Strona 1 z 3

P-47D Gabreski

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 08:46
przez mecenass
Witam,
Czy któryś z Szanownych Kolegów posiada lub wie gdzie znaleźć zdjęcia lub inne "kwity" do powyższego samolotu?
Będę wdzięczny za wszelką pomoc.
Pozdrawiam
Wojtek

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 10:52
przez greatgonzo
Który samolot?
W Kagero 24 jest jest fotka 8458.
Fotki 75510 rozsiane są po różnych publikacjach i sieci. Także tu na PWM w wątku o tym samolocie. Kilka na stronie 'Little Friends'
W ostatnim AeroPlanie Gabby siedzi w kabinie Razorbacka bez kamuflażu. Pod kabiną typowe dla niego naklejki zestrzeleń. Jak nic tajemniczy D-22 ?
D 25 praktycznie w kazdym wydawnictwie o P 47. Kompendium zdjec i wiedzy w swietnym artykule w Model Hobby.

Sorki za pisownie. Klawiatura zbzikowala w polowie posta i musze zresetowac .

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: sobota, 2 października 2010, 16:16
przez Tomasz
greatgonzo napisał(a):W ostatnim AeroPlanie Gabby siedzi w kabinie Razorbacka bez kamuflażu. Pod kabiną typowe dla niego naklejki zestrzeleń. Jak nic tajemniczy D-22 ?


To P-47D-22-RE 42-25864. Nie mam tego AeroPlana. Czy zdjęcie obejmuje coś więcej niż kokpit i zwycięstwa? Jeśli nie to jest to pewnie to samo zdjęcie co w starym Fotofaxie P-47. Według Freemana, a gość zazwyczaj wie co pisze, ten P-47D-22 miał litery kodowe (oczywiście HV-A) w kolorze czerwonym.

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: sobota, 2 października 2010, 17:03
przez Gienek
Tomasz napisał(a):To P-47D-22-RE 42-25864

Zdjęcie, które TU zamieściłem
ma dodatkowo na odwrocie taki tekst:
LTC Francis Gabreski of the 61st Ftr Sq, 56th FG being carried from what is probably his last "razorback" P-47D, serial 42-25864 (coded HV-A)
Wieczorkiem zeskanuję to z naklejkami w całości (TU był tylko fragment).
To są właściwie chyba (?) jedyne dwa znane zdjęcia 42-25864.

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: sobota, 2 października 2010, 19:08
przez Gienek
Obrazek

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: sobota, 2 października 2010, 22:04
przez greatgonzo
Tak, to jest to zdjęcie.
Ja wiem, że numer D-22 to nie sekret. Pisząc tajemniczy miałem na myśli to, że logicznie rzecz biorąc to tym samolotem Gabby powinien wymiatać przed Bubble Topem. Jeżeli zdjęcie na rękach obsługi przedstawia tego HV A (tam faktycznie można podejrzewać czerwień na H) to ja się pytam kiedy je zrobiono? Niby kiedykolwiek, choć 22.05.44 przychodzi do głowy jako pierwsza data. I skoro był czas by ozdobić D-22 naklejkami, z nazwami niemieckich myśliwców i w ogóle, to czemu od maja do czerwca tylko HV E i HV Z. I jeszcze numery nieznane. Jakoś dziwnie to wygląda, że dowódca dywizjonu latał na pożyczonym samolocie. Jakiś złom trefny mu się trafił, czy co?
Jedyne co mi przychodzi do głowy to możliwość, że D-22 trafił do 61sq późno (produkcja tej serii ruszyła późną wiosną wg AJ Pressu) i ledwo oblatawszy nowego Razorbacka Gabreski przesiadł się na Superbolta. Ale nadal zastanawiam się dlaczego wcześniej latał na cudzesach.

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: sobota, 2 października 2010, 22:23
przez Gienek
na odwrocie tego zdjęcia jest data: 30.06.1944
...ołówkiem :/

Z kolei co do dat, to na takim zdjęciu:
Obrazek
mam opis:
"Francis S. Gabreski 25.01.1944.
Seen here steping out of his 8th AF Thunderbolt on day he scored his 11th victory.
On left - Major Sylvester Burke."

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: sobota, 2 października 2010, 23:55
przez greatgonzo
No, pierwsze zwycięstwa na D-25 to 12.06 raczej. Może wymaż ten ołówek ;).

To spontaniczne :mrgreen: zdjęcie też mam tak podpisane w którejś książce, ale związek propagandowej fotki z podpisem bywa niezbyt mocny ... . Jedenaste zwycięstwo to 30.01.44, Maj. Burke chyba miał widzenie. Ale to jest D-11, wiadomo.

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: niedziela, 3 października 2010, 00:14
przez Gienek
greatgonzo napisał(a):Może wymaż ten ołówek ;).

No nie wiem :-/
Document information
Title/Collection: Black and White and Color Photographs of U.S. Air Force and Predecessor Agencies Activities, Facilities, and Personnel - World War II
Classified Status: This image has been declassified under the following NARA Authority: NND983062
Short Description: This series of photos documents an important era in US military aviation history, especially activities of the US Air Force during World War II.
Caption: Lt. Colonel Gabreski And Crew Chief, S/Sgt. Ralph Safford, Ionia, Mich. Ass'T Crew Chief Schacki In Background.
History: 8" x 10" print received 30 June 44 from BPR. Copied 22 June 45.
NARA Reference Number: 342-FH-3A12204-57769AC
Series: FH

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: niedziela, 3 października 2010, 00:37
przez Jaho63
greatgonzo napisał(a):No, pierwsze zwycięstwa na D-25 to 12.06 raczej.

No ale nie na pewno.
A jeżeli na tym pięknym 42-26418 miał tylko jedno, to z 05.07.1944?
Co do pozostałych dwóch zwycięstw (12.06.44 i 27.06.44) to żadne z źródeł nie podaje jednoznacznie, że miał je na D-25, a jedynie, że na HV-A.
Mnie ten podpis (30.06.44) bardzo skłania do myślenia, że w/w dwa zwycięstwa miał właśnie na tym D-22 42-25864.

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: niedziela, 3 października 2010, 00:44
przez greatgonzo
No to se zostaw. Fajnie, że jest data zrobienia zdjęcia... . :->

Owszem, Andre Zbiegniewski podaje 12.06 42-26418

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: niedziela, 3 października 2010, 00:49
przez Jaho63
greatgonzo napisał(a):Andre Zbiegniewski podaje 12.06 42-26418

No toż bądź kolegą i pisz gdzie. :) Ja go kojarzyłem raczej z wojną na Pacyfiku i trochę z Afryki.
P.S. Przegooglowalem i trochę tego napisał, ale jedyna, która "rejonizacyjnie" podchodzi to "Ardeny 1944/45". Ta?

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: niedziela, 3 października 2010, 01:16
przez greatgonzo
Ostatni AeroPlan.
W dodatku Piotr Wiśniewski w artykule w Model Hobby dodaje kilka szczegółów.
- Pierwsza odnotowana misja Superboltów w 56FG: 19.05.44 (wydawałoby się, ze Gabreski byłby w czubie kolejki do nowego samolotu)
- Gabreski wspominający zniecierpliwenie wywołane tym, że opóźnia się powrót jego P-47 z malarni wobec znanego już terminu inwazji (Miesiąc się przeciągało? I kiedy chłopaki zdążyli zrobić te wszystkie przemalowania D-25?)

OK, trzeba było poświęcić dziesięć godzin lotów na dotarcie nowych silników, wg wspomnień pilota 56FG. Nie sądzę jednak by trwało to miesiąc. Nie zdziwiłbym się, gdyby te majowe loty to były właśnie 'misje na dotarcie', ale to spekulacja.Pomijając wszystko inne, Ci faceci dostawali do łap najnowsze cuda techniki. Wyobraź sobie, że dziś dwudziestolatek dostaje jakąś Porkę, nówkę sztukę z informacją 'jeździj chłopie, a z ogniem!' i w ciągu miesiąca nie znajduje 10 godzin by nią poganiać.

Dowodów brak.
Nie ma gdzieś log booka Gabreskiego?

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: niedziela, 3 października 2010, 01:32
przez Gienek
Pytałeś o datę tego zdjęcia na rękach?
Według National Archives:
Document information
Title/Collection: Black and White and Color Photographs of U.S. Air Force and Predecessor Agencies Activities, Facilities, and Personnel - World War II
Content Source: NARA
Classified Status: This image has been declassified under the following NARA Authority: NND983062
Short Description: This series of photos documents an important era in US military aviation history, especially activities of the US Air Force during World War II.
History: 8x10 print rec'd 30 june 44 from BPR. Coped 9 oct 44.
NARA Reference Number: 342-FH-3A12186-54148AC
Series: FH
Annotations: LTC Francis Gabreski of the 61st Ftr Sq, 56th FG being carried from what is probably his last "razorback" P-47D, serial 42-25864 (coded HV-A).

Re: P-47D Gabreski

PostNapisane: niedziela, 3 października 2010, 01:54
przez greatgonzo
OK, NARA oba zdjęcia otrzymała 30.06.1944.