Strona 1 z 1

Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

PostNapisane: czwartek, 28 października 2010, 12:52
przez Paweł Wymysłowski
Oddział Awiacyjny I Korpusu Polskiego używał w 1917 roku Nieuporta 11 nr 1125, który wyglądał tak:
Obrazek
Obrazek
Źródło: A. Morgała "Polskie samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924"

Czy da się ustalić jakiej produkcji był ten samolot? Czy wszystkie Ni11 produkcji Duksa miały owiewkę za głową pilota? Czy ten samolot jej nie ma, czy nie da się powiedzieć, czy ma? Gdzieś spotkałem opinię, że wszystkie francuskiej produkcji Ni11 wyeksportowane do Rosji były z wczesnej produkcji i w malowaniu "żółtym", a tylko produkcji rosyjskiej "srebrne". Prawda to?

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

PostNapisane: niedziela, 31 października 2010, 15:27
przez Tomasz
Ten Nieuport ma rosyjskie kokardy naniesione w 12 miejscach (4 na górnym skrzydle, 2 na dolnym, 4 na usterzeniu poziomym, 2 na sterze kierunku). Według obiegowej opinii była to praktyka stosowana w zakładach Duks i tak można rozpoznać Nieuporty przez nie produkowane. Nie wiem jakie jest źródło tej informacji ale póki co lepszej nie znam.

Francuskie Nieuporty XI były początkowo pozostawiane w naturalnych kolorach płótna. Potem zaczęto eksperymentować z różnymi kamuflażami:
- górne powierzchnie w plamy kamuflażowe
- cały samolot w kolorze niebieskim
- cały samolot w kolorze kremowym
Kamuflaże nanoszono już do końca produkcji Ni XI i Ni XVI, a także na wczesnych Ni XVII. Pokrycie całego samolotu srebrnym cellonem zaczęto praktykować dopiero na Nieuportach XVII ze środkowych serii produkcyjnych. Tak więc nie było srebrnych Nieuportów XI produkcji francuskiej.

Do Rosji na pewno trafiło sporo francuskich Nieuportów XI pozostawionych w naturalnym kolorze płótna i trochę Nieuportów XI w plamy kamuflażowe. Nie wiem niestety, czy znalazły się tam Nieuporty niebieskie lub kremowe.

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

PostNapisane: środa, 3 listopada 2010, 14:13
przez Paweł Wymysłowski
Dzięki za rozjaśnienie. A jak w kwestii owiewki za głową? Czy gdyby była, to na tych zdjęciach byłoby ją widać? Bo mi trochę wyobraźnia przestrzenna szwankuje...

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

PostNapisane: niedziela, 7 listopada 2010, 12:16
przez Tomasz
Moim zdaniem nie ma:

Obrazek

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

PostNapisane: poniedziałek, 7 lutego 2011, 22:43
przez Paweł Wymysłowski
Jeszcze jedna sprawa mnie zastanawia. Czy narty były drewniane, czy metalowe?

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

PostNapisane: wtorek, 8 lutego 2011, 11:53
przez Adam
Na dolnym zdjęciu widać samą głowe pilota, więc chyba zagłówka nie było.
Na temat Nieuportów wyszła broszurka Kowalskiego
http://sklep.kagero.pl/product_info.php ... cts_id=187
mam ją w domu jak wrócę to postaram się ją odnaleść.
Adam

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

PostNapisane: wtorek, 8 lutego 2011, 21:11
przez Adam
Niestety w / w książece nie ma nic nowego, nie ma nawet żadnych zdjęć :(
Adam

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

PostNapisane: wtorek, 8 lutego 2011, 21:29
przez Jaho63
Tomeczku, w 14 miejscach?

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

PostNapisane: wtorek, 8 lutego 2011, 22:35
przez Tomasz
no tak:

górne skrzydło od góry i od dołu - 4
dolne skrzydło od dołu - 2
kadłub z obu stron - 2
ster kierunku z obu stron - 2
usterzenie poziome z góry i z dołu - 4

to razem 14. Chyba tak wychodzi :->

Re: Nieuport 11 Oddziału Awiacyjnego IKP - pytań parę

PostNapisane: wtorek, 8 lutego 2011, 23:36
przez Jaho63
Tomasz napisał(a):Chyba tak wychodzi

No własnie. ;o)
Ale swoją drogą to nieźle szaleli z tymi oznaczeniami.