Strona 1 z 2

Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

PostNapisane: środa, 14 lipca 2010, 08:26
przez Gujos
Cześć, dłubie Tamiyowego Spita i trochę się już gubię, potrzebuję jakiegoś głosu rozsądku, który by mi wyjaśnił co i jak.
Mam wrażenie że oprócz późnego i wczesnego Mk. IX pojawiają się jeszcze jakieś kwiatki, i nie wiem na którą półkę to postawić.
Pozdrawiam i z góry dziękuję.

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

PostNapisane: środa, 14 lipca 2010, 08:39
przez Mecenas
Ja tam specem w tej kwestii nie jestem, ale z tego co sam wydedukowałem i wyczytałem:
- chwyt powietrza do gaźnika - we wczesnych był szeroki i krótki, w późnych długi z wąskim wlotem
- obecność u nasady skrzydeł otworów na foto-karabinu oraz do chłodzenia paliwa - różnie w zależności nawet od egzemplarza, w późnych seriach bodajże otwór w prawym skrzydle zaślepiono - proszę kolegów o weryfikację
- we wczesnych zdarzał się zagłówek pilota oraz regulator napięcia za głową pilota, w późnych zlikwidowano
- we wczesnych nie było mechanizmu nożycowego przy goleniach, w bardzo późnych oraz w XVI wprowadzono
- wypukłe osłony działek 20mm na górnych pow.skrzydeł - we wczesnych szeroka obejmująca cały przedział, w późnych wąska i umieszczona zgodnie z lokalizacją działka (bardziej z prawej lub bardziej z lewej strony przedziału)
- we wczesnych ster kierunku i wysokości starego typu, takie jak np. w mk.V, potem wprowadzono wyższy i szerszy ster kierunku oraz nowe stery wysokości

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

PostNapisane: środa, 14 lipca 2010, 08:43
przez K.Y.Czart
Może to, co napiszę nie będzie satysfakcjonujące, ale jak myślę rozsądne. Zwięzłe, konkretne, ale i obszerne (trzy strony tekstu + zdjęcia i rysunki) wyjaśnienie różnic poszczególnych wariantów IX i XVI znajduje się w książce W. Matusiaka "Spitfire IX i XVI lotników polskich" cz.I. Tę książke naprawdę warto (jeśli nie trzeba ;o) ) mieć, budując polskiego (i nie tylko) Spitfira IX. Również po to, by mieć bogatą dokumentację fotograficzną konkretnych egzemplarzy.

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

PostNapisane: środa, 14 lipca 2010, 08:52
przez Mecenas
K.Y.Czart napisał(a):Może to, co napiszę nie będzie satysfakcjonujące, ale jak myślę rozsądne. Zwięzłe, konkretne ale i obszerne wyjaśnienie różnic poszczególnych wariantów IX i XVI znajduje się w książce W. Matusiaka "Spitfire IX i XVI lotników polskich" cz.I. Tę książke naprawdę warto (jeśli nie trzeba ;o) ) mieć, budując polskiego (i nie tylko) Spitfira IX. Również po to, by mieć bogatą dokumentację fotograficzną konkretnych egzemplarzy.



A to to bezapelacyjne jest nawet. Ale i tak krótsza jest odpowiedź na forum niż przepisywanie książki :D

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

PostNapisane: środa, 14 lipca 2010, 08:54
przez K.Y.Czart
Mecenas napisał(a):A to to bezapelacyjne jest nawet. Ale i tak krótsza jest odpowiedź na forum niż przepisywanie książki :D


Zwłaszcza, że jest tego nie mało :D

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

PostNapisane: środa, 14 lipca 2010, 08:56
przez Gujos
Bardzo Wam dziękuję za szybką od powiedź. Matusiaka mam i nim się głównie podpieram ale wątpliwości jakoś nie ubywa. Wychodzi mi że najprościej będzie zrobić późnego JHP ew. JHV lub WXL ( tu już nie mam tyle pewności)
Pozdrawiam

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

PostNapisane: środa, 14 lipca 2010, 09:12
przez K.Y.Czart
Gujos napisał(a):...Wychodzi mi że najprościej będzie zrobić późnego JHP ew. JHV lub WXL ( tu już nie mam tyle pewności)...


Właściwie wszystkie z tej ksiązki są ciekawe modelarsko i udekumentowane. Ostatnio znalazłem bardzo ciekawy filmik z kilkoma ujęciami WX-F (MA843) w locie. To egzemplarz w lipca '43, czyli dość wczesny.

Re: Spitfire Mk. IX czym się rożni wczesny od póznego?

PostNapisane: środa, 14 lipca 2010, 10:06
przez ZIO BY NAITT
Były jeszcze super wczesne Mk.IX z okapotowaniem silnika powstałym z przerobionych pokryw Mk.V - też na takich lataliśmy.

PZDR

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

PostNapisane: środa, 14 lipca 2010, 13:21
przez Gujos
Dzięki, super wczesny raczej nie dla mnie, prawdopodobnie zdecyduję się na JHP. Tylko jeszcze jedno pytanko czy wszystkie późne miały żyroskopowy celownik?
Pozdrawiam

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

PostNapisane: środa, 14 lipca 2010, 19:45
przez greatgonzo
Rozumiem, że pytanie tytułowe traktujemy ogólnie, a nie pod kątem konkretnego samolotu? Szczególnie, że konkretnego jeszcze nie ma :).

Podział na wczesny i późny jest dość kłopotliwy, o ile nie ustawimy się na przeciwstawnych skrajach całej produkcji. Powołując się Na E. Brooksa - co następuje:

Pierwsze 294 egzemplarze przerobiono z MkVc. Nie wiadomo czy wszystkie miały te owiewki na górnej masce, oraz ‘przedłużane’ pokrywy boczne silnika. Skądinąd wiadomo, że znana jest lista seriali tych maszyn.
Potem:
25.09.42 - Wprowadzenie farb typu S i tym samym szpachlowania nitów i linii podziału skrzydeł na odcinku 20-25% od krawędzi natarcia
12.10.42 – Przesunięcie butli tlenowej do tyłu kadłuba.
24.10.42 - Wprowadzenie ogrzewania uzbrojenia. Raczej do zewnętrznych Browningów – rura grzewcza biegnie wzdłuż pustej, zewnętrznej komory działka.
23.12.42 – Standaryzacja uzbrojenia na 2x20mm i 4x0,303” , co prowadziło do czasowego usunięcia dolnej owiewki zewnętrznego działka (mod skasowany 16.11.1943).
05.03.43 – Wprowadzenie IFF MkIII i zastąpienie anten drutowych mieczową na spodzie prawego skrzydła.
13.09.43 – Rezygnacja z malowania wnętrza kadłuba.
13.09.43 – Wprowadzenie nowych, rogowych wyważeń steru wysokości.
10.06.43 – Wprowadzenie gładkiego nitowania kadłuba.
Paź/Lis 1943 – przygotowanie wnęk podwozia do goleni z ‘nożycami’.
07.01.44 – Wprowadzenie pojedynczego (wąskiego) panelu działka.
07.02.44 – Wprowadzenie spiczastego steru kierunku
21.02.44 – Usunięcie pasów pedałów orczyka.
26.02.44 – Usunięcie przyciemnianej szybki celownika.
21.04.44 – Wprowadzenie skrzydła E.
24.05.44 – Wprowadzenie możliwości montowania skrzydłowych podwieszeń.
27.07.44 – Modyfikacja maski silnika (wymuszona zastosowaniem Merlina 266, ale dotycząca także dziewiątek).
Lip/Sier 1944 – Wprowadzenie czterodzielnych felg (związane z dodatkowym obciążeniem do misji z bombami).
11.08.44 – Usunięcie ‘prętów’ wskazujących położenie podwozia.
27.11.44 – Dodatkowe wzmocnienia mocowania okapotowania nosa.
Czer/Lip 1945 – wybrzuszenia nad wnękami podwozia (zmiana geometrii podwozia)
6.08.1946 – Wprowadzenie pasów QS harness.

Nieznana jest dokładna data wprowadzenia celownika żyroskopowego. Środek 1944 będzie mniej więcej pasował. Zresztą nie wszyscy piloci ‘dogadali się’ z tym celownikiem i wielu doświadczonych strzelców wolało starszy typ.
Choć planowano MkIX z kroplową kabiną to chyba ostatecznie nie pojawiły się takie. Jakikolwiek Spit z kroplową kabiną mógł pojawić się w służbie najwcześniej w połowie grudnia 1944.

Do tego dochodzą jeszcze klimaty z różnymi klapkami dostępowymi, dodatkowymi owiewkami (jak w IX-ach z Merlinem 61, przeznaczonym do MkVII, a zatem wyposażonym w napęd sprężarki do kabiny ciśnieniowej, który wymagał dodatkowej osłony a'la Coffman Starter), fotelami ico tam jeszcze kto wymyśli ;).

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

PostNapisane: czwartek, 15 lipca 2010, 01:04
przez Gujos
Ooo bardzo Ci dziękuję Gonzo, rozjaśniłeś pod kopułą :)
Czyli JHP był conajmniej z połowy 44-go, posiadał pylony i celownik żyroskopowy.
A czy ta wzmocniona osłona i wcześniejsza modyfikacja osłony silnika była rozpoznawalna z zewnątrz, czy też różnice ograniczały się do jej wnętrza?
Pozdrawiam

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

PostNapisane: czwartek, 15 lipca 2010, 07:26
przez Mecenas
Gujos, nie patrz na litery kodowe tylko na numer seryjny. Ja robię np. SZ-G Gabszewicza a takie litery nosiły co najmniej trzy dziewiątki i każda była inna... To samo będziesz miał z V-tką Zumbacha RF-D i pewnie wielu innymi.

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

PostNapisane: czwartek, 15 lipca 2010, 07:37
przez K.Y.Czart
Mecenas napisał(a):Gujos, nie patrz na litery kodowe tylko na numer seryjny. Ja robię np. SZ-G Gabszewicza a takie litery nosiły co najmniej trzy dziewiątki i każda była inna... To samo będziesz miał z V-tką Zumbacha RF-D i pewnie wielu innymi.


Ale tu, zdaje się, chodzi o ML293 z 22 kwietnia '44, a w 317 sq od 16.01.45 (modyfikowany przed przyjęciem do jednostki). ;o)

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

PostNapisane: czwartek, 15 lipca 2010, 08:15
przez ZIO BY NAITT
greatgonzo napisał(a):Choć planowano MkIX z kroplową kabiną to chyba ostatecznie nie pojawiły się takie.


Były i takie, np. TE306

PZDR

Re: Spitfire Mk. IX - czym się różni wczesny od późnego?

PostNapisane: czwartek, 15 lipca 2010, 13:53
przez Gujos
Tak, chodzi mi o ML293, sorry że tak długo nie odpisuje ale coś mi komputery wysiadają w tym skwarze :)
Pozdrawiam