Strona 1 z 1

Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: środa, 8 września 2010, 16:21
przez Kuba P.
Panowie, małe pytanie, czy PR XI miał montowane dwa rodzaje osłon kabiny?
Czy w tym wariancie wykorzystywano typowy wiatrochron Mk IX czy tylko ten lekki, jednoczęściowy tłoczony?

Czy PR XI z zewnątrz to płatowiec Mk VIII bez uzbrojenia, gładkie skrzydło, głębszy zbiornik oleju i dwie kamery pionowe za kabiną? Coś jeszcze z zewnątrz powinno być widoczne?

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: czwartek, 9 września 2010, 15:24
przez LazyCat
Kuba P. napisał(a):Panowie, małe pytanie, czy PR XI miał montowane dwa rodzaje osłon kabiny?
...?

- Na szybko, bo jestem w pracy.

Dwie kabiny ale w sensie oslony nie wiatrochronu. Niektore mialy blisters inne byly gladkie. Szukalem kiedys jakichkolwiek zdjec z wiatrochronem jak w MkIX i nie znalazlem nic poza odbudowanymi. Takie byly na FRIX.
Trzy kamery, dwie do dolu i jedna albo w lewo albo w prawo za kabina, tu bylo wymenne ustawienie.
Tak zwane "wet wing" na rysunkach znajdziesz podzial blach.
Kolejne blisters (kropelki) na oslonach podwozia.
Podobnie jak w MkIX dwa stateczniki pionowe (zaostrzony i okragly).

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: czwartek, 9 września 2010, 15:28
przez Kuba P.
Dzięki.
Nie rozumiem tylko jak z tym wiatrochronem, oba używano?

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: czwartek, 9 września 2010, 18:19
przez PiotrekS
Wersja PR Mk XI była od początku budowana jako rozpoznawcza i miała tylko i wyłącznie osłonę kabiny typu "Lobelle"- wiatrochron był gładki.

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: czwartek, 9 września 2010, 19:17
przez K.Y.Czart
PiotrekS napisał(a):Wersja PR Mk XI była od początku budowana jako rozpoznawcza i miała tylko i wyłącznie osłonę kabiny typu "Lobelle"- wiatrochron był gładki.


Wydaje się, że nie do końca sprawa jest taka prosta. W książce Morgana/Shckladyego jest cały rozdział opisujący zagadnienie wersji PR X/XI/XI(T), czy inaczej Supermarine Type 362/365/370/374. Na etapie rozwoju tych wersji używano obu typów wiatrochronów. W skrócie. Materiał wyjaśniający wykracza poza ramy wątku, niestety.

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: czwartek, 9 września 2010, 19:24
przez LazyCat
PiotrekS napisał(a):Wersja PR Mk XI była od początku budowana jako rozpoznawcza i miała tylko i wyłącznie osłonę kabiny typu "Lobelle"- wiatrochron był gładki.


"Lobelle" pojawila sie na MkVII (testowana na MkVI) a potem na MkXIX, to byla kabina cisnieniowa.
Windshield: byl gladki pol okragly, hood: byly dwie z i bez blisters (lezki jak na wczesniejszych fotogarficznych).
Nie wykluczam wyjatkow, ale wiekszosc tak wygladala (zasada bylo ze bez uzbrojenia to tak samo jak na PRIV).

Zdjeca dodam za kilka godzin :!:

EDIT

OK, kilka godzin uplynelo ;o)

Kabina PRIV z widocznymi "lezkami" (foto "Spitfire in Action")

Obrazek

Ta sama kabina na MkXI (foto "Spitfite the Flying Legend")

Obrazek

MkXI ze zwykla kabina (foto "Spitfite the Flying Legend")

Obrazek


Obrazek


Lobelle na MkVI, tak wygladala na MkX (foto "The Spitfire Story")

Obrazek

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: czwartek, 9 września 2010, 19:47
przez PiotrekS
PR X, który powstał później niż PR XI, w liczbie 16 egzemplarzy miał wiatrochron "myśliwski", PR XI, 471 egzemplarzy, miał wiatrochron "Lobelle"-wg Price'a/Matusiaka.

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: czwartek, 9 września 2010, 19:54
przez Grzegorz2107
PiotrekS napisał(a):Wersja PR Mk XI była od początku budowana jako rozpoznawcza i miała tylko i wyłącznie osłonę kabiny typu "Lobelle"- wiatrochron był gładki.


PR X i XI były obie robione "od początku" jako rozpoznawcze. PR .X na bazie myśliwskiej Mk.VII ( z kabiną ciśnieniową Lobelle) i PR.XI na bazie Mk. VIII i IX.
Przeszukałem moje książeczki i wychodzi, że PR.XI miał na wszystkich zamieszczonych w nich zdjęciach tylko gładkie wiatrochrony , bez pancernej szyby. Jest zdjęcie SR396 opisywane u Morgana jako PR XI z szybą pancerną, ale u Lairda/Matusiaka jest to już PR.X i zgadza się to z http://www.spitfires.ukf.net/p102.htm

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: czwartek, 9 września 2010, 20:18
przez PiotrekS
Grzegorz2107 napisał(a):PR X i XI były obie robione "od początku" jako rozpoznawcze. PR .X na bazie myśliwskiej Mk.VII ( z kabiną ciśnieniową Lobelle) i PR.XI na bazie Mk. VIII i IX.

Znalazłem też stwierdzenie, że PR XI to połączenie płatowca Mk VIII z rozwiązaniem skrzydłowych zbiorników PR IV. Mając na myśli "od początku" kojarzyłem to jeszcze z PR IX, który był doraźnym dostosowaniem F. IX, z dwoma aparatami foto, bez uzbrojenia i dodatkowych zbiorników paliwowych w skrzydłach.

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: czwartek, 9 września 2010, 21:56
przez uruk-hai
BTW, dt PRX, jeszcze jedna niejako ciekawostka, często 'niezauważalna', ktoś mi zwrócił ostatnio na zaprzyjaźnionym forum na to miejsce uwagę przy okazji omawiania HF VII
Otóż ta tylna przeźroczysta, stała część osłony kabiny w PR X sięgała aż do osłony prowadnicy po której poruszała się odsuwana osłona kabiny - (upraszczając) wygląda na to że Dziesiątka otrzymała taką 'kabinę' w spadku po HFVII....

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: czwartek, 9 września 2010, 23:23
przez Darek Trzeciak
Kuba P. napisał(a):... dwie kamery pionowe za kabiną? Coś jeszcze z zewnątrz powinno być widoczne?

W opcji montowano kamery (pod)skrzydłowe.

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: piątek, 10 września 2010, 12:36
przez chincz
uruk-hai napisał(a):BTW, dt PRX, jeszcze jedna niejako ciekawostka, często 'niezauważalna', ktoś mi zwrócił ostatnio na zaprzyjaźnionym forum na to miejsce uwagę przy okazji omawiania HF VII


Czy można poprosić o linka?

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: piątek, 10 września 2010, 23:26
przez uruk-hai

Re: Spitfire PR XI - osłona kabiny

PostNapisane: poniedziałek, 13 września 2010, 12:13
przez Paweł Wymysłowski
Kuba P. napisał(a):Panowie, małe pytanie, czy PR XI miał montowane dwa rodzaje osłon kabiny?
Czy w tym wariancie wykorzystywano typowy wiatrochron Mk IX czy tylko ten lekki, jednoczęściowy tłoczony?

Wg Matusiaka jedyny seryjny PR z "myśliwskim" wiatrochronem to Mk X.
Kuba P. napisał(a):Czy PR XI z zewnątrz to płatowiec Mk VIII bez uzbrojenia, gładkie skrzydło, głębszy zbiornik oleju i dwie kamery pionowe za kabiną? Coś jeszcze z zewnątrz powinno być widoczne?

PR XI miał być na bazie Mk VIII, ale że rozwój tego się ślimaczył to powstał na bazie Mk IX (patrz np. dłuższe lotki) z elementami Mk VIII (np. chowane kółko ogonowe, ale wczesne Mk XI go nie miały).
Do różnic między myśliwcem, a rozpoznawczym trzeba też dorzucić kroplowe owiewki pomp paliwa na dolnej powierzchni skrzydeł, przed chłodnicami.