Strona 1 z 3

P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: środa, 1 grudnia 2010, 20:44
przez Aleksander
Zabrałem się wreszcie za P-40 - model AMT wymaga duuużej cierpliwości.
Mam pytanie odnośnie malowania wnętrza kabiny - Zinc Chromate Green, Zinc Chriomate Yellow czy jeszcze jakiś inny pomysł dla amerykańskiego "kangura"?

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 00:39
przez Jacek Bzunek
Zinc Chromate Green

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 00:53
przez greatgonzo
Nie 'Curtiss Cockpit Green' od Berry Brothers?

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 04:28
przez CzarekB
W zasadzie ten kolor był nazywany Curtiss Cockpit Green ale był on odpowiednikiem Zinc Chromate Green produkowanym komercyjnie. Pisze się ze był on troszkę jaśniejszy i bardziej soczysty niż ten ogólnie znany Zinc Chromate Green.
Moim skromnym zdaniem jest to dzielenie włosa na czworo, można spokojnie malować Zinc Chromate Green.
Ale mogę się mylić,
Czarek.

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 09:50
przez Gienek
CzarekB napisał(a):Pisze się ze był on troszkę jaśniejszy i bardziej soczysty niż ten ogólnie znany Zinc Chromate Green.

A gdzie "się pisze"? Bo byłem zawsze przekonany o tym, że Curtiss Cockpit Green był raczej zbliżony do IG i bardziej od niego "oliwkowy".

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 10:19
przez greatgonzo
To tak jak ja. IG plus odrobina brązu. Tak też to wygląda na fotkach.

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 13:35
przez Aleksander
Żeby wsadzić kij w mrowisko (i uzasadnić prawie "lamerskie" pytanie) powiem, że znalazłem taką informację: cyt. "wnętrze kabiny - początkowo ciemnożółte (Zinc Chromate Primer FS 33481), później zielone (Interior Green FS 34151)".

Nie wiem co znaczy owo "później" i który to jest ten Zinc Chromate Primer. Nie wiem też, dla których wersji jest prawdziwa informacja o Interior Green - Edkowego P-40N potraktowałem w środku Zinc Chromate Green, ale przy wersji P-40E wolę zapytać.
Instrukcja AMTechu podaje "Interior Green", ale nie podaje ani odnośnika farby, ani FS. O ile wiem, amerykański IG różni się od brytyjskiego, ale też nie mam żadnych danych na ten temat.

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 14:40
przez Gienek
I tak sobie jeszcze dumam - wnętrza kabin samolotów myśliwskich w GZC lub jaskrawszych... zastanawiające (jeżeli nie szokujące, mając na uwadze jaskrawość tegoż chromianu, musiałby to być w takim razie kolor znanych nam etykietek cenowych naklejanych na produkty w "spożywczaku" :) ).

Aleksander napisał(a):że znalazłem taką informację: cyt.

Podobnie jak w przypadku Czarka zapytam o źródło tych rewelacji.

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 15:24
przez CzarekB
Cześć.
Gdzie się pisze ? Głównie na forach modelarskich choć można tez to przeczytać w wydawnictwach na temat tego samolotu. Tytułu nie podam od reki bo w pracy teraz jestem ale chyba było to wydawnictwo Squadrona.

Aha, prostuje pomyłkę z mojego pierwszego postu, miałem na myśli IG a napisałem Zinc Chromate Green, mea culpa.

Problem jest w tym, ze Curtiss Cockpit Green był raczej taki sam cały czas ( produkowany komercyjnie ) a IG prawie nigdy bo był kolorem mieszanym od reki. Wiec trudno mieć dobre porównanie.

Czarek.

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 15:49
przez michalp78
W każdym razie zielone, a odcienia Curtiss Green chyba nie sposób dokładnie ustalić na podstawie zdjęć. Żółty (Zink chromate primer) to z pewnością nieporozumienie.
Kilka fotek z produkcji każdy zinterpretuje jak zechce (źródło LIFE):
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 16:27
przez Gienek
CzarekB napisał(a):... ze Curtiss Cockpit Green był raczej taki sam cały czas ( produkowany komercyjnie ) a IG prawie nigdy bo był kolorem mieszanym od reki

O! To po to obradowała wielka komisja, po to badali chemicy i technicy, potem opisano, nadano numer, ogłoszono w biuletynie jako Army-Navy Aircraft 611, w konsekwencji nakładając obowiązek dla producentów aby ktoś to mieszał "od ręki" :?:

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 17:08
przez Aleksander
Gienek napisał(a):Podobnie jak w przypadku Czarka zapytam o źródło tych rewelacji.


Może nie do końca wiarygodne (choć właściwie czemu nie?) - P.Skulski, T.Gronczewski "Curtiss P-40 Warhawk" ACE Publication, Wrocław 1993, str. 30

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 17:21
przez CzarekB
Farba IG nie była produkowana jako gotowa do malowania. Była to mieszanka farby podkładowej ZCY plus barwników.
Farby podkładowe były kontrolowane dość ostro aby miały zachowane właściwości antykorozyjne, na kolory zwracano mało uwagi.
Z tego co pisze na ten temat autorytet Dana Bell, IG było wymyślone tylko dla tego, ze piloci i załoganci samolotów marudzili bo kolor ZCY był dość psychodeliczny.
Właściwie wszystkie kolory wnętrz samolotów amerykańskich ( poza Grumman Grey ) były bazowanie na ZCY, kolory powstawały przez domieszki barwników typu sadza, pyl aluminiowy lub proszek o nazwie Indian Red.
No ale to są tylko moje wiadomości, tak jak pisałem wcześniej, mogę się mylić.
Czarek.

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 17:25
przez K.Y.Czart
CzarekB napisał(a):...piloci i załoganci samolotów marudzili bo kolor ZCY był dość psychodeliczny...


He he, ZGC - ten to dopiero jest odlotowy, żółty to panpikuś ;o)

Re: P-40E - kolor kabiny

PostNapisane: czwartek, 2 grudnia 2010, 17:54
przez michalp78
CzarekB napisał(a):Farba IG nie była produkowana jako gotowa do malowania. Była to mieszanka farby podkładowej ZCY plus barwników.
Farby podkładowe były kontrolowane dość ostro aby miały zachowane właściwości antykorozyjne, na kolory zwracano mało uwagi.
Z tego co pisze na ten temat autorytet Dana Bell, IG było wymyślone tylko dla tego, ze piloci i załoganci samolotów marudzili bo kolor ZCY był dość psychodeliczny.
Właściwie wszystkie kolory wnętrz samolotów amerykańskich ( poza Grumman Grey ) były bazowanie na ZCY, kolory powstawały przez domieszki barwników typu sadza, pyl aluminiowy lub proszek o nazwie Indian Red.
No ale to są tylko moje wiadomości, tak jak pisałem wcześniej, mogę się mylić.
Czarek.

Wszystko co piszesz to prawda w odniesieniu do okresu sprzed wprowadzenia ANA. Gienkowi chyba szło o to, że celem wprowadzenia tej regulacji było ustandaryzowanie bałaganu. Ale tego P-40 ANA 611 jeszcze nie dotyczy więc zostaje Curtiss cockpit green. W żółty nie wierzę skoro mamy dowody na to, że inne elementy płatowca malowano na zielono.
Mógłbyś podać jakoś bardziej precyzyjne źródło przytoczonych przez Ciebie poglądów D. Bella?
A może znacie jakiś bezsporny przykład samolotu malowanego na żółto (ZCY) w kabinie - jeśli to narzekania na oczoje...bitny kolorek wymusiły domieszki to gdzieś musiało to funkcjonować (a może to jednak tylko legenda - już yellow wingsy miały zieleń w kokpicie).
Moim zdaniem jeśli przyjąć, że nazywamy IG wszystkie farby do malowania wnętrz robione na bazie ZC to nie ma sensu rozróżnienie między GZC a IG - to to samo i oba mogą wyglądać różnie. Ale jakoś tak mi się wydaję, że producenci farb modelarskich przyjmują, że IG to ANA 611 - standard od końcówki 1943 r.