Strona 1 z 1

Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: piątek, 6 sierpnia 2010, 11:50
przez Dominik
Witam

Powoli dłubię sobie przy Spitfire Mk.I w taki oto malowaniu
Obrazek Zdjęcie ze strony Hannants

Niby wszystko ładnie i pięknie. Góra zielono-brązowa, dół Sky. Stwierdziłem, że to będzie bułka z masłem. Podwozie maznę na sky lub wnętrze komór podwozia na RAF Interior Green a golenie, wewnętrzne strony osłon i felgi na aluminium. Ale wziąłem sobie do ręki książkę A. Price'a Spitfire in Combat". Jest tam duże i, chyba, wyczyszczone zdjęcie samolotu Lane'a (szukałem w necie ale nie mogłem znaleźć - może ktoś może wrzucić) - to z mechanikiem na skrzydle. No więc patrzę i widzę, że golenie, felgi i wewnętrzna strona osłony koła widocznego na zdjęciu jest ciemna - chyba czarna. Na pewno nie jest to Sky. Zakładając, że samolot był OTU, gdzie pomalowano mu kołpak na żółto, to istnieje prawdopodobieństwo, iż trafił tam w malowaniu spodu Night/Day. Jeżeli lewe (widoczne na zdjęciu) koło jest czarne to w jakim kolorze będzie prawe? Może ktoś posiada inne zdjęcia samolotu Lane'a?

Edit. O TO zdjęcie mi chodzi.

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: piątek, 6 sierpnia 2010, 20:41
przez greatgonzo
Samolot w służbie bojowej był od maja 1940. Cały spód w Sky to dopiero czerwiec. Spit był w biało czarnym kamuflażu, i taki jest kolor felgi.
IG to kolor jedynie do kabiny i przedziału silnika. Pozostałe powierzchnie wewnętrzne malowano na srebrno. Jak interpretowano wnęki kół (spód, czy wnętrze) to jest dobre pytanie. Ja za Edgarem Brooksem obstawiam, że wnętrze, ale i on zgaduje.
Jednak serwis tych rejonów, obecność płynu hamulcowego i nafta używana do mycia goleni powodowały konieczność dość szybkiego, ponownego malowania. Szczególnie dotyczy to goleni podwozia, oryginalnie, podobnie jak wnętrze pokryw - srebrnych.
Znane są filmy z wnękami czarno białymi. Znane są egzemplarze zachowane (nierestaurowane lub przed restauracją) z wnękami srebrnymi, IG i w kolorze spodu. W przypadku napraw raczej decydował koleżka z pistoletem lakierniczym.

W zasadzie prościej było napisać 'nie wiem' ;).

Edycja:
Przy okazji skąd masz to OTU? Wg strony Spitfire Aircraft Production samolot używany był do testów prędkości przez fabrykę od marca '40 i w maju przez MU i 257 FS dotarł do 19-go.

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: sobota, 7 sierpnia 2010, 09:00
przez Dominik
greatgonzo napisał(a):Przy okazji skąd masz to OTU? Wg strony Spitfire Aircraft Production samolot używany był do testów prędkości przez fabrykę od marca '40 i w maju przez MU i 257 FS dotarł do 19-go.



Alfred Price w Spitfire Mk I/II Aces 1939-41 napisał napisał(a):Seen at Fowlmere during September 1940, Spitfire Mk IA P9386 of No 19 Sqn stood out from other fighters of the period because of its yellow spinner - reputedly a hangover from its OTU service.


To teraz tłumaczenie (dosyć luźne).
" Sfotografowany w Fowlmere we wrześniu 1940 roku Spitfire Mk IA, numer seryjny P9386, z 19 dywizjonu, różni się od innych myśliwców z epoki żółtym kołpalkiem - podobno pozostałością po służbie w OTU (operational Training Unit - Jednostka Szkolenia Operacyjnego/Bojowego)."

Moja culpa, źle zinterpretowałem słowo. Ale to było dawno temu jak czytałem tą książkę. Pamiętałem jedynie gdzie ten podpis widziałem.

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: sobota, 7 sierpnia 2010, 11:37
przez greatgonzo
Które słowo?

Ciekawy jestem, czy to OTU to wniosek na podstawie kołpaka, czy na 'Production...' jest błąd.

W ogóle to wydaje mi się, że OTU to jest późniejsza sprawa. Na 'Production..' (pobieżnie przejrzanym) nie widać Spita w OTU tak wcześnie. Kiedy powstały OTU?

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: sobota, 7 sierpnia 2010, 12:25
przez Dominik
greatgonzo napisał(a):Które słowo?


"reputedly"

Dziś lub jutro w końcu przytargam książkę Shaklady'ego i Morgana to tam sprawdzę czy służył w OTU czy nie.

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: sobota, 7 sierpnia 2010, 12:29
przez Jaho63
greatgonzo napisał(a):W ogóle to wydaje mi się, że OTU to jest późniejsza sprawa. Na 'Production..' (pobieżnie przejrzanym) nie widać Spita w OTU tak wcześnie. Kiedy powstały OTU?

Tak wcześnie tzn. kiedy? Przed marcem? Na production jeden z pierwszych, no ale to już parę miesięcy dalej:
"K9790 Ia 4 EA MII 19S 11-8-38 intensive service trials VA stripped for detailed exam 6-5-39 9MU 18-12-39 AMDP VA 24-1-40 two months trials with ailerons 8MU 13-6-40 7OTU 7-7-40 crash-landing Hawarden CE 15-7-40 SOC 22-7-40"
Ten też był wcześnie w OTU:
K9889 Ia 77 EA MII FF 4-2-39 6MU 9-2-39 5OTU 28-5-40 7OTU 10-9-40 Scottish Aviation 27-9-40 AST 23-5-41 57OTU 5-8-41 61OTU 27-11-43

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: sobota, 7 sierpnia 2010, 17:30
przez greatgonzo
Najwcześniejszy Spitfire jaki mi się udało wytropić w OTU to maj 1940.
Ciągle wydaje mi się, że w przypadku tego samolotu wersja z testami jest bardziej prawdopodobna.

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: niedziela, 8 sierpnia 2010, 20:15
przez Dominik
Czyli co proponujecie. Lewa felga czarna, prawa biała? Może ktoś ma gdzieś w zbiorach inne zdjęcia tego Spita? Czy tylko to jedno słynne, które zlinkowałem, i jedno ukazujące dodatkowe lusterka są dostępne?

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 09:45
przez Mac Eyka
Dominik napisał(a):Czyli co proponujecie. Lewa felga czarna, prawa biała?


Jeśli chodzi o same felgi to ja bym je potraktował neutralnie, na przykład na "przybrudzony" srebrny. Element ten był często zamieniany w samolotach w ramach napraw, wymian ogumienia i tym podobnych.

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: wtorek, 17 sierpnia 2010, 09:42
przez GrzeM
Felgi felgami, ale na podstawie tamtego zdjęcia nie dałbym złamanego grosza za żółtość kołpaka! Jest wyraźnie jaśniejszy niż końcówki śmigła i żółty okrąg na kadłubowym rondlu! Wygląda jak biały.

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: wtorek, 17 sierpnia 2010, 11:06
przez Grzegorz2107
GrzeM napisał(a):Felgi felgami, ale na podstawie tamtego zdjęcia nie dałbym złamanego grosza za żółtość kołpaka! Jest wyraźnie jaśniejszy niż końcówki śmigła i żółty okrąg na kadłubowym rondlu! Wygląda jak biały.


NIe sądzę, że uda Ci się przekonać tę większość, która wierzy w żółty. Jednak nikt jeszcze nie poznał zasad interpretacji kolorów na czarnobiałych zdjęciach na tyle dobrze, żeby móc to potwierdzić lub zaprzeczyć. Pozostaje poszukiwanie w źródłach i próba oceny wiarygodności na podstawie b. pośrednich dowodów. Krótkie googlanie wskazuje, że to wszystko teoryjki są. Jeden twierdzi, że to pozostałość po służbie w OTU, inny, że element szybkiej identyfikacji samolotu dowódcy. chociaż to akurat wątpliwe, bo na tej maszynie latali również szeregowi piloci.

Moja teoryjka: Kołpak jest w Sky Blue. Przemalowywali spód z czarnobiałego i w tym samym czasie zmienił kolor kołpak. Są fotografie i barwne sylwetki pokazujące właśnie jasne, błękitne kołpaki już latem 1940 nie tylko w 19 Sqn.

Żółty był powszechnie stosowany przez Niemców na myśliwcach i to byłby jeszcze jeden argument przeciwko takiemu kolorowi na kołpaku. Strzelcy brytyjskich maszyn byli pewnie uczuleni na ten kolor.


Byli jeszcze tacy co widzieli jeszcze na tej maszynie białą literę K


http://decals.kitreview.com/decals/amd4 ... ewme_1.htm

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: wtorek, 17 sierpnia 2010, 14:25
przez GrzeM
Pełna zgoda, nawet w pierwszej wersji mojego postu napisałem, że "biały lub Sky Blue" - tylko, że jestem w pracy i nie mogę sprawdzić, a skaje mi się mylą, więc nie chciałem walnąć gafy.
To, że interpretacja kolorów ze zdjęć czarno-białych jest złudna, to oczywiste. Ale to, że kołpak na tym zdjęciu jest o wiele jaśniejszy, niż żółty w rondlu, to też oczywiste.

P.S. Mądrzę się tak, bo w fotografii kształciłem się akademicko, i częściowo zajmuję się nią także zawodowo. No i od kilkunastu lat obserwuję rozmaite debaty na podobny temat, zwłaszcza dotyczący Wielkiej Wojny - z awanturą o kolor osłony silnika trójpłatowca Wernera Vossa i kolorem Fokkerów E.I - E.III na czele :mrgreen: Kto wie, o co chodzi, też się uśmiechnie.

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: wtorek, 17 sierpnia 2010, 15:04
przez Grzegorz2107
GrzeM napisał(a):P.S. Mądrzę się tak, bo w fotografii kształciłem się akademicko, i częściowo zajmuję się nią także zawodowo. No i od kilkunastu lat obserwuję rozmaite debaty na podobny temat, zwłaszcza dotyczący Wielkiej Wojny - z awanturą o kolor osłony silnika trójpłatowca Wernera Vossa i kolorem Fokkerów E.I - E.III na czele :mrgreen: Kto wie, o co chodzi, też się uśmiechnie.


Cóż ja zaryzykowałem, że ten kto znajdzie klucz do odcyfrowywania kolorów z czarnobiałych fotografii zasłuży na Nobla.
Natomiast z wielką chęcią udzielam się w takich dyskusjach, bo można się przy okazji sporo dowiedzieć. Forumowicze bywają bardzo bystrzy...

GrzeM napisał(a): Ale to, że kołpak na tym zdjęciu jest o wiele jaśniejszy, niż żółty w rondlu, to też oczywiste..


Tak, ale: Kołpak jest nasłoneczniony, a obwódka rondla jest jednak pod większym kątem do słońca, co może skutkować innym odcieniem.

Decydującym byłoby znalezienie w literaturze zdania, że ten kolor został zweryfikowany przez naocznego świadka, członka personelu tamtej jednostki. Może ktoś to znalazł?

Re: Spitfire QV-K - jaki kolor podwozia

PostNapisane: środa, 18 sierpnia 2010, 09:21
przez GrzeM
Z tym słońcem - prawda.