do czego w rzeczywistości służyły te ciężarki. Ja obstawiam element mechanizmu zmiany skoku śmigła. Siła odśrodkowa?
Antek poniżej też ma podobne elementy:

Obrazek

Czy ktoś z Kolegów, studentów MEL i osób latających byłby tak miły i wyjaśnił do czego służą i jak to dokładnie działa?

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: wtorek, 13 lipca 2010, 08:16
przez Jarek Gurgul
Tutaj Kuba możesz co nieco na ten temat poczytać:
http://www.1pl.boo.pl/forum/phpBB2/prin ... 5e28283fa1

Jest tam też wzmianka (i fotka) tycząca Foki, ale bez podania wersji - może poznasz ją po zdjęciu dźwigni.

Jarek

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: wtorek, 13 lipca 2010, 08:50
przez Kuba P.
No tak, śmigło o skoku zmiennym sterowanym automatycznie było standardem w Fw 190 już od początku produkcji. Zastanawiam się dlaczego zastosowano takie rozwiązanie z ciężarkami tak późno i na tak niewielką skalę.
W cytowanym wątku na 12och pojawia się info o użyciu ciężarków jako balastu kompensującego dołożenie zbiornika paliwa za kabiną.
Tylko przecież ten zbiornik pojawił się wcześniej a rzekomy balast występuje na niewielkiej ilości maszyn.
Marcin, masz jakąś koncepcję?

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: wtorek, 13 lipca 2010, 12:10
przez _iceboy
Jeśli mógłbym zabrać głos.

Na 99% jest to wyważenie do zmiany skoku śmigła. Po prostu w tych samolotach zastosowano inną metodę, z mniej skomplikowaną instalacją OLEJOWĄ do zmiany skoku śmigła w piaście i samych łopatach.
W takim układzie do zwiększania skoku śmigła wykorzystuje się częściowo instalację olejową a głównie siłę odśrodkową, rozsuwającą ciężarki (patrz mniej zaawansowane technicznie konstrukcje - powojenne lekkie itp etc.) Wiele samolotów miało również takowe ciężarki schowane pod kołpakiem.

W normalnym układzie (powszechnie znanym i rozpoznawalnym ;o) ) tak jak ma to miejsce w Fw 190 A, śmigło jest sterowane za pomocą układu elektrycznego który zapewnia obie czynności : zmniejszanie oraz zwiększanie skoku.

Dlaczego tak mało i późno? Może po prostu w fabryce zaczynało brakować elementów do bardziej skomplikowanego układów elektrycznego,olejowego czy hydraulicznego i postanowiono wnieść uproszczenia produkcyjne?

Małe materiały jeśli ktoś chciałby poczytać (źródło "Podręcznik Pilota Samolotowego" Jerzy Domicz, ś.p Lech Szutowski):
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: wtorek, 13 lipca 2010, 12:29
przez Kuba P.
Bardzo pięknie dziękuję!

Żeby coś dorzucić nie na temat - tutaj można sobie poczytać o samoprzestawialnych dwułopatowych śmigłach Argusa

http://deutscheluftwaffe.de/archiv/Doku ... 0Argus.pdf

Rozwiązanie stosowane obecnie np. w Zlinach (taki kołpaczek z łopatkami kręcący się niezależnie od reszty).

Re: Ciekawa dyskusja dot. smigiełek w Fw 190 A

PostNapisane: poniedziałek, 19 lipca 2010, 08:07
przez Pawel Burchard
W ww. wątku pojawiła się fotka tych ciężarków, niezbyt finezyjny odlew skrecony na dwie śruby.

p.